abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213996105
Ik ben benieuwd of iemand hierin kan adviseren:

De voorgevel van mijn woonkamer bestaat voor een groot deel uit glas. Het kozijn is op en het dubbel glas is 40 jaar oud. Hoog tijd om dit te vernieuwen.

De vraag is wat wijsheid is qua ventilatie, met daarin meegewogen geluidsoverlast van/naar de weg, isolatie en koudeval. Ik kom er niet uit en de kozijnboeren adviseren uiteraard enkel in de richting van hun deal. Wellicht heeft iemand hier nog zinnige oplossingen? Ik zie het zo:

Optie A: één grote ruit met bovenin een ventilatierooster over de hele breedte van 250cm. Geluidswerend rooster (glasmax zr) kost een klein vermogen en geeft m.i. teveel capaciteit en koudeval.

Optie B: een drievlaksverdeling met een glasmax ZR van 80cm breed. Optisch veel minder mooi, maar wel passende capaciteit en wellicht(?) minder last van koudeval als we het rooster niet recht boven de bank plaatsen?

Optie C: één grote ruit met een smal sleufrooster boven het kozijn. Ik vond deze foto op internet. Dit is m.i. verreweg het fraaist en dit lijkt ook de mogelijkheid te geven om een deel dicht te stoppen om tocht boven de bank te minimaliseren. Plaatje komt bij profel vandaan, maar ik vond er verder geen documentatie van. Kan dit uberhaupt in bestaande bouw? Zijn er nog andere fabrikanten die dit verkopen?

Optie D: volledig dichte ruit. Mooi en stil, maar wat te doen met ventilatie? Mijn woning (1970) heeft mechanische ventilatie (C) op toilet en badkamer, de woonkamer heeft nu voor en achter roosters en in de open keuken zit een open ventilatiebuis naar het dak waar we niet in kunnen breken i.v.m. asbest. Voor een wtw ventilatie zie ik dus niet direct mogelijkheden zonder grondige renovatie van het huis...

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 21-06-2024 21:53:34 ]
pi_213996158
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 13:09 schreef Wiedanwel het volgende:
Ik ben benieuwd of iemand hierin kan adviseren:

De voorgevel van mijn woonkamer bestaat voor een groot deel uit glas. Het kozijn is op en het dubbel glas is 40 jaar oud. Hoog tijd om dit te vernieuwen.

De vraag is wat wijsheid is qua ventilatie, met daarin meegewogen geluidsoverlast van/naar de weg, isolatie en koudeval. Ik kom er niet uit en de kozijnboeren adviseren uiteraard enkel in de richting van hun deal. Wellicht heeft iemand hier nog zinnige oplossingen? Ik zie het zo:

Optie A: één grote ruit met bovenin een ventilatierooster over de hele breedte van 250cm. Geluidswerend rooster (glasmax zr) kost een klein vermogen en geeft m.i. teveel capaciteit en koudeval.

Optie B: een drievlaksverdeling met een glasmax ZR van 80cm breed. Optisch veel minder mooi, maar wel passende capaciteit en wellicht(?) minder last van koudeval als we het rooster niet recht boven de bank plaatsen?

Optie C: één grote ruit met een smal sleufrooster boven het kozijn. Ik vond deze foto op internet. Dit is m.i. verreweg het fraaist en dit lijkt ook de mogelijkheid te geven om een deel dicht te stoppen om tocht boven de bank te minimaliseren. Plaatje komt bij profel vandaan, maar ik vond er verder geen documentatie van. Kan dit uberhaupt in bestaande bouw? Zijn er nog andere fabrikanten die dit verkopen?

[ afbeelding ]

Optie D: volledig dichte ruit. Mooi en stil, maar wat te doen met ventilatie? Mijn woning (1970) heeft mechanische ventilatie (C) op toilet en badkamer, de woonkamer heeft nu voor en achter roosters en in de open keuken zit een open ventilatiebuis naar het dak waar we niet in kunnen breken i.v.m. asbest. Voor een wtw ventilatie zie ik dus niet direct mogelijkheden zonder grondige renovatie van het huis...

Edit: deze moet natuurlijk in K&W. Excuus
Optie D: het meest energiezuinig en een huis uit 1970 heeft echt geen extra ventilatieroosters nodig.

Heeft de keuken geen fan in die verntilatie buis? KAn je die evt. extra plaatsen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213996232
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Optie D: het meest energiezuinig en een huis uit 1970 heeft echt geen extra ventilatieroosters nodig.

Heeft de keuken geen fan in die verntilatie buis? KAn je die evt. extra plaatsen?
leuk in de winter, maar met de warme zomers is ventilatie broodnodig als je niet 24/7 de airco wil laten brommen
pi_213996268
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 13:25 schreef bonanza8 het volgende:

[..]
leuk in de winter, maar met de warme zomers is ventilatie broodnodig als je niet 24/7 de airco wil laten brommen
Ja, dan haal je de warmte binnen. Overigens lees ik niets in de OP over een airco.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 21-06-2024 13:35:54 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213996408
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier twijfel ik aan. Met een geïsoleerde spouw en straks dus ook een modern kozijn gaat die ventilator toch nauwelijks nog lucht aanzuigen door die voorgevel?
pi_213996672
Optie E. Volledig dichte ruit en decentrale wtw ventilatie
pi_213996789
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 13:42 schreef Wiedanwel het volgende:
Hier twijfel ik aan. Met een geïsoleerde spouw en straks dus ook een modern kozijn gaat die ventilator toch nauwelijks nog lucht aanzuigen door die voorgevel?
Zet je ventilatie eens aan met (in de huidige situatie) de ventilatieroosters 100% dicht. Je wilt niet weten hoeveel ventilatie er door een jaren '70 huis giert.

Ik heb nooit begrepen waarom ventilatie nou net boven een ruitoppervlak moet plaatvinden; geeft alleen maar condens en narigheid op die plek,.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-06-2024 14:26:09 ]
pi_213996881
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:08 schreef opgebaarde het volgende:
Technisch beste oplossing maar duur en niet altijd goed te plaatsen.
Mijn ouders hebben hetzelfde probleem en ik ben nog niet echt iets bruikbaars tegengekomen.
Het huidige duco rooster maakt eigenlijk dat het niet uitmaakt wat voor glas je plaatst want het tocht toch als de ziekte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214041829
Wij hebben gekozen voor kozijnen zonder ventilatie roosters, waarbij de openslaande ramen de mogelijkheid hebben om in zijn geheel iets naar voren te gaan, zodat ventilatie mogelijk is zonder dat het raam zichtbaar geopend is, en er geen sprake is van koudeval als het raam volledig gesloten is.

Verder gaan we wtw ventilatie installeren.

Ventilatie roosters ben ik geen fan van.
In onze vorige woning (bj 2010) waaiden die open bij harde wind. Heel irritant.
Bij de woning daarvoor (2014) bleven ze wel dicht, maar er kwam desondanks zoveel lucht doorheen dat ik ze in de winter met ducttape dicht plakte.
De huidige woning (1962) heeft suskasten die dit probleem niet hebben, maar zijn lelijk.
pi_214051015
Wij hebben (kunststof) kozijnen met een ventilatierooster verstopt in de vensterbank. Geen koudeval (of in ieder geval zo laag dat je er minder last van hebt) en geen lelijk rooster in het zicht. Het systeem heet movair.
Wij hebben het nu al 6 jaar en zijn er heel tevreden mee.
In het vorige huis hadden we het ook en hadden we het in de woonkamer gecombineerd met een WTW-unit/verwarming. In dit huis zitten de ramen te laag, waardoor de verwarming er niet onder pastte.
pi_214051345
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Technisch beste oplossing maar duur en niet altijd goed te plaatsen.
Mijn ouders hebben hetzelfde probleem en ik ben nog niet echt iets bruikbaars tegengekomen.
Het huidige duco rooster maakt eigenlijk dat het niet uitmaakt wat voor glas je plaatst want het tocht toch als de ziekte.
Dat klopt niet.

Het maakt voor de isolatiewaarde van het glas geen fluit uit of er wel of geen rooster zit. Wel merk je met een openstaand rooster natuurlijk wat tocht, dat er buitenlucht naar binnen komt is immers de bedoeling van het rooster.
Uiteraard is geen rooster in combinatie met WTW ventilatie het beste op vlak van comfort en energieverbruik.

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:08 schreef opgebaarde het volgende:
Voor mij nóóit meer een volledig dichte ruit. Ik wil altijd een draai-kiep raam aan zowel de voor-als achterkant. Anders kun je met het weer zoals deze week nooit de warmte er op natuurlijke wijze uit krijgen in de koele ochtend- en avonduren.
pi_214052361
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 20:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat klopt niet.

Het maakt voor de isolatiewaarde van het glas geen fluit uit of er wel of geen rooster zit. Wel merk je met een openstaand rooster natuurlijk wat tocht, dat er buitenlucht naar binnen komt is immers de bedoeling van het rooster.
Uiteraard is geen rooster in combinatie met WTW ventilatie het beste op vlak van comfort en energieverbruik.
[..]
Voor mij nóóit meer een volledig dichte ruit. Ik wil altijd een draai-kiep raam aan zowel de voor-als achterkant. Anders kun je met het weer zoals deze week nooit de warmte er op natuurlijke wijze uit krijgen in de koele ochtend- en avonduren.
Klopt maar voor de beleving wel. Je haalt zulke hoeveelheden koude lucht naar binnen via dat gat dat de rest van de isolatie nihil wordt met het energieverlies wat je hebt.

Overigens mee eens dat je een spui mogelijkheid moet hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')