abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215301340
Ik ken dus echt 0 ouders met kinderen die hier in het dorp naar school gaan. :')
Woon hier nog maar kort.

Maar ik merk dat ik het toch wel een soort van spannend vindt. Waarschijnlijk omdat ik zelf na omzwervingen uiteindelijk op een school bijna 20km verderop terechtgekomen ben waar het een soort van goed ging, maar mijn eigen herinneringen aan school zijn veelal negatief. :P
En ik hoop heel erg dat dat mijn dochter bespaard blijft.
pi_215303533
Dan weet je vast heel goed wat je niet bevalt bij een basisschool dus volg vooral je gevoel.
pi_215303539
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 13:21 schreef Bami het volgende:
De BSO die mijn voorkeur heeft accepteert pas inschrijvingen vanaf 3 jaar. Maakt wel dat ik twijfel of ik dan niet op meerdere plekken moet inschrijven net als met het KDV? Gedoeoeoe. :')
Kijk vooral ook of de BSO bij jouw school komt. Hier is de keuze niet reuze zegmaar. BSO van school zelf (wel fijn, want ze blijven gewoon in het gebouw) en sinds de meivakantie nog een externe, kleinschalige partij.
Anna staat op de wachtlijst voor de BSO, maar indien er nog geen plek is kan oma tijdelijk extra oppassen of kan ik wat schuiven met werktijden/werkdagen. Dat is wel prettig :)

Anna besloot vandaag dat haar middagslaapje niet nodig was. Ze viel bij het avondeten nog net niet in slaap dus ik heb haar om 17:45 maar naar bed gebracht :D _O-
pi_215304633
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 22:54 schreef Bottoms_up het volgende:
@:LauriLynne idd nog geen audiologisch onderzoek gehad. Ze heeft twee keer een test gehad (schlichting). Begrip was prima. Productie was zoals verwacht een drama omdat ze niet meewerkte. Nu nog doet ze alleen waar ze zin heeft. Story of her life :P
Uitlokken werkt tot nu toe alleen met woorden die ze al kent. Vandaag deed de logopediste echt haar best, met veel geduld. En Maggie keek telkens met een klein lachje op naar mij. Leek op een bepaald moment alsof ze mij wilde laten weten hoe sneu ze het vond :')

@:Komkommerschijfje, als je nog inzichten hebt zijn die altijd welkom!
Was dat een bewuste keuze van jullie geweest of is het jullie niet aangeboden? Hier was ook het taalbegrip laag op de test.
Maggie klinkt als een dame met een goed gevormde eigen mening.
pi_215307047
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 22:44 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Was dat een bewuste keuze van jullie geweest of is het jullie niet aangeboden? Hier was ook het taalbegrip laag op de test.
Maggie klinkt als een dame met een goed gevormde eigen mening.
Het is nog niet aangeboden. Ik ga volgende week vragen of het niet eerder kan.
Een eigen mening heeft ze ja :D
Donderdag is de logopediste een half uur bezig geweest om haar het woord bal te laten zeggen. Zou ook een nieuw woord zijn. Niks. Gisteren dacht ik ff door te pakken dus ik hou een bal voor haar: "wat is dit?" Maggie zonder pauze: "Bal *)".
Ik heb t maar gefilmd voor volgende week :s)
pi_215309347
Ik zou toch aansturen op eerder onderzoek, inderdaad. Toen ik nog in de praktijk werkte en zag dat een kind helemaal niets deed of kon met mijn aanbod en dat na een aantal weken / verschillende aanpakken, besprak ik gelijk met ouders dat we onderzoek op een andere locatie konden overwegen. En dat de mensen daar goed mee zouden kunnen kijken en denken met het vervolg. Is altijd goed gegaan qua gesprek. Ik vind het juist je kracht als professional als je ook aan durft te geven dat je op dat moment niet verder komt of handelingsverlegen bent. Het is bij mij op 1 hand te tellen geweest, maar iedere keer leverde eerst onderzoek bij een gespecialiseerd centrum wel echt goede informatie op waar we mee verder konden. Het AC kan ook meedenken over bepaalde behandelmethodes, bijvoorbeeld bij forse spraakproblematiek.
Nu testte ik zelf wel altijd de kinderen op talig vlak als ik daar twijfels over had of als daar een hulpvraag lag, is me ook nog nooit gebeurd dat ik daar een totaal ander kind zag dan tijdens vrijere momenten. Band opbouwen is gewoon zo belangrijk.

@Bottoms_up: werkt jullie logo aan tafel met Maggie of op de grond? Vond ik zelf bij die kleintjes ook altijd zoveel verschil maken. En wat voor aanbod heeft ze qua materiaal? Veel concreet spul of plaatjes?
pi_215310069
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 09:19 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Het is nog niet aangeboden. Ik ga volgende week vragen of het niet eerder kan.
Een eigen mening heeft ze ja :D
Donderdag is de logopediste een half uur bezig geweest om haar het woord bal te laten zeggen. Zou ook een nieuw woord zijn. Niks. Gisteren dacht ik ff door te pakken dus ik hou een bal voor haar: "wat is dit?" Maggie zonder pauze: "Bal *)".
Ik heb t maar gefilmd voor volgende week :s)
Alsof ik over F. lees.

Ik werd gebeld door de jeugdarts van het jgz. F zit met vve op de psz en er zijn wat mensen bij betrokken vanwege zijn syndroom. We gaan binnenkort ook om tafel met iemand van passend onderwijs en de pedagogisch medewerker van de psz omdat we richting basisschool gaan. We neigen voor nu naar speciaal onderwijs omdat hij nog niet loopt en praat. Jeugdarts opperde het medisch kinderdagverblijf omdat hij daar tot 5 jaar mag blijven en ze zei dat het zomaar eens zou kunnen dat hij nog sprongen maakt in zijn ontwikkeling. Dan hoeven we nu nog geen besluit te nemen.
pi_215310859
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 13:37 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik zou toch aansturen op eerder onderzoek, inderdaad. Toen ik nog in de praktijk werkte en zag dat een kind helemaal niets deed of kon met mijn aanbod en dat na een aantal weken / verschillende aanpakken, besprak ik gelijk met ouders dat we onderzoek op een andere locatie konden overwegen. En dat de mensen daar goed mee zouden kunnen kijken en denken met het vervolg. Is altijd goed gegaan qua gesprek. Ik vind het juist je kracht als professional als je ook aan durft te geven dat je op dat moment niet verder komt of handelingsverlegen bent. Het is bij mij op 1 hand te tellen geweest, maar iedere keer leverde eerst onderzoek bij een gespecialiseerd centrum wel echt goede informatie op waar we mee verder konden. Het AC kan ook meedenken over bepaalde behandelmethodes, bijvoorbeeld bij forse spraakproblematiek.
Nu testte ik zelf wel altijd de kinderen op talig vlak als ik daar twijfels over had of als daar een hulpvraag lag, is me ook nog nooit gebeurd dat ik daar een totaal ander kind zag dan tijdens vrijere momenten. Band opbouwen is gewoon zo belangrijk.

@:Bottoms_up: werkt jullie logo aan tafel met Maggie of op de grond? Vond ik zelf bij die kleintjes ook altijd zoveel verschil maken. En wat voor aanbod heeft ze qua materiaal? Veel concreet spul of plaatjes?
Ik wil enkel haar gehoor laten checken en daarna is gewone logopedie goed genoeg voor mij. Ze is in september pas voor de eerste keer gegaan. Dit was de 6de sessie waarbij de eerste 3 intake en testen waren. Er is nog geen band, ze voelt zich niet vrij genoeg om te praten. Het gaat met kleine stapjes beter.
Tot nu toe enkel aan tafel. Vorige keer wilde de logo op de grond maar maggie weigerde. Het is al een hele stap dat ze zelf aan tafel wil zitten en niet op mijn schoot.
Ik verwacht ook dat als ze er niet uitkomt ze eerst binnen de praktijk op zoek gaat naar ervaringen en eventueel een andere aanpak. Het is een grote praktijk met meerdere locaties. Vraag ik dan teveel?
De rest van haar ontwikkeling gaat prima. Uit de SNEL-test komt "geen bijzonderheden" als resultaat.
Nu zal ik vast zo'n ouder zijn die de problemen van haar kind niet kan inzien. Ik wil haar graag helpen als ze zich dan beter kan uitdrukken en dat helpt met frustratie.
Maar ik merk wat weerstand om nu al nog verder te gaan. Ze had het over kentalis en werken in groepjes en taalbad en zo. Ik laat haar voorlopig liever bij haar vrienden van het kdv spelen.

Qua zelfstandigheid mogen we niet klagen. Ze verschoont tegenwoordig meestal zichzelf. Inclusief poep uit de luier in de wc gooien. Ze komt ons gelukkig wel even halen als dat misgaat :s)
En vaak is dat niet. Ze poept meer dan de helft van de keren op de wc.
pi_215311948
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:01 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Ik wil enkel haar gehoor laten checken en daarna is gewone logopedie goed genoeg voor mij. Ze is in september pas voor de eerste keer gegaan. Dit was de 6de sessie waarbij de eerste 3 intake en testen waren. Er is nog geen band, ze voelt zich niet vrij genoeg om te praten. Het gaat met kleine stapjes beter.
Tot nu toe enkel aan tafel. Vorige keer wilde de logo op de grond maar maggie weigerde. Het is al een hele stap dat ze zelf aan tafel wil zitten en niet op mijn schoot.
Ik verwacht ook dat als ze er niet uitkomt ze eerst binnen de praktijk op zoek gaat naar ervaringen en eventueel een andere aanpak. Het is een grote praktijk met meerdere locaties. Vraag ik dan teveel?
De rest van haar ontwikkeling gaat prima. Uit de SNEL-test komt "geen bijzonderheden" als resultaat.
Nu zal ik vast zo'n ouder zijn die de problemen van haar kind niet kan inzien. Ik wil haar graag helpen als ze zich dan beter kan uitdrukken en dat helpt met frustratie.
Maar ik merk wat weerstand om nu al nog verder te gaan. Ze had het over kentalis en werken in groepjes en taalbad en zo. Ik laat haar voorlopig liever bij haar vrienden van het kdv spelen.

Het onderzoek viel mij erg mee. We zijn er een paar uur mee zoet geweest.
Er werden hier 4 dingen bekeken tijdens het onderzoek. De taalontwikkeling, de algemene ontwikkeling, de cognitie en het gehoor.
Ik snap dat zonder verder onderzoek je terugschrikt voor verdere stappen.
Hier kwam behalve een taalachterstand uit de de overige zaken normaal waren (zover te testen bij 2,5 jaar).


Hier zijn we op het consultatiebureau geweest deze week. Ik begin een beetje beter te begrijpen sommige daarover niet zo positief zijn, laat ik het zo zeggen.
We kwamen extra voor de taalontwikkeling. Ik had niet het gevoel dat ze het verslag van het audiologisch centrum echt gelezen hadden. Reageerde weinig op wat ik zei. En kwamen met nogal afgezaagde adviezen.


Komkommer weet jij waar het verschil vandaan komt dat sommige kinderen eerst uitgebreid getest worden en andere kinderen direct worden doorverwezen naar logopedie? Gaat dat op inschatting van de verwijzend arts? Zijn dat regionale verschillen in aanpak?
pi_215312081
Wij zijn destijds met onze toen net 2-jarige naar het ac geweest voor alleen het gehooronderzoek. Je kan daar met verwijzing ook prima terecht voor alleen dat stuk.
Vorige week officieel ‘ontslagen’ bij het ac. Gehoor was de laatste meting goed genoeg. Qua taalontwikkeling vliegt ze thuis en op het kdv vooruit. Verstaanbaarheid is wel een ding. Bij de logopediste zegt ze nog steeds niks. Om iets te kunnen scoren qua uitspraak heb ik thuis filmpjes gemaakt.
pi_215316478
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:01 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Ik wil enkel haar gehoor laten checken en daarna is gewone logopedie goed genoeg voor mij. Ze is in september pas voor de eerste keer gegaan. Dit was de 6de sessie waarbij de eerste 3 intake en testen waren. Er is nog geen band, ze voelt zich niet vrij genoeg om te praten. Het gaat met kleine stapjes beter.
Tot nu toe enkel aan tafel. Vorige keer wilde de logo op de grond maar maggie weigerde. Het is al een hele stap dat ze zelf aan tafel wil zitten en niet op mijn schoot.
Ik verwacht ook dat als ze er niet uitkomt ze eerst binnen de praktijk op zoek gaat naar ervaringen en eventueel een andere aanpak. Het is een grote praktijk met meerdere locaties. Vraag ik dan teveel?
De rest van haar ontwikkeling gaat prima. Uit de SNEL-test komt "geen bijzonderheden" als resultaat.
Nu zal ik vast zo'n ouder zijn die de problemen van haar kind niet kan inzien. Ik wil haar graag helpen als ze zich dan beter kan uitdrukken en dat helpt met frustratie.
Maar ik merk wat weerstand om nu al nog verder te gaan. Ze had het over kentalis en werken in groepjes en taalbad en zo. Ik laat haar voorlopig liever bij haar vrienden van het kdv spelen.

Qua zelfstandigheid mogen we niet klagen. Ze verschoont tegenwoordig meestal zichzelf. Inclusief poep uit de luier in de wc gooien. Ze komt ons gelukkig wel even halen als dat misgaat :s)
En vaak is dat niet. Ze poept meer dan de helft van de keren op de wc.
En alleen gehoor testen is ook genoeg in dit geval, hè. Ik denk dat je mijn ‘verder onderzoek’ verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Meestal beginnen ze daar ook mee. Dat is het minst tijdrovend en levert vaak al goede info op. Heeft het kind een voldoende gehoor om tot normale taalontwikkeling te kunnen komen? Even los van eventueel aanwezige taalontwikkelingsstoornis, maar die diagnose komt pas veel en veel later (na een half jaar logopedie geen tot geringe vooruitgang, blijvende lage scores op taaltesten, communicatief onvoldoende of beperkt redzaam richting anderen).

Ik vind het jammer dat ‘verder onderzoek’ regelmatig opgevat wordt als ‘er is iets aan de hand met mijn kind’. Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik opper het, omdat ik uit wil sluiten dat een gemist gehoorprobleem (en dat gebeurt echt vaker dan je denkt, vooral bij kinderen die om de haverklap verkouden zijn en niet jammeren bij oorpijn en oorontstekingen) invloed heeft op die zo belangrijke eerste jaren. Hier wordt de basis gelegd, zo jammer als een gemist gehoorverlies hier debet aan is. Ik zie dagelijks wat dit nu doet voor leerlingen op mijn school. Sommigen hebben een fors gehoorverlies van meer dan 50 dB en die hebben last van blijvende taalproblemen. En nee, waarschijnlijk is dit niet aan de hand bij Maggie, maar dan heeft er in ieder geval iemand anders met goede kennis meegekeken. Op het CB en bij de huisarts kan dat echt niet. En ik kan zelf ook geen gehooronderzoek afnemen, ik heb geen geluidsdichte ruimte en allerlei geavanceerde apparatuur tot mijn beschikking. En als de logopedist op het AC andere bijzonderheden / opvallendheden ziet waarvan hij/zij denkt dat er verder gekeken moet worden, dan wordt dat gewoon besproken.

Sorry voor mijn rant en het is niet negatief bedoeld, maar ik schrik er soms van dat ouders gelijk gaan steigeren als je het woord ‘onderzoek’ of ‘test’ laat vallen. Dan is er toch ergens in de maatschappij echt iets mis gegaan de afgelopen jaren en jaren. Probeer sommige dingen eens los te zien van het schoolsysteem, a.u.b.. Ik (en ik durf te zeggen: haast al mijn collega’s) ben er niet op uit om maar gewoon voor de lol te testen. Nee, wij hebben vier jaar gestudeerd om in te schatten of we zelf voldoende kunnen betekenen of dat we hulp van meer gespecialiseerde mensen nodig hebben.
pi_215316488
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 19:19 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Het onderzoek viel mij erg mee. We zijn er een paar uur mee zoet geweest.
Er werden hier 4 dingen bekeken tijdens het onderzoek. De taalontwikkeling, de algemene ontwikkeling, de cognitie en het gehoor.
Ik snap dat zonder verder onderzoek je terugschrikt voor verdere stappen.
Hier kwam behalve een taalachterstand uit de de overige zaken normaal waren (zover te testen bij 2,5 jaar).


Hier zijn we op het consultatiebureau geweest deze week. Ik begin een beetje beter te begrijpen sommige daarover niet zo positief zijn, laat ik het zo zeggen.
We kwamen extra voor de taalontwikkeling. Ik had niet het gevoel dat ze het verslag van het audiologisch centrum echt gelezen hadden. Reageerde weinig op wat ik zei. En kwamen met nogal afgezaagde adviezen.


Komkommer weet jij waar het verschil vandaan komt dat sommige kinderen eerst uitgebreid getest worden en andere kinderen direct worden doorverwezen naar logopedie? Gaat dat op inschatting van de verwijzend arts? Zijn dat regionale verschillen in aanpak?
Hmm, lastig te zeggen. Als je met je 2-jarige bij het CB komt en je aangeeft dat je kind letterlijk nog niet spreekt, dan wordt er hopelijk wel aangegeven dat eerst testen wenselijk is. Ook als ouders zeggen dat het kind alles begrijpt, want dat is soms echt wel lastig in te schatten. ;) Als er twijfels zijn over of de taal-/spraakontwikkeling ver genoeg is voor die leeftijd, dan wordt meestal ‘gewoon’ logopedie geadviseerd om eens te kijken wat dat doet. Maar dat is wel een grijs gebied, hoor. Het wisselt denk ik ook wel per medewerker en in hoeverre ze nauw samenwerken met een logopedist. Ik zat vroeger in hetzelfde pand als het CB, dus ze liepen ook regelmatig langs om even laagdrempelig te overleggen.
pi_215316491
Bottoms, heb je het idee dat Maggie meer zou kunnen met een ander iemand? Dat kun je ook gewoon aangeven, hè. Sommige kinderen zijn echt heel gevoelig voor de persoon die ze voor zich hebben. Wellicht dat een andere collega binnen de locatie beter past?
Ik vind het sowieso bizar dat ze al is gaan testen als er zoveel nodig is om überhaupt taal uit te lokken. Dan is het moment voor testen gewoon nog niet daar. Wacht daar dan eens een aantal sessies mee. Ja, als het kind coöperatief is kun je dat al vrij snel (in de eerste weken) doen, maar in dit geval echt niet. Zal mogelijk best invloed hebben gehad op de uitslag.
pi_215317454
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 07:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
En alleen gehoor testen is ook genoeg in dit geval, hè. Ik denk dat je mijn ‘verder onderzoek’ verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Meestal beginnen ze daar ook mee. Dat is het minst tijdrovend en levert vaak al goede info op. Heeft het kind een voldoende gehoor om tot normale taalontwikkeling te kunnen komen? Even los van eventueel aanwezige taalontwikkelingsstoornis, maar die diagnose komt pas veel en veel later (na een half jaar logopedie geen tot geringe vooruitgang, blijvende lage scores op taaltesten, communicatief onvoldoende of beperkt redzaam richting anderen).

