abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214107155
Als ik terugdenk aan het laatste WK en het huidige EK bekijk, dan vallen twee dingen op

- het individu lijkt veel minder van belang dan vroeger.

- Teams zijn veel gewaagder aan elkaar

- Sterren lijken uit te sterven. Ik vind het armoede dat men zoveel gewicht legt op een Messi en een Ronaldo die al over hun hoogtijdagen zijn. Mbappe presteert met een mager 6je. Denkend aan WK’s van de jaren ‘90, dan had je in iedere ploeg wel een of meerdere spelers van zwaar kaliber.

Maar ik krijg hier bijna zo’n gevoel bij als met de tour vóór en na Armstrong. Niet als in dat het nú qua voetbal zo slecht is, maar dat we vroeger mogelijk veel meer belazerd zijn als kijker dan we mogelijk denken.Als in dat er veel door de vingers is gezien in het verleden.

Er waren veel meer opgepompte en opgefokte spelers dan nu. Ja, een Maradona werd gesnapt omdat ie het tot het punt gebruikte dat het teveel opviel en z’n ogen bijna uit de oogkassen knalden, maar Juventus flikte het met doping tegen Ajax en werd pas veel later tegen het licht gehouden. Pas toen iedereen het alweer vergeten was.

Ik denk dan aan citaten in de tour in dat iedereen weleens wat gebruikte en dat er in het voetbal veel meer een transitie is geweest naar een schonere sport dan de harde overgang van vóór en ná Armstrong binnen de tour. Ben er daarom ook wel wat terughoudender in te noemen dat alles in het voetbal vroeger beter was.

POLL
pi_214107669
Dus je zegt eigenlijk dat we weer terug moeten naar minder wedstrijden in een seizoen?

Zoals je in het wielrennen wielrenners hebt die puur focussen op een aantal eendaagse koersen of op een grote ronde.
pi_214107724
Men traint veel professioneler, waardoor de verschillen met de echte toptalenten veel minder zijn.

Ik denk eerder dat daar het 'probleem' zich bevindt.
pi_214107755
Verkeerde topic
pi_214108039
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 19:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Men traint veel professioneler, waardoor de verschillen met de echte toptalenten veel minder zijn.

Ik denk eerder dat daar het 'probleem' zich bevindt.
Je ziet zelfs steeds vaker kinderen van voormalig topvoetballers meespelen. Straks zijn de voetballers uit het ghetto een uitzondering, en zijn de meeste kinderen van multimiljonairs die als robots worden opgevoed om voetballer te worden.

De lol is er van af.
  Moderator zondag 30 juni 2024 @ 23:09:48 #6
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_214112278
Yamal is 16 jaar oud. En speelt op een EK. Dat wordt een heel grote speler. Binnen 10 jaar is hij maar 26….
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_214112552
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 19:51 schreef Nober het volgende:
Dus je zegt eigenlijk dat we weer terug moeten naar minder wedstrijden in een seizoen?

Zoals je in het wielrennen wielrenners hebt die puur focussen op een aantal eendaagse koersen of op een grote ronde.
Nee, want je kunt veel of genoeg wedstrijden in periodes mét en zónder doping hebben.

Ik zeg alleen dat ik vermoed dat er meer verborgen dopinggebruik in de voetballerij 'was' dan we denken dat er vroeger geweest is. Daarom voorzichtig meer respect voor de huidige generatie.

En dat (ik deed er zelf ook aan mee) het vergelijken van de teams waarin enkele spelers 90+ minuten onvermoeibaar fris doorbeukten en renden wellicht niet helemaal moet worden vergeleken met deze tijd.

De meeste spelers zitten er nu tegen het einde wel redelijk doorheen, maar geef een goede speler van nu een pepmiddel bij de wedstrijden die er toe doen en hij presteert nog een factor beter. Dat keer veel spelers overal verspreid is mijn beeld wel ongeveer van de jaren '90 en iets erna.

Zet een Modric of een Mbappe op een pepmiddel en de 6,5jes qua beoordelingscijfers dit toernooi worden veel hoger.
pi_214112591
Tadej Pogacar en Yamal

Fijne dag
Groot fan van User Wotte
pi_214112593
Er is nooit doping gebruikt in het voetbal en zeker geen omkoping. Voetbal is een technische en eerlijke sport.
Groot fan van User Wotte
  maandag 1 juli 2024 @ 05:25:07 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214112943
TS, je weet dat het voetbal nu vele malen fysieker is dan in de jaren 90 en dat er nu veel grotere afstanden worden belopen? Die gedopeerde spelers van Ajax en Juventus zouden nu na een kwartier aan de beademing moeten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214112952
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 00:00 schreef Tjacka het volgende:
Er is nooit doping gebruikt in het voetbal en zeker geen omkoping. Voetbal is een technische en eerlijke sport.
En in het wielrennen gebruikt niemand meer doping..... Men let meer op voeding en bereid zich beter voor ;) , het nieuwe wielrennen.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 1 juli 2024 @ 11:08:56 #12
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214114705
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 05:38 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
En in het wielrennen gebruikt niemand meer doping..... Men let meer op voeding en bereid zich beter voor ;) , het nieuwe wielrennen.....
Marginal gains, wat is eigenlijk de moderne equivalent? Volg het niet meer van zo dichtbij.
pi_214117127
En waarom neem jij aan dat er nu in het voetbal geen doping meer gebruikt wordt? Wordt er een bloedpaspoort gebruikt in het voetbal en worden voetballers net zo goed gecontroleerd als wielrenners? Echt niet hoor. Bloeddoping is nog steeds mogelijk. EPO ook. Maar het zal in de jaren 95-2005 wel erger geweest zijn ja.
Mja
pi_214117484
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 16:22 schreef TAmaru het volgende:
En waarom neem jij aan dat er nu in het voetbal geen doping meer gebruikt wordt? Wordt er een bloedpaspoort gebruikt in het voetbal en worden voetballers net zo goed gecontroleerd als wielrenners? Echt niet hoor. Bloeddoping is nog steeds mogelijk. EPO ook. Maar het zal in de jaren 95-2005 wel erger geweest zijn ja.
Precies het punt van het topic.

Ik sluit niet 100% uit dat er nu niets meer kan zijn. Maar we hebben een soort superhelden on-steroids periode in het voetbal gehad, welke vermoedelijk nog wel eerder dan '95 begon. Misschien wel de tijden waarin je niet al te fit was, maar met wat preparaten jezelf helemaal uit de naad kon werken en boven het kunnen van die dag kon uitstijgen.

Waarbij de "superteams" door hun invloed vermoedelijk ook nog beter wegkwamen dan de kleinere teams.

Toch best wel een anti-climax als je er bij stilstaat als 30er of 40er dat die tijden erg kunstmatig en oneerlijk geweest kunnen zijn en we als supporters mogelijk genept zijn in de werkelijke verhoudingen tussen athleten. Hierdoor vallen analyses met deze wetenschap ook anders uit.

En juist die generaties zien nu dat de krachtsverhoudingen van landen veel evenwichtiger zijn en de lichaamsbouw van deze spelers anders is dan toen. Je hebt nu veel minder langdurig aanhoudende krachtsexplosies van individuele spelers.

Dan is het spiegelen met dit met de huidige generatie ook niet eerlijk.

Een tijd van systematisch verborgen doping en oneerlijke voordelen door geen VAR tegenover een tijd waarin alles zuiverder lijkt en je wel een VAR hebt. Uiteraard is die VAR ook weer een doos van pandorra, maar het is een hele andere wereld.

Misschien is wat we nu zien wel het meest zuivere tot nu toe en moeten we ons beeld van de lathoogte daarop afstemmen als dat dit werkelijk professioneel voetbal is en we vroeger nog in een periode van cowboys zaten.

Ik zie nu met name gelijkwaardige sportschool athleten met soortgelijke bouw en minder opgefokte en opgeblazen spelers dan toen. Maar hoe kun je zo ooit nog objectief vergelijken tussen generaties?

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 01-07-2024 17:04:30 ]
pi_214117669
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 05:25 schreef -XOR- het volgende:
TS, je weet dat het voetbal nu vele malen fysieker is dan in de jaren 90 en dat er nu veel grotere afstanden worden belopen? Die gedopeerde spelers van Ajax en Juventus zouden nu na een kwartier aan de beademing moeten.
Leuk als anecdote, maar ik denk niet dat dit ooit gemeten is.

Ik zie spelers er redelijk doorheen zitten na 90 minuten, dat was vroeger niet anders, in de marges wellicht een beetje. Maar over de Juventusploeg werd gezegd dat ze nog energie voor een tweede partij hadden terwijl Ajax aan het einde er wel flink doorheen zat. Dat van Juve stond niet op zichzelf.
pi_214118127
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 16:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Precies het punt van het topic.

Ik sluit niet 100% uit dat er nu niets meer kan zijn. Maar we hebben een soort superhelden on-steroids periode in het voetbal gehad, welke vermoedelijk nog wel eerder dan '95 begon. Misschien wel de tijden waarin je niet al te fit was, maar met wat preparaten jezelf helemaal uit de naad kon werken en boven het kunnen van die dag kon uitstijgen.

