abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213960543
Ik zit er over te denken een massagestoel te kopen, de stoel die ik op het oog had zat echter niet zo lekker als ik gehoopt had dus ik heb in de showroom (die alleen op afspraak open is) meerdere stoelen geprobeerd, eigenlijk was er maar één stoel die mij beviel, maar daar is alleen nog een showroom model van welke 2000 euro kost.
Dat is toch een flinke investering. De verkoper geeft aan dat er slechts 3 maanden garantie op de stoel zit. Daarnaast is de verkoper nu onderdeel van een kleine keten en heeft de verkoper aangegeven binnenkort als zelfstandige verder te gaan, weliswaar met dezelfde stoelen maar onder een andere naam.

Nu zou ik graag willen weten:
• Drie maanden garantie op een showroommodel, mag dat?
Ik las namelijk ook ergens dat je altijd recht hebt op een jaar of zelfs twee jaar garantie, ook bij showroommodellen, behalve op kleine beschadigingen die al aanwezig waren ten tijde van de koop

• Wat voor gevolgen heeft het voor de garantie wanneer mijn verkoper na twee maanden onder een andere naam verder gaat en niet meer onderdeel is van het bedrijf waar ik de stoel toen heb gekocht? Het moederbedrijf zit namelijk in het buitenland.
pi_213960586
Ik kan mij goed voorstellen dat de garantie op een showroommodel beperkt is omdat deze al een tijd gebruikt/misbruikt is en dus onderhevig is geweest aan slijtage.
pi_213960623
https://www.acm.nl/nl/ver(...)ntenservice/garantie

Voor een stoel van 2000 euro (met korting?) en daar gaat wat mis mee, dan neem ik geen genoegen met 3 maanden.

Nederland kent ook geen harde termijnen qua garantie, maar is meer gestoeld (no pun intended) op wat je van een product zou mogen verwachten.

Een product van 2000 euro, als dat al zelfs met korting is, mag je wel verwachten dat dit langer hoort mee te gaan dan 3 maanden, showmodel of niet.
pi_213960759
Als de verkoper er limieten op legt, heb je het er maar mee te doen. Hij is gebruikt, dus helaas.
pi_213960809
Een showmodel is waarschijnlijk al veel zwaarder gebruikt en getest dan jij thuis ooit zal doen. Dus zou alleen akkoord gaan met de normale garantie van een nieuw model.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 16:26:23 #6
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_213960961
Je hebt recht op een conform product. Een verkoper mag niet ten nadele afwijken van de wettelijke consumentenbescherming. Je mag verwachten dat de levensduur van een stoel van ¤2000,- wel wat langer is dan drie maanden.

Maar tenzij je energie krijgt van zaken als aangetekende brieven, (concept)dagvaardingen opstellen en indien nodig laten betekenen en ander juridisch gezeur zou ik fijn elders kopen. |:)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 juni 2024 @ 16:33:55 #7
408813 crew  trein2000
pi_213961048
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:07 schreef ToT het volgende:
Als de verkoper er limieten op legt, heb je het er maar mee te doen. Hij is gebruikt, dus helaas.
Zo werkt het natuurlijk niet. Je hebt gewoon recht op een conform product. Nu heb ik niet zo’n verstand van massagestoelen, maar drie maanden lijkt mij aan de korte kant voor iets van 2000 euro.
zie email 27 oktober
pi_213961072
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zo werkt het natuurlijk niet. Je hebt gewoon recht op een conform product. Nu heb ik niet zo’n verstand van massagestoelen, maar drie maanden lijkt mij aan de korte kant voor iets van 2000 euro.
Als het een gebruikt product is...?

Ik heb een auto van 3 mille gekocht, zat nog geen dag garantie op. -O-
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 juni 2024 @ 16:40:10 #9
408813 crew  trein2000
pi_213961110
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:36 schreef ToT het volgende:

[..]
Als het een gebruikt product is...?

Ik heb een auto van 3 mille gekocht, zat nog geen dag garantie op. -O-
Dat is niet hoe het spelletje werkt. Je mag als koper verwachtingen hebben, passen bij prijs, leeftijd, omschrijving, etc. Als het product daar niet aan voldoet spreek je van een non-conform product (‘wettelijke garantie’); https://www.juridischloke(...)e/tweedehands-auto/#
zie email 27 oktober
pi_213961205
- Edit: Nog niet helemaal wakker. -

[ Bericht 94% gewijzigd door ToT op 19-06-2024 10:22:43 ]
pi_213961466
Als er alleen nog maar een showroommodel ervan is,heeft het geen enkele zin om dat ding nog in de showroom te hebben.

Zou dr een bod op doen dat de 3 maanden garantie acceptabel maakt. En wel zo, dat mocht er toch reparatie ofzo mogelijk zijn dat je het zelf nog kan betalen en je alsnog onder die 2k zit.
pi_213962552
Of je er nu wel of geen recht op hebt...je recht krijgen is sowieso iets anders. Zelf zou ik zoiets met 3mmd garantie nooit kopen. Dus of er zou een normale garantietermijn op moeten zitten of niet.
pi_213969796
Wat is de normale prijs voor de stoel?

Als iets is afgeprijsd van 2250 naar 2000 euro, is dat een ander verhaal dan dat je ‘m voor de helft van de prijs krijgt.
pi_213973458
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is niet hoe het spelletje werkt. Je mag als koper verwachtingen hebben, passen bij prijs, leeftijd, omschrijving, etc. Als het product daar niet aan voldoet spreek je van een non-conform product (‘wettelijke garantie’); https://www.juridischloke(...)e/tweedehands-auto/#
Maar de verkoper geeft (vooraf!) duidelijk aan dat TS van deze stoel niet dezelfde verwachtingen mag hebben als van een compleet nieuwe. Daar is niks mis mee, dat mag volgens diezelfde spelregels. Het is zelfs lovenswaardig (want transparant).

De wettelijke garantie mag dientengevolge worden ingeperkt, het is dan aan TS of hij toch tot koop overgaat. Of er van afziet, dan blijft de verkoper wellicht met zijn (onverkoopbare) stoel zitten.
pi_213976249
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2024 16:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar de verkoper geeft (vooraf!) duidelijk aan dat TS van deze stoel niet dezelfde verwachtingen mag hebben als van een compleet nieuwe. Daar is niks mis mee, dat mag volgens diezelfde spelregels. Het is zelfs lovenswaardig (want transparant).

De wettelijke garantie mag dientengevolge worden ingeperkt, het is dan aan TS of hij toch tot koop overgaat. Of er van afziet, dan blijft de verkoper wellicht met zijn (onverkoopbare) stoel zitten.
Precies dit. Gewoon niet over zeuren !
pi_213980408
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 19:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Precies dit. Gewoon niet over zeuren !
Blijft wel de vraag of de beperkte duur van 3 maanden redelijk is (versus de mij onbekende redelijke termijn i.c.m. nieuwprijs) als het ding ook echt nieuw zou zijn). Uiteindelijk is het niet de verkoper die dat bepaalt, toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 20-06-2024 08:59:42 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213980583
Denk dat als de stoel na 6 maanden of een jaar niet meer werkt, je het nog weleens op non-conformiteit kan gooien.

Waarschijnlijk legt de winkelier de claim naast zich neer en zul je je gelijk moeten halen. Van de keten of fabrikant kun je 0,0 garantie verwachten. Je hebt alleen een overeenkomst met die winkelier.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')