Gezien de periodes waarin huizen verkocht worden denk ik dat dat allemaal wel mee valt.quote:Op maandag 8 juli 2024 09:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan nog moet er een keer een einde komen aan de betaalbaarheid lijkt me. Steeds meer mensen kunnen op 2 inkomens niet eens 5 ton lenen. En de spaarvoorraadjes van starters zijn vaak ook beperkt.
En grondkosten zijn niet alleen maar de kosten voor m2's voormalige landbouwgrond onder je huis. Die moet eerst voorbelast en bouwrijp gemaakt worden, wat ook geld kost. Al helemaal op veengrond in het westen van het land. En er is nog pakweg 30% extra nodig voor de bijbehorende infrastructuur/algemene voorzieningen. Als je een kavel van zeg 300 m2 koopt, is er eigenlijk 400 m2 nodig omdat je er ook wilt kunnen komen, het trafohuisje ergens moet staan etc, etc.. En die moet ook betaald worden.quote:Op maandag 8 juli 2024 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Tegenwoordig niet meer. Mijn nieuwbouw is 1/3 grond en 2/3 huis.
Bejaardenhuizen zijn veelal wegbezuinigd de laatste decennia. Verpleeghuizen zijn er nog wel voldoende, maar daar zitten veelal mensen met een hoge zorgindicatie. Daarnaast is het gewoon zo dat de oudere generatie (60+) steeds langer mobiel, fit en zelfstandig blijft, waardoor er ook minder vraag is om kleiner/kleinschaliger te gaan wonen.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:57 schreef Buikbrein het volgende:
- Of juist Bejaarden / Verzorgings tehuizen voor oudere doorstromers, die nu te groot wonen en zorg nodig (gaan) hebben?
Wat is daar gek aan; nogmaals niet iedereen kan een woning kopen; waarom doe je daar zo moeilijk over?quote:Op zondag 7 juli 2024 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus jij wilt mensen waar 1 inkomen is, alleen staande ouders, traditionele gezinnen waar 1 van de ouders werkt, etc buiten sluiten van de mogelijkheid een huis te kopen want dat is "debiel"/. Waarom eigenlijk? Waar komt je haat vandaan op betaalbaar en goed te kunnen wonen?
Verpleeghuizen zijn ook lange wachtlijsten en de financiering daarvan is met meer dan 10% gekort afgelopen jaar. Dat staat voor volgend jaar nog een keer te gebeuren. dus daar kun je helemaal vervelende toestanden gaan verwachten.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bejaardenhuizen zijn veelal wegbezuinigd de laatste decennia. Verpleeghuizen zijn er nog wel voldoende, maar daar zitten veelal mensen met een hoge zorgindicatie. Daarnaast is het gewoon zo dat de oudere generatie (60+) steeds langer mobiel, fit en zelfstandig blijft, waardoor er ook minder vraag is om kleiner/kleinschaliger te gaan wonen.
Omdat het een stompzinnige opmerking over het thema is, die verder niets toevoegt en als slap excuus wordt gebruikt over de problemen op de woning markt.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat is daar gek aan; nogmaals niet iedereen kan een woning kopen; waarom doe je daar zo moeilijk over?
Jij vindt het stompzinnig omdat volgens jou iedereen een huis moet kunnen kopen.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Omdat het een stompzinnige opmerking over het thema is, die verder niets toevoegt en als slap excuus wordt gebruikt over de problemen op de woning markt.
Er is geen probleem als je accepteert dat niet iedereen een huis kan kopen. 5Headquote:Op maandag 8 juli 2024 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Omdat het een stompzinnige opmerking over het thema is, die verder niets toevoegt en als slap excuus wordt gebruikt over de problemen op de woning markt.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het kopen van een huis. Maar ook huren is een probleem. Dit te samen is dan ook de verziekte woningmarkt.quote:Op maandag 8 juli 2024 14:14 schreef xzaz het volgende:
[..]
Er is geen probleem als je accepteert dat niet iedereen een huis kan kopen. 5Head
Honger is ook geen probleem als je accepteert dat niet iedereen eten kan kopenquote:Op maandag 8 juli 2024 14:14 schreef xzaz het volgende:
[..]
Er is geen probleem als je accepteert dat niet iedereen een huis kan kopen. 5Head
Welke bejaardenhuizen?quote:Op maandag 8 juli 2024 13:58 schreef dudewhereismycar het volgende:
Veel mensen praten hier over bejaardenhuizen... maar beseffen die wel dat veel ouderen dat helemaal niet willen?
Guldenmiljonair moeten zijn om een rijtjeshuis te kunnen kopenquote:Op maandag 8 juli 2024 10:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Waar gaan we naartoe denk jij? Er is een nieuwe standaard gezet met de overdrachtsbelasting op 510000 en die gaat volgend jaar naar 525000.
Dat betekent dat vrijwel elk simpel rijtjeshuis in de Randstad en de ring eromheen voortaan voor minimaal dat soort bedragen weg zal gaan want iedereen biedt nu al richting die grens.
Er is een verschil tussen dakloos zijn en geen eigen huis kunnen kopen of een woning kunnen huren.quote:Op maandag 8 juli 2024 14:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Honger is ook geen probleem als je accepteert dat niet iedereen eten kan kopen
De potentiële koper natuurlijk.quote:Op maandag 8 juli 2024 10:21 schreef CR7 het volgende:
[..]