Waarbij de "superteams" door hun invloed vermoedelijk ook nog beter wegkwamen dan de kleinere teams.

Toch best wel een anti-climax als je er bij stilstaat als 30er of 40er dat die tijden erg kunstmatig en oneerlijk geweest kunnen zijn en we als supporters mogelijk genept zijn in de werkelijke verhoudingen tussen athleten. Hierdoor vallen analyses met deze wetenschap ook anders uit.

En juist die generaties zien nu dat de krachtsverhoudingen van landen veel evenwichtiger zijn en de lichaamsbouw van deze spelers anders is dan toen. Je hebt nu veel minder langdurig aanhoudende krachtsexplosies van individuele spelers.

Dan is het spiegelen met dit met de huidige generatie ook niet eerlijk.

Een tijd van systematisch verborgen doping en oneerlijke voordelen door geen VAR tegenover een tijd waarin alles zuiverder lijkt en je wel een VAR hebt. Uiteraard is die VAR ook weer een doos van pandorra, maar het is een hele andere wereld.

Misschien is wat we nu zien wel het meest zuivere tot nu toe en moeten we ons beeld van de lathoogte daarop afstemmen als dat dit werkelijk professioneel voetbal is en we vroeger nog in een periode van cowboys zaten.

Ik zie nu met name gelijkwaardige sportschool athleten met soortgelijke bouw en minder opgefokte en opgeblazen spelers dan toen. Maar hoe kun je zo ooit nog objectief vergelijken tussen generaties?
Ik vind het wel een interessant punt. Wat je in het wielrennen bijvoorbeeld veel ziet (en daar zit ik veel beter in dan in het voetbal), is dat wielrenners steeds jonger op hun top zijn. Ik denk dat dat ook voor een heel groot deel te maken heeft met het afgenomen dopinggebruik. Oudere renners hadden vroeger natuurlijk een groot voordeel op jongere renners, omdat zij meer geld, kennis en mogelijkheden hadden om hun prestaties op te krikken met bloeddoping en andere middelen. Rijke wielrenners zoals Armstrong konden honderdduizenden euro's besteden aan de beste dokters, de beste middelen en de beste manieren om dat verborgen te houden. Van die kennis wilden ze jonge talenten natuurlijk niet op de hoogte stellen, laat staan dat die in staat waren om die dokters in te huren. Mogelijk was dat in het voetbal wel anders, omdat dat echt een teamsport is, en wielrennen maar in beperkte mate.

Toch merk je wel dat grote landen in het voetbal het ook nu toch wat langer volhouden dan de kleinere landen. Zie bijv. gisteren Spanje en Engeland, die allebei op achterstand kwamen tegen goed spelende tegenstanders, maar die kleinere landen daarna toch een beetje overklasten. Maar dat is ook wel normaal denk ik.

Maar ik zie ook wel een kleine verschuiving in het voetbal.

Ik moet zeggen dat ik het voetbal nu minder spannend en interessant vind dan jaren geleden, maar ik weet niet goed waardoor dat komt.
Mja
pi_214119020
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 17:56 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik vind het wel een interessant punt. Wat je in het wielrennen bijvoorbeeld veel ziet (en daar zit ik veel beter in dan in het voetbal), is dat wielrenners steeds jonger op hun top zijn. Ik denk dat dat ook voor een heel groot deel te maken heeft met het afgenomen dopinggebruik. Oudere renners hadden vroeger natuurlijk een groot voordeel op jongere renners, omdat zij meer geld, kennis en mogelijkheden hadden om hun prestaties op te krikken met bloeddoping en andere middelen. Rijke wielrenners zoals Armstrong konden honderdduizenden euro's besteden aan de beste dokters, de beste middelen en de beste manieren om dat verborgen te houden. Van die kennis wilden ze jonge talenten natuurlijk niet op de hoogte stellen, laat staan dat die in staat waren om die dokters in te huren. Mogelijk was dat in het voetbal wel anders, omdat dat echt een teamsport is, en wielrennen maar in beperkte mate.

Toch merk je wel dat grote landen in het voetbal het ook nu toch wat langer volhouden dan de kleinere landen. Zie bijv. gisteren Spanje en Engeland, die allebei op achterstand kwamen tegen goed spelende tegenstanders, maar die kleinere landen daarna toch een beetje overklasten. Maar dat is ook wel normaal denk ik.

Maar ik zie ook wel een kleine verschuiving in het voetbal.

