abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213955794
quote:
Illegale schapenslachterij opgerold op eerste dag van Offerfeest

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft gisteren een illegale slachterij opgerold waar schapen werden gedood voor het islamitische Offerfeest. De illegale slachterij werd aangetroffen in een boerderij in Warmenhuizen in Noord-Holland. De NVWA had er een anonieme tip over gekregen. Er wordt onderzoek gedaan naar dertien verdachten.

Er werden 13 dode schapen aangetroffen. 35 schapen die nog leefden zijn uit de boerderij weggehaald. Volgens het Comité Dierennoodhulp, dat de NVWA bijstaat in het zoeken van een veilige plek voor de schapen, waren de dieren al geschoren en ontdaan van hun oormerk in de aanloop naar de slacht.

Moslims wereldwijd vieren de komende dagen het Offerfeest, waarvoor schapen worden geslacht. Tijdens deze dagen houdt de NVWA extra controle op illegale slachterijen.

Verdachten die gepakt worden bij het illegaal slachten van dieren zonder verdoving riskeren tot zes jaar celstraf en een boete die kan oplopen tot meer dan 100.000 euro. Ook bij erkende slachterijen is de NVWA extra alert.

Afspraken
Comité Dierennoodhulp heeft in 2019 afspraken gemaakt met de NVWA over het opvangen van dieren die zijn aangetroffen bij een illegale slacht. Als de eigenaar afstand doet van de dieren, kunnen ze door deze stichting worden opgevangen. Na een periode in quarantaine worden ze ondergebracht bij dierenliefhebbers.

Dat zal ook gebeuren met de schapen die bij de controle in Warmerhuizen zijn gevonden, meldt NH Nieuws. Voorlopig zijn ze ondergebracht in Strijen en Nieuwerkerk aan den IJssel, zegt Rijnmond.

https://nos.nl/artikel/25(...)e-dag-van-offerfeest
Kan dat achterlijke vroeg middeleeuwse geoffer niet eens stoppen?
pi_213955812
Nee want dan moet je dit ook verbieden:

In totaal werden er in 2017 639.662.000 dieren geslacht in Nederland. Het ging hierbij om:

604.471.600 vleeskuikens
17.181.100 ‘overige kippen’
15.169.000 varkens
2.158.000 runderen
536.900 schapen
136.900 geiten
5.100 ‘overig pluimvee’
2.500 eenhoevigen
900 kalkoenen
pi_213955844
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 00:23 schreef Triggershott het volgende:
Nee want dan moet je dit ook verbieden:

In totaal werden er in 2017 639.662.000 dieren geslacht in Nederland. Het ging hierbij om:

604.471.600 vleeskuikens
17.181.100 ‘overige kippen’
15.169.000 varkens
2.158.000 runderen
536.900 schapen
136.900 geiten
5.100 ‘overig pluimvee’
2.500 eenhoevigen
900 kalkoenen
En die werden allemaal illegaal op onverdoofde wijze geslacht?
pi_213955930
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 00:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De dieren in de slachthuizen maken akeligere dingen mee dan slechts onverdoofd geslacht worden is zijn punt denk ik.
pi_213955969
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 00:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Wat is het verschil?
pi_213956053
Wat een dierenbeulen waren onze opa's en oma's en alle generaties voor hen in NL! Allemaal onverdoofd slachten...

Bij islamitisch slachten moeten we het lijden van het dier minimaliseren; dit houdt in in elk geval dat je bijv. het mes scherp maakt, zodat het makkelijk langs zijn keel gaat en dat je het ook zo snel mogelijk probeert te doen opdat hij minimaal lijdt. Ook is het goed om het mes niet voor zijn neus te slijpen, of zijn vriend voor zijn neus te slachten waarna je met een bebloed mes naar hem komt; het beste is als hij het mes pas ziet bij de slacht; of helemaal niet.

En als je zo'n slacht in het echt meemaakt zal je zien dat het erg snel gaat voor zo'n dier en dat zijn lijdensweg niet lang is.
pi_213956409
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 03:29 schreef Abdullah2 het volgende:
Wat een dierenbeulen waren onze opa's en oma's en alle generaties voor hen in NL! Allemaal onverdoofd slachten...

Bij islamitisch slachten moeten we het lijden van het dier minimaliseren; dit houdt in in elk geval dat je bijv. het mes scherp maakt, zodat het makkelijk langs zijn keel gaat en dat je het ook zo snel mogelijk probeert te doen opdat hij minimaal lijdt. Ook is het goed om het mes niet voor zijn neus te slijpen, of zijn vriend voor zijn neus te slachten waarna je met een bebloed mes naar hem komt; het beste is als hij het mes pas ziet bij de slacht; of helemaal niet.

En als je zo'n slacht in het echt meemaakt zal je zien dat het erg snel gaat voor zo'n dier en dat zijn lijdensweg niet lang is.
Ja nou en. Dan nog slachten ze daar illegaal. Waarom melden ze dat niet dat ze een slachterij begonnen zijn in dat pand? Uiterst schimmig. Omzeilen van wet en regelgeving ja. Want Allah is de wet en regelgeving :')
U MAD?
pi_213956435
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 07:33 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Ja nou en. Dan nog slachten ze daar illegaal. Waarom melden ze dat niet dat ze een slachterij begonnen zijn in dat pand? Uiterst schimmig. Omzeilen van wet en regelgeving ja. Want Allah is de wet en regelgeving :')
Ik zeg nergens dat ze het toch maar stiekem moeten doen ondanks dat het in NL verboden is. Ik verdedig alleen het slachten opzich tegenover mensen die dat als dierenmishandeling o.i.d. bestempelen.
pi_213956471
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 07:37 schreef Abdullah2 het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat ze het toch maar stiekem moeten doen ondanks dat het in NL verboden is. Ik verdedig alleen het slachten opzich tegenover mensen die dat als dierenmishandeling o.i.d. bestempelen.
Ok :J Ik denk dat deze manier van slachten inderdaad niet minder pijnlijk is dan de manier zoals ze bij ‘gecertificeerde’ slachterijen doen. Daar is het ook een puinhoop.
U MAD?
pi_213956911
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 01:30 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat is het verschil?
De een volgt de regels omtrent slachten dat bij de wet is geregeld, de ander niet.
De een loopt dus terecht veel risico te worden beboet, gesloten of zelfs afgestraft omdat deze niet volgens de wettelijk geregelde kaders opereert, de ander niet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213956949
quote:

[..]
Ja nou en. Dan nog slachten ze daar illegaal. Waarom melden ze dat niet dat ze een slachterij begonnen zijn in dat pand?
O.a. hygiene regels waar een slachterij en het personeel aan moeten voldoen, dat kost de nodige tijd en geld.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 18 juni 2024 @ 09:01:16 #12
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213956990
Deze boer en zijn boerderij mogen ze dus wel opdoeken. Vieze smerige beesten dat het zijn.
pi_213957063
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 08:49 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De een volgt de regels omtrent slachten dat bij de wet is geregeld, de ander niet.
De een loopt dus terecht veel risico te worden beboet, gesloten of zelfs afgestraft omdat deze niet volgens de wettelijk geregelde kaders opereert, de ander niet.
Ik bedoelde eigenlijk het verschil voor de schapen.
Is slachten "volgens de regels" nou echt zoveel fijner voor ze dan ritueel slachten. Ritueel slachten gaat natuurlijk ook "volgens de regels", alleen andere regels.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 09:22:32 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213957175
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:09 schreef Farenji het volgende:

[..]
Is slachten "volgens de regels" nou echt zoveel fijner voor ze dan ritueel slachten. Ritueel slachten gaat natuurlijk ook "volgens de regels", alleen andere regels.
Ja een instant dood tegenover laten uitbloeden is fijner.
pi_213957237
quote:
Ritueel slachten gaat natuurlijk ook "volgens de regels", alleen andere regels.
Deze wil ik graag even gequote hebben _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 18 juni 2024 @ 09:29:32 #16
3542 Gia
User under construction
pi_213957263
Lachen, 35 families die naar hun geslachte schaap kunnen fluiten. Hebben ze die al van tevoren moeten bestellen en betalen? Leuk feestje wordt dat, zonder vlees.
pi_213957285
Het is niet goed dat er illegaal geslacht wordt en ik vind het ook zielig dat de dieren niet verdoofd worden, maar ik moest wel hardop lachen toen ik hoorde op de radio dat deze schapen net op tijd gered waren. Ga toch weg met je nep-pathos, de supermarkt ligt vol met vlees. We “redden” hier 30 schapen en tegelijkertijd wordt elders een veelvoud aan andere dieren geslacht. Wat een hypocrisie. Valt me nog mee dat de schapen blijkbaar niet alsnog geslacht worden.

Disclaimer: eet zelf ook af en toe een stukkie vlees, maar erken wel de hypocrisie hierin.
pi_213957411
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Deze wil ik graag even gequote hebben _O-
Laten we eerlijk zijn, de slachtregels die we hier handhaven zijn vooral ter bescherming van de werknemer (arbo regels) en in het kader van efficientie. Dat het allemaal in het belang van het dier is, is vooral hoe het gespind wordt. Bijvoorbeeld sommige dieren worden volgens die regels "verdoofd" met koolzuurgas. Dat is omdat koolzuurgas helemaal niks kost, en zeker niet omdat het zo'n fijne dood is om daarin te stikken - probeer het eens zou ik bijna zeggen. Dan zou je liever in een keer je keel doorgesneden krijgen met een scherp mes, terwijl iemand een versje voor je prevelt.
pi_213957432
quote:

[..]
De Animal Sciences Group van Universiteit Wageningen heeft onderzoek gedaan naar ritueel slachten. En inderdaad, het zorgt voor minder welzijn bij het dier. Een stukje uit de conclusie:

quote:
Uit het onderzoek kwam als voornaamste conclusie naar voren, dat onbedwelmd ritueel slachten in vergelijking met slachten na bedwelming op diverse punten nadelig is voor het welzijn van het dier.

De noodzaak om dieren die zonder bedwelming geslacht worden zodanig vast te zetten (te fixeren), dat de halssnede trefzeker kan worden toegebracht, kan veel stress veroorzaken. Maar ook de halssnede zelf zal, gezien het grote aantal pijnreceptoren in de halsstreek, een ernstige pijnprikkel veroorzaken – bij sommige dieren onderdrukt doordat dieren in een shocktoestand geraken. Daar staat tegenover dat ze pijn niet via vocalisaties kunnen uiten , omdat ook de luchtpijp is doorgesneden. Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg. Ook kan er bloed in de luchtpijp lopen, wat een gevoel van verstikking oplevert bij dieren die het bewustzijn nog niet geheel verloren zijn. Bovendien blijven de hersenen van onbedwelmde dieren na de halssteek langer actief dan die van bedwelmde dieren. Het is niet uitgesloten dat in het bijzonder runderen na de halssnede relatief lang bij bewustzijn blijven doordat hun hersenen, anders dan bij schapen en pluimvee het geval is, via de niet doorsneden arteria vertebralis nog even van bloed voorzien blijven.
https://edepot.wur.nl/418(...)20het%20schietmasker.

Er staan ook aanbevelingen in voor hoe het wel moet, als er dan toch ritueel geslacht moet worden, en ik heb zo het idee dat dat bij deze illegale slachtboerderij helemaal een zootje was.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 18 juni 2024 @ 09:48:13 #20
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213957444
Wat doen ze eigenlijk met die onverdoofd geslachte schapen? Eten? Wegpleuren?

Nu weet ik weinig van de Koran maar ik kan me niet echt voorstellen dat er een God is die het oprecht oké vindt dat je illegale dingen loopt te doen (inb4: Koran staat vol illegale zaken! Ja, leuk voor je maar dat is het punt even niet)
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_213957474
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:48 schreef ChipsZak. het volgende:
Wat doen ze eigenlijk met die onverdoofd geslachte schapen? Eten? Wegpleuren?

Nu weet ik weinig van de Koran maar ik kan me niet echt voorstellen dat er een God is die het oprecht oké vindt dat je illegale dingen loopt te doen (inb4: Koran staat vol illegale zaken! Ja, leuk voor je maar dat is het punt even niet)
Uit de Koran en Hadith halen islamieten hun eigen wetsysteem. En in hun ogen is die illegale slachterij dus niet illegaal. Het is volgens de Nederlandse wet illegaal, maar die hoeft niet geaccepteerd te worden.
pi_213957498
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De Animal Sciences Group van Universiteit Wageningen heeft onderzoek gedaan naar ritueel slachten. En inderdaad, het zorgt voor minder welzijn bij het dier. Een stukje uit de conclusie:
[..]
https://edepot.wur.nl/418(...)20het%20schietmasker.

Er staan ook aanbevelingen in voor hoe het wel moet, als er dan toch ritueel geslacht moet worden, en ik heb zo het idee dat dat bij deze illegale slachtboerderij helemaal een zootje was.
Hierin staat ook expliciet dat met bedwelmd wordt bedoeld: "met koolzuurgas, een elektrische schok of met een schietmasker". En dat is wat ik al zei. Bedwelmen met koolzuurgas is echt op geen enkele manier bedwelming te noemen. Je raakt er in enorme doodspaniek van omdat het co2 gehalte in je bloed enorm stijgt en je daardoor een enorme ademreflex krijgt, terwijl je wel gewoon kan ademen. Dat is echt enorm stressvol en een heel erg nare dood. Ik vind het echt totaal onbegrijpelijk en schandalig dat ze dit "bedwelmen" durven te noemen.

En "bedwelmen" door een pin door het hoofd te jassen (schietmasker) vind ik ook een nogal "creatief" gebruik van de betekenis van bedwelmen. Het is niet alsof er een lieftallige verpleger even een infuusje komt aanleggen waar ze dan een roesje door laten lopen he, zoals wij mensen worden bedwelmd voor een operatie.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 09:57:56 #23
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213957507
quote:

[..]
Moslims hebben sowieso geregeld nog het irritante trekje om hun God boven de wet te stellen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213957510
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:22 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ja een instant dood tegenover laten uitbloeden is fijner.
Geloven in de propaganda dat verdoofde dieren instant dood zijn.

Waarbij een gedeelte maar half verdoofd zijn.
pi_213957522
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:31 schreef Sweet_Jane het volgende:
Het is niet goed dat er illegaal geslacht wordt en ik vind het ook zielig dat de dieren niet verdoofd worden, maar ik moest wel hardop lachen toen ik hoorde op de radio dat deze schapen net op tijd gered waren. Ga toch weg met je nep-pathos, de supermarkt ligt vol met vlees. We “redden” hier 30 schapen en tegelijkertijd wordt elders een veelvoud aan andere dieren geslacht. Wat een hypocrisie. Valt me nog mee dat de schapen blijkbaar niet alsnog geslacht worden.

Disclaimer: eet zelf ook af en toe een stukkie vlees, maar erken wel de hypocrisie hierin.
mja, wie weet wat die islamieten allemaal van plan waren met die schapen :{w
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop