abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:08:46 #51
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_214702130
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:07 schreef Vanyel het volgende:
Betaal ik liever een paar honderd piek
Si :Y
Al heeft zij er nul last van en is ook een gelukkig en goed gezin zo.

We doen hier sinds deze zomer geen vakantieopvang meer want mijn dochter werd doodongelukkig van die groep daar. Gelukkig oud genoeg nu dat dat kan in combinatie met werk enzo.
Verder superblij met goeie en fijne opvang (BSO), ben je toch van afhankelijk als werkende ouders en kind ervan
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_214702138
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:08 schreef Molo het volgende:

[..]
Si :Y

We doen hier sinds deze zomer geen vakantieopvang meer want mijn dochter werd doodongelukkig van die groep daar. Gelukkig oud genoeg nu dat dat kan in combinatie met werk enzo.
Verder superblij met goeie en fijne opvang (BSO), ben je toch van afhankelijk als werkende ouders en kind ervan
Ja wonderlijk, mijne vindt denk ik voor het eerst ooit de vakantieopvang leuk. Daar stoppen we dus voorlopig niet mee *)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:11:29 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_214702156
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja wonderlijk, mijne vindt denk ik voor het eerst ooit de vakantieopvang leuk. Daar stoppen we dus voorlopig niet mee *)
Oh relaxt! Houden dan zo *O*
  Moderator/colorchick dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:30:15 #54
382129 crew  Donna
pi_214702328
Ik werk ook parttime, alleenstaande moeder en heb iets meer dan het minimumloon. Maar ben voor 3 dagen opvang netto wel wat meer kwijt dan ¤70 of ¤80. :)

Misschien met heel goedkope opvang dat je met 2 of 3 dagen daar onder kan blijven.
  Moderator/colorchick dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:35:14 #55
382129 crew  Donna
pi_214702374
Vakantie BSO vindt de oudste geweldig gelukkig. *O*
pi_214702716
Dat vind ik hier dus interessant, omdat de goedkope plaatsen niet per se voor mensen met een laag inkomen zijn…

Eigenlijk ook niet helemaal eerlijk. Maar gemiddeld betaal je voor de niet-städtische kindergartens ¤200, dus dat is dan ook nog te overzien.

[ Bericht 1% gewijzigd door margaretha_01 op 13-08-2024 16:48:08 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_214702853
Ik zou tekenen voor 200 euro. :P
En ben niet bepaald een grootverdiener.
pi_214703366
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2024 21:22 schreef Pino112 het volgende:
Bedankt allen

Vond het ook nogal gedoe, maar omdat het hier staat ging ik toch twijfelen
https://www.belastingdien(...)inder-naar-de-opvang
[..]

Over het algemeen kun je als vuistregel nemen; verandert er wat in de betaling aan de opvang?
Ja -> wijziging doorgeven.
Nee -> geen wijziging doorgeven.

Als je op vakantie gaat, je kind is ziek o.i.d., dan verandert je contract niet, je uren niet, je betaling niet, je toeslag niet.
Ga je meer uren afnemen (bijvoorbeeld ivm de zomervakantie, extra bso ofzo), dan betaal je extra uren, dus wil/mag je ook meer toeslag.

Al in het laatste geval vaak wel ingewikkeld door te geven, dus soms handig gewoon een (laag) gemiddelde door te geven van het hele jaar en dan nadien nog wat geld tegoed.
pi_214703704
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 08:38 schreef margaretha_01 het volgende:
Hmmm, ik woon in het buitenland en ben best benieuwd wat kinderopvang in NL kost.

Onze kleine gaat vanaf september voor het eerst naar de opvang, hij is dan 17 maanden. We hebben hem voltijd aangemeld, dus 5 dagen van 08:00 - 17:30, maar de bedoeling is dat we hem elke dag zo tussen 08:00 en 09:00 brengen en tussen 14:00 en 15:00 ophalen.

We betalen per maand ¤80 voor het eten en dat was het. We hebben wel geluk dat we in Wenen wonen, waar je een kind al vanaf 1 jaar naar de opvang kunt brengen, en dat we een plekje in een ‘Städtischen’ opvang hebben weten te bemachten. Anders had het zo tegen ¤200 per maand gekost.

In andere provincies is het nog duurder en kun je een kind pas vanaf 3 jaar naar de opvang brengen, dus dan is een van de ouders vaak gedwongen thuis te blijven - meestal is dit de moeder.
Je gaat dan (bruto) sowieso 9,5 uur x 5 dagen = 47,5 uur per week betalen.
x52 weken / 12 maanden = 205,83 uur per maand. Daarmee blijf je in elk geval onder de 230 uur per maand. (maximaal uren vergoed)

Maximale vergoeding is ¤ 10,25 per uur.
Ik maak even en rekenvoorbeeld van ¤ 11,00 per uur kosten kinderopvang.
205,83 uur x ¤ 11,00 is ¤ 2264,13 bruto per maand.

Dan betaal je zelf sowieso ¤ 0,75 x 205,83 = ¤ 154,37 euro per maand zelf.
Het andere deel (10,25x205,83=2109,76) is inkomensafhankelijk.

Stel, jullie verdienen modaal, dat is in 2024: ¤ 44.000,- bruto per jaar. Dan vergoed de overheid 88,1%.
88,1% = 1858,70 kinderopvangtoeslag.
11,9% = 251,06 zelf betalen.

251,06 + 154.37 = 405,43 euro per maand netto eigen kosten.

--

Bij een inkomen van 30.000 vergoed de overheid 94,4%, dan zou je op ~ 272,50 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 50.000 vergoed de overheid 85% dan zou je op ~ 471 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 60.000 vergoed de overheid 80,6% dan zou je op ~ 565 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 70.000 vergoed de overheid 78,7% dan zou je op ~ 605 per maand netto zitten.

--

Stel dat je opvang geen 11 euro per uur rekent, maar 12 of zelfs 13, dan is je eigen bijdrage uiteraard zo 200-400 euro per maand hoger. Zoals je ziet; erg afhankelijk de kosten van je opvang, de uren die je afneemt en bovenal je eigen inkomen. Maar pas boven een bruto jaarinkomen van 100.000 euro zou je naar 1000 euro per maand zelf betalen gaan. (In deze situatie van dagopvang, BSO is vaak duurder in eigen bijdrage).

[ Bericht 0% gewijzigd door NicolasJoy op 14-08-2024 20:01:46 ]
  Moderator/colorchick dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:46:35 #60
382129 crew  Donna
pi_214704457
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 17:10 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Over het algemeen kun je als vuistregel nemen; verandert er wat in de betaling aan de opvang?
Ja -> wijziging doorgeven.
Nee -> geen wijziging doorgeven.

Als je op vakantie gaat, je kind is ziek o.i.d., dan verandert je contract niet, je uren niet, je betaling niet, je toeslag niet.
Ga je meer uren afnemen (bijvoorbeeld ivm de zomervakantie, extra bso ofzo), dan betaal je extra uren, dus wil/mag je ook meer toeslag.

Al in het laatste geval vaak wel ingewikkeld door te geven, dus soms handig gewoon een (laag) gemiddelde door te geven van het hele jaar en dan nadien nog wat geld tegoed.
Ik reken voor de vakantie BSO idd aantal weken vakantie x aantal verwachte uren delen door 12 maanden. En dan komt er bijv. 24 uren per maand uit en dat zet ik dan bijv. op 18. Dan krijg ik altijd nog een lekker bedrag terug. :Y
pi_214707974
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 17:44 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Je gaat dan (bruto) sowieso 9,5 uur x 5 dagen = 47,5 uur per week betalen.
/52 weken x 12 maanden = 205,83 uur per maand. Daarmee blijf je in elk geval onder de 230 uur per maand. (maximaal uren vergoed)

Maximale vergoeding is ¤ 10,25 per uur.
Ik maak even en rekenvoorbeeld van ¤ 11,00 per uur kosten kinderopvang.
205,83 uur x ¤ 11,00 is ¤ 2264,13 bruto per maand.

Dan betaal je zelf sowieso ¤ 0,75 x 205,83 = ¤ 154,37 euro per maand zelf.
Het andere deel (10,25x205,83=2109,76) is inkomensafhankelijk.

Stel, jullie verdienen modaal, dat is in 2024: ¤ 44.000,- bruto per jaar. Dan vergoed de overheid 88,1%.
88,1% = 1858,70 kinderopvangtoeslag.
11,9% = 251,06 zelf betalen.

251,06 + 154.37 = 405,43 euro per maand netto eigen kosten.

--

Bij een inkomen van 30.000 vergoed de overheid 94,4%, dan zou je op ~ 272,50 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 50.000 vergoed de overheid 85% dan zou je op ~ 471 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 60.000 vergoed de overheid 80,6% dan zou je op ~ 565 per maand netto zitten.
Bij een inkomen van 70.000 vergoed de overheid 78,7% dan zou je op ~ 605 per maand netto zitten.

--

Stel dat je opvang geen 11 euro per uur rekent, maar 12 of zelfs 13, dan is je eigen bijdrage uiteraard zo 200-400 euro per maand hoger. Zoals je ziet; erg afhankelijk de kosten van je opvang, de uren die je afneemt en bovenal je eigen inkomen. Maar pas boven een bruto jaarinkomen van 100.000 euro zou je naar 1000 euro per maand zelf betalen gaan. (In deze situatie van dagopvang, BSO is vaak duurder in eigen bijdrage).
Wauw, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Het is wel echt een stuk duurder in Nederland. De salarissen liggen in Nederland ook wel hoger dan in Oostenrijk, maar dat heb je dan ook wel echt nodig.

Ook bizar dat een jaar kinderopvang al gauw duurder is dan een jaar studeren! :o
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_214708466
Het is dubbel. Enerzijds vind ik het heel veel geld, bijvoorbeeld 600 euro per maand zelf betalen.
Anderzijds betekent het wel dat je nog 1650 euro vergoed krijgt per maand. Dan krijg je tegenwoordig ook nog een beetje kindgebonden budget eventueel.. Er is een behoorlijke tegemoetkoming.

Het basisbedrag wat kinderopvang tegenwoordig kost is gewoon bizar hoog. Maar ja, de eisen zijn ook steeds hoger qua pand, veiligheid, personeel, opleidingen, tussentijdse bijscholing, looneisen..

Als ik zie wat ik kwijt ben (geweest) aan kinderopvang dan schrik je je kapot. Maar anderzijds; voor dat aantal uren, ik had er geen oppas van kunnen betalen. (van het netto bedrag). Dan hadden we veel meer langs elkaar heen geleefd omdat we niet tegelijkertijd hadden kunnen werken. Dat merk ik wel nu in een zomervakantie van school en geen opvang meer.
pi_214708659
Er zijn landen waar het goedkoper is, er zijn landen waar het duurder is. Ik denk dat het in Nederland zo slecht nog niet is eigenlijk.
pi_214709230
En 'gratis' kinderopvang is natuurlijk ook niet gratis. Je betaalt er linksom of rechtsom wel voor of de medewerkers worden zeer ernstig onderbetaald. Opgeleide vakmensen met een flinke verantwoordelijkheid kosten nu eenmaal geld en ik vind het ook niet erg om daarvoor te betalen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_214709454
Ik vind het ook veel geld maar ik betaal het met liefde als ik zie hoe goed ze het hebben. Ze gaan allebei met plezier.
Ik weet dat het in Belgie bijvoorbeeld een stuk goedkoper is. Maar daar moet 1 medewerker 9 baby's verzorgen. Hoe dan?! Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ze met een goed gevoel zou achterlaten.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 08:53:24 #66
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214709798
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 07:49 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik vind het ook veel geld maar ik betaal het met liefde als ik zie hoe goed ze het hebben. Ze gaan allebei met plezier.
Ik weet dat het in Belgie bijvoorbeeld een stuk goedkoper is. Maar daar moet 1 medewerker 9 baby's verzorgen. Hoe dan?! Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ze met een goed gevoel zou achterlaten.
9 baby's? Hoe dan? Alleen als 9 kinderen een fles geven, kost je een halve dag.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214710332
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 08:53 schreef Tink89 het volgende:

[..]
9 baby's? Hoe dan? Alleen als 9 kinderen een fles geven, kost je een halve dag.
Korte antwoord is: niet. Het is waanzin. Er wordt al heel lang flink tegen geprotesteerd maar ja rechtse regering he.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)eckers-kinderopvang/
Vreselijk om te zien.

Mijn kinderen hadden als baby allebei wat extra aandacht nodig met flesjes en slapen. Ik ben blij dat dat ook vaak geboden kon worden. En zelfs met 3 baby's per medewerker was dat soms lastig. Sinds ik weet hoe het elders gaat klaag ik minder over de kosten. Ik besef nu heel goed wat een luxe het is om je kind ergens achter te laten en gemoedsrust te hebben dat ze goed verzorgd worden.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 11:12:32 #68
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_214710826
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 06:50 schreef Clubsoda het volgende:
En 'gratis' kinderopvang is natuurlijk ook niet gratis. Je betaalt er linksom of rechtsom wel voor of de medewerkers worden zeer ernstig onderbetaald. Opgeleide vakmensen met een flinke verantwoordelijkheid kosten nu eenmaal geld en ik vind het ook niet erg om daarvoor te betalen.
'Gratis' kan ook in een nutsvoorziening vorm zijn mèt goede arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. Dan betalen alleen de belastingplichtigen er allemaal voor natuurlijk.
Moet zeggen dat ik dat net als scholing best aantrekkelijk vind gezien belang voor (stabiliteit en kwaliteit voor) de kinderen en ouders. Maar wie ben ik, sociale rakker :+
pi_214710843
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:12 schreef Molo het volgende:

[..]
'Gratis' kan ook in een nutsvoorziening vorm zijn mèt goede arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. Dan betalen alleen de belastingplichtigen er allemaal voor natuurlijk.
Moet zeggen dat ik dat net als scholing best aantrekkelijk vind gezien belang voor (stabiliteit en kwaliteit voor) de kinderen en ouders. Maar wie ben ik, sociale rakker :+
Ja, dat bedoel ik ook inderdaad, er moet wel voor betaald worden. Het lijkt mij ook een zinvolle besteding van belastinggeld :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_214710853
Mwah, je wil met het tekort aan goede mensen/plekken wel voorkomen dat huismoeders/huisvaders hun kind óók gratis naar de opvang gaan brengen. Want daar hebben we helemaal de capaciteit niet voor. En dat moet dan ook nog betaald worden uit de algemene middelen...
  woensdag 14 augustus 2024 @ 11:54:27 #71
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_214711153
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:16 schreef Piles het volgende:
Mwah, je wil met het tekort aan goede mensen/plekken wel voorkomen dat huismoeders/huisvaders hun kind óók gratis naar de opvang gaan brengen. Want daar hebben we helemaal de capaciteit niet voor. En dat moet dan ook nog betaald worden uit de algemene middelen...
Dat gaat uit van arbeidstekorten als een vast gegeven. Dat zijn natuurlijk zaken die behoorlijk onderhevig zijn aan beleidskeuzes. Ik hoor geen tekorten in de cryptowereld of influencingbusiness bijvoorbeeld ;)

Investeringen in de jonge jeugd en hun ouders lonen op velen fronten, dat is de investering waard IMO.

Aantrekkelijk (en stabieler!) werkgeverschap hoort daar ook bij voor de kinderopvangsector
Mooie taak voor de overheid en werkgevers samen hierin wmb

Wat is er overigens erg aan een kind om professionele begeleiding te geven als (één van) de ouders niet werken? Daar is bovendien op te sturen middels andere beleidsinstrumenten als je dat als maatschappij wilt ontmoedigen.
pi_214711251
Ik zou het eerder zoeken in een vergaande koppeling tussen het primair onderwijs en de kinderopvang.
Dan heb je een meer doorgaande lijn voor de kinderen. En voor het personeel kun je combinatie banen hebben. Je maakt het werk aantrekkelijker doordat er meer doorgroeimogelijkheden zijn.
Tevens kunnen de arbeidsvoorwaarden dan meer geharmoniseerd worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214729644
@Piles de peuterspeelzaal valt ook onder de kinderopvang.

Het is nu eigenlijk best krom geregeld voor gezinnen waarbij niet beide ouders werken. De peuterspeelzaal valt onder de opvang met bijbehorend uurloon, maar wanneer niet beide ouders werken is er geen recht op KOT. Om dat gat te dichten zijn er subsidiepotjes bij de gemeente die niet iedereen weet te vinden en gemeentes komen al geld tekort.

Ik ben voorstander van een van de eerste "gratis" kinderopvang plannen. 1 a 2 dagen gratis opvang voor alle kinderen vanaf 2 jaar. Dat was vanuit het idee dat alle kinderen dan naar peuterspeelzaal of opvang kunnen. Op deze manier zouden we de peuterspeelzaal weer meer gaan zien als voorschool in plaats van opvang.
Daarnaast zou het de opvang in kleinere stappen kunnen groeien naar gratis opvang in plaats van het niet haalbare plan wat momenteel op tafel ligt.
pi_214730039
Ik kan me er ook wel in vinden om iets te doen voor alle kinderen. Als je kijkt naar de buurlanden zijn Nederlandse kinderen best laat naar school. Dan begin je met een achterstand als je door omstandigheden niet naar een peuterspeelzaal kon.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:27:03 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214730089
Maar in elke gemeente is er toch twee dagdelen psz gesubsidieerd voor elk kind? En met een indicatie meer dagdelen? Ik vind dat wel genoeg gratis opvang voor ouders die niet werken en ook niet andere omstandigheden hebben zoals ziekte of een beperking.

Psz zie ik ook niet echt als opvang. Alleen al dat de activiteiten voor ouder en kind zoals kerst, sinterklaas en een uitje naar de speeltuin gepland worden onder psz-tijd en ervan uitgegaan wordt dat ouders dan mee kunnen doen, zegt al veel...en dan ze in de schoolvakanties dicht zijn ook. Wij gebruiken het één ochtend per week wel als opvang (naast twee dagen kdv) overigens.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')