Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:03 schreef StateOfMind het volgende:
In het vorige deel spraken sommigen over integraalhelmen.
Dat lijkt mij wat overdreven, aangezien ze in de professionele wielersport ook gewoon (goede) fietshelmen gebruiken.
En aangezien daar ook vaak hoge snelheden bereikt worden (50-60 op het vlakke en tot 80 in afdalingen) lijkt het mij dat de verplichte fietshelmen daar geschikt voor zijn.
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:08 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering.
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:10 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo.
Mee eens. En een minimale leeftijd, want het is absurd dat je voor een snorfiets 16 moet zijn en een certificaat moet halen met rijlessen, terwijl een 12-jarige met 50 kilometer per uur over het fietspad gaat zonder helm of verkeersinzicht.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:16 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import.
Eigenlijk moet alles zonder Europese typegoedkeur gewoon direct de pers in.
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Klopt, maar heb het over dat stukje met kenteken en rijbewijs. Als je dat gaat verplichten moet je het voor elke ebike doen. Want je gaat het dan invoeren voor een volgens de wet gewone elektrische fiets.
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.
Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.
Helmplicht (plus eventueel kenteken) voor alle tweewielers met een hulpmotor.
Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
De makkelijkste optie gewoon alle ebikes die tot 25 kunnen als ouderwetse bromscooter zien en dus vanaf 16 blauw plaatje en rijbewijs verplicht.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.
Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.
Helmplicht (plus eventueel kenteken en minimumleeftijd) voor alle tweewielers met een hulpmotor.
Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
Zonder trappen rijden is volgens mij dan ook gewoon een soort elektrische scooter. Zelfde als die soort van stepjes die je ineens overal zag met van die kleine, brede banden. Daar zit ook een blauwe plaat op, zou dan op fatbikes met gashendel ook moeten.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.
quote:Tientallen gemeenten en organisaties willen actie tegen opgevoerde fatbikes
https://nos.nl/artikel/25(...)-opgevoerde-fatbikes
Ongeveer vijftig gemeenten en meerdere organisaties roepen de Tweede Kamer vandaag via een petitie op om meer te doen tegen opgevoerde fatbikes. Ze wijzen erop dat fatbikes voor onveilige situaties zorgen in het verkeer.
Het is niet voor het eerst dat de overheid wordt gevraagd maatregelen te nemen om het aantal ongelukken, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, terug te dringen. Zo pleitte VeiligheidNL, een kenniscentrum voor letselpreventie, voor een verbod op de opgevoerde elektrische fiets voor kinderen onder de 16 jaar.
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
Niet verbieden maar gewoon structureel handhaven.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden.
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
Ik denk eerder dat veel beleidsmakers hun gezond verstand verloren zijn en meegaan in het vals dillema dat een ebike niet als snorscooter behandelt zou moeten en kunnen worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 13:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af.
Mee eens, meer te pletter gereden Chiviliano's en Priscilla's is minder bijstandsuitkeringen.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:25 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden.
En je raakt hier zo weinig mogelijk anderen mee. Met een helmplicht en eventueel kenteken gaan miljoenen Nederlanders met een elektrische fiets de dupe worden van een paar duizend Dylanos en Cheyennes.
Het verschil is ook dat je toen 16/17 was en niet 8.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 13:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.
Uiteindelijk gaat dat vanzelf over als het goed isHet zijn nu nog leuke herinneringen. Zelfs een leraar op de lts leerde je nog de poorten veilen van een cilinder. Die hielp nog mee ook
.
Och jongen, het was op een gegeven moment bizar hoe intensief de politie bezig was met brom en snorfietsen.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 13:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.
Uiteindelijk gaat dat vanzelf over als het goed isHet zijn nu nog leuke herinneringen. Zelfs een leraar op de lts leerde je nog de poorten veilen van een cilinder. Die hielp nog mee ook
.
Eind jaren '90 begin jaren '00 wist je gewoon dat als je een ritje ging maken, je wel ergens controle kreeg. Bijna op het repressieve af.quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Och jongen, het was op een gegeven moment bizar hoe intensief de politie bezig was met brom en snorfietsen.
Rijbewijs en kentekenplicht hebben daar grotendeels een einde aan gemaakt.
20 jaar geleden kwam dat zo vaak voor, medeleerlingen die met hun brommer in een controle terecht kwamen. Die werden natuurlijk ook altijd bij de voornaamste route naar de middelbare scholen gehouden.quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Och jongen, het was op een gegeven moment bizar hoe intensief de politie bezig was met brom en snorfietsen.
Rijbewijs en kentekenplicht hebben daar grotendeels een einde aan gemaakt.
Echt veel te overdreven. Ken genoeg mensen die geen rijbewijs hebben en alles op de elektrische fiets doen. Waarom zou je ook een rijbewijs moeten hebben voor een gewone elektrische fiets met trapondersteuning? Ook maar rijbewijs voor racefietsen en MTBs dan? Beetje racefiets ga je zo 40 mee als je ff kracht zet.quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:52 schreef Basp1 het volgende:
De politie en gemeentes kunnen veel willen zolang onze landelijke overheid hun kop in het zand houd en niet voor de simpelste oplossing (alle ebikes minimaal als snorscooter beschouwen en vanaf 16 met rijbewijs)kiest zal het dweilen met de kraan open blijven.
Leeftijdsgrens is er wel eentje die asap mag komen.quote:Op woensdag 19 juni 2024 19:59 schreef trein2000 het volgende:
Zullen we eerst gewoon eens bestaande regels gaan handhaven voor we met nieuwe verboden komen?
Opvoeren is al verboden. Gashendels zijn al verboden. Levensgevaarlijk verkeersgedrag is al verboden.
Een legale fatbike is gewoon een elektrische fiets. Daar een leeftijdsgrens op zetten lijkt me onnodig en onwenselijk.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Leeftijdsgrens is er wel eentje die asap mag komen.
Hoezo onnodig? Hoezo onwenselijk?quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een legale fatbike is gewoon een elektrische fiets. Daar een leeftijdsgrens op zetten lijkt me onnodig en onwenselijk.
Omdat de gewone elektrische fiets amper overlast oplevert. Het zijn de tokkies op fatbikes die problemen veroorzaken.quote:
Tot 10 jaar geleden overleefde de jeugd het ook prima op normale fietsen. Feit is dat die dingen nou eenmaal best hard gaan, en gecombineerd met 12-jarigen is het nogal een dingetje. Legaal of niet.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat de gewone elektrische fiets amper overlast oplevert. Het zijn de tokkies op fatbikes die problemen veroorzaken.
Omdat het met een kanon op een mug schieten is.
Omdat er ook jeugd is voor wie de elektrische fiets ‘noodzakelijk’ is voor school ed.
Een E of Fatbike gaat geen 50.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
Mee eens. En een minimale leeftijd, want het is absurd dat je voor een snorfiets 16 moet zijn en een certificaat moet halen met rijlessen, terwijl een 12-jarige met 50 kilometer per uur over het fietspad gaat zonder helm of verkeersinzicht.
Die zijn niet legaal. Dus geen reden om aparte regels voor te maken.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:22 schreef Stoney3K het volgende:
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.
Als e-bikes zonder die goedkeuring er niet mogen zijn, dan kan daar toch gewoon op gehandhaafd worden?quote:Maar Europa heeft precies daarvoor al typegoedkeuringsregels opgesteld.
Zijn gewoon e-bikes met dikke wielen. En de meeste verkeersdoden op de fiets in 2023 waren niet kinderen op fatbikes, maar bejaarden op e-bikes.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.
Fatbikes simpelweg verbieden.
Dus voor alle e-bikes een helmplicht? En niet voor wielrenners die veel hogere snelheden halen?quote:Helmplicht (plus eventueel kenteken en minimumleeftijd) voor alle tweewielers met een hulpmotor.
Standaard niet nee.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een E of Fatbike gaat geen 50.
Is illegaal.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:46 schreef Sapstengel het volgende:
Zonder trappen rijden is volgens mij dan ook gewoon een soort elektrische scooter...
Is illegaal.quote:... zou dan op fatbikes met gashendel ook moeten.
Redelijk wat jeugd rijdt op opgevoerde e bikes hoeven niet eens fat bikes te zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een E of Fatbike gaat geen 50.
Klinkt een beetje als het standaard gedrag van de Nederlandse fietser.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
... scheuren door voetgangersgebieden ... verkeersregels negeren, etc.
Nu anno 2024 zijn het blijkbaar de jonge gastjes ipv de bejaarden.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zijn gewoon e-bikes met dikke wielen. En de meeste verkeersdoden op de fiets in 2023 waren niet kinderen op fatbikes, maar bejaarden op e-bikes.
[..]
Dus voor alle e-bikes een helmplicht? En niet voor wielrenners die veel hogere snelheden halen?
Maar wel allemaal zonder rijbewijs. En de brommers van al mijn maten haalden minimaal 70km/h en de meest opgevoerde brommer haalde 115km/h.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:53 schreef Basp1 het volgende:
Vroegah reden er geen grote groepen onder de 16 op opgevoerde brommers rond op de openbare weg.
Maar dat is al verboden.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Redelijk wat jeugd rijdt op opgevoerde e bikes hoeven niet eens fat bikes te zijn.
Dan hebben die het gewoon verpest voor de goedwillende 16- jeugd.
En niet legaal, dus gewoon handhaven. Hoeven geen aparte beperkingen voor te komen.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:26 schreef StateOfMind het volgende:
Standaard niet nee.
Maar fatbikes zijn, zo begreep ik, heel eenvoudig te ontgrendelen met een of andere app en dan rijdt ie 45.
Er worden in Nederland geen fatbikes verkocht waarbij je standaard niet hoeft te trappen, dat zijn allemaal omgebouwde opgevoerde exemplaren.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.
Anders is het een elektrische fiets en die kan max 25 per uur terwijl je moet blijven trappen (en niet 1 rondje per minuut).
Maar Europa heeft precies daarvoor al typegoedkeuringsregels opgesteld.
Laten we even wachten tot het eind van het jaar. Vooralsnog heeft de media het over gewonden en niet doden.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:29 schreef StateOfMind het volgende:
Nu anno 2024 zijn het blijkbaar de jonge gastjes ipv de bejaarden.
Tsja, als de politie niet handhaaft.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Redelijk wat jeugd rijdt op opgevoerde e bikes hoeven niet eens fat bikes te zijn.
Dan hebben die het gewoon verpest voor de goedwillende 16- jeugd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |