6 jaar oud en geen good new WarmtepomP?quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt, wel A rating dus met WtW maar nog wel gas voor CV.
Nee, dat was geen optie bij de bouw. Sommige buren hadden er om gevraagd en de bouwer gaf aan dat ze daar niet aan konden beginnen.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
6 jaar oud en geen good new WarmtepomP?
Absurd.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat was geen optie bij de bouw. Sommige buren hadden er om gevraagd en de bouwer gaf aan dat ze daar niet aan konden beginnen.
Qua vloer m2 is het 240 maar ons gasverbruik is lager dan ons oude huis wat nog niet de helft aan m2 was dus daar zijn we eigenlijk heel tevreden mee, ik heb het met de man die het CV onderhoud erover gehad of een combi warmtepomp voor ons interessant zou zijn en dat was volmondig nee.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
En vrij fors ook qua m² meen ik me te herinneren, dus ja, dan wil het wel.
Bijzonder allemaal.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef Tijger_m het volgende:
combi warmtepomp voor ons interessant zou zijn en dat was volmondig nee.
Geen idee, ik moet eerlijk bekennen dat ik er toendertijd helemaal niet over nagedacht heb en dat ik er ook geen vragen over gesteld heb, ik hoorde het van buren pas veel later dat de bouwer daar niet aan wilde meewerken.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Absurd.
Je hebt alleen vloerverwarming nodig en puike isolatie? Wat was daar zo moeilijk aan?
Vrij logisch, zeker met projectbouw waarbij de omgevingsvergunning vaak zo'n 2 jaar voor oplevering wordt aangevraagd.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
6 jaar oud en geen good new WarmtepomP?
Maar,quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geen idee, ik moet eerlijk bekennen dat ik er toendertijd helemaal niet over nagedacht heb en dat ik er ook geen vragen over gesteld heb, ik hoorde het van buren pas veel later dat de bouwer daar niet aan wilde meewerken.
Denkt dat het ook niks is om te upgraden? Moet je daarvoor zoveel investeren dan? Of kijkt dat persoon wat skeptisch naar de warmtepomp?quote:
Een aannemer hangt tien keer liever een CV-keteltje op dan dat hij een WP en een boiler installeert, en dan ook nog eens overal LTV plaatsen.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Absurd.
Je hebt alleen vloerverwarming nodig en puike isolatie? Wat was daar zo moeilijk aan?
Men kijkt niet ver genoeg in de toekomst / woongenot nu is nauwelijks te betalen... Ik denk dat dit ergens ook gewoon een marktfalen is omdat het verschrikkelijk duur is allemaal in NL.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een aannemer hangt tien keer liever een CV-keteltje op dan dat hij een WP en een boiler installeert, en dan ook nog eens overal LTV plaatsen.
En nu zal het gros nog bij voorkeur een L/W warmtepomp plaatsen met alleen beneden vloerverwarming, ipv in het hele huis, laat staan een grondgebonden WP.
De aannemers die dat bij projecten uit eigen initiatief doen zijn schaars, net als met triple glas, ze besparen daar liever op.
Een combiwarmtepomp? Als in een hybride?quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Qua vloer m2 is het 240 maar ons gasverbruik is lager dan ons oude huis wat nog niet de helft aan m2 was dus daar zijn we eigenlijk heel tevreden mee, ik heb het met de man die het CV onderhoud erover gehad of een combi warmtepomp voor ons interessant zou zijn en dat was volmondig nee.
In de toekomst zullen we wel een keer overgaan maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.
Maar elektriciteit is onbetaalbaar straks als het koud is en windstil. De eerste M3's worden wel weer fors gesubsidieerd door moedertje staat.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een combiwarmtepomp? Als in een hybride?
Neuh, verspilling van je geld, zeker met een huis zo nieuw als het jouwe, dat voldoet gewoon aan de isolatie-eisen die je bij een WP ook nodig hebt, dus als je een WP wilt gewoon helemaal gasloos gaan.
Hoezo onbetaalbaar? Ik betaal nu 30ct per kWh, maar het meeste verbruik je natuurlijk in de nacht, waar ik dan 23ct betaal. Nou, afgelopen december heeft de warmtepomp voor verwarming + warm water 394 kWh verbruikt. Ik kan niet zo heel makkelijk zien welk deel daarvan piektarief was en welk deel daltarief, dus laten we rekenen met het gemiddelde hoewel ik weet dat meeste verbruik in de daluren zit en het in realiteit dus een stukje lager is. 30+23 / 2 = 26,5ct.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar elektriciteit is onbetaalbaar straks als het koud is en windstil. De eerste M3's worden wel weer fors gesubsidieerd door moedertje staat.
Tsja, het is wat het is, daarom straks een EV die bidirectioneel kan laden, dan laad ik hem wel op als het zonnig en/of niet windstil is en laat ik mijn huis er wel op draaien als het donker en windstil is.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar elektriciteit is onbetaalbaar straks als het koud is en windstil. De eerste M3's worden wel weer fors gesubsidieerd door moedertje staat.
Aan gas was je waarschijnlijk meer kwijt geweest, voor januari had je daar ongeveer 100 m³ gas voor gehad.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo onbetaalbaar? Ik betaal nu 30ct per kWh, maar het meeste verbruik je natuurlijk in de nacht, waar ik dan 23ct betaal. Nou, afgelopen december heeft de warmtepomp voor verwarming + warm water 394 kWh verbruikt. Ik kan niet zo heel makkelijk zien welk deel daarvan piektarief was en welk deel daltarief, dus laten we rekenen met het gemiddelde hoewel ik weet dat meeste verbruik in de daluren zit en het in realiteit dus een stukje lager is. 30+23 / 2 = 26,5ct.
Dus ik reken met 26,5 ct per kWh, dus dan heb ik in december 394 x26,5 ct = ¤ 104,41 betaald. We moeten nu niet doen alsof dat giga duur is. Doe ik datzelfde voor januari, dan heeft de pomp daar 534 kWh verbruikt, x26,5ct komt neer op ¤ 141,51.
We moeten richting 100% CO2 neutraal, netto.quote:
Nee dat valt zeker mee.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:33 schreef CoolGuy het volgende:
¤ 104,41 betaald. We moeten nu niet doen alsof dat giga duur is. Doe ik datzelfde voor januari, dan heeft de pomp daar 534 kWh verbruikt, x26,5ct komt neer op ¤ 141,51.
je mag er belasting over betalen - de woz wordt immers voor diverse doeleinden ingezet en niet alleen op gemeenteniveau - ook eigenwoningforfait.quote:Op donderdag 4 juli 2024 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar wat heb ik als huizenbezitter hier nou zelf aan? Op papier heb ik een flink vermogen maar ik kan het niet vrij besteden. Als ik mijn woning verkoop ben ik dakloos en moet ik of een duur nieuw huis kopen of tegen absurde bedragen gaan huren. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking terwijl mijn huidige hypotheeklast lager is dan de maximale huurprijs van een sociale huurwoning.
Echt onzin. Ik heb tot m’n 36e in Groningen gewoon en ook als dertiger is dat een geweldige stad om te wonen.quote:Op donderdag 4 juli 2024 16:34 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
In Leeuwarden is geen ene fuck te doen en Groningen is enkel leuk om te wonen als je student bent, die steden hebben weinig te bieden voor de hippe middenklasse van 30+.
Je kunt een nieuwe hypotheek nemen en de overwaarde daadwerkelijk uitgeven aan andere zaken. Maar inderdaad, je zit wel aan de woning vast.quote:Op donderdag 4 juli 2024 18:02 schreef ZarB het volgende:
[..]
Mijn ouders (65+) hebben ongeveer 4 ton overwaarde want hypotheek afgelost. Als ze willen verhuizen naar een kleinere woning dan kunnen ze een appartementje kopen voor minimaal 450k in de regio. De wachttijd voor sociale huur is ongeveer minimaal 10 jaar en vrije verhuur is absurd duur. Tenzij ze dus met heel veel geluk een appartementje van ruim onder de 4 ton vinden of ergens 200 km verderop gaan wonen, zitten ze tot hun dood in dit huis en hebben ze geen fluit aan al die overwaarde. Dat vooruitzicht maakt mij moedeloos
Al heel vaak benoemd hier, je hebt hier heel veel aan:quote:Op donderdag 4 juli 2024 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar wat heb ik als huizenbezitter hier nou zelf aan? Op papier heb ik een flink vermogen maar ik kan het niet vrij besteden. Als ik mijn woning verkoop ben ik dakloos en moet ik of een duur nieuw huis kopen of tegen absurde bedragen gaan huren. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking terwijl mijn huidige hypotheeklast lager is dan de maximale huurprijs van een sociale huurwoning.
Voordelen in de situatie dat je blijft wonen waar je woont. Als je een stap wilt maken met je partner of gezin wordt het heel anders.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 07:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Kortom, enorme financiële voordelen. Ga nou niet doen alsof je het als huizenbezitter net zo zwaar hebt als een niet-huizenbezitter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |