Dat denk ik niet. De leennormen zijn verruimd. En het is een bekend gegeven dat de leennorm de prijs bepaald. Die wordt tevens aangejaagd door de "overwaarde" door schaarste. Het is een zichzelf versterkend effect. Fijn voor de "haves" en desastreus voor de rest.quote:Op donderdag 4 juli 2024 19:31 schreef Hyaenidae het volgende:
Dit was te verwachten, komt door al die achterlijk hoge loonsverhogingen ieder jaar steeds. En vakbonden die daarna nog even vrolijk 20% extra loon eisen waardoor bv een leraar nu onderhand het salaris van een chirurg vangt van voor 2020.
De loon-prijsspiraal die je al van mijlenver zag aankomen.
Omdat hij dat als eerste vroeg zeker. De brutalen hebben de halve wereld zo blijkt maar weer. Zoiets moet m.i. een democratisch proces zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2024 19:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
59, nee en we hebben al een aantal sort of adoptie kinderen maar bedankt voor het compliment, als ik ooit een FOK! user wil adopteren ben jij de eerste
Tja, democratie houd op waar mijn voordeur begint aldus mijn vrouwquote:Op donderdag 4 juli 2024 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Omdat hij dat als eerste vroeg zeker. De brutalen hebben de halve wereld zo blijkt maar weer. Zoiets moet m.i. een democratisch proces zijn.
Dan help je als ouder toch een tonnetje mee?quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. De leennormen zijn verruimd. En het is een bekend gegeven dat de leennorm de prijs bepaald. Die wordt tevens aangejaagd door de "overwaarde" door schaarste. Het is een zichzelf versterkend effect. Fijn voor de "haves" en desastreus voor de rest.
Ik heb een dochter van 18. Het gaat haar zeker weten nooit meer lukken om een zelfstandige woonruimte te bemachtigen zonder dat dat 70% of meer van de totale inkomsten kost. Bespottelijk en beschamend zoals dat zich ontwikkeld heeft.
Ook dat is onderdeel van deze schande. Dat versterkt ook de tweedeling.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan help je als ouder toch een tonnetje mee?
Klopt maar dat is het leven. Eten of gegeten worden.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ook dat is onderdeel van deze schande. Dat versterkt ook de tweedeling.
Dog eat Dog inderdaad. Het is alleen zo dat onze jeugd dan hele kleine kansloze hondjes zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt maar dat is het leven. Eten of gegeten worden.
Dochters van 18 hebben het makkelijk, die kiezen gewoon een rijke vent uit.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb een dochter van 18. Het gaat haar zeker weten nooit meer lukken om een zelfstandige woonruimte te bemachtigen zonder dat dat 70% of meer van de totale inkomsten kost. Bespottelijk en beschamend zoals dat zich ontwikkeld heeft.
Ik kan er als huizenbezitter maar moeilijk mee zitten Bart.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:42 schreef Bart2002 het volgende:
Wat er vervolgens gaat gebeuren zien we nu al in Japan.
De kapitale gedateerde krotten komen leeg te staan wegens overlijden van de bewoners en worden nooit meer verkocht wegens veel te hoge prijs.
Dat gaat hier ook gebeuren de komende 20 jaar. Het is jammer dat de politiek dit niet voorzien heeft en er dus ook geen beleid voor heeft gemaakt.
Tsja. Het is een knappe meid en tevens slim. Maar dat hoop ik toch niet. Zelfstandigheid is belangrijk. Maar ook onderdeel van het probleem, de huishoudens die uit steeds minder personen bestaan. Best lastig allemaal.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dochters van 18 hebben het makkelijk, die kiezen gewoon een rijke vent uit.
Dat is een van de grote aanjagers van het tekort aan woningen, ja.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsja. Het is een knappe meid en tevens slim. Maar dat hoop ik toch niet. Zelfstandigheid is belangrijk. Maar ook onderdeel van het probleem, de huishoudens die uit steeds minder personen bestaan. Best lastig allemaal.
Nee hoor, ook slecht voor de huizenbezitters, een ramp voor de niet-huizenbezitters. Voor de mensen die een huis erven is het wel heel fijn, net als voor de vastgoedspeculanten.quote:Op donderdag 4 juli 2024 10:49 schreef CoolGuy het volgende:
Leuk voor de huizenbezitters, minder leuk voor de niet-huizen-bezitters.
Er komt een tijd binnenkort dat die geërfde gedateerde krotten geen dubbeltje meer opbrengen (zie Japan). De grond misschien nog wel maar de mankracht en materiaal om te slopen en iets nieuws te bouwen is ook op straks.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, ook slecht voor de huizenbezitters, een ramp voor de niet-huizenbezitters. Voor de mensen die een huis erven is het wel heel fijn, net als voor de vastgoedspeculanten.
Dus jeugd: probeer uw geluk in Japan.quote:Net als Italië heeft Japan allerlei plannen bedacht om leegloop te voorkomen. Veel leegstaande woningen gaan voor een habbekrats weg. Soms zelf helemaal gratis. In de plaatsen Tochigi en Nagano werden al akiya bans aangeboden voor iets meer dan 400 euro. Toegegeven: de panden zijn wat verouderd en kunnen dus wel een renovatiebeurt gebruiken. Maar ook daar hebben ze in Japan iets om gevonden, want wie zijn of haar nieuwe huis wil opknappen, kan daarvoor subsidie krijgen.
Gratis huis
Andere Japanse plaatsen zijn zelfs zó wanhopig op zoek naar nieuwe bewoners, dat ze huizen voor niets weggeven. In Okutama zijn bijvoorbeeld drie panden gratis en voor niets gegaan naar nieuwe eigenaren. Een van hen heeft de woning omgetoverd tot restaurant.
Huis erven is ook heel fijn voor de belastingdienst.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, ook slecht voor de huizenbezitters, een ramp voor de niet-huizenbezitters. Voor de mensen die een huis erven is het wel heel fijn, net als voor de vastgoedspeculanten.
Aan de andere kant zou zo'n zelfde huis nu nieuwbouw waarschijnlijk ook 950.000 kosten, keuken, badkamer en tuininrichting erbij en je zit met de rest (vloeren, airco, zonnepanelen) ook zo aan 1.100.000quote:Op donderdag 4 juli 2024 17:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, het punt is natuurlijk dat de stijging te hard gaat, jouw inkomen gaat geen 100% omhoog in 6 jaar normaliter, huizen doen dat wel momenteel.
Ik heb eerlijk geen idee wat dit huis nu zou kosten qua nieuwbouw maar ik ben wel bang dat je gelijk hebt, iets verderop hier worden nu zogenaamde vrije kavels (zogenaamd omdat er een bouwer was die een beperkt aantal modellen en opties had) gebouwd en die stonden op de lijst voor 1.9 miljoen voordat je ook maar een optie of wijziging had aangebracht.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou zo'n zelfde huis nu nieuwbouw waarschijnlijk ook 950.000 kosten, keuken, badkamer en tuininrichting erbij en je zit met de rest (vloeren, airco, zonwering) ook zo aan 1.100.000
Juist vrij nieuwe woningen gaan heel hard.
Hier doen de tweekappers die in 2017-2019 voor 415-435K verkocht-opgeleverd zijn ook ruim 700K, niet helemaal het dubbele, maar ik zit dan ook niet in de randstad.
Het is dubbel. Want wat je terugkoopt is ook duurder geworden.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:43 schreef ludovico het volgende:
Mooi, doe nog maar een beetje erbij tot het moment dat ik mijn appartement verkoop.
Dat wordt nieuwbouw dus dat is dan net anders.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het is dubbel. Want wat je terugkoopt is ook duurder geworden.²
Ah, beter! Het is je gegund.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat wordt nieuwbouw dus dat is dan net anders.
Precies, werken kunnen anderen ook.quote:
Ga er maar vanuit dat eenzelfde nieuwbouwwoning nu tegen een miljoen zou zitten, als het niet meer is, want jpuw 6 jaar oude woning is waarschijnlijk niet gasloos, dat maakt nieuwe woningen ook duurder.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk geen idee wat dit huis nu zou kosten qua nieuwbouw maar ik ben wel bang dat je gelijk hebt, iets verderop hier worden nu zogenaamde vrije kavels (zogenaamd omdat er een bouwer was die een beperkt aantal modellen en opties had) gebouwd en die stonden op de lijst voor 1.9 miljoen voordat je ook maar een optie of wijziging had aangebracht.
Klopt, wel A rating dus met WtW maar nog wel gas voor CV.quote:Op donderdag 4 juli 2024 21:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat eenzelfde nieuwbouwwoning nu tegen een miljoen zou zitten, als het niet meer is, want jpuw 6 jaar oude woning is waarschijnlijk niet gasloos, dat maakt nieuwe woningen ook duurder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |