abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214159168
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klopt, wel A rating dus met WtW maar nog wel gas voor CV.
6 jaar oud en geen good new WarmtepomP?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214159197
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, dat was geen optie bij de bouw. Sommige buren hadden er om gevraagd en de bouwer gaf aan dat ze daar niet aan konden beginnen.
pi_214159213
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, dat was geen optie bij de bouw. Sommige buren hadden er om gevraagd en de bouwer gaf aan dat ze daar niet aan konden beginnen.
Absurd.
Je hebt alleen vloerverwarming nodig en puike isolatie? Wat was daar zo moeilijk aan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214159223
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
En vrij fors ook qua m² meen ik me te herinneren, dus ja, dan wil het wel.
Qua vloer m2 is het 240 maar ons gasverbruik is lager dan ons oude huis wat nog niet de helft aan m2 was dus daar zijn we eigenlijk heel tevreden mee, ik heb het met de man die het CV onderhoud erover gehad of een combi warmtepomp voor ons interessant zou zijn en dat was volmondig nee.

In de toekomst zullen we wel een keer overgaan maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.
pi_214159247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef Tijger_m het volgende:
combi warmtepomp voor ons interessant zou zijn en dat was volmondig nee.
Bijzonder allemaal.
Hoe intelligenter je huis hoe groter het voordeel van handig kunnen schuiven.
pi_214159260
quote:
11s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Absurd.
Je hebt alleen vloerverwarming nodig en puike isolatie? Wat was daar zo moeilijk aan?
Geen idee, ik moet eerlijk bekennen dat ik er toendertijd helemaal niet over nagedacht heb en dat ik er ook geen vragen over gesteld heb, ik hoorde het van buren pas veel later dat de bouwer daar niet aan wilde meewerken.
  donderdag 4 juli 2024 @ 22:04:00 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214159283
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vrij logisch, zeker met projectbouw waarbij de omgevingsvergunning vaak zo'n 2 jaar voor oplevering wordt aangevraagd.

Aanvragen omgevingsvergunning vanaf 1 juli 2018 mochten geen gasaansluiting meer hebben, en tot die datum was het eigenlijk verplicht.

Het gros van de nieuwbouw die tot in 2020 is opgeleverd heeft een gasaansluiting, en daarmee meestal CV.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214159289
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 22:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Geen idee, ik moet eerlijk bekennen dat ik er toendertijd helemaal niet over nagedacht heb en dat ik er ook geen vragen over gesteld heb, ik hoorde het van buren pas veel later dat de bouwer daar niet aan wilde meewerken.
Maar,
quote:
de man die het CV onderhoud
Denkt dat het ook niks is om te upgraden? Moet je daarvoor zoveel investeren dan? Of kijkt dat persoon wat skeptisch naar de warmtepomp?
pi_214159333
Hopelijk nog 20 jaar stijging
Groot fan van User Wotte
  donderdag 4 juli 2024 @ 22:08:18 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214159348
quote:
11s.gif Op donderdag 4 juli 2024 21:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Absurd.
Een aannemer hangt tien keer liever een CV-keteltje op dan dat hij een WP en een boiler installeert, en dan ook nog eens overal LTV plaatsen.
En nu zal het gros nog bij voorkeur een L/W warmtepomp plaatsen met alleen beneden vloerverwarming, ipv in het hele huis, laat staan een grondgebonden WP.

De aannemers die dat bij projecten uit eigen initiatief doen zijn schaars, net als met triple glas, ze besparen daar liever op.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214159390
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 22:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een aannemer hangt tien keer liever een CV-keteltje op dan dat hij een WP en een boiler installeert, en dan ook nog eens overal LTV plaatsen.
En nu zal het gros nog bij voorkeur een L/W warmtepomp plaatsen met alleen beneden vloerverwarming, ipv in het hele huis, laat staan een grondgebonden WP.

De aannemers die dat bij projecten uit eigen initiatief doen zijn schaars, net als met triple glas, ze besparen daar liever op.
Men kijkt niet ver genoeg in de toekomst / woongenot nu is nauwelijks te betalen... Ik denk dat dit ergens ook gewoon een marktfalen is omdat het verschrikkelijk duur is allemaal in NL.
  donderdag 4 juli 2024 @ 22:12:14 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214159398
quote:

[..]
Qua vloer m2 is het 240 maar ons gasverbruik is lager dan ons oude huis wat nog niet de helft aan m2 was dus daar zijn we eigenlijk heel tevreden mee, ik heb het met de man die het CV onderhoud erover gehad of een combi warmtepomp voor ons interessant zou zijn en dat was volmondig nee.

