abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 9 juli 2024 @ 01:26:19 #1
485843 crew  Jippie
pi_214216634
Goed nieuws voor de katten! Er is een wettelijk verbod in de maak op het houden van naaktkatten en katten met gevouwen oren. De ingang van dat verbod staat gepland voor begin 2025.

Wat houdt het verbod in
Het bezit van katten met gevouwen oren zoals de Scottish fold of naaktkatten zoals de sphynx, wordt verboden. Eigenaren die deze katten al bezitten voor het ingaan van de wet, mogen de dieren gewoon houden. Wel moeten ze hun kat laten chippen en mogen de dieren niet meer meedoen aan kattenshows. De aanschaf van een nieuwe kat zonder haar of met gevouwen oren wordt wel verboden. Er komt daarmee dus ook een verbod op het importeren en handelen in deze dieren.

Schadelijke uiterlijke kenmerken
Naaktkatten hebben geen beschermende vacht, hierdoor krijgen ze het snel te warm of te koud en zijn ze vaker ziek. Die vacht speelt ook een belangrijke rol in de communicatie naar andere katten (denk aan de dikke staart van een boze kat). Daarnaast hebben naaktkatten ook geen snor- en tastharen, terwijl die zijn belangrijk zijn voor de waarneming van hun directe omgeving.

De gevouwen oren van de Scottish fold worden veroorzaakt door een erfelijke afwijking van het kraakbeen. Deze pijnlijke aandoening blijft echter niet beperkt tot de oren, maar is terug te vinden in het hele lichaam. Daardoor hebben Scottish folds vaak levenslang pijn aan hun poten, rug en staart.

Waarom is het houdverbod nodig
Het fokken van deze ongezonde dieren is al verboden, maar het invoeren, kopen en verkopen gaat gewoon door. Het houdverbod is noodzakelijk om een einde te maken aan het leed van deze dieren.

Bron
--------------------

Toch nog een houdverbod voor enkele huiskatten. Ben mij eigenlijk nooit zo bewust geweest dat deze kattenrassen zoveel ongemak hebben van hun uiterlijke kenmerken. Zal de pers met zijn korte snoet de volgende zijn waarvoor een houdverbod gaat gelden?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 01:32:38 #2
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_214216644
Nu snap ik waarom naaktkatten allemaal van die opgefokte Gremlins zijn, ze hebben het gewoon koud.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  dinsdag 9 juli 2024 @ 01:58:02 #3
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_214216652
Maar hier zit een naaktkatten cafeetje in de buurt.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_214216914
Lijkt me een prima beslissing. Als ze maar van de ragdollies afblijven O+
pi_214218392
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 05:26 schreef Rick-Astley het volgende:
Lijkt me een prima beslissing. Als ze maar van de ragdollies afblijven O+
Elk gefokte ras is bij voorbaat niet goed. Net als die hondjes met een platte neus.

"oh wat schattig" en ondertussen hebben die beesten hun hele leven lang ademhalingsproblemen omdat de platte neus gedeeltelijk hun luchtwegen blokkeren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 09:58:10 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214218402
Blij met mijn zeem, die gaat nergens heen *; @Crack_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 9 juli 2024 @ 09:59:10 #7
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214218409
Fijn, nu alle andere doorgefokte dieren nog.
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
pi_214218462

Vindt hij niet leuk.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214218708
Ik vind die Scottish folds echt ontzettend snoezig, maar het is gewoon keizielig.

Kunnen we dan ook de mopshonden en die bulldogjes en king chevaliers verbieden? :@
Tap tap tap
pi_214219030
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 09:57 schreef HSG het volgende:

[..]
Elk gefokte ras is bij voorbaat niet goed. Net als die hondjes met een platte neus.

"oh wat schattig" en ondertussen hebben die beesten hun hele leven lang ademhalingsproblemen omdat de platte neus gedeeltelijk hun luchtwegen blokkeren.
Oké, maar welke problemen heeft de ragdoll dan?
pi_214219089
Yes eindelijk word die bizarre rasdierenindustrie eindelijk aan banden gelegd *O*

Het enige goede ras is een mooi vuilnisbakkenras :Y
Twiddel
pi_214219116
Ik ben blij dat er eindelijk wat tegengas gegeven wordt aan deze vorm van dierenmishandeling.
pi_214219122
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 10:30 schreef CherryLips het volgende:
Ik vind die Scottish folds echt ontzettend snoezig, maar het is gewoon keizielig.

Kunnen we dan ook de mopshonden en die bulldogjes en king chevaliers verbieden? :@
Naaktkatten en mopshonden. Ik snap niet dat mensen daarvan denken "ja, mooi/schattig!".
Dan heb je echt geen smaak.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 11:18:39 #14
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214219247
Ik wil nog altijd heel graag een sphynx, prachtige katten zijn het en zou ze zeker niet in het rijtje plaatsen van doorgefokte honden die iedere dag in pijn leven. Een sphynx heeft wat extra aandacht nodig maar that's it.
pi_214219365
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 11:09 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Naaktkatten en mopshonden. Ik snap niet dat mensen daarvan denken "ja, mooi/schattig!".
Dan heb je echt geen smaak.
Ik vind mopshonden geweldig :@ Op de basisschool (jaren 80/90, vroegah) had een klasgenootje er een paar thuis en die hadden ook weleens een nestje. Sindsdien wilde ik altijd een mops wanneer ik ouder was. Maar ze zijn zó zielig en gaan van alles mankeren, dat is ontzettend sneu. Maar qua karakter en onnozele kop vind ik ze fantastisch :@
Tap tap tap
pi_214220128
Ik had liever een algemeen houtverbod gezien :'(
Stookoverlast :'(
pi_214220302
Naaktkat :{w
Kale poes :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:38:39 #19
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_214220784
Een Sphynx heeft, behalve de kaalheid, verder geen lichamelijke klachten of problemen, ze worden gemiddeld ook net zo oud als "gewone" katten.