Ik moet zeggen dat ik het voetbal nu minder spannend en interessant vind dan jaren geleden, maar ik weet niet goed waardoor dat komt.
In de groepsfase was op een gegeven moment de eigen goal en de afgekeurde goal de meest aangekruiste soort. Je moet het nu niet hebben van hard beuken, schwalbes en wellicht de doping maar van de marges in wat de Var aangeeft. De laatste wedstrijd die Duitsland won was één groot VAR-millimeter festijn waar dit ook de grootste stempel op de moraal van de teams drukte.
pi_214119078
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 18:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]
In de groepsfase was op een gegeven moment de eigen goal en de afgekeurde goal de meest aangekruiste soort. Je moet het nu niet hebben van hard beuken, schwalbes en wellicht de doping maar van de marges in wat de Var aangeeft. De laatste wedstrijd die Duitsland won was één groot VAR-millimeter festijn waar dit ook de grootste stempel op de moraal van de teams drukte.
Ik vind het ook wel fascinerend hoe het kan dat er zo ongelooflijk veel eigen doelpunten worden gemaakt en vond die wedstrijd van Duitsland ook echt een aanfluiting om naar te kijken omdat het van het ene VAR-moment naar het andere ging. Maar blijkbaar is het dus heel moeilijk geworden om een legaal doelpunt te maken? Verklaart toch niet helemaal het hoge aantal eigen doelpunten.
Mja
pi_214119302
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 18:41 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik vind het ook wel fascinerend hoe het kan dat er zo ongelooflijk veel eigen doelpunten worden gemaakt en vond die wedstrijd van Duitsland ook echt een aanfluiting om naar te kijken omdat het van het ene VAR-moment naar het andere ging. Maar blijkbaar is het dus heel moeilijk geworden om een legaal doelpunt te maken? Verklaart toch niet helemaal het hoge aantal eigen doelpunten.
Ik heb die eigen doelpunten niet allemaal gevolgd. Iets wat mee zou kunnen spelen is dat, omdat de VAR steeds meer wordt ingezet, je mogelijk wat onzekerheid krijgt achterin over milimeterwerk rondom mislukte buitenspelvallen en vage handsballen die je vroeger nooit zou kunnen hebben omdat het veel meer zat in wat niet gezien kon worden. Maar het kan ook gewoon toeval zijn.

Hoewel het gemier om de VAR er is, denk ik niet dat we naar een “tolerantere” VAR kunnen gaan. Want dan ligt datzelfde weer elders in de metingen. Hier hebben ze voor gekozen en dit is waar ze het mee zullen moeten doen.

Dit gegeven. Volgens mij heb je hiermee tegenwoordig niets meer aan gekke schoffelaars en beukers als types Paul Gascoigne. Een VAR op zo’n type speler zou na twee wedstrijden al einde carrière zijn.

Als ik één speler op gevoel zou moeten verdenken van dopinggebruik, dan is hij ook wel het grootste vraagteken. Die zoop ook tijdens z’n carrière al alsof er geen volgende dag meer was en moest ook nog eens knallen tijdens een topwedstrijd. Die zal wel eens wat gebruikt hebben. Lijntje hier en daar wellicht. Compleet doorgedraaid en verkloot.

En zoals hem waren er nog wel een paar. Iemand als Ravanelli stond volgens mij ook vaker strak dan sober.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 01-07-2024 19:08:55 ]
pi_214148748
Ik kan me in elk geval herinneren dat er ook veel voetbalnamen op de doping lijstjes van die Spaanse doping sportarts stonden, naast de Armstrongen en Contadors
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  donderdag 4 juli 2024 @ 11:41:42 #21
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_214151933
Voor de toppers worden de seizoenen steeds langer en zwaarder, die zijn gewoon op en kunnen dat beetje extra niet meer brengen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_214152483
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 22:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik kan me in elk geval herinneren dat er ook veel voetbalnamen op de doping lijstjes van die Spaanse doping sportarts stonden, naast de Armstrongen en Contadors
Die zijn zeer vakkundig toen weggewerkt door de Spaanse politie, als je de geruchten mag geloven had heel Madrid en Barcelona er bloedzakken liggen.
pi_214158523
[Dariusz Szpakowski]: For me, this is a tournament of tired teams, tired stars, and I'm beginning to think that in this case UEFA, and in two years FIFA, is squeezing a lemon in which there is hardly any juice anymore

Het zou wederom een onderstreping kunnen zijn van tijden waarin die vermoeidheid er veel minder was door wat middeltjes.
  donderdag 4 juli 2024 @ 21:36:12 #24
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_214158937
Wat dacht je van een minder drukke speelkalender?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')