abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213896213
Niet mijn OP:

quote:
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe relatie. Mijn vriendin heeft meerdere mannelijke vrienden die ze kent van haar studententijd. Met twee vrienden spreekt ze regelmatig een-op-een af. De ene is sinds een jaar vrijgezel, de ander sinds kort.

De eerste heeft ze laatst nog twee dagen achter elkaar gezien, op een vrijdag voor een concert en cocktails daarna (tot 1-2 uur 's nachts) en de avond daarna voor eten bij haar thuis om een reisje te plannen (ze hebben me meegevraagd). De zaterdag had ik andere plannen, de vrijdag had ik meegekund (al weet ik niet of we nog een kaartje voor het concert hadden kunnen krijgen). Ze heeft hem ook een andere keer 's avonds voor eten en drankjes uitgenodigd. Ik heb hem al wel ontmoet.

Met de andere vriend en een vriendin van hem zou ze eigenlijk een week op vakantie gaan (gepland voor onze relatie begon), maar de partner van deze vriend heeft gezegd dat ze daar niet comfortabel mee is en hij is uiteindelijk niet meegegaan. Hij heeft zijn relatie net uitgemaakt.

Hoewel mijn vriendin zich duidelijk aangetrokken voelt tot me en de liefde groeit, voel ik me toch ongemakkelijk bij de manier waarop ze met mannen om gaat. Ikzelf zou niet zo snel een-op-een tot in de nacht drankjes doen of thuis koken en drankjes doen met vrouwen zonder romantische bedoelingen. Hoe zouden jullie hiertegenover staan? Waar trekken jullie je grenzen met je partner?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213896280
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 20:36 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dat is zeker waar! En dat is dan ook niet waar ik zelf voor gepleit heb. Je moet het zelf willen, omdat je zelf inschat dat het een onnodig risico impliceert. Maar nogmaals; dan moet je eerst erkennen dat je geen feilloos wezen bent en vervolgens afwegen hoe belangrijk hetgeen is versus hoeveel risico het brengt.

Los daarvan kan je natuurlijk ook zelfstandig tot het besluit komen, dat je de ander niet met zorgen wil opzadelen. Als mijn partner zou aangeven dat ze het niet zou prettig zou vinden als ik me halfnaakt zou begeven tussen een tiental aanbidsters, dan zal ik dat laten, omdat ik haar -mijn levenspartner- geen nodeloze spanning wil bezorgen.
Nee, nee en nee. Dat moet 'je' dus helemaal niet. Dat is wat jíj vindt, wat jíj wil.

Hier ga je niet uitkomen. Je kunt niet iemand manipuleren of anderszins onder druk zetten om uit vrije wil tot de conclusie te komen die jij in je hoofd hebt. Dat is een contradictie. Wat je wel kunt doen is een partner zoeken met waarden, normen en voorkeuren die aansluiten bij die van jou en hopen dat je als je ouder wordt niet van elkaar verwijderd raakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213896347
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 20:17 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Maar blijf jij tot diep in de nacht weg omdat je met mannen borrelt?
Met collega’s werken is toch weer iets heel anders, imo. Al snap ik wat je bedoelt.
Mijn vrienden blijven zelfs bij mij slapen of ik bij hun :o
pi_213896404
Ik heb zelf overwegend vrouwelijke collega's en mijn vriendin overwegend mannelijke collega's. We hebben het beiden weleens laat gemaakt met een borrel.

Juist daarom weet ik dat mijn vriendin, net als ik, collega's als medemens kan zien ipv een soort seksuele objecten op pootjes die ons in verleiding brengen.

Ik denk dat degenen die overal een verleiding in zien zelf op die manier naar de wereld kijken en dat op anderen projecteren.
pi_213896426
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 20:45 schreef Claudia_x het volgende:
Nee, nee en nee. Dat moet 'je' dus helemaal niet. Dat is wat jíj vindt, wat jíj wil.
Oke, verkeerd verwoord. Mea culpa. Wat ik met deze 'moet' bedoelde, is dat je er zelf van overtuigd moet zijn voordat je besluit ernaar te handelen. Blijft die overtuiging weg, neem een ander besluit, en de uitkomst voor lief.

quote:
Je kunt niet iemand manipuleren of anderszins onder druk zetten om uit vrije wil tot de conclusie te komen die jij in je hoofd hebt. Dat is een contradictie.
Nogal wiedes dat het een contradictie lijkt wanneer jij een manipulatieve intentie injecteert. Als je er niet vanuit kan gaan dat ik er met oprechtheid van overtuigd ben, en deze gedachten ook als leidraad neem voor mijn eigen handelen, dán pas gaan wij er niet uitkomen.

quote:
. Wat je wel kunt doen is een partner zoeken met waarden, normen en voorkeuren die aansluiten bij die van jou en hopen dat je als je ouder wordt niet van elkaar verwijderd raakt.
Wat je ook kan doen is vertrouwen hebben in het (intellectuele) vermogen van je zelfstandige partner (die in mijn geval bijvoorbeeld nog een stukje slimmer is dan ikzelf) en met haar proberen uit te vogelen wat waarden zijn die de moeite waard zijn om gezamenlijk hoog te houden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is strikt genomen natuurlijk wel een lastige en interessante kwestie in relatie tot meningsvorming en vrijheid an sich; alsof ook maar meer dan 0,1% van de populatie ooit een 'eigen' gedachten heeft geproduceerd, en alsof zelfs óók die niet gevormd is door gedachten voortgekomen uit externe druk. Op welk punt precies begint die vrijheid überhaupt?

[ Bericht 8% gewijzigd door Akathisia op 13-06-2024 21:04:38 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:08:59 #6
3499 Claudia_x
pi_213896608
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 20:54 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Oke, verkeerd verwoord. Mea culpa. Wat ik met deze 'moet' bedoelde, is dat je er zelf van overtuigd moet zijn voordat je besluit ernaar te handelen. Blijft die overtuiging weg, neem een ander besluit, en de uitkomst voor lief.
[..]
Nogal wiedes dat het een contradictie lijkt wanneer jij een manipulatieve intentie injecteert. Als je er niet vanuit kan gaan dat ik er met oprechtheid van overtuigd ben, en deze gedachten ook als leidraad neem voor mijn eigen handelen, dán pas gaan wij er niet uitkomen.
Als er geen noodzaak is om de ander te overtuigen, van gedachten te doen veranderen, dan is er überhaupt geen probleem. Daarom is dit een contradictie waar je steeds op vast gaat lopen. Je filosofische gedachtespinsels in de spoiler doen er dan ook niet toe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:14:08 #7
493881 Akathisia
pi_213896677
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als er geen noodzaak is om de ander te overtuigen, van gedachten te doen veranderen, dan is er überhaupt geen probleem. Daarom is dit een contradictie waar je steeds op vast gaat lopen. Je filosofische gedachtespinsels in de spoiler doen er dan ook niet toe.
Welk probleem is er dan niet? Of er sprake is van noodzaak, hangt af van wat in de toekomst besloten ligt. Dat is voor beide onbekend.
  Moderator donderdag 13 juni 2024 @ 21:14:09 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213896678
vervolgtopic is voorbehouden aan de originele TS.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')