Ze vergen wel meer aandacht van de eigenaar :
• niet in de zon i.v.m. verbranding;
• rekening houden met gevoeligheid voor kou, dus eventueel kleding en zorgen dat er altjd dekens enz. beschikbaar zijn om onder te kruipen;
• regelmatig in bad om het vuil kwijt te raken dat bij andere rassen met de haren verdwijnt.

Al die aandacht vinden ze over het algemeen geweldig, ze zijn bijzonder speels en aanhankelijk, en ze aanhalen is best leuk, ze zijn namelijk niet helemaal haarloos en voelen aan als een warme perzik.

Van echte problemen met andere katten heb ik ook nog nooit gehoord. De opstaande haren op de rug en de dikke staart zijn een intimidatie-middel om groter te lijken, geen communicatie-middel. Angst en agressie kunnen ze uitstekend uitdrukken met rug, staart, ogen en oren. Wat dat betreft zouden Manx-katten, die helemaal of nagenoeg staartloos zijn, veel meer problemen moeten hebben, en dat heb ik ook niet meegemaakt.

Ik heb geen Sphynxen, mijn huidige collectie bestaat uit 6 huis-, tuin- en keukenkatten die het ongedierte in de buurt onder controle houden, maar als ik ooit nog eens op een flatje zou eindigen zou ik inderdaad graag wat van deze haarloze schatjes gewild hebben.

En doorfokken heeft bij veel meer rassen voor problemen gezorgd. Toen ik na 2 katloze decennia (voor de huidige groep) weer katten wilde, ben ik op 2 Burmezen van 9,5 jaar uitgekomen. Die kregen rond de 14-15 jaar problemen met schildklier en nieren, wat ook bij de gewonere soorten veel voorkomt (eentje uit mijn collectie heeft nu met 14 jaar het schildklier-probleem). De ene Burmees is 17,5 jaar geworden, de andere 20,5. Mijn dierenarts waarschuwde me tegen het einde wel dat ik beter niet opnieuw aan de Burmezen kon gaan beginnen omdat deze zo doorgefokt waren dat ze met 4-5 jaar al nier-problemen kregen, en ik heb ook op de site van een paar fokkers (niet Fok!kers) gelezen dat ze om die redenen gestopt waren met dat ras. Op zich jammer, want Burmezen zijn mooi en ze bouwen een het innige relatie op met hun mensen, maar ik was per ongeluk bij die twee jongens uitgekomen, ik was er niet naar op zoek.

Dus ze zouden dit soort doorgefokte Burmezen moeten verbieden, en bijv. Perzen met een "ingedeukte" neus, want die hebben dezelfde problemen als mops-honden en bulldogs. Munchkins vind ik ook weerzinwekkend, opzettelijk katten fokken die door hun korte pootjes niet het 3-dimensionale leven van een kat kunnen leiden omdat je niet wil dat ze op de bank kunnen springen. De overkoepelende vereniging voor raskatten heeft een tijd het ras niet willen erkennen, maar zijn uit financiele overwegingen toch overstag gegaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:41:09 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214220795
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 12:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik had liever een algemeen houtverbod gezien :'(
Stookoverlast :'(
Fuck you.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 9 juli 2024 @ 15:09:11 #21
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_214221478
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 09:59 schreef Aberkullie het volgende:
Fijn, nu alle andere doorgefokte dieren nog.
Dit idd, walgelijk.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_214221533
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 12:52 schreef StateOfMind het volgende:
Kale poes :9
Komt er een verplichting?
pi_214223476
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 10:56 schreef Rick-Astley het volgende:

[..]
Oké, maar welke problemen heeft de ragdoll dan?
Ze hebben grote kans op hart- en nierfalen. Daarnaast zijn ze gevoeliger voor vatbaarder voor basaalcel- en mastceltumoren. Bij grote exemplaren moet je opletten op heupdysplasie en patella luxatie.

Kijk...ik heb een Europees korthaar en is een natuurlijke ras. Stevig, robuust, gezond en intelligent. Hij is 15 jaar en heb hem bijna nog nooit ziek gezien. Misschien is hij vaker ziek geweest maar dan is het "hup.. doorgaan met leven" en laat niks merken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_214223581
Ik heb wel eens zo'n naaktkat tijdens een vakantie van de eigenaar een paar dagen eten moeten geven. Verwarming continu op 25 graden daar binnen, ramen dicht en maar meuren die kattenbak, ik moest er echt van kokhalzen van dat leegscheppen. Dat arme dier leek overigens meer op een Gremlin dan een kat.
pi_214223620
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:14 schreef HSG het volgende:

[..]
Ze hebben grote kans op hart- en nierfalen. Daarnaast zijn ze gevoeliger voor vatbaarder voor basaalcel- en mastceltumoren. Bij grote exemplaren moet je opletten op heupdysplasie en patella luxatie.

Kijk...ik heb een Europees korthaar en is een natuurlijke ras. Stevig, robuust, gezond en intelligent. Hij is 15 jaar en heb hem bijna nog nooit ziek gezien. Misschien is hij vaker ziek geweest maar dan is het "hup.. doorgaan met leven" en laat niks merken.
Katten laten van nature niet graag merken dat ze ziek zijn. Meestal als je iets merkt, ben je al te laat. We zullen zien, het beestje is inmiddels alweer een jaar of 8 en gedraagt zich nog net als een kitten. Altijd aanhankelijk, blij om me te zien en volgt me het liefst overal. Kan hem ook gewoon uitlaten, loopt ie lekker met me mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')