Ik vind het jammer dat ‘verder onderzoek’ regelmatig opgevat wordt als ‘er is iets aan de hand met mijn kind’. Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik opper het, omdat ik uit wil sluiten dat een gemist gehoorprobleem (en dat gebeurt echt vaker dan je denkt, vooral bij kinderen die om de haverklap verkouden zijn en niet jammeren bij oorpijn en oorontstekingen) invloed heeft op die zo belangrijke eerste jaren. Hier wordt de basis gelegd, zo jammer als een gemist gehoorverlies hier debet aan is. Ik zie dagelijks wat dit nu doet voor leerlingen op mijn school. Sommigen hebben een fors gehoorverlies van meer dan 50 dB en die hebben last van blijvende taalproblemen. En nee, waarschijnlijk is dit niet aan de hand bij Maggie, maar dan heeft er in ieder geval iemand anders met goede kennis meegekeken. Op het CB en bij de huisarts kan dat echt niet. En ik kan zelf ook geen gehooronderzoek afnemen, ik heb geen geluidsdichte ruimte en allerlei geavanceerde apparatuur tot mijn beschikking. En als de logopedist op het AC andere bijzonderheden / opvallendheden ziet waarvan hij/zij denkt dat er verder gekeken moet worden, dan wordt dat gewoon besproken.

Sorry voor mijn rant en het is niet negatief bedoeld, maar ik schrik er soms van dat ouders gelijk gaan steigeren als je het woord ‘onderzoek’ of ‘test’ laat vallen. Dan is er toch ergens in de maatschappij echt iets mis gegaan de afgelopen jaren en jaren. Probeer sommige dingen eens los te zien van het schoolsysteem, a.u.b.. Ik (en ik durf te zeggen: haast al mijn collega’s) ben er niet op uit om maar gewoon voor de lol te testen. Nee, wij hebben vier jaar gestudeerd om in te schatten of we zelf voldoende kunnen betekenen of dat we hulp van meer gespecialiseerde mensen nodig hebben.
Ik snap jouw rant maar soms hebben mensen bepaalde ervaringen met de zorg. En dat zie ik dan heel breed. Dan word je soms iets voorzichtiger. Ik geloof echt in de goede bedoelingen van de meeste mensen. Maar het hangt er echt vanaf wie je treft. Je hoort in de omgeving ook veel verhalen van labeltjes en problemen op school. Hier op fok zijn er ook een aantal voorbeelden.
Ik wil haar eerst een kans geven om een band op te bouwen met Maggie voor we verder kijken en dan verwacht ik dat ze het ook een kans geeft. En dan doorverwijzen op basis van de resultaten (of gebrek daaraan). Ik weet niet welke soorten aanpak er zijn maar ik denk dat het zou helpen om tijdens het spel minder proberen uit te lokken. Als ze het doorheeft maakt ze er net een spel van iets niet te doen. Ze heeft graag de regie en doet het liefst alles op haar voorwaarden. Maar goed, het is niet mijn vakgebied.
Het zou mooi zijn als iemand een thuistest zou ontwikkelen voor kinderen die niet zo snel meewerken. En dan filmen ofzo. Zou een hoop tijd schelen :P
Zelf had ik gehoor niet zo op de radar, misschien is dat een blinde vlek geweest. Mijn oudste was een orenkind met de hele tijd oorontstekingen. Dan was hij dagen uit de running met hoge koorts. En dan vond de KNO arts buisjes nog geen must met 10-15 dB gehoorverlies, de keuze werd bij ons gelegd. We hebben het toch gedaan, tweemaal zelfs. Maggie is regelmatig verkouden maar zelden echt ziek. Misschien hebben we dan foutief aangenomen dat het geen issue was.
pi_215320762
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2024 10:55 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Ik snap jouw rant maar soms hebben mensen bepaalde ervaringen met de zorg. En dat zie ik dan heel breed. Dan word je soms iets voorzichtiger. Ik geloof echt in de goede bedoelingen van de meeste mensen. Maar het hangt er echt vanaf wie je treft. Je hoort in de omgeving ook veel verhalen van labeltjes en problemen op school. Hier op fok zijn er ook een aantal voorbeelden.
Ik wil haar eerst een kans geven om een band op te bouwen met Maggie voor we verder kijken en dan verwacht ik dat ze het ook een kans geeft. En dan doorverwijzen op basis van de resultaten (of gebrek daaraan). Ik weet niet welke soorten aanpak er zijn maar ik denk dat het zou helpen om tijdens het spel minder proberen uit te lokken. Als ze het doorheeft maakt ze er net een spel van iets niet te doen. Ze heeft graag de regie en doet het liefst alles op haar voorwaarden. Maar goed, het is niet mijn vakgebied.
Het zou mooi zijn als iemand een thuistest zou ontwikkelen voor kinderen die niet zo snel meewerken. En dan filmen ofzo. Zou een hoop tijd schelen :P
Zelf had ik gehoor niet zo op de radar, misschien is dat een blinde vlek geweest. Mijn oudste was een orenkind met de hele tijd oorontstekingen. Dan was hij dagen uit de running met hoge koorts. En dan vond de KNO arts buisjes nog geen must met 10-15 dB gehoorverlies, de keuze werd bij ons gelegd. We hebben het toch gedaan, tweemaal zelfs. Maggie is regelmatig verkouden maar zelden echt ziek. Misschien hebben we dan foutief aangenomen dat het geen issue was.
Verkoudheid hóéft niet samen te hangen met gehoorverlies en taal-spraakproblemen (lees: een achterstand), maar het is vaak een van de makkelijkste dingen om uit te sluiten / te bevestigen of eventueel gebrek aan spreken verklaard kan worden door (tijdelijk) gehoorverlies. Ik heb ook leerlingen op school die door de neonatale gehoorscreening zijn geglipt, maar die toch een probleem in het binnenoor blijken te hebben, waardoor het gehoor langzaam maar zeker achteruit gaat. Of er is een plotseling medisch, ernstig probleem waardoor er ernstig gehoorverlies optreedt als het kind al geboren is. Dat zijn allemaal zaken die nauwelijks voorkomen, gelukkig maar, maar gehoor is vaak een rode vlag en dus een makkelijke om mee te nemen in je diagnostiek.

Ik hoop dat er voor jullie goede tijden aan komen qua band met de logopedist en dat ze zeker vraagt om een extra paar ogen / andere ogen als ze zelf niet verder komt met Maggie. En ja, Maggie klinkt vrij eigenwijs. Vond ik juist altijd de leukste kids om aangemeld te krijgen, mooi puzzeltje altijd om te leggen. :D
pi_215323206
Wij hadden vandaag een ledendag van de patiëntenvereniging van het syndroom dat F. heeft. Mijn man en ik zijn allebei vrijwilliger. Was een dag voor iedereen die erbij betrokken is. F. was helemaal vrienden geworden met een oudere lotgenoot, wel een eindje in de 70. Geeft ook wel een fijn perspectief op de toekomst.
pi_215329248
Wat doen jullie met de kleine zo met de herfst- en wintermaanden in het vooruitzicht? Met de zomer ga ik er regelmatig op uit; parkje, diertjes kijken, spelen in de tuin, naar een speeltuin, fietsen, het bos in, etc. etc. maar dan is het lekker weer en bovenal droog.

Dat is nu anders. Ik merk dat ik een beetje 'opgehokt' zit met haar; ik weet niet zo goed wat te doen binnen. Verder dan tekenen, liedjes luisteren of met een bal spelen kom ik niet echt. Bovendien zijn dat activiteiten die ze na een kwartiertje wel zat is. En ik ook. Daarnaast merk ik dat ze haar baby-speelgoed een beetje aan het ontgroeien is, hoewel ze dat zelf nog niet echt lijkt te accepteren.....

Tips om leuke dingen doen te doen ín het huis? Ze is 2,5.
  maandag 21 oktober 2024 @ 10:58:19 #218
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_215329304
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 10:50 schreef DjVero het volgende:
Wat doen jullie met de kleine zo met de herfst- en wintermaanden in het vooruitzicht? Met de zomer ga ik er regelmatig op uit; parkje, diertjes kijken, spelen in de tuin, naar een speeltuin, fietsen, het bos in, etc. etc. maar dan is het lekker weer en bovenal droog.

Dat is nu anders. Ik merk dat ik een beetje 'opgehokt' zit met haar; ik weet niet zo goed wat te doen binnen. Verder dan tekenen, liedjes luisteren of met een bal spelen kom ik niet echt. Bovendien zijn dat activiteiten die ze na een kwartiertje wel zat is. En ik ook. Daarnaast merk ik dat ze haar baby-speelgoed een beetje aan het ontgroeien is, hoewel ze dat zelf nog niet echt lijkt te accepteren.....

Tips om leuke dingen doen te doen ín het huis? Ze is 2,5.
Genoeg dingen die je kan doen:
- Fort bouwen
- Schilderen/kleien
- Muziek maken (kan heel simpel met bijvoorbeeld ribbelflessen en een stokje, verschillende lengtes keukenrol/wc rol (vullen met rijst) etc)
- Dingen verstoppen en samen zoeken (speurtocht)
- Zelf verstoppertje spelen
- Puzzelen
- Verkleden
- Dansen
- Iets bakken
Etc
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_215329633
En een goed speelpak kopen. Het stortregent niet altijd en van een beetje miezer gaan jullie allebei niet dood.

En er zijn ook binnen uitjes.. Décathlon, Ikea, Intratuin of Hornbach doet het hier goed. Een groter winkelcentrum. Lekker lang naar de supermarkt, rondlopen met zo'n mini winkelwagen. Als je er geld aan wilt uitgeven: Monkey Town, neem een museumjaarkaart, Burgers Zoo (veel binnenverblijven en goede binnenspeeltuin).
  maandag 21 oktober 2024 @ 12:22:28 #220
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_215329990
Of een leuke groepsles gaan doen, iets als peutergym of muziek op schoot?
pi_215330007
Ik doe eigenlijk dezelfde dingen als in de zomer al is het wel korter want ik ga niet staan koukleumen.

Ielm pak + regenlaarzen aan en gaan.
Bike-A-Way voetenzak voor op de fiets.
pi_215330101
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:22 schreef Morgane89 het volgende:
Of een leuke groepsles gaan doen, iets als peutergym of muziek op schoot?
Ja of peuter zwemmen. Bij ons mag je daarna ook nog vrij zwemmen O+.

Goede buitenkleding aan en gaan. Eikels en kastanjes zoeken vind Anna nu geweldig. Paddenstoelen kijken, kabouterroutes lopen etc.

Spelletjes (haba mijn eerste boomgaard O+ ) , creatief bezig zijn, meehelpen met de dingen die ik in huis doe. Het is allemaal leuk en gezellig. En realiseer je vooral dat een peuter nou eenmaal geen concentratieboog van een half uur heeft. Vaak is 2x een potje boomgaard hier wel genoeg bijvoorbeeld.
pi_215330131
En wat ik mijn man heel erg heb moeten leren: verstoor nooit een goede speelflow tenzij echt nodig en laat je peuter het spel bepalen/sturen. Ging een wereld voor hem open :D
pi_215330526
Meestal vullen we een aanzienlijk deel van de dag met speeltuin, wandelen, bezoekje supermarkt/bouwmarkt/tuincentrum, op visite gaan. De momenten thuis is ze vooral bezig met dingen sorteren, met treinbaan/auto's spelen en kleuren. En als ze nergens meer zin in heeft of ik het zelf even zat ben gaat de tv aan.
pi_215330599
Ik was daar zelf ook zoekend in, ook omdat mijn dochter graag genoeg te doen heeft. We gaan er toch vaak op uit, ook als het minder weer is. Kinderboerderij, koffietentje, fietsen of wandelen, speeldate plannen. Inmiddels kan mijn dochter (3j2m) zich ook steeds beter met haar speelgoed vermaken. Iedere week zie ik haar daarin groeien en creatiever worden. Er wordt nu veel gespeeld met haar Barbie-caravan en magnetische tegels. Ook maakt ze vaak hele maaltijden voor ons met haar ijsjeskar, espressomachine en keukentje. Soms inderdaad een spelletje of een crea-activiteit. Kleuren, verven, kleien, figuren met een prikpen uitprikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')