abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214208499
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dan nog moet er een keer een einde komen aan de betaalbaarheid lijkt me. Steeds meer mensen kunnen op 2 inkomens niet eens 5 ton lenen. En de spaarvoorraadjes van starters zijn vaak ook beperkt.
Gezien de periodes waarin huizen verkocht worden denk ik dat dat allemaal wel mee valt.
pi_214209440
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tegenwoordig niet meer. Mijn nieuwbouw is 1/3 grond en 2/3 huis.
En grondkosten zijn niet alleen maar de kosten voor m2's voormalige landbouwgrond onder je huis. Die moet eerst voorbelast en bouwrijp gemaakt worden, wat ook geld kost. Al helemaal op veengrond in het westen van het land. En er is nog pakweg 30% extra nodig voor de bijbehorende infrastructuur/algemene voorzieningen. Als je een kavel van zeg 300 m2 koopt, is er eigenlijk 400 m2 nodig omdat je er ook wilt kunnen komen, het trafohuisje ergens moet staan etc, etc.. En die moet ook betaald worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214209893
Wat zou er nu eigenlijk het beste (als eerste) en-masse moeten worden bijgebouwd?

- Huizen voor alle woningzoekenden, a-specifiek?

- Of juist Bejaarden / Verzorgings tehuizen voor oudere doorstromers, die nu te groot wonen en zorg nodig (gaan) hebben?

(Of beiden natuurlijk)

Ik hoor al zolang over de vergrijzing vandaar de vraag, zouden met hun doorstroming niet veel woningen vrijkomen?

Hier spreekt het EIB tegen dat dit enorm gaat helpen, maar heb zo mijn twijfels:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)igt-niet-bij-ouderen
pi_214210155
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 12:57 schreef Buikbrein het volgende:
- Of juist Bejaarden / Verzorgings tehuizen voor oudere doorstromers, die nu te groot wonen en zorg nodig (gaan) hebben?
Bejaardenhuizen zijn veelal wegbezuinigd de laatste decennia. Verpleeghuizen zijn er nog wel voldoende, maar daar zitten veelal mensen met een hoge zorgindicatie. Daarnaast is het gewoon zo dat de oudere generatie (60+) steeds langer mobiel, fit en zelfstandig blijft, waardoor er ook minder vraag is om kleiner/kleinschaliger te gaan wonen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 8 juli 2024 @ 13:32:06 #98
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214210207
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dus jij wilt mensen waar 1 inkomen is, alleen staande ouders, traditionele gezinnen waar 1 van de ouders werkt, etc buiten sluiten van de mogelijkheid een huis te kopen want dat is "debiel"/. Waarom eigenlijk? Waar komt je haat vandaan op betaalbaar en goed te kunnen wonen?
Wat is daar gek aan; nogmaals niet iedereen kan een woning kopen; waarom doe je daar zo moeilijk over?
pi_214210209
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Bejaardenhuizen zijn veelal wegbezuinigd de laatste decennia. Verpleeghuizen zijn er nog wel voldoende, maar daar zitten veelal mensen met een hoge zorgindicatie. Daarnaast is het gewoon zo dat de oudere generatie (60+) steeds langer mobiel, fit en zelfstandig blijft, waardoor er ook minder vraag is om kleiner/kleinschaliger te gaan wonen.
Verpleeghuizen zijn ook lange wachtlijsten en de financiering daarvan is met meer dan 10% gekort afgelopen jaar. Dat staat voor volgend jaar nog een keer te gebeuren. dus daar kun je helemaal vervelende toestanden gaan verwachten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 8 juli 2024 @ 13:55:17 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214210352
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:32 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat is daar gek aan; nogmaals niet iedereen kan een woning kopen; waarom doe je daar zo moeilijk over?
Omdat het een stompzinnige opmerking over het thema is, die verder niets toevoegt en als slap excuus wordt gebruikt over de problemen op de woning markt.
  maandag 8 juli 2024 @ 13:55:25 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214210353
Financiering gaat ook het probleem zijn als er wel weer bejaardentehuizen komen, want die gaan er zeker niet weer komen onder de gunstige financiële voorwaarden uit het verleden.
En destijds was het voor vermogenden al weinig interessant, dus dat gaat het met eventuele nieuwe bejaardentehuizen ook niet worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214210360
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Omdat het een stompzinnige opmerking over het thema is, die verder niets toevoegt en als slap excuus wordt gebruikt over de problemen op de woning markt.
Jij vindt het stompzinnig omdat volgens jou iedereen een huis moet kunnen kopen.

Het ironische is dat dat juist het probleem is.
pi_214210371
Veel mensen praten hier over bejaardenhuizen... maar beseffen die wel dat veel ouderen dat helemaal niet willen?
  maandag 8 juli 2024 @ 14:14:19 #104
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214210463
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er is geen probleem als je accepteert dat niet iedereen een huis kan kopen. 5Head
pi_214210474
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 14:14 schreef xzaz het volgende:

[..]
Er is geen probleem als je accepteert dat niet iedereen een huis kan kopen. 5Head
Het gaat natuurlijk niet alleen om het kopen van een huis. Maar ook huren is een probleem. Dit te samen is dan ook de verziekte woningmarkt.
  maandag 8 juli 2024 @ 14:16:49 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214210476
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 14:14 schreef xzaz het volgende:

[..]
Honger is ook geen probleem als je accepteert dat niet iedereen eten kan kopen
pi_214210484
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:58 schreef dudewhereismycar het volgende:
Veel mensen praten hier over bejaardenhuizen... maar beseffen die wel dat veel ouderen dat helemaal niet willen?
Welke bejaardenhuizen?
  Moderator maandag 8 juli 2024 @ 14:21:12 #108
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_214210519
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waar gaan we naartoe denk jij? Er is een nieuwe standaard gezet met de overdrachtsbelasting op 510000 en die gaat volgend jaar naar 525000.

Dat betekent dat vrijwel elk simpel rijtjeshuis in de Randstad en de ring eromheen voortaan voor minimaal dat soort bedragen weg zal gaan want iedereen biedt nu al richting die grens.
Guldenmiljonair moeten zijn om een rijtjeshuis te kunnen kopen _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 8 juli 2024 @ 14:26:34 #109
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214210570
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 14:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Honger is ook geen probleem als je accepteert dat niet iedereen eten kan kopen
Er is een verschil tussen dakloos zijn en geen eigen huis kunnen kopen of een woning kunnen huren.

Een dak boven je hoofd is een levensbehoefte net zoals eten.
pi_214210657
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:21 schreef CR7 het volgende:

[..]
Als wie wat niet kan betalen? De woningeigenaar de hypotheek? Of de potentiële koper die niet genoeg kan lenen?
De potentiële koper natuurlijk.
  maandag 8 juli 2024 @ 15:05:41 #111
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214210952
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 09:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja leuk maar daar krijg je niet ineens meer betaalbare woningen mee. Zo'n toren aan De Zalmhaven met zijn absurde prijzen (gemiddeld 780k) is voor de chosen few. Niet voor starters en lage middeninkomens. Den ontwikkelingskosten van wolkenkrabbers zijn veel te hoog als duurzame oplossing voor een woningtekort. Je moet rond de steden gaan bouwen en zorgen voor goede logistieke verbindingen.
Parijs (het centrum) heeft ook geen wolkenkrabbers. Het is gewoon extreem verdicht. Beetje te, voor nederland. Maar je kan nog best wel flink verder verdichten voor je omhoog moet.

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_214211117
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Parijs (het centrum) heeft ook geen wolkenkrabbers. Het is gewoon extreem verdicht. Beetje te, voor nederland. Maar je kan nog best wel flink verder verdichten voor je omhoog moet.

[ afbeelding ]
Verschrikkelijk, doe dan maar hoogbouw.
blablablabla
pi_214211156
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 14:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De potentiële koper natuurlijk.
De punten die jij opnoemde stabiliserende inflatie, lonen en hypotheekrente zorgen toch niet voor dalende prijzen?

En de gemiddelde koopwoning kan je na 1 dag al niet meer aanmelden voor een bezichtiging. Dus meeeer dan genoeg zoekers die een woning zoeken (en ik dan neem ik aan ook kunnen betalen).
  maandag 8 juli 2024 @ 15:33:09 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214211193
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Voor de tijd waarin het gebouwd is was het weldegelijk hoogbouw, vrij ingenieus gedaan ook.

7 hoog zo te zien, vind ik wel hoogbouw hoor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214211214
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]
De vraag overstijgt het aanbod nog steeds, net zoals de afgelopen 25 jaar. Dus nee, die vraagprijs daalt voorlopig niet.
Dat is toch kennis die de markt ook heeft en niet alleen jij? Volgens de gangbare economische theorieën is dit dan al in de prijzen verwerkt.

Wat nog niet in de prijzen verwerkt zit, zijn toekomstige ontwikkelingen die de markt nog niet ziet aankomen en die kunnen per definitie omhoog en omlaag zijn.
pi_214211238
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Verschrikkelijk, doe dan maar hoogbouw.
Afgaande op de huizenprijzen in Parijs zijn het een hoop mensen niet met jou eens.
pi_214211375
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:35 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Afgaande op de huizenprijzen in Parijs zijn het een hoop mensen niet met jou eens.
Het is dus niet alleen spuuglelijk maar lost ook nog eens de problemen niet op.
Wat een kut idee.
blablablabla
  maandag 8 juli 2024 @ 15:48:17 #118
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214211376
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Voor de tijd waarin het gebouwd is was het weldegelijk hoogbouw, vrij ingenieus gedaan ook.

7 hoog zo te zien, vind ik wel hoogbouw hoor.
Das waar. Maar ik denk dat de persoon op wie ik reageerde het had over wolkenkrabbers. Hoewel we die natuurlijk niet echt hebben in Nederland.

Dit is de situatie bij de ouders van mn vrouw :+

Overigens niet te betalen ook. Service kosten van die flats zijn al 500 euro. Bovenop de huur of de koopsom.
  maandag 8 juli 2024 @ 15:50:54 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214211397
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 14:26 schreef xzaz het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen dakloos zijn en geen eigen huis kunnen kopen of een woning kunnen huren.

Een dak boven je hoofd is een levensbehoefte net zoals eten.
Ik ben van mening dat als iemand met een modaal inkomen en daarboven als starter niet in staat is een fatsoenlijk huis te betrekken we als maatschappij gefaald hebben. Zeker als het de overheid is die daar decennialang niet voor heeft gezorgd dat dit mogelijk is door haar monopoly op bouwrijp maken en het als belangrijke inkomstenbron zag
  maandag 8 juli 2024 @ 15:51:53 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214211404
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Das waar. Maar ik denk dat de persoon op wie ik reageerde het had over wolkenkrabbers. Hoewel we die natuurlijk niet echt hebben in Nederland.

Dit is de situatie bij de ouders van mn vrouw :+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Overigens niet te betalen ook. Service kosten van die flats zijn al 500 euro. Bovenop de huur of de koopsom.
Honkers?
pi_214211438
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:38 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik heb jouwzelfde situatie, maar zie ook de trend van jouw plan. Het is een catch 22 met hoe dan ook een flinke achteruitgang op enig termijn. Jij bent van doorzingen tot het echt niet meer kan en maar kijken wat er overblijft, ik ben van het beest in de bek kijken en de hap van het broodje poep nemen in plaats van er omheen eten. Het moet gebeuren, dan maar hoe eerder hoe beter en daarna recupereren.
Maar ik heb geen stem in de oplossing en jij trouwens ook niet gok ik zo maar. Wat je als bijstander waarneemt is dat men (politiek) totaal geen oren heeft of interesse in een oplossing voor een probleem dat ze zelf gecreëerd hebben en wat alleen maar groter gaat worden. De echte catch 22 is dus niet het initiële probleem van een chronisch tekort aan woningen maar het gebrek aan bereidwilligheid om er ook maar iets aan te doen omdat er andere (financiële) belangen spelen.
blablablabla
  maandag 8 juli 2024 @ 15:54:48 #122
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214211440
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Honkers?
Honkers?

Ah Hong-Kongers bedoel je zeker.

Nee dat is Zuid-Korea (sommige gebouwen hebben chinese karakters groot op de zijkant staan)

Het is een heel ander soort opstelling dat je in Nederland ziet. Grote wooncomplexen met alle voorzieningen ertussen. Inclusief winkels, ziekenhuis, scholen. Ook autovrij ook allemaal. Het ziet er alleen dystopisch uit

maandag 8 juli 2024 @ 15:57:15 #123
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214211459
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 15:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat als iemand met een modaal inkomen en daarboven als starter niet in staat is een fatsoenlijk huis te betrekken we als maatschappij gefaald hebben. Zeker als het de overheid is die daar decennialang niet voor heeft gezorgd dat dit mogelijk is door haar monopoly op bouwrijp maken en het als belangrijke inkomstenbron zag
Dat mag je vinden. Ik vind dat we het prima hebben geregeld.
pi_214211473
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:43 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik snap je punt niet precies. Je wilt nog meer woningen zodat ze goedkoper worden en expats ze nog goedkoper kunnen kopen? Of wil je die expats toch misschien inperken?
Inperken is zeker een deel van de oplossing. Maar ook stoppen met de krankzinnige belastingvoordelen voor expats. De 30%-regeling direct afschaffen in plaats van versoberen bijvoorbeeld.
En gericht arbeidsmigranten gaan werven, denk aan bouwvakkers, in plaats van 100k Indiase mensen waarvan 95% een IT-achtergrond heeft. Die dragen belastingtechnisch wel bij maar zorgen tevens ook voor een enorme druk op voorzieningen zoals huisartsen, scholen, tandartsen etc zonder bij te dragen aan oplossingen.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')