StateOfMind | dinsdag 18 juni 2024 @ 09:59 |
-niet mijn OP https://nos.nl/nieuwsuur/(...)leeftijd-bestuurders Meer verbieden is nooit de oplossing. Volgens mij is Nederland het enige land in de EU waar e-steps verboden zijn. Of geen "vergunning" voor verleend wordt. | |
StateOfMind | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:03 |
In het vorige deel spraken sommigen over integraalhelmen. Dat lijkt mij wat overdreven, aangezien ze in de professionele wielersport ook gewoon (goede) fietshelmen gebruiken. En aangezien daar ook vaak hoge snelheden bereikt worden (50-60 op het vlakke en tot 80 in afdalingen) lijkt het mij dat de verplichte fietshelmen daar geschikt voor zijn. Maar dat zullen geen helmpjes van 25 euro zijn. | |
Stoney3K | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:08 |
Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering. | |
Sapstengel | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:10 |
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo. | |
Stoney3K | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:16 |
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import. Eigenlijk moet alles zonder Europese typegoedkeur gewoon direct de pers in. | |
Sapstengel | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:17 |
Mee eens. En een minimale leeftijd, want het is absurd dat je voor een snorfiets 16 moet zijn en een certificaat moet halen met rijlessen, terwijl een 12-jarige met 50 kilometer per uur over het fietspad gaat zonder helm of verkeersinzicht. maar heb het over dat stukje met kenteken en rijbewijs. Als je dat gaat verplichten moet je het voor elke ebike doen. Want je gaat het dan invoeren voor een volgens de wet gewone elektrische fiets. | |
Stoney3K | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:22 |
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden. Anders is het een elektrische fiets en die kan max 25 per uur terwijl je moet blijven trappen (en niet 1 rondje per minuut). Maar Europa heeft precies daarvoor al typegoedkeuringsregels opgesteld. | |
StateOfMind | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:23 |
Er zijn eigenlijk maar een paar opties. Fatbikes simpelweg verbieden. Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is. Helmplicht (plus eventueel kenteken en minimumleeftijd) voor alle tweewielers met een hulpmotor. Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren. | |
Sapstengel | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:25 |
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden. En je raakt hier zo weinig mogelijk anderen mee. Met een helmplicht en eventueel kenteken gaan miljoenen Nederlanders met een elektrische fiets de dupe worden van een paar duizend Dylanos en Cheyennes. | |
ludovico | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:37 |
Dat iets exponentieel toeneemt is natuurlijk niet gek als het gebruik an sich ook exponentieel toeneemt. Lies, damned lies, and statistics "Ongenuanceerd" is een te deftig woord, dit type nieuws heeft - denk ik - een agenda, er zijn altijd wel ergens mensen te vinden die geobsedeerd zijn door een marginaal probleem waarvoor het probleem voor hen van giga proporties is dat men maar gaat bedelen bij de staat voor grote dingen zoals verboden. Beetje nuchter nieuws zou weleens leuk zijn.. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:46 |
De makkelijkste optie gewoon alle ebikes die tot 25 kunnen als ouderwetse bromscooter zien en dus vanaf 16 blauw plaatje en rijbewijs verplicht. Gezever over trappen of niet trappen dikke banden of dunne banden doet er dan niet meer toe. Simpeler kunnen we het niet maken ipv mensen die hier uitzondering op uitzondering aan het bedenken zijn waardoor fabrikanten ook weer geitepaadje na geitepaadje vinden. | |
Sapstengel | dinsdag 18 juni 2024 @ 10:46 |
Zonder trappen rijden is volgens mij dan ook gewoon een soort elektrische scooter. Zelfde als die soort van stepjes die je ineens overal zag met van die kleine, brede banden. Daar zit ook een blauwe plaat op, zou dan op fatbikes met gashendel ook moeten. | |
Aether | dinsdag 18 juni 2024 @ 11:04 |
| |
WheeledWarrior | dinsdag 18 juni 2024 @ 11:18 |
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc. | |
Stoney3K | dinsdag 18 juni 2024 @ 11:23 |
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden. | |
WheeledWarrior | dinsdag 18 juni 2024 @ 11:25 |
Niet verbieden maar gewoon structureel handhaven. Maar ja handhaven en Nederland. | |
Doug-Heffernan | dinsdag 18 juni 2024 @ 11:51 |
Helm op Lets go | |
Cherni | dinsdag 18 juni 2024 @ 12:47 |
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2024 @ 12:53 |
Ik denk eerder dat veel beleidsmakers hun gezond verstand verloren zijn en meegaan in het vals dillema dat een ebike niet als snorscooter behandelt zou moeten en kunnen worden. Vroegah reden er geen grote groepen onder de 16 op opgevoerde brommers rond op de openbare weg. | |
WheeledWarrior | dinsdag 18 juni 2024 @ 13:21 |
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af. | |
Cherni | dinsdag 18 juni 2024 @ 13:36 |
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker. Uiteindelijk gaat dat vanzelf over als het goed is ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 18-06-2024 13:43:28 ] | |
spicymchaggis | dinsdag 18 juni 2024 @ 20:20 |
Mee eens, meer te pletter gereden Chiviliano's en Priscilla's is minder bijstandsuitkeringen. | |
spicymchaggis | dinsdag 18 juni 2024 @ 20:23 |
Het verschil is ook dat je toen 16/17 was en niet 8. | |
Aether | woensdag 19 juni 2024 @ 14:36 |
Politie wil geen jongeren onder de 16 op een fatbike https://nos.nl/l/2525245 De politie pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor bestuurders van een fatbike. Daarmee zou die grens gelijkgetrokken worden met die van bromfietsen. Ondertussen is vandaag bekend geworden dat alle politie-eenheden in Nederland nu een rollerbank hebben, waarmee gecontroleerd kan worden of elektrische fietsen zoals fatbikes en speedpedelecs harder kunnen dan is toegestaan. Het gaat om 250 testapparaten die onlangs op sommige plekken in gebruik zijn genomen. Het was de bedoeling dat de rollerbanken al in april zouden zijn geleverd, maar onder meer door aanpassingen in de wet- en regelgeving duurde het langer. "Dat leidde tot extra testfases, die veel tijd hebben gekost", zegt de politie. In Amsterdam werd afgelopen februari de nieuwe rollerbank in gebruik genomen. De vorige waren aan vervanging toe. De nieuwe rollerbanken kunnen ook e-bikes op hun snelheid controleren. | |
Basp1 | woensdag 19 juni 2024 @ 14:52 |
De politie en gemeentes kunnen veel willen zolang onze landelijke overheid hun kop in het zand houd en niet voor de simpelste oplossing (alle ebikes minimaal als snorscooter beschouwen en vanaf 16 met rijbewijs)kiest zal het dweilen met de kraan open blijven. ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 19 juni 2024 @ 14:55 |
Och jongen, het was op een gegeven moment bizar hoe intensief de politie bezig was met brom en snorfietsen. Rijbewijs en kentekenplicht hebben daar grotendeels een einde aan gemaakt. | |
Red_85 | woensdag 19 juni 2024 @ 14:59 |
Eind jaren '90 begin jaren '00 wist je gewoon dat als je een ritje ging maken, je wel ergens controle kreeg. Bijna op het repressieve af. Werkte wel. En daar komen we weer, handhaving. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 19 juni 2024 @ 15:04 |
20 jaar geleden kwam dat zo vaak voor, medeleerlingen die met hun brommer in een controle terecht kwamen. Die werden natuurlijk ook altijd bij de voornaamste route naar de middelbare scholen gehouden. Maar in bredere zin zie ik eigenlijk zelden nog politie, en ik woon niet in the middle of nowhere. Handhaving loert in kliko's en of je wel betaald hebt voor de parkeerplek, de echte politie zie je eigenlijk vooral nog maar in het centrum als ze er weer eens een betrapte draaideuriër moeten ophalen. | |
Basp1 | woensdag 19 juni 2024 @ 15:12 |
Genoeg korpsen die nog controles houden maar zonder nummerplaatje is weg gevluchte jeugd op fat bikes natuurlijk helemaal niet meer te achterhalen. ![]() | |
Sapstengel | woensdag 19 juni 2024 @ 18:45 |
Echt veel te overdreven. Ken genoeg mensen die geen rijbewijs hebben en alles op de elektrische fiets doen. Waarom zou je ook een rijbewijs moeten hebben voor een gewone elektrische fiets met trapondersteuning? Ook maar rijbewijs voor racefietsen en MTBs dan? Beetje racefiets ga je zo 40 mee als je ff kracht zet. | |
trein2000 | woensdag 19 juni 2024 @ 19:59 |
Zullen we eerst gewoon eens bestaande regels gaan handhaven voor we met nieuwe verboden komen? Opvoeren is al verboden. Gashendels zijn al verboden. Levensgevaarlijk verkeersgedrag is al verboden. | |
Nattekat | woensdag 19 juni 2024 @ 20:00 |
Leeftijdsgrens is er wel eentje die asap mag komen. | |
trein2000 | woensdag 19 juni 2024 @ 20:02 |
Een legale fatbike is gewoon een elektrische fiets. Daar een leeftijdsgrens op zetten lijkt me onnodig en onwenselijk. | |
Nattekat | woensdag 19 juni 2024 @ 20:03 |
Hoezo onnodig? Hoezo onwenselijk? | |
trein2000 | woensdag 19 juni 2024 @ 20:06 |
Omdat de gewone elektrische fiets amper overlast oplevert. Het zijn de tokkies op fatbikes die problemen veroorzaken. Omdat het met een kanon op een mug schieten is. Omdat er ook jeugd is voor wie de elektrische fiets ‘noodzakelijk’ is voor school ed. | |
Nattekat | woensdag 19 juni 2024 @ 20:08 |
Tot 10 jaar geleden overleefde de jeugd het ook prima op normale fietsen. Feit is dat die dingen nou eenmaal best hard gaan, en gecombineerd met 12-jarigen is het nogal een dingetje. Legaal of niet. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:19 |
Een E of Fatbike gaat geen 50. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:21 |
Die zijn niet legaal. Dus geen reden om aparte regels voor te maken. Als e-bikes zonder die goedkeuring er niet mogen zijn, dan kan daar toch gewoon op gehandhaafd worden? | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:26 |
Zijn gewoon e-bikes met dikke wielen. En de meeste verkeersdoden op de fiets in 2023 waren niet kinderen op fatbikes, maar bejaarden op e-bikes. Dus voor alle e-bikes een helmplicht? En niet voor wielrenners die veel hogere snelheden halen? | |
StateOfMind | woensdag 19 juni 2024 @ 20:26 |
Standaard niet nee. Maar fatbikes zijn, zo begreep ik, heel eenvoudig te ontgrendelen met een of andere app en dan rijdt ie 45. Een handige Harry die wat van electronica weet kan er ook vast een krachtigere motor inzetten. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:28 |
Is illegaal. Is illegaal. | |
Basp1 | woensdag 19 juni 2024 @ 20:28 |
Redelijk wat jeugd rijdt op opgevoerde e bikes hoeven niet eens fat bikes te zijn. Dan hebben die het gewoon verpest voor de goedwillende 16- jeugd. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:29 |
Klinkt een beetje als het standaard gedrag van de Nederlandse fietser. | |
StateOfMind | woensdag 19 juni 2024 @ 20:29 |
Nu anno 2024 zijn het blijkbaar de jonge gastjes ipv de bejaarden. En ik zie al jaren vrijwel geen wielrenners meer zonder helm. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:31 |
Maar wel allemaal zonder rijbewijs. En de brommers van al mijn maten haalden minimaal 70km/h en de meest opgevoerde brommer haalde 115km/h. | |
trein2000 | woensdag 19 juni 2024 @ 20:33 |
Maar dat is al verboden. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:36 |
En niet legaal, dus gewoon handhaven. Hoeven geen aparte beperkingen voor te komen. Mijn brommer was vroeger net zo makkelijk op te voeren. Met 10 minuutjes werk reed hij 65 ipv 45. Had je alleen een moersleutel, een hamer en een schroevendraaier voor nodig. En, als je de juiste spullen in huis had, met een half uurtje werk reed hij 110 ip 45. | |
StateOfMind | woensdag 19 juni 2024 @ 20:37 |
Er worden in Nederland geen fatbikes verkocht waarbij je standaard niet hoeft te trappen, dat zijn allemaal omgebouwde opgevoerde exemplaren. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:37 |
Laten we even wachten tot het eind van het jaar. Vooralsnog heeft de media het over gewonden en niet doden. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:40 |
Tsja, als de politie niet handhaaft. | |
Basp1 | woensdag 19 juni 2024 @ 20:41 |
Boetes maar verhogen en ouders hiervoor laten bloeden dan maar. ![]() Het is voor mij nog steeds bizar dat vanwege het niet hebben van een gashendel onze bestuurders het noodzakelijk vonden een e-bike maar als gewone fiets te beschouwen waardoor in principe al 3 jarigen op een e-bike die 26 km/h kan, mag rijden. Die leeftijd van 16 voor brommers en scooters was natuurlijk nooit geheel arbitrair gekozen omdat de bestuurders er toen nog vanuit gingen dat te jonge jeugd niet verantwoordelijk met zulke zaken kan omgaan. Wat we nu ook duidelijk zien gebeuren met de jonge jeugd op fat bikes opgevoerd of niet. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 juni 2024 @ 20:49 |
Er zijn 33 incidenten geweest in 2024 met Fatbikes waar gewonden bij vielen. Er zijn in 2023 270 fietsers overleden (waarvan 116 op een e-bike). Bijna de helft daarvan (122) was ouder dan 75 en 9 jonger dan 15. Blijkbaar doen jongeren het toch veel beter in het verkeer dan ouderen. Bron CBS. | |
Qarrad | woensdag 19 juni 2024 @ 22:02 |
Dit is inderdaad een beetje hetzelfde euvel als met de roep om betere wetgeving voor gevaarlijke honden. Er zijn al genoeg handvatten, maar er wordt niet consequent gehandhaafd. | |
maily | zaterdag 22 juni 2024 @ 12:23 |
Fatbiker rijdt kindje (4) aan in voetgangersgebied, slachtoffertje gewond
| |
maily | zaterdag 22 juni 2024 @ 12:24 |
Winkeliers in smalle straat zijn helemaal klaar met voorbijrazende fatbikes
| |
StateOfMind | zaterdag 22 juni 2024 @ 12:30 |
Maar de grote vraag is, hoe gaat het in de Linkerstraat? Daar wordt met geen woord over gerept ![]() | |
maily | zaterdag 22 juni 2024 @ 14:12 |
Ik zou toch hopen dat ze daar de Benidorm Bastards de boel gaan laten blokkeren. En filmen aub. |