abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213957515
-niet mijn OP

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)leeftijd-bestuurders

Meer verbieden is nooit de oplossing. Volgens mij is Nederland het enige land in de EU waar e-steps verboden zijn. Of geen "vergunning" voor verleend wordt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213957541
In het vorige deel spraken sommigen over integraalhelmen.

Dat lijkt mij wat overdreven, aangezien ze in de professionele wielersport ook gewoon (goede) fietshelmen gebruiken.

En aangezien daar ook vaak hoge snelheden bereikt worden (50-60 op het vlakke en tot 80 in afdalingen) lijkt het mij dat de verplichte fietshelmen daar geschikt voor zijn.

Maar dat zullen geen helmpjes van 25 euro zijn.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 10:08:48 #3
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_213957584
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:03 schreef StateOfMind het volgende:
In het vorige deel spraken sommigen over integraalhelmen.

Dat lijkt mij wat overdreven, aangezien ze in de professionele wielersport ook gewoon (goede) fietshelmen gebruiken.

En aangezien daar ook vaak hoge snelheden bereikt worden (50-60 op het vlakke en tot 80 in afdalingen) lijkt het mij dat de verplichte fietshelmen daar geschikt voor zijn.
Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_213957601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:08 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Op een brommer mag ik ook niet rijden met een fietshelm. Maar ik denk dat helmpjes symptoombestrijding zijn, wat er moet gebeuren is dat regels worden nageleefd en opgevoerde fatbikes van de weg worden getrokken. Niet-opgevoerde fatbikes moeten voorzien worden van een snorfiets-kenteken, dus alleen rijden met rijbewijs en verzekering.
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 10:16:05 #5
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_213957663
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:10 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Hoe ga je dan het onderscheid maken met normale ebikes? Want een legale fatbike is op papier gewoon een normale ebike. 250W, ondersteuning stopt bij 25 km/u enzo.
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import.

Eigenlijk moet alles zonder Europese typegoedkeur gewoon direct de pers in.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_213957686
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:16 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
In theorie wel, in de praktijk niet. Dat is precies het probleem, dat er geen handhaving is op grijze import.

Eigenlijk moet alles zonder Europese typegoedkeur gewoon direct de pers in.
Mee eens. En een minimale leeftijd, want het is absurd dat je voor een snorfiets 16 moet zijn en een certificaat moet halen met rijlessen, terwijl een 12-jarige met 50 kilometer per uur over het fietspad gaat zonder helm of verkeersinzicht.

maar heb het over dat stukje met kenteken en rijbewijs. Als je dat gaat verplichten moet je het voor elke ebike doen. Want je gaat het dan invoeren voor een volgens de wet gewone elektrische fiets.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 10:22:50 #7
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_213957719
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:17 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Klopt, maar heb het over dat stukje met kenteken en rijbewijs. Als je dat gaat verplichten moet je het voor elke ebike doen. Want je gaat het dan invoeren voor een volgens de wet gewone elektrische fiets.
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.

Anders is het een elektrische fiets en die kan max 25 per uur terwijl je moet blijven trappen (en niet 1 rondje per minuut).

Maar Europa heeft precies daarvoor al typegoedkeuringsregels opgesteld.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_213957722
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.

Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.

Helmplicht (plus eventueel kenteken en minimumleeftijd) voor alle tweewielers met een hulpmotor.

Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213957731
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.

Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.

Helmplicht (plus eventueel kenteken) voor alle tweewielers met een hulpmotor.

Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden.

En je raakt hier zo weinig mogelijk anderen mee. Met een helmplicht en eventueel kenteken gaan miljoenen Nederlanders met een elektrische fiets de dupe worden van een paar duizend Dylanos en Cheyennes.
pi_213957822
Dat iets exponentieel toeneemt is natuurlijk niet gek als het gebruik an sich ook exponentieel toeneemt.

Lies, damned lies, and statistics
"Ongenuanceerd" is een te deftig woord, dit type nieuws heeft - denk ik - een agenda, er zijn altijd wel ergens mensen te vinden die geobsedeerd zijn door een marginaal probleem waarvoor het probleem voor hen van giga proporties is dat men maar gaat bedelen bij de staat voor grote dingen zoals verboden.

Beetje nuchter nieuws zou weleens leuk zijn..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213957887
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Er zijn eigenlijk maar een paar opties.

Fatbikes simpelweg verbieden.
Maar dan volgt er vroeg of laat wel iets nieuws wat onder de jeugd populair is.

Helmplicht (plus eventueel kenteken en minimumleeftijd) voor alle tweewielers met een hulpmotor.

Niks doen, en accepteren dat er ernstige ongelukken gebeuren.
De makkelijkste optie gewoon alle ebikes die tot 25 kunnen als ouderwetse bromscooter zien en dus vanaf 16 blauw plaatje en rijbewijs verplicht.

Gezever over trappen of niet trappen dikke banden of dunne banden doet er dan niet meer toe.

Simpeler kunnen we het niet maken ipv mensen die hier uitzondering op uitzondering aan het bedenken zijn waardoor fabrikanten ook weer geitepaadje na geitepaadje vinden.
pi_213957895
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:22 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Nee, dan alleen voor fatbikes die ook zonder te trappen kunnen rijden.
Zonder trappen rijden is volgens mij dan ook gewoon een soort elektrische scooter. Zelfde als die soort van stepjes die je ineens overal zag met van die kleine, brede banden. Daar zit ook een blauwe plaat op, zou dan op fatbikes met gashendel ook moeten.
pi_213958065
quote:
Tientallen gemeenten en organisaties willen actie tegen opgevoerde fatbikes
https://nos.nl/artikel/25(...)-opgevoerde-fatbikes

Ongeveer vijftig gemeenten en meerdere organisaties roepen de Tweede Kamer vandaag via een petitie op om meer te doen tegen opgevoerde fatbikes. Ze wijzen erop dat fatbikes voor onveilige situaties zorgen in het verkeer.

Het is niet voor het eerst dat de overheid wordt gevraagd maatregelen te nemen om het aantal ongelukken, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, terug te dringen. Zo pleitte VeiligheidNL, een kenniscentrum voor letselpreventie, voor een verbod op de opgevoerde elektrische fiets voor kinderen onder de 16 jaar.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 11:18:06 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213958213
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 11:23:35 #15
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_213958274
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  dinsdag 18 juni 2024 @ 11:25:09 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213958294
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:23 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Oplossing: Alle vormen van stoerdoenerij verbieden.
Niet verbieden maar gewoon structureel handhaven.

Maar ja handhaven en Nederland.
pi_213958527
Helm op
Lets go
lol
pi_213959031
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waar hem vooral het probleem zit, is dat je een heleboel van die opgeschoten gastjes hebt die zo'n fatbike niet gebruiken om praktische redenen (om b.v. grote afstanden af te leggen naar school), maar het vooral zien als een vorm van stoer statussymbool. Beetje rondhangen bij winkelcentra, scheuren door voetgangersgebieden vaak met iemand achterop, verkeersregels negeren, etc.
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
pi_213959109
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:

[..]
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
Ik denk eerder dat veel beleidsmakers hun gezond verstand verloren zijn en meegaan in het vals dillema dat een ebike niet als snorscooter behandelt zou moeten en kunnen worden.

Vroegah reden er geen grote groepen onder de 16 op opgevoerde brommers rond op de openbare weg.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 13:21:20 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213959364
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:

[..]
Tja of dat in het verleden niet anders was op al die bromfietsen. Alleen was handhaving en pakkans mogelijk wat beter. Dit is iets van alle tijden. Ik denk dat veel volwassenen en ouderen hun eigen tijd vergeten zijn.
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af.
pi_213959505
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 13:21 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Dat klopt ook wel. Maar ik herinner me dat wij 'vroeger' niet zomaar door de winkelstraten durfden te fietsen overdag. Liep genoeg handhaving rond en je had zo een bon van 50 euro te pakken. Toen mij dat een keer overkwam stapte ik daarna altijd netjes af.
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.

Uiteindelijk gaat dat vanzelf over als het goed is :) Het zijn nu nog leuke herinneringen. Zelfs een leraar op de lts leerde je nog de poorten veilen van een cilinder. Die hielp nog mee ook :).

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 18-06-2024 13:43:28 ]
pi_213964608
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:25 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Ik ben meer voorstander van dat laatste eigenlijk. Gewoon een soort natuurlijke selectie. Want het zijn altijd dezelfde volksbuurtkinderen die er op rijden.

En je raakt hier zo weinig mogelijk anderen mee. Met een helmplicht en eventueel kenteken gaan miljoenen Nederlanders met een elektrische fiets de dupe worden van een paar duizend Dylanos en Cheyennes.
Mee eens, meer te pletter gereden Chiviliano's en Priscilla's is minder bijstandsuitkeringen.
pi_213964655
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 13:36 schreef Cherni het volgende:

[..]
Omdat handhaving wel beter was. Bij scholen en zeker de technische scholen(lts, mts) vond vaker een controle plaats. Opgevoerde bromffietsen werden er dan wel uitgehaald door politie die met veel personeel ter plaatse was. Bovendien had ieder dorp wel een politiebureau dat 24 uur draaide. Dat is allemaal al niet meer. Dus hoe ga je alles handhaven? Zelf wel een paar keer een flinke boete gehad destijds inclusief het verwijderen van een70cc cilinder, expansiepijp,etc etc. Ik scheurde er ook op los. En in de avond met grote groepen zonder demper door het dorp scheuren. Meteen iedereen wakker.

Uiteindelijk gaat dat vanzelf over als het goed is :) Het zijn nu nog leuke herinneringen. Zelfs een leraar op de lts leerde je nog de poorten veilen van een cilinder. Die hielp nog mee ook :).
Het verschil is ook dat je toen 16/17 was en niet 8.
pi_213972015
Politie wil geen jongeren onder de 16 op een fatbike
https://nos.nl/l/2525245

De politie pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor bestuurders van een fatbike. Daarmee zou die grens gelijkgetrokken worden met die van bromfietsen.

Ondertussen is vandaag bekend geworden dat alle politie-eenheden in Nederland nu een rollerbank hebben, waarmee gecontroleerd kan worden of elektrische fietsen zoals fatbikes en speedpedelecs harder kunnen dan is toegestaan. Het gaat om 250 testapparaten die onlangs op sommige plekken in gebruik zijn genomen.

Het was de bedoeling dat de rollerbanken al in april zouden zijn geleverd, maar onder meer door aanpassingen in de wet- en regelgeving duurde het langer. "Dat leidde tot extra testfases, die veel tijd hebben gekost", zegt de politie.

In Amsterdam werd afgelopen februari de nieuwe rollerbank in gebruik genomen. De vorige waren aan vervanging toe. De nieuwe rollerbanken kunnen ook e-bikes op hun snelheid controleren.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213972102
De politie en gemeentes kunnen veel willen zolang onze landelijke overheid hun kop in het zand houd en niet voor de simpelste oplossing (alle ebikes minimaal als snorscooter beschouwen en vanaf 16 met rijbewijs)kiest zal het dweilen met de kraan open blijven. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')