abonnement Unibet Coolblue
pi_214109734
We gaan beginnen aan de voorpret. Het Olympisch baskettoernooi (regulier (M+V); het 3X3 heeft een eigen topic).
Eerst even wat info. Voor wat meer achtergrondinfo over het spelletje en zijn geschiedenis, evenals nadere info over de teams, de wedstrijden en de stadions, zie de volgende sites:

De officiŽle site van de Olympische Spelen mbt het basketbal (regulier)
De site van de FIBA mbt het reguliere basketbal

Het Olympische eindtoernooi (mannen)
Gekwalificeerde landen tot nu toe:
AustraliŽ
Canada
Frankrijk
Duitsland
Japan
ServiŽ
Zuid-Soedan
Verenigde Staten

Voorlopige rosters:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik pik er - voor de liefhebber - ťťn roster uit, dat van de grote favoriet, de VS.

quote:
LeBron James, Stephen Curry, Kevin Durant, Joel Embiid, Devin Booker, Jayson Tatum, Anthony Davis, Tyrese Haliburton, Anthony Edwards, Jrue Holiday, Bam Adebayo, Kawhi Leonard
Had minder gekund.

Ook Canada brengt een uitstekend team op de mat, met Shai Gilgeous-Alexander, Jamal Murray, Andrew Wiggins en Luguentz Dort in de voorlopige selectie.
ServiŽ heeft (eindelijk) weer de beschikking over de enige echte Joker, Nikola Jokic, op een groot eindtoernooi. Verder zitten o.a. Bogdanovic (Bogdan, niet Bojan), Pokusevski, Micic en Jovic bij de voorlopige selectie.

Frankrijk heeft met Gobert en Victor Wenbanyama een heuse Twin Tower-verdediging. Dat wordt lollig. Helaas alleen gťťn Embiid, die heel lafjes koos voor de VS.
Duitsland heeft dan weer de gebroeders Wagner in de gelederen, evenals Dennis SchrŲder, de grote kracht achter de laatste WK-winst.

De Olympische kwalificatietoernooien (voor de laatste 4 plekken)

Net als vorige keer vinden voor aanvang van de OS nog de kwalificatietoernooien plaats voor de laatste 4 te vergeven plekken bij de mannen (kwalificaties bij de vrouwen heb ik geen weet van).
Zie voor een makkelijk overzicht:
2024 FIBA Men's Olympic Qualifying Tournaments

Er wordt van 2 tot en met 7 juli gespeeld in 4 verschillende steden (en landen), die elk een kwalificatietoernooi hosten, waaruit van elk toernooi een winnaar komt die zich dus kwalificeert voor de Spelen.

Deze toernooien worden gehouden in:
Valencia, Spanje
Riga, Letland
Piraeus, Griekenland
San Juan, Puerto Rico

Korte uitleg van de 4 toernooien:

- Elk toernooi bestaat uit 6 teams, verdeeld over 2 poules.
- Elk team speelt ťťn keer tegen de twee andere teams in zijn poule, dus in totaal 2 wedstrijden.
- Daarna speelt de #1 van poule A tegen de #2 van B, en vice versa.
- De twee winnaars van die halve finales strijden in de finale om de plek op de OS.

Zie de wikipagina's voor het speelschema.

De toernooien:

Toernooi 1: Spanje
Groep A: Libanon, Angola, Spanje
Groep B: Finland, Polen, Bahama's

Toernooi 2: Letland
Groep A: GeorgiŽ, Filippijnen, Letland
Groep B: BraziliŽ, Kameroen, Montenegro

Toernooi 3: Griekenland
Groep A: SloveniŽ, Nieuw-Zeeland, KroatiŽ
Groep B: Egypte, Griekenland, Dominicaanse Republiek

Toernooi 4: Puerto Rico
Groep A: Mexico, Ivoorkust, Litouwen
Groep B: ItaliŽ, Puerto Rico, Bahrain.

Favoriet voor de respectievelijke toernooien (denk ik):
1: Spanje
2: Letland (of misschien BraziliŽ)
3: Griekenland (thuisvoordeel) of SloveniŽ
4: Litouwen

Wij kijken als liefhebber uiteraard halsreikend uit naar het toernooi in Griekenland, waar het gastland met Giannis Antetokounmpo zich moet meten met SloveniŽ met Luka Dončićgod en met een land als KroatiŽ. Toch wel (verreweg?) het sterkst bezette toernooi van de vier.

Luka Doncicwatch:
2-7 om 21:00 SLO-KRO
4-7 om 17:30 NZL-SLO

Antetonkounmpowatch:
3-7 21:00 DRE-GRI
4-7 21:00 GRI-EGY

Halve finales (#1A-#2B, #2A-#1B): 6-7
Finale: 7-7 om 21:00

Vrouwentoernooi:
OfficiŽle FIBA-pagina
Olympische Spelen-pagina

Bij de vrouwen is de VS wel lichtjes favoriet, schat ik zo in. ;)

Venues:
Bercy Arena
Pierre Mauroy Stadium
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 1 juli 2024 @ 12:14:17 #2
426493 crew  PippenScottie
pi_214115332
Ik ga juichen voor Zuid Sudan.
Paar uitstekende spelers, paar boomlange spelers ook. En bovendien een land dat wel wat goed nieuws kan gebruiken.

De entree bij de openingsceremonie wordt al geweldig.
  maandag 1 juli 2024 @ 16:53:17 #3
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_214117458
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:15 schreef Salina het volgende:
Ook Canada brengt een uitstekend team op de mat, met Shai Gilgeous-Alexander, Jamal Murray, Andrew Wiggins en Luguentz Dort in de voorlopige selectie.
Om er een een 'zou het wat uitmaken?' tegenaan te gooien: Wiggins mag niet meedoen van de Warriors want op de trade block. Lightyears.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_214126210
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 16:53 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Om er een een 'zou het wat uitmaken?' tegenaan te gooien: Wiggins mag niet meedoen van de Warriors want op de trade block. Lightyears.
Ik las het. Maar ze noemen het een 'medische beslissing' (lol).
Althans:

quote:
A Warriors spokesperson responded to a request for comment from The Athletic by saying the decision was made mutually by Wiggins and the team and Golden State could not preclude him from playing for Canada. This was a medical decision, team sources said.

“Well, for us, Andrew was fine,” Barrett said. “We were talking to him consistently. He’s been training for weeks and weeks getting ready for this. And then I got a call from Golden State a day or two before camp saying that they’re holding him out. So, from what I see, this is not an Andrew decision. This is from the team.”
Anyways, zou het uitmaken inderdaad. Gooi Barrett er bij (RJ, niet degene die in de quote hierboven aan het woord is) :B en je hebt een prima, zo niet betere speler dan Wiggins, die toch al amper meedeed voor de Maple Leafs de laatste jaren.
Mis je niets aan.

REMINDER:
Vanaf vandaag beginnen de Olympische kwalificatietoernooien.

Vanavond om 21:00 (onze tijd) de kraker tussen SloveniŽ en KroatiŽ.

Die ik helaas (waarschijnlijk) glansrijk ga missen, evenals grote delen van de voetbalwedstrijden Ned-Roe en Tur-Oos.
Oh, en de Tour. Ja ho maar weer. ;(

Ook o.a. Spanje en Litouwen spelen vanavond hun eerste pot. En BraziliŽ, de Bahamas (met Deandre Ayton, Eri Gordon en Buddy Hield) en Montenegro. Mocht je zin hebben.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:38:50 #5
454292 Koffieplanter
pi_214127082
NBA bust Hezonja was echt heel erg goed tegen BraziliŽ, evenals Saric. Uiteindelijk zullen Luka en Giannis de boel wel regelen, maar geheel verbazend zou het ook weer niet zijn als KroatiŽ dat ticket pakt. Ben benieuwd vanavond.
pi_214127134
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:38 schreef Koffieplanter het volgende:
NBA bust Hezonja was echt heel erg goed tegen BraziliŽ, evenals Saric. Uiteindelijk zullen Luka en Giannis de boel wel regelen, maar geheel verbazend zou het ook weer niet zijn als KroatiŽ dat ticket pakt. Ben benieuwd vanavond.
Hezonja speelt al een paar jaar goed in Europa. Vorig jaar nog Euroleague winnaar. Jarenlang gevolgd in de NBA. Had veel meer in gezeten als ie wat rustiger was in zijn kop.

Heb nog geen voorbereidingswedstrijden gezien van de deelnemers aan de kwal.toernooien. Zal straks eens YouTuben als ik tijd heb.

Sowieso het sterkste toernooi inderdaad. Zonde eigenlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Salina op 02-07-2024 11:50:05 ]
  Redactie Sport woensdag 3 juli 2024 @ 10:23:05 #7
274204 crew  Mexicanobakker
pi_214140303
Achja, SloveniŽ. Dat moet beter in een eventuele finale.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 3 juli 2024 @ 20:14:45 #8
454292 Koffieplanter
pi_214146852
SloveniŽ ondanks een Luka TD van het veld vegen en nog geen 24 uur later verliezen van Nieuw-Zeeland door met veel pijn en moeite tot liefst 7 hele 4th Q points te komen. Het is een bijzondere sport.
  woensdag 3 juli 2024 @ 21:31:11 #9
454292 Koffieplanter
pi_214147839
Giannis staat echt waanzinnig goed te spelen. 26p in 14 minuten, nog geen FGA gemist..
  zaterdag 6 juli 2024 @ 19:44:44 #10
454292 Koffieplanter
pi_214185595
Luka heeft een groot probleem.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juli 2024 @ 14:06:30 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiŽr:
pi_214196819
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:
Luka heeft een groot probleem.
En uitgeschakeld, vrij kansloos zelfs. Vierde in Tokyo, niet in Parijs.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiŽr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juli 2024 @ 14:48:02 #12
284411 crew  heywoodu
pi_214197341
Goed, vandaag de vier finales van de OKT's bij de mannen, met de laatste vier startbewijzen als inzet.

In Riga spelen BraziliŽ en Letland tegen elkaar, in Piraeus zijn het Griekenland en KroatiŽ. De Bahama's en Spanje spelen in Valencia tegen elkaar en in San Juan sluiten Puerto Rico en Litouwen het af.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiŽr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_214204276
Griekenland gaat wel winnen 8-)

Walkup is geneutraliseerd tot Griek :D

[ Bericht 36% gewijzigd door TornadoDK op 07-07-2024 21:08:05 ]
No bitch to me
pi_214205221
BraziliŽ, Griekenland en Spanje gaan naar de Spelen.

Rudy naar zijn zesde OS.

Wel jammer van SloveniŽ en KroatiŽ, maar goed, op zich wel de verwachtte teams.
  maandag 8 juli 2024 @ 09:13:31 #15
454292 Koffieplanter
pi_214207350
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 8 juli 2024 @ 10:39:53 #16
284411 crew  heywoodu
pi_214208280
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 22:22 schreef Salina het volgende:
BraziliŽ, Griekenland en Spanje gaan naar de Spelen.

Rudy naar zijn zesde OS.

Wel jammer van SloveniŽ en KroatiŽ, maar goed, op zich wel de verwachtte teams.
En inmiddels ook Puerto Rico, na winst op Litouwen in Puerto Rico :)
  maandag 8 juli 2024 @ 11:05:36 #17
333483 Aguero
oooooooo
pi_214208524
Giannis op de Spelen *O*
Citius, Altius, Fortius.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:07:11 #18
454292 Koffieplanter
pi_214208555
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:05 schreef Aguero het volgende:
Giannis op de Spelen *O*
En waarschijnlijke vlaggendrager.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:15:36 #19
333483 Aguero
oooooooo
pi_214208664
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:07 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Lijkt me een uitstekende kandidaat, dan is de vlag ook van ver weg goed zichtbaar
Citius, Altius, Fortius.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:24:24 #20
454292 Koffieplanter
pi_214208761
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:15 schreef Aguero het volgende:

[..]
Lijkt me een uitstekende kandidaat, dan is de vlag ook van ver weg goed zichtbaar
Jokic namens ServiŽ, LeBron of Curry namens USA en Wembanyama namens Frankrijk. Ik zeg doen.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:35:05 #21
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_214208859
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:24 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Jokic namens ServiŽ, LeBron of Curry namens USA en Wembanyama namens Frankrijk. Ik zeg doen.
Wemby wordt het niet, kon al niet binnen de regels van de Franse bond (geen nieuwelingen) en er is ook al een shortlist zonder hem erop.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:39:45 #22
454292 Koffieplanter
pi_214208942
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Wemby wordt het niet, kon al niet binnen de regels van de Franse bond (geen nieuwelingen) en er is ook al een shortlist zonder hem erop.
Dan kan ik niets anders dan concluderen dat de Fransen totale idioten zijn. Jokic gaat het ook niet worden denk ik, want die staat er in ServiŽ niet zo goed op nadat hij forfait gaf voor het wereldkampioenschap vorig jaar.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 8 juli 2024 @ 20:17:37 #24
284411 crew  heywoodu
pi_214214074
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:15 schreef Aguero het volgende:

[..]
Benieuwd wie ze dan naast hem gaan zetten om de vlag te dragen :D
pi_214224713
quote:
Nog maar zeventien en nu al het gespreksonderwerp in de Verenigde Staten: schooljongen steelt de show in oefenmatch tegen LeBron James

Gisteren speelde het Amerikaanse basketbalteam een oefenwedstrijd in aanloop naar de Olympische Spelen. Met onder meer LeBron James en Stephen Curry stond er veel talent op het terrein bij de Amerikanen. Maar de uitblinker? Die speelde bij de tegenstander en is amper zeventien lentes oud. Cooper Flagg maakte indruk op alles en iedereen: “Hij heeft het allemaal.”

Het Amerikaanse team had het niet onder de markt tegen tegenstander ‘Select Team’. Een ploeg die is samengesteld met jonge NBA-spelers en ťťn 17-jarig jonkie. Die uitzondering in de bijt is Cooper Flagg. Hij speelt nog niet in de NBA maar werd rechtstreeks van de schoolbanken geplukt. Team USA won wel, maar 74-73 kunnen we moeilijk een overtuigende eindstand noemen. En daar zat de jonge Flagg zeker voor iets tussen, hij was hťt gespreksonderwerp achteraf.

Hij bewoog soepel, zweefde meerder keren naar de ring, scoorde driepunters en was niet onder de indruk toen zijn rechtstreekse tegenstander plots Anthony Davis was - de 2,10 meter grote reus die al drie keer werd verkozen bij de beste vijf verdedigers van de NBA.

Niet onder de indruk van LeBron James

Zijn coach bij het Select Team, Jamahl Mosley (coach van Orlando Magic in de NBA), was achteraf dan ook vol lof over de tiener. “Hij is een bijzondere jongeman. Zijn talent, zijn basketbal-IQ, zijn taaiheid, niet bang zijn op belangrijke momenten, zijn defense, altijd de juiste keuzes maken: hij heeft dat allemaal.” Daar bleef de loftrompet niet bij. Mosley zag Flagg al merkbaar groeien in de paar dagen dat hij hem onder zijn hoede had. “Hij is echt een spons. We gaven hem tips en hij neemt alles zo snel op. Hij had natuurlijk wel het voordeel dat hij NBA-coaching en advies van NBA-spelers kreeg. Deze ervaring is iets wat hij kan meenemen naar de toekomst toe.”

Zelf blijft de 2,03 meter grote Amerikaan - ja, op zijn jonge leeftijd al- er nog relatief rustig onder. “Natuurlijk is het even indrukwekkend als je in dezelfde zaal staat als LeBron James. Maar dan begint het spel en probeer je gewoon te winnen. Ik weet wie ik ben en wat ik kan.”

Nog een jaartje wachten op de NBA

Het is al bijna jammer dat Flagg er niet bij zal zijn in Parijs wanneer team USA op zoek gaat naar zijn vijfde gouden medaille op een rij . Maar zijn visitekaartje heeft hij alleszins al afgegeven. Nog meer slecht nieuws: ook de NBA-fans zullen nog iets langer geduld moeten oefenen. Pas in 2025 kan hij gedraft worden. Dat dat effectief dan al zal gebeuren kent weinig twijfel: hij wordt overal genoemd als de eerste pick in de NBA Draft van 2025.

Tot dan gaat Flagg basketten bij de prestigieuze universiteit van Duke, waar zijn voorgangers mannen als Kyrie Irving, Jayson Tatum en Zion Williamson waren. Niemand die twijfelt dat hij hun schoenen zal kunnen vullen. De ambitieuze jongeman ziet het zelf al helemaal zitten en durft zelf al iets verder dromen: “Het WK in 2027 en de Spelen in LA zijn mijn doel.”
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 10 juli 2024 @ 06:21:23 #26
284411 crew  heywoodu
pi_214230707
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:07 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Inmiddels bevestigd dat hij en Antigoni Drisbioti de vlag mogen dragen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 16:49:45 #27
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_214236773
twitter

Rottende knieŽngenot.
RED ONS HENNIEGOD
  donderdag 11 juli 2024 @ 06:51:03 #28
454292 Koffieplanter
pi_214247223
Embiid onder FIBA regels was erg lachen gisteravond, enorm van genoten. Toch een ander spelletje als je niet kunt foul baiten en niet 15 FTA’s cadeau krijgt. Wat een disasterclass.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 11:35:21 #29
454292 Koffieplanter
pi_214270984

De beste speler ter wereld laat weer even zien waarom hij de beste van de wereld is. Overigens ben ik geen fan van dit Franse backcourt, om het zacht uit te drukken.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 13 juli 2024 @ 15:40:15 #30
284411 crew  heywoodu
pi_214273573
Waarschijnlijk geen Jovic voor ServiŽ. Jovic dus, niet Jokic, daar is niks mee aan de hand :+

twitter
pi_214282815
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 11:35 schreef Koffieplanter het volgende:

De beste speler ter wereld laat weer even zien waarom hij de beste van de wereld is. Overigens ben ik geen fan van dit Franse backcourt, om het zacht uit te drukken.
Backcourt van Frankrijk is inderdaad wel sterker geweest de afgelopen pakweg 10-15 jaar. De Colo is wel over zijn hoogtepunt, Fournier speelt amper in de NBA laatste jaren. Verder wat Euroleaguespelers waarvan die Lessort het wel goed doet op dat niveau.

Het backcourt is een van de redenen waarom ik Frankrijk net iets minder kansen toedicht dan ik normaal zou doen bij een team dat beschikt over Wemby en Gobert.

Jammer trouwens dat Zach Edey niet meedoet bij Canada. Jammer, en ook onbegrijpelijk. Zo'n ouderwetse center zou floreren in het FIBA-spel, zonder driesecondenregel en met meer fysiek contact mogelijk zonder dat de referees allen doodfluiten.

Ah, ik lees nu dat hij zelf heeft afgezegd voor de OS om zich te richten op zijn carriere bij Memphis.
Blijft jammer.
  zondag 14 juli 2024 @ 11:23:31 #32
454292 Koffieplanter
pi_214282900
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:13 schreef Salina het volgende:

[..]
Backcourt van Frankrijk is inderdaad wel sterker geweest de afgelopen pakweg 10-15 jaar. De Colo is wel over zijn hoogtepunt, Fournier speelt amper in de NBA laatste jaren. Verder wat Euroleaguespelers waarvan die Lessort het wel goed doet op dat niveau.

Het backcourt is een van de redenen waarom ik Frankrijk net iets minder kansen toedicht dan ik normaal zou doen bij een team dat beschikt over Wemby en Gobert.
Eens. Eigenlijk heeft Wembanyama hetzelfde probleem als hij in San Antonio dit seizoen had: niemand die hem fatsoenlijk een bal kan geven. Volgens de odds is Frankrijk het derde beste team in deze Spelen, na US en Canada. Na wat ik gezien heb qua guard play tegen ServiŽ, ben ik toch geneigd datzelfde ServiŽ en Duitsland nog net iets hoger te plaatsen.
pi_214283198
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:23 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Eens. Eigenlijk heeft Wembanyama hetzelfde probleem als hij in San Antonio dit seizoen had: niemand die hem fatsoenlijk een bal kan geven. Volgens de odds is Frankrijk het derde beste team in deze Spelen, na US en Canada. Na wat ik gezien heb qua guard play tegen ServiŽ, ben ik toch geneigd datzelfde ServiŽ en Duitsland nog net iets hoger te plaatsen.
Klopt, het ontbreekt FRA aan een echte pure point guard die Wemby kan bedienen ook.
Vanwege het thuisvoordeel schat ik de kansen van FRA nog net iets hoger in dan die van SER en DUI.
DUI zal veel moeite hebben om de prestatie van vorig jaar te herhalen (en SchrŲder ook), al hebben ze nu Franz W wel geheel fit en beschikbaar.
SER weet ik nog niet. Wel op papier een compleet team. Hopen dat die kunnen verrassen op deze Spelen. Bogdanovic schroeit altijd in FIBA. Micic is een leuke pure spelverdeler die kan pick en rollen met de Joker.
Misschien is SER inderdaad beter dan FRA.
Van mij mogen ze. :)
pi_214319484
Team USA vs Serbia

Wed July 17 12 p.m. ET Serbia Abu Dhabi, UAE FS1 (18:00 CET, ESPN 1 in Nederland)
  woensdag 17 juli 2024 @ 20:24:19 #35
454292 Koffieplanter
pi_214321733
twitter

Embiid onder FIBA regels wordt echt het hoogtepunt van de zomer.
pi_214324039
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 20:24 schreef Koffieplanter het volgende:
[ x ]

Embiid onder FIBA regels wordt echt het hoogtepunt van de zomer.
Volgende keer zal hij wel wat harder schreeuwen, kijken of het dan wel lukt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')