In de toekomst zullen we wel een keer overgaan maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.
Een combiwarmtepomp? Als in een hybride?
Neuh, verspilling van je geld, zeker met een huis zo nieuw als het jouwe, dat voldoet gewoon aan de isolatie-eisen die je bij een WP ook nodig hebt, dus als je een WP wilt gewoon helemaal gasloos gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214159589
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 22:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een combiwarmtepomp? Als in een hybride?
Neuh, verspilling van je geld, zeker met een huis zo nieuw als het jouwe, dat voldoet gewoon aan de isolatie-eisen die je bij een WP ook nodig hebt, dus als je een WP wilt gewoon helemaal gasloos gaan.
Maar elektriciteit is onbetaalbaar straks als het koud is en windstil. De eerste M3's worden wel weer fors gesubsidieerd door moedertje staat.
pi_214159632
Nog 10 jaar deze hyperinflatie en ik ben miljonair 🤑
  Moderator donderdag 4 juli 2024 @ 22:33:15 #190
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214159696
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 22:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar elektriciteit is onbetaalbaar straks als het koud is en windstil. De eerste M3's worden wel weer fors gesubsidieerd door moedertje staat.
Hoezo onbetaalbaar? Ik betaal nu 30ct per kWh, maar het meeste verbruik je natuurlijk in de nacht, waar ik dan 23ct betaal. Nou, afgelopen december heeft de warmtepomp voor verwarming + warm water 394 kWh verbruikt. Ik kan niet zo heel makkelijk zien welk deel daarvan piektarief was en welk deel daltarief, dus laten we rekenen met het gemiddelde hoewel ik weet dat meeste verbruik in de daluren zit en het in realiteit dus een stukje lager is. 30+23 / 2 = 26,5ct.

Dus ik reken met 26,5 ct per kWh, dus dan heb ik in december 394 x26,5 ct = ¤ 104,41 betaald. We moeten nu niet doen alsof dat giga duur is. Doe ik datzelfde voor januari, dan heeft de pomp daar 534 kWh verbruikt, x26,5ct komt neer op ¤ 141,51.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 4 juli 2024 @ 22:33:47 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214159702
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 22:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tsja, het is wat het is, daarom straks een EV die bidirectioneel kan laden, dan laad ik hem wel op als het zonnig en/of niet windstil is en laat ik mijn huis er wel op draaien als het donker en windstil is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 4 juli 2024 @ 22:35:37 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214159726
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 22:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoezo onbetaalbaar? Ik betaal nu 30ct per kWh, maar het meeste verbruik je natuurlijk in de nacht, waar ik dan 23ct betaal. Nou, afgelopen december heeft de warmtepomp voor verwarming + warm water 394 kWh verbruikt. Ik kan niet zo heel makkelijk zien welk deel daarvan piektarief was en welk deel daltarief, dus laten we rekenen met het gemiddelde hoewel ik weet dat meeste verbruik in de daluren zit en het in realiteit dus een stukje lager is. 30+23 / 2 = 26,5ct.

Dus ik reken met 26,5 ct per kWh, dus dan heb ik in december 394 x26,5 ct = ¤ 104,41 betaald. We moeten nu niet doen alsof dat giga duur is. Doe ik datzelfde voor januari, dan heeft de pomp daar 534 kWh verbruikt, x26,5ct komt neer op ¤ 141,51.
Aan gas was je waarschijnlijk meer kwijt geweest, voor januari had je daar ongeveer 100 m³ gas voor gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214159735
quote:
Hoezo onbetaalbaar?
We moeten richting 100% CO2 neutraal, netto.
De doelstellingen zijn behoorlijk straf.

Grote wortel én grote stok.
Maar je kan wel met een wortel extra windmolens neerzetten, als het niet waait, waait het niet.
En dan moet je lappen voor grijze stroom die al zijn winst moet behalen op die korte momentjes dat er geen zon/wind is. En teven zal de belastingdruk hoog zijn.

Zonder accu's die flinke capaciteit hebben is windenergie gebruiken als het niet waait een utopie.

quote:
¤ 104,41 betaald. We moeten nu niet doen alsof dat giga duur is. Doe ik datzelfde voor januari, dan heeft de pomp daar 534 kWh verbruikt, x26,5ct komt neer op ¤ 141,51.
Nee dat valt zeker mee.

Teens een aanjager van inflatie, dure energie.

[ Bericht 1% gewijzigd door ludovico op 04-07-2024 22:42:31 ]
  donderdag 4 juli 2024 @ 22:46:11 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214159831
Mijn WP heeft in 2023 in totaal 2.064 kWh verbruikt, als stroom ¤ 0,30 per kWh kost dan zou dat ¤ 619,20 zijn, als gas ¤ 1,40 per m³ kost dan kan ik daar 442 m³ gas voor kopen (ex vaste lasten gasaansluiting), en met 442 m³ per jaar hou je de meeste huizen niet warm en voorzien van warm water.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214160061
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar wat heb ik als huizenbezitter hier nou zelf aan? Op papier heb ik een flink vermogen maar ik kan het niet vrij besteden. Als ik mijn woning verkoop ben ik dakloos en moet ik of een duur nieuw huis kopen of tegen absurde bedragen gaan huren. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking terwijl mijn huidige hypotheeklast lager is dan de maximale huurprijs van een sociale huurwoning.
je mag er belasting over betalen - de woz wordt immers voor diverse doeleinden ingezet en niet alleen op gemeenteniveau - ook eigenwoningforfait.
pi_214160323
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:34 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
In Leeuwarden is geen ene fuck te doen en Groningen is enkel leuk om te wonen als je student bent, die steden hebben weinig te bieden voor de hippe middenklasse van 30+.
Echt onzin. Ik heb tot m’n 36e in Groningen gewoon en ook als dertiger is dat een geweldige stad om te wonen.

Ik woon nu echter in de Achterhoek, want ik wilde een ruim huis met grote. Dus vorig jaar hier wat gekocht. Ik mis het stadse wel heel erg, maar krijg er ook veel voor terug.

Zelf alles verbouwd en opgeknapt en nu veel woongenot en ruimte voor relatief weinig geld. En m’n vriendin en ik geven niet zoveel om overbodige luxe, zoals een dure auto, dus we hebben lage maandelijkse lasten.
pi_214160326
Is dit het grote lullen topic of wat? Kijken wie de grootste lul heeft en het verst kan pissen?
pi_214160503
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 18:02 schreef ZarB het volgende:

[..]
Mijn ouders (65+) hebben ongeveer 4 ton overwaarde want hypotheek afgelost. Als ze willen verhuizen naar een kleinere woning dan kunnen ze een appartementje kopen voor minimaal 450k in de regio. De wachttijd voor sociale huur is ongeveer minimaal 10 jaar en vrije verhuur is absurd duur. Tenzij ze dus met heel veel geluk een appartementje van ruim onder de 4 ton vinden of ergens 200 km verderop gaan wonen, zitten ze tot hun dood in dit huis en hebben ze geen fluit aan al die overwaarde. Dat vooruitzicht maakt mij moedeloos _O-
Je kunt een nieuwe hypotheek nemen en de overwaarde daadwerkelijk uitgeven aan andere zaken. Maar inderdaad, je zit wel aan de woning vast.
pi_214161436
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar wat heb ik als huizenbezitter hier nou zelf aan? Op papier heb ik een flink vermogen maar ik kan het niet vrij besteden. Als ik mijn woning verkoop ben ik dakloos en moet ik of een duur nieuw huis kopen of tegen absurde bedragen gaan huren. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking terwijl mijn huidige hypotheeklast lager is dan de maximale huurprijs van een sociale huurwoning.
Al heel vaak benoemd hier, je hebt hier heel veel aan:

1. Je huidige lasten zijn doordat je op tijd hebt gekocht misschien wel twee of drie keer zo laag als de starters die nu de woningmarkt op komen.
2. Je hebt de mogelijkheid om je hypotheek te verhogen waardoor je wel degelijk een deel van je overwaarde kunt verzilveren en het bijvoorbeeld zou kunnen beleggen.
3. Je kunt je hypotheek omzetten naar aflossingsvrij als je huis minimaal twee keer meer waard is dan je hypotheek. Dan betaal je alleen nog maar een klein beetje rente en ik gok zomaar dat die bij jou ook niet al te hoog is.

Kortom, enorme financiële voordelen. Ga nou niet doen alsof je het als huizenbezitter net zo zwaar hebt als een niet-huizenbezitter.
pi_214161889
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 07:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Kortom, enorme financiële voordelen. Ga nou niet doen alsof je het als huizenbezitter net zo zwaar hebt als een niet-huizenbezitter.
Voordelen in de situatie dat je blijft wonen waar je woont. Als je een stap wilt maken met je partner of gezin wordt het heel anders.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')