Ja dat gaat erg goed de laatste jarenquote:
De vrijheid van meningsuiting wordt zo langzamerhand gezien als desinformatie.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 22:43 schreef capricia het volgende:
Dit lijkt me echt zo moeilijk. Waar begint desinformatie en houdt de vrijheid van meningsuiting op?
Wel fijn dat ze jou dan kunnen gaan aanpakken.quote:Op woensdag 19 juni 2024 01:26 schreef Red_85 het volgende:
Lijkt me totale onzin om een ministerie van waarheid op te zetten. Wij bepalen wel even wag u mag zien en horen.
Hönecker draait zich nog een keer lachend om in zn graf man.
Op welke grond dan?quote:Op woensdag 19 juni 2024 05:49 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wel fijn dat ze jou dan kunnen gaan aanpakken.
Desinformatie en vvmu staan niet met elkaar op gespannen voet. Ze beginnen en eindigen op precies hetzelfde punt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 22:43 schreef capricia het volgende:
Dit lijkt me echt zo moeilijk. Waar begint desinformatie en houdt de vrijheid van meningsuiting op?
Ik ben het er wel mee eens dat we er wat mee moeten. Maar het lijkt me een hell of a job. Beter zet je in op weerbaarheid van mensen. Hoe je bronnen kunt checken, wat goede en minder goede bronnen zijn etc.
Er is een onderscheid in type van meningsverschil.quote:Op woensdag 19 juni 2024 09:49 schreef flyguy het volgende:
Desinformatie is nogal een breed containerbegrip wat de laatste jaren maar voor alles uit de kast gehaald wordt als iets de overheid niet zint.
Hoe ga je bijvoorbeeld om met voortschreidend inzicht of hoe ga je om met debatten met tegenstellingen?
Enkele jaren geleden bleek bijvoorbeeld dat een berg (weet niet of het Everest was of een andere) na nieuwe metingen hoger/lager was dan wat in alle/meeste bronnen stond. Iemand die altijd al beweerde dat het niet klopte verspreide dan nepnieuws voordat de nieuwe metingen bekend gemaakt werden? Immers alle bronnen beweerden wat anders, dus factcheckers zullen diegene als fout hebben bestempeld.
Bestrijden van desinformatie en VvMU zijn wat mij betreft helemaal niet strijdig met elkaar, tenzij je het uiten van desinformatie strafbaar gaat stellen maar dat lijkt me hier niet aan de hand.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 22:43 schreef capricia het volgende:
Je moet alle types bestrijden als ze te ver gaan. De belanghebbende demonstranten hadden daar een punt, dat ze hun werk niet konden doen, maar gingen over de schreef zodra ze hun wens (zo snel mogelijk weer open) kracht bijzetten met vervalste informatie, die verder ging dan een drogreden.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Er is een onderscheid in type van meningsverschil.
Om maar eens de Covid-kwestie te nemen.
1 - Daar werd (des)informatie verspreid door personen als Willem Engel die voor Covid niets met vaccins te maken had.
2 - Maar je had ook de informatie van Maurice de Hond die uit kennis van statistieken concludeerde dat lockdowns weinig zin hadden. Hij sprak vanuit een expertise.
3 - Als derde had je nog de personen met eigenbelang, zoals horeca-ondernemers en politici van oppositiepartijen die het niet uitmaakte wat de waarheid was, zolang het hun belang maar ten goede kwam. Hun belang behartigen is prima maar om die reden mee-heulen met desinformatie niet.
Het lijkt me duidelijk dat type 1 en 3 wel bestreden moet worden en type 2 niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |