abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213921737
Ik hoop dat dit hier thuishoort, ik zie namelijk geen subforum over klussen oid.

Ik probeer het waterslot van de slang van mn vaatwasser te halen. Met het waterslot erop past de slang niet achter mn keukenkastje langs, zodoende. De slang zit aan de kant van de machine vast. Kan dus niet worden los geschroefd.

NB mocht dit topic elders thuishoren hoor ik het graag zodat ik het kan verplaatsen.
pi_213921776
Serieuze vraag: wat denk je er mee te bereiken?

Heb je een foto van de achterkant van de machine? Welk merk/type is het?

Is het een waterstop voor de veiligheid tegen lekken? Of is het ook tevens de inlaatklep voor de vaatwasser?

Kan er niet een stuk uit de achterkant van het keukenkastje zodat het wel past? Ik bedoel, het zal vast op een plek zitten waar je het alleen ziet als de vaatwasser niet geplaatst is.

[ Bericht 30% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-06-2024 19:16:50 ]
pi_213921928
Schopje --> K&W 14.gif
  Moderator zaterdag 15 juni 2024 @ 19:50:56 #4
5428 crew  miss_sly
pi_213922383
Schopje naar K&W.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213922680
Schiet dat ding dan niet in storing zonder het slot?
pi_213928237
Dank voor het verplaatsen naar de juiste plek. Vwb de vaatwasser, het gaat om een Siemens IQ100. Ik zou graag een foto delen, maar kan er hier geen uploaden. Ik heb net nog geprobeerd de slang toch aan de kant van de machine los te maken, maar krijg het zijpaneel niet los. Een groter gat maken gaat niet, althans niet zonder kastjes eruit te slopen. Weet iemand misschien hoe dat zijpaneel los gaat, want ik denk dat ik de slang dan wel ergens los kan maken...
pi_213928327
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 20:09 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Schiet dat ding dan niet in storing zonder het slot?
Mijn idee was om het slot er na het doortrekken van de slang weer op te zetten, ik neem idd aan dat ie anders storing zou melden.
pi_213928414
Wanneer de slang vast geklonken zit aan de machine dan heb je een probleempje waar je maar 3 dingen aan kunt doen. Zoeken naar een machine waar je wel de slang kunt uitwisselen of de kraan verplaatsen en in het kastje achter (boven/naast) de machine plaatsten.

Indien er wel plaats is voor de slang achter het kastje en niet voor de waterstop of waterslot door te steken. Dan moet je of een hoekje uit vijlen om ruimte te maken. Of een waterleiding doorsteken en onder in het kastje een muurplaat plaatsen met daar een tapkraan erop. Is het boven de kast opbouw waterleiding met muurplaat, dat dan eraf en met sokje of knietje en stukje leiding het kaste in leiden en de muurplaat in het kastje.

Is de muurplaat in de muur weggewerkt, draai dan de kraan eruit en draai er een 90° haaks puntstuk in stukje leiding naar een muurplaat in het kastje.

Waterslot is meestal dubbelwandige slang, gaat de binnenslang ooit lekken dan loopt de buitenslang vol en triggert de beveiliging en wordt afgesloten. Dit zijn vaak vervangbare mechanische beveiligingen. Wel handig maar niet essentieel, kun je dus vervangen door slang zonder slot.

Waterstop is gecombineerd met een bodemsensor, die detecteert ook lekkage op de bodem en sluit dan ook af. De sensor en beveiliging werkt uiteraard elektrisch waar ook een verzegelde draad in de slang is verwerkt. Die kun je dan niet zomaar vervangen en zit vast aan de machine.

Dus, moet wat verzinnen, boren en zagen (buigen) o.i.d. of andere machine kopen. Een zonder bodem sensor.

Edit: Zoete ingeving en gezocht op ... verlenging...
https://www.amazon.nl/VIO(...)g/dp/B0879LJYZJ?th=1
Is misschien een optie, is dan wel een stukje slang die je waterstop teniet doet als deze lang ooit kapot gaat. :P
Keuzes maken... -O-

Of deze
https://www.amazon.nl/Sch(...)d_i=B00LGQI3E2&psc=1

koppelen aan de bestaande slang met een 3/4" dubbelnippel

Je geeft wat erg weinig info wat de betreft situatie, maar denk dat we hiermee wel door de opties heen zijn met dat beetje info wat we krijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 16-06-2024 08:45:56 ]
pi_213929093
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 08:27 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer de slang vast geklonken zit aan de machine dan heb je een probleempje waar je maar 3 dingen aan kunt doen. Zoeken naar een machine waar je wel de slang kunt uitwisselen of de kraan verplaatsen en in het kastje achter (boven/naast) de machine plaatsten.

Indien er wel plaats is voor de slang achter het kastje en niet voor de waterstop of waterslot door te steken. Dan moet je of een hoekje uit vijlen om ruimte te maken. Of een waterleiding doorsteken en onder in het kastje een muurplaat plaatsen met daar een tapkraan erop. Is het boven de kast opbouw waterleiding met muurplaat, dat dan eraf en met sokje of knietje en stukje leiding het kaste in leiden en de muurplaat in het kastje.

Is de muurplaat in de muur weggewerkt, draai dan de kraan eruit en draai er een 90° haaks puntstuk in stukje leiding naar een muurplaat in het kastje.

Waterslot is meestal dubbelwandige slang, gaat de binnenslang ooit lekken dan loopt de buitenslang vol en triggert de beveiliging en wordt afgesloten. Dit zijn vaak vervangbare mechanische beveiligingen. Wel handig maar niet essentieel, kun je dus vervangen door slang zonder slot.

Waterstop is gecombineerd met een bodemsensor, die detecteert ook lekkage op de bodem en sluit dan ook af. De sensor en beveiliging werkt uiteraard elektrisch waar ook een verzegelde draad in de slang is verwerkt. Die kun je dan niet zomaar vervangen en zit vast aan de machine.

Dus, moet wat verzinnen, boren en zagen (buigen) o.i.d. of andere machine kopen. Een zonder bodem sensor.

Edit: Zoete ingeving en gezocht op ... verlenging...
https://www.amazon.nl/VIO(...)g/dp/B0879LJYZJ?th=1
Is misschien een optie, is dan wel een stukje slang die je waterstop teniet doet als deze lang ooit kapot gaat. :P
Keuzes maken... -O-

Of deze
https://www.amazon.nl/Sch(...)d_i=B00LGQI3E2&psc=1

koppelen aan de bestaande slang met een 3/4" dubbelnippel

Je geeft wat erg weinig info wat de betreft situatie, maar denk dat we hiermee wel door de opties heen zijn met dat beetje info wat we krijgen.
Sorry voor de gebrekkige info. Op dit moment is eigenlijk de concrete vraag, hoe krijg ik het zijpaneel van de Siemens IQ100 vaatwasser los. Want ik gok dat ik daarachter de slang kan losmaken. Ik heb aan de voorkant 1 schroefje losgemaakt, maar het paneel blijft aan de bovenkant (voorkant vd machine) vastzitten en ik durf niet te hard te trekken om niks kapot te maken. Dus de concrete vraag nu is:

Hoe krijg ik het zijpaneel van de Siemens IQ100 vaatwasser los?
  Moderator zondag 16 juni 2024 @ 13:09:26 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213931087
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 09:46 schreef derrudyjah het volgende:

[..]
Sorry voor de gebrekkige info. Op dit moment is eigenlijk de concrete vraag, hoe krijg ik het zijpaneel van de Siemens IQ100 vaatwasser los. Want ik gok dat ik daarachter de slang kan losmaken. Ik heb aan de voorkant 1 schroefje losgemaakt, maar het paneel blijft aan de bovenkant (voorkant vd machine) vastzitten en ik durf niet te hard te trekken om niks kapot te maken. Dus de concrete vraag nu is:

Als je foto's hebt mag je die wel op de mail zetten naar vonkenboer@fok.nl dan zal ik zorgen dat deze hier zichtbaar worden :)
pi_213936281
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 09:46 schreef derrudyjah het volgende:
Zo ziet en Siemens aanvoerslang er uit wanneer hij eruit is...

Krijg je dat geval wel achter je kastje gepropt? Ik heb stil vermoeden dat erdan ook geen plaats is want aan de andere kants zit die grote deksel met stekker wat niet echt kleiner is dan de waterstop. Eerst dat maar eens bekijken voordat je dat ding onnodig uit elkaar schroeft.

https://www.onderdelen.nl(...)-vaatwasser-30501231
pi_213936535
Mijn beeld van het probleem:
Waterkraan voor de vaatwasser zit in het kastje naast de vaatwasser. Bij de kraan is er voldoende ruimte voor het waterslot.

Het lukt niet om het waterslot achter het kastje door te proppen.

Bij onze keuken zit is er destijds, bij het plaatsen van nieuwe vaatwasser met grotere waterstop, een gat in de bodem van het gootsteenkastje geboord, net groot genoeg voor de waterstop. De slang loopt dus niet achter de kastjes langs, maar er onderdoor.

Is dat nog een idee?

Onderstaande is niet onze eigen keuken, maar laat wel een vergelijkbaar gat zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')