Siquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:07 schreef Vanyel het volgende:
Betaal ik liever een paar honderd piek
Ja wonderlijk, mijne vindt denk ik voor het eerst ooit de vakantieopvang leuk. Daar stoppen we dus voorlopig niet meequote:Op dinsdag 13 augustus 2024 15:08 schreef Molo het volgende:
[..]
Si
We doen hier sinds deze zomer geen vakantieopvang meer want mijn dochter werd doodongelukkig van die groep daar. Gelukkig oud genoeg nu dat dat kan in combinatie met werk enzo.
Verder superblij met goeie en fijne opvang (BSO), ben je toch van afhankelijk als werkende ouders en kind ervan
Oh relaxt! Houden dan zoquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 15:09 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja wonderlijk, mijne vindt denk ik voor het eerst ooit de vakantieopvang leuk. Daar stoppen we dus voorlopig niet mee
Over het algemeen kun je als vuistregel nemen; verandert er wat in de betaling aan de opvang?quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:22 schreef Pino112 het volgende:
Bedankt allen
Vond het ook nogal gedoe, maar omdat het hier staat ging ik toch twijfelen
https://www.belastingdien(...)inder-naar-de-opvang
[..]
Je gaat dan (bruto) sowieso 9,5 uur x 5 dagen = 47,5 uur per week betalen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 08:38 schreef margaretha_01 het volgende:
Hmmm, ik woon in het buitenland en ben best benieuwd wat kinderopvang in NL kost.
Onze kleine gaat vanaf september voor het eerst naar de opvang, hij is dan 17 maanden. We hebben hem voltijd aangemeld, dus 5 dagen van 08:00 - 17:30, maar de bedoeling is dat we hem elke dag zo tussen 08:00 en 09:00 brengen en tussen 14:00 en 15:00 ophalen.
We betalen per maand ¤80 voor het eten en dat was het. We hebben wel geluk dat we in Wenen wonen, waar je een kind al vanaf 1 jaar naar de opvang kunt brengen, en dat we een plekje in een ‘Städtischen’ opvang hebben weten te bemachten. Anders had het zo tegen ¤200 per maand gekost.
In andere provincies is het nog duurder en kun je een kind pas vanaf 3 jaar naar de opvang brengen, dus dan is een van de ouders vaak gedwongen thuis te blijven - meestal is dit de moeder.
Ik reken voor de vakantie BSO idd aantal weken vakantie x aantal verwachte uren delen door 12 maanden. En dan komt er bijv. 24 uren per maand uit en dat zet ik dan bijv. op 18. Dan krijg ik altijd nog een lekker bedrag terug.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 17:10 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Over het algemeen kun je als vuistregel nemen; verandert er wat in de betaling aan de opvang?
Ja -> wijziging doorgeven.
Nee -> geen wijziging doorgeven.
Als je op vakantie gaat, je kind is ziek o.i.d., dan verandert je contract niet, je uren niet, je betaling niet, je toeslag niet.
Ga je meer uren afnemen (bijvoorbeeld ivm de zomervakantie, extra bso ofzo), dan betaal je extra uren, dus wil/mag je ook meer toeslag.
Al in het laatste geval vaak wel ingewikkeld door te geven, dus soms handig gewoon een (laag) gemiddelde door te geven van het hele jaar en dan nadien nog wat geld tegoed.
Wauw, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Het is wel echt een stuk duurder in Nederland. De salarissen liggen in Nederland ook wel hoger dan in Oostenrijk, maar dat heb je dan ook wel echt nodig.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 17:44 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Je gaat dan (bruto) sowieso 9,5 uur x 5 dagen = 47,5 uur per week betalen.
/52 weken x 12 maanden = 205,83 uur per maand. Daarmee blijf je in elk geval onder de 230 uur per maand. (maximaal uren vergoed)
Maximale vergoeding is ¤ 10,25 per uur.
Ik maak even en rekenvoorbeeld van ¤ 11,00 per uur kosten kinderopvang.
205,83 uur x ¤ 11,00 is ¤ 2264,13 bruto per maand.
Dan betaal je zelf sowieso ¤ 0,75 x 205,83 = ¤ 154,37 euro per maand zelf.
Het andere deel (10,25x205,83=2109,76) is inkomensafhankelijk.
Stel, jullie verdienen modaal, dat is in 2024: ¤ 44.000,- bruto per jaar. Dan vergoed de overheid 88,1%.
88,1% = 1858,70 kinderopvangtoeslag.
11,9% = 251,06 zelf betalen.
251,06 + 154.37 = 405,43 euro per maand netto eigen kosten.
--
Bij een inkomen van 30.000 vergoed de overheid 94,4%, dan zou je op ~ 272,50 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 50.000 vergoed de overheid 85% dan zou je op ~ 471 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 60.000 vergoed de overheid 80,6% dan zou je op ~ 565 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 70.000 vergoed de overheid 78,7% dan zou je op ~ 605 per maand netto zitten.
--
Stel dat je opvang geen 11 euro per uur rekent, maar 12 of zelfs 13, dan is je eigen bijdrage uiteraard zo 200-400 euro per maand hoger. Zoals je ziet; erg afhankelijk de kosten van je opvang, de uren die je afneemt en bovenal je eigen inkomen. Maar pas boven een bruto jaarinkomen van 100.000 euro zou je naar 1000 euro per maand zelf betalen gaan. (In deze situatie van dagopvang, BSO is vaak duurder in eigen bijdrage).
9 baby's? Hoe dan? Alleen als 9 kinderen een fles geven, kost je een halve dag.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:49 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik vind het ook veel geld maar ik betaal het met liefde als ik zie hoe goed ze het hebben. Ze gaan allebei met plezier.
Ik weet dat het in Belgie bijvoorbeeld een stuk goedkoper is. Maar daar moet 1 medewerker 9 baby's verzorgen. Hoe dan?! Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ze met een goed gevoel zou achterlaten.
Korte antwoord is: niet. Het is waanzin. Er wordt al heel lang flink tegen geprotesteerd maar ja rechtse regering he.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:53 schreef Tink89 het volgende:
[..]
9 baby's? Hoe dan? Alleen als 9 kinderen een fles geven, kost je een halve dag.
'Gratis' kan ook in een nutsvoorziening vorm zijn mèt goede arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. Dan betalen alleen de belastingplichtigen er allemaal voor natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 06:50 schreef Clubsoda het volgende:
En 'gratis' kinderopvang is natuurlijk ook niet gratis. Je betaalt er linksom of rechtsom wel voor of de medewerkers worden zeer ernstig onderbetaald. Opgeleide vakmensen met een flinke verantwoordelijkheid kosten nu eenmaal geld en ik vind het ook niet erg om daarvoor te betalen.
Ja, dat bedoel ik ook inderdaad, er moet wel voor betaald worden. Het lijkt mij ook een zinvolle besteding van belastinggeldquote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:12 schreef Molo het volgende:
[..]
'Gratis' kan ook in een nutsvoorziening vorm zijn mèt goede arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. Dan betalen alleen de belastingplichtigen er allemaal voor natuurlijk.
Moet zeggen dat ik dat net als scholing best aantrekkelijk vind gezien belang voor (stabiliteit en kwaliteit voor) de kinderen en ouders. Maar wie ben ik, sociale rakker
Dat gaat uit van arbeidstekorten als een vast gegeven. Dat zijn natuurlijk zaken die behoorlijk onderhevig zijn aan beleidskeuzes. Ik hoor geen tekorten in de cryptowereld of influencingbusiness bijvoorbeeldquote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:16 schreef Piles het volgende:
Mwah, je wil met het tekort aan goede mensen/plekken wel voorkomen dat huismoeders/huisvaders hun kind óók gratis naar de opvang gaan brengen. Want daar hebben we helemaal de capaciteit niet voor. En dat moet dan ook nog betaald worden uit de algemene middelen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |