Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:03 schreef StateOfMind het volgende:
In het vorige deel spraken sommigen over integraalhelmen.
Dat lijkt mij wat overdreven, aangezien ze in de professionele wielersport ook gewoon (goede) fietshelmen gebruiken.
En aangezien daar ook vaak hoge snelheden bereikt worden (50-60 op het vlakke en tot 80 in afdalingen) lijkt het mij dat de verplichte fietshelmen daar geschikt voor zijn.
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:08 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering.
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:10 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo.
Mee eens. En een minimale leeftijd, want het is absurd dat je voor een snorfiets 16 moet zijn en een certificaat moet halen met rijlessen, terwijl een 12-jarige met 50 kilometer per uur over het fietspad gaat zonder helm of verkeersinzicht.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:16 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import.
Eigenlijk moet alles zonder Europese typegoedkeur gewoon direct de pers in.
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Klopt, maar heb het over dat stukje met kenteken en rijbewijs. Als je dat gaat verplichten moet je het voor elke ebike doen. Want je gaat het dan invoeren voor een volgens de wet gewone elektrische fiets.
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.
Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.
Helmplicht (plus eventueel kenteken) voor alle tweewielers met een hulpmotor.
Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
De makkelijkste optie gewoon alle ebikes die tot 25 kunnen als ouderwetse bromscooter zien en dus vanaf 16 blauw plaatje en rijbewijs verplicht.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.
Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.
Helmplicht (plus eventueel kenteken en minimumleeftijd) voor alle tweewielers met een hulpmotor.
Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
Zonder trappen rijden is volgens mij dan ook gewoon een soort elektrische scooter. Zelfde als die soort van stepjes die je ineens overal zag met van die kleine, brede banden. Daar zit ook een blauwe plaat op, zou dan op fatbikes met gashendel ook moeten.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.
quote:Tientallen gemeenten en organisaties willen actie tegen opgevoerde fatbikes
https://nos.nl/artikel/25(...)-opgevoerde-fatbikes
Ongeveer vijftig gemeenten en meerdere organisaties roepen de Tweede Kamer vandaag via een petitie op om meer te doen tegen opgevoerde fatbikes. Ze wijzen erop dat fatbikes voor onveilige situaties zorgen in het verkeer.
Het is niet voor het eerst dat de overheid wordt gevraagd maatregelen te nemen om het aantal ongelukken, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, terug te dringen. Zo pleitte VeiligheidNL, een kenniscentrum voor letselpreventie, voor een verbod op de opgevoerde elektrische fiets voor kinderen onder de 16 jaar.
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
Niet verbieden maar gewoon structureel handhaven.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden.
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
Ik denk eerder dat veel beleidsmakers hun gezond verstand verloren zijn en meegaan in het vals dillema dat een ebike niet als snorscooter behandelt zou moeten en kunnen worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 13:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af.
Mee eens, meer te pletter gereden Chiviliano's en Priscilla's is minder bijstandsuitkeringen.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:25 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden.
En je raakt hier zo weinig mogelijk anderen mee. Met een helmplicht en eventueel kenteken gaan miljoenen Nederlanders met een elektrische fiets de dupe worden van een paar duizend Dylanos en Cheyennes.
Het verschil is ook dat je toen 16/17 was en niet 8.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 13:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.
Uiteindelijk gaat dat vanzelf over als het goed isHet zijn nu nog leuke herinneringen. Zelfs een leraar op de lts leerde je nog de poorten veilen van een cilinder. Die hielp nog mee ook
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |