Een Sphynx heeft, behalve de kaalheid, verder geen lichamelijke klachten of problemen, ze worden gemiddeld ook net zo oud als "gewone" katten.
Ze vergen wel meer aandacht van de eigenaar :
• niet in de zon i.v.m. verbranding;
• rekening houden met gevoeligheid voor kou, dus eventueel kleding en zorgen dat er altjd dekens enz. beschikbaar zijn om onder te kruipen;
• regelmatig in bad om het vuil kwijt te raken dat bij andere rassen met de haren verdwijnt.
Al die aandacht vinden ze over het algemeen geweldig, ze zijn bijzonder speels en aanhankelijk, en ze aanhalen is best leuk, ze zijn namelijk niet helemaal haarloos en voelen aan als een warme perzik.
Van echte problemen met andere katten heb ik ook nog nooit gehoord. De opstaande haren op de rug en de dikke staart zijn een intimidatie-middel om groter te lijken, geen communicatie-middel. Angst en agressie kunnen ze uitstekend uitdrukken met rug, staart, ogen en oren. Wat dat betreft zouden Manx-katten, die helemaal of nagenoeg staartloos zijn, veel meer problemen moeten hebben, en dat heb ik ook niet meegemaakt.
Ik heb geen Sphynxen, mijn huidige collectie bestaat uit 6 huis-, tuin- en keukenkatten die het ongedierte in de buurt onder controle houden, maar als ik ooit nog eens op een flatje zou eindigen zou ik inderdaad graag wat van deze haarloze schatjes gewild hebben.
En doorfokken heeft bij veel meer rassen voor problemen gezorgd. Toen ik na 2 katloze decennia (voor de huidige groep) weer katten wilde, ben ik op 2 Burmezen van 9,5 jaar uitgekomen. Die kregen rond de 14-15 jaar problemen met schildklier en nieren, wat ook bij de gewonere soorten veel voorkomt (eentje uit mijn collectie heeft nu met 14 jaar het schildklier-probleem). De ene Burmees is 17,5 jaar geworden, de andere 20,5. Mijn dierenarts waarschuwde me tegen het einde wel dat ik beter niet opnieuw aan de Burmezen kon gaan beginnen omdat deze zo doorgefokt waren dat ze met 4-5 jaar al nier-problemen kregen, en ik heb ook op de site van een paar fokkers (niet Fok!kers) gelezen dat ze om die redenen gestopt waren met dat ras. Op zich jammer, want Burmezen zijn mooi en ze bouwen een het innige relatie op met hun mensen, maar ik was per ongeluk bij die twee jongens uitgekomen, ik was er niet naar op zoek.
Dus ze zouden dit soort doorgefokte Burmezen moeten verbieden, en bijv. Perzen met een "ingedeukte" neus, want die hebben dezelfde problemen als mops-honden en bulldogs. Munchkins vind ik ook weerzinwekkend, opzettelijk katten fokken die door hun korte pootjes niet het 3-dimensionale leven van een kat kunnen leiden omdat je niet wil dat ze op de bank kunnen springen. De overkoepelende vereniging voor raskatten heeft een tijd het ras niet willen erkennen, maar zijn uit financiele overwegingen toch overstag gegaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.