Als wie wat niet kan betalen? De woningeigenaar de hypotheek? Of de potentiële koper die niet genoeg kan lenen?
Parijs (het centrum) heeft ook geen wolkenkrabbers. Het is gewoon extreem verdicht. Beetje te, voor nederland. Maar je kan nog best wel flink verder verdichten voor je omhoog moet.quote:Op zondag 7 juli 2024 09:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja leuk maar daar krijg je niet ineens meer betaalbare woningen mee. Zo'n toren aan De Zalmhaven met zijn absurde prijzen (gemiddeld 780k) is voor de chosen few. Niet voor starters en lage middeninkomens. Den ontwikkelingskosten van wolkenkrabbers zijn veel te hoog als duurzame oplossing voor een woningtekort. Je moet rond de steden gaan bouwen en zorgen voor goede logistieke verbindingen.
Verschrikkelijk, doe dan maar hoogbouw.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Parijs (het centrum) heeft ook geen wolkenkrabbers. Het is gewoon extreem verdicht. Beetje te, voor nederland. Maar je kan nog best wel flink verder verdichten voor je omhoog moet.
[ afbeelding ]
De punten die jij opnoemde stabiliserende inflatie, lonen en hypotheekrente zorgen toch niet voor dalende prijzen?quote:
Voor de tijd waarin het gebouwd is was het weldegelijk hoogbouw, vrij ingenieus gedaan ook.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Parijs (het centrum) heeft ook geen wolkenkrabbers. Het is gewoon extreem verdicht. Beetje te, voor nederland. Maar je kan nog best wel flink verder verdichten voor je omhoog moet.
[ afbeelding ]
Dat is toch kennis die de markt ook heeft en niet alleen jij? Volgens de gangbare economische theorieën is dit dan al in de prijzen verwerkt.quote:Op maandag 8 juli 2024 09:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De vraag overstijgt het aanbod nog steeds, net zoals de afgelopen 25 jaar. Dus nee, die vraagprijs daalt voorlopig niet.
Afgaande op de huizenprijzen in Parijs zijn het een hoop mensen niet met jou eens.quote:
Het is dus niet alleen spuuglelijk maar lost ook nog eens de problemen niet op.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Afgaande op de huizenprijzen in Parijs zijn het een hoop mensen niet met jou eens.
Das waar. Maar ik denk dat de persoon op wie ik reageerde het had over wolkenkrabbers. Hoewel we die natuurlijk niet echt hebben in Nederland.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor de tijd waarin het gebouwd is was het weldegelijk hoogbouw, vrij ingenieus gedaan ook.
7 hoog zo te zien, vind ik wel hoogbouw hoor.
Ik ben van mening dat als iemand met een modaal inkomen en daarboven als starter niet in staat is een fatsoenlijk huis te betrekken we als maatschappij gefaald hebben. Zeker als het de overheid is die daar decennialang niet voor heeft gezorgd dat dit mogelijk is door haar monopoly op bouwrijp maken en het als belangrijke inkomstenbron zagquote:Op maandag 8 juli 2024 14:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen dakloos zijn en geen eigen huis kunnen kopen of een woning kunnen huren.
Een dak boven je hoofd is een levensbehoefte net zoals eten.
Honkers?quote:Op maandag 8 juli 2024 15:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Das waar. Maar ik denk dat de persoon op wie ik reageerde het had over wolkenkrabbers. Hoewel we die natuurlijk niet echt hebben in Nederland.
Dit is de situatie bij de ouders van mn vrouw
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Overigens niet te betalen ook. Service kosten van die flats zijn al 500 euro. Bovenop de huur of de koopsom.
Maar ik heb geen stem in de oplossing en jij trouwens ook niet gok ik zo maar. Wat je als bijstander waarneemt is dat men (politiek) totaal geen oren heeft of interesse in een oplossing voor een probleem dat ze zelf gecreëerd hebben en wat alleen maar groter gaat worden. De echte catch 22 is dus niet het initiële probleem van een chronisch tekort aan woningen maar het gebrek aan bereidwilligheid om er ook maar iets aan te doen omdat er andere (financiële) belangen spelen.quote:Op zondag 7 juli 2024 23:38 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb jouwzelfde situatie, maar zie ook de trend van jouw plan. Het is een catch 22 met hoe dan ook een flinke achteruitgang op enig termijn. Jij bent van doorzingen tot het echt niet meer kan en maar kijken wat er overblijft, ik ben van het beest in de bek kijken en de hap van het broodje poep nemen in plaats van er omheen eten. Het moet gebeuren, dan maar hoe eerder hoe beter en daarna recupereren.
Honkers?quote:
Dat mag je vinden. Ik vind dat we het prima hebben geregeld.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat als iemand met een modaal inkomen en daarboven als starter niet in staat is een fatsoenlijk huis te betrekken we als maatschappij gefaald hebben. Zeker als het de overheid is die daar decennialang niet voor heeft gezorgd dat dit mogelijk is door haar monopoly op bouwrijp maken en het als belangrijke inkomstenbron zag
Inperken is zeker een deel van de oplossing. Maar ook stoppen met de krankzinnige belastingvoordelen voor expats. De 30%-regeling direct afschaffen in plaats van versoberen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 7 juli 2024 23:43 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik snap je punt niet precies. Je wilt nog meer woningen zodat ze goedkoper worden en expats ze nog goedkoper kunnen kopen? Of wil je die expats toch misschien inperken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |