abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214069541
Ik ben vast heel saai, ik moest heel wat van die diersoorten even opzoeken _O- De standaard huisdieren (denk aan hond, kat, vogel, konijn, cavia, hamster) zijn meer dan genoeg voor me. Misschien toch maar even een lama en ezel in huis halen :D

quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 07:09 schreef recursief het volgende:
Zijn er ook positieflijsten voor bijv. reptielen, vogels, vissen, spinachtigen en insecten? En zo niet, waarom alleen zoogdieren?
Las dat die lijsten later komen.

quote:
84s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:28 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon alle huisdieren verbieden. Dieren horen niet opgesloten in een huis.
Onzin natuurlijk. Al zou ik wel voorstander zijn van een strengere controle als je een huisdier haalt, maar dat is toch niet te handhaven. Maar doet me toch altijd wel pijn als ik zie hoeveel mensen hun huisdieren slecht behandeld, soms niet eens bewust.
pi_214069545
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:11 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Hangt ervan af. Als het ten koste van t dier of zijn omgeving gaat niet
Kun je iets opnoemen wat niet op zijn minst op een kleine manier ten koste van de omgeving is? Beetje rare standaard om dat aan te houden bij de vraag of iets nuttig is.
  donderdag 27 juni 2024 @ 11:57:54 #53
37248 BertV
Klei indiaan
pi_214069560
Dat gebeuren lang geleden ook met die duitse dieren.

Gaf ook wel veel overlast achteraf gezien.
Handgemaakt
pi_214069880
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Moet je er dan een Thierry bijnemen? Of kunnen ze ook alleen?
Paartje is wel leuk maar wel gelijk behandelen. Die beestjes omvolken nogal snel.
pi_214069897
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:56 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Kun je iets opnoemen wat niet op zijn minst op een kleine manier ten koste van de omgeving is? Beetje rare standaard om dat aan te houden bij de vraag of iets nuttig is.
Ik zal het anders verwoorden. Vermaak is nuttig maar weegt niet op tegen de overlast. Continu blaffende hond bij de buren, kat die in je tuin schijt, om 5u 's ochtends kraaiende hanen, stank van mest etc etc

Leuk dat je als eigenaar van je gezelschapsdier geniet. Jammer voor de buurt
  donderdag 27 juni 2024 @ 12:41:27 #56
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214069906
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:21 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Honden en katten kan je over discussiëren. Die hebben ooit zelf de keuze gemaakt om met/bij de mens te gaan leven. Veel van hen hebben het best goed en hun rol als gezinslid wordt steeds luxer.

Maar ook daar; kijk je naar de mismaakte varianten die wij ermee hebben gefokt, dan kun je voor veel honden en katten betwijfelen of hun welzijn altijd wel voorop staat. (Laat ik nog even de vele dieren buiten beschouwing die niet goed verzorgd worden omdat veel (!) mensen niet over voldoende geld of de kennis beschikken, de halfverwilderde polderkatten/ zwerfkatten die 9/10 een miserabel leven leiden (lijden), en het effect op de wildstand en het milieu).

Paarden… grootste deel van de dieren kan niet 24/7 de benen fatsoenlijke strekken, teveel staan alleen gehuisvest (eenzaamheid onder paarden is een groot probleem) en ze worden toch echt getraind en gedwongen onder een zadel te lopen. Het verschilt in dat opzicht niet veel met het kunnen berijden van een olifant: je moet ze dwingen iets te accepteren dat volledig tegen hun natuur ingaat, en ik heb teveel gezien dat daar ook echt fysiek (en mentaal) geweld bij komt kijken.

En voor die ene ruiter/amazone die wel bv een beetje zacht met een paard ik kan gaan, staan er 10 twaalfjarige omhooggevallen pennykutjes in de rij met hun zweepje. Of lui die hun paard tot het uiterste drijven tijdens wedstrijden, waarbij zelfs nog in Utrecht laatst tongen werden vastgebonden (draverij) en waarbij dieren regelmatig hun benen breken door vaste hindernissen (eventing) of gewoon sterven door uitputting of niet goed genoeg presteren (paardenraces) .

Nu, er zijn ook paarden die wel beter gehuisvest worden, met betere verzorgers en ook goede medische verzorging. Maar als je echt gaat kijken naar de natuurlijke behoeften van het paard (en dat is o.a. foerageren, voortdurend in beweging kunnen zijn , in familieverband leven) dan zie je dat zelfs in die gevallen vaak (grote) concessies gedaan moeten worden. Dat komt bij gevangenschap helaas altijd wel om de hoek kijken. Ook als je het wel goed probeert te doen. Ook als je verder een een goede band hebt met je paard. (Het is in veel gevallen niet het gebrek aan liefde voor zo’n dier dat er ontbreekt. Maar liefde maakt ook blind voor de tekortkomingen.)

Dat gezegd hebben; van mij mogen er nog meer dieren op de negatieflijst hoor. Zoals konijnen; ik heb ze zelf ( uit de opvang, ik fok er niet mee en ik steun de fok ook echt niet) en ze zijn gedomesticeerd. Maar 90% van de konijnen wordt verwaarloosd/mishandeld. En zelfs diegenen die het wél goed proberen te doen, moeten vaak concessies doen. (Ik idem). Of maken (fatale) fouten, uit onwetenheid. (Ik idem).

Ik werk zelf in de veterinaire sector en hoewel ik zie hoeveel mensen voor hun dieren over kunnen hebben, zie ik ook helaas heel, héél veel leed. En dat is echt niet altijd iets dat komt omdat de houder van het dier slechte intenties zou hebben. Maar het is wel heel vaak een gevolg van het fokken en houden van dieren in gevangenschap.
Ben het met je eens dat de regels strenger kunnen, en bepaalde rassen die nog gefokt worden verboden mogen worden.
Maar een totaalverbod op huisdieren is onzin.
Mensen hebben huisdieren nodig en dieren hebben ook mensen nodig.
Mens en dier kunnen niet los van elkaar worden gezien.
Wie dit leest is een lezer van dit
  donderdag 27 juni 2024 @ 12:47:28 #57
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214069950
Deze mensen willen snel een huisdier omdat die verboden is? Wat is daar voor leuks aan?
pi_214069979
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:40 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Ik zal het anders verwoorden. Vermaak is nuttig maar weegt niet op tegen de overlast. Continu blaffende hond bij de buren, kat die in je tuin schijt, om 5u 's ochtends kraaiende hanen, stank van mest etc etc

Leuk dat je als eigenaar van je gezelschapsdier geniet. Jammer voor de buurt
Gewoon een eigen kat nemen die de schijtende katten uit je tuin houdt.
pi_214070069
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gewoon een eigen kat nemen die de schijtende katten uit je tuin houdt.
Nee dank je. Ik hou van vogels in de tuin
pi_214070134
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:05 schreef devlinmr het volgende:

[..]
De kat neemt die gewoon mee naar je tuin hoor.
  donderdag 27 juni 2024 @ 15:33:45 #61
328655 Windwalker88
Have an ice day!
pi_214070895
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:05 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Vogels ook verbieden, schijten alles onder en eten insecten op. Die hebben ook gevoelens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')