Zeg het maar boys, goede ontwikkeling of niet?quote:Softwarebedrijf Afas geeft werknemers voortaan elke vrijdag betaald vrij
Softwareleverancier Afas sluit vanaf volgend jaar elke vrijdag de deur van het hoofdkantoor in Leusden. Het personeel hoeft op die dag niet meer te werken, maar krijgt wel doorbetaald.
Die vrijdag wordt door het bedrijf nu omgedoopt tot een 'ontwikkeldag', waarop werknemers bijvoorbeeld mantelzorg, vrijwilligerswerk of iets voor zichzelf kunnen doen. Die dag mogen er ook geen e-mails worden verstuurd.
Afas hoopt dat werknemers de dag goed besteden. "De hele dag netflixen, of alsnog hard aan het werk gaan bij bijvoorbeeld een ander bedrijf heeft niet onze voorkeur", schrijft het bedrijf aan het personeel. "Maar we gaan niet controleren wat je doet."
Personeel dat tot nu toe vier dagen werkte, gaat er flink op vooruit: ook zij krijgen vanaf volgend jaar vijf dagen uitbetaald.
Van 60.000 naar 450.000 euro per medewerker
Volgens Afas is de vierdaagse werkweek mogelijk doordat de productiviteit van medewerkers in 25 jaar enorm is gestegen: van 60.000 euro per medewerker per jaar toen Afas net bestond naar 450.000 euro in 2023. Dat is volgens het bedrijf onder meer gelukt door automatisering en kunstmatige intelligentie toe te passen.
De verwachting is dat het personeel die lijn de komende tijd doorzet. Het is dus niet de bedoeling dat op de andere dagen langer wordt doorgewerkt om de vrijdag te compenseren. Ook zegt Afas niet van plan te zijn de targets te verhogen of extra personeel aan te nemen.
Het bedrijf benadrukt verder dat het op vrijdag nog wel gewoon bereikbaar is voor klanten. Werknemers die dan moeten werken, krijgen hun 'ontwikkeldag' op woensdag.
Officiële thuiswerkdag bij de Volksbank
Ook bij de Volksbank kan het personeel niet meer op vrijdag op het hoofdkantoor in Utrecht werken. De bank houdt sinds vorige week dan de deuren dicht voor medewerkers, voor hen wordt de vrijdag een officiële thuiswerkdag.
"De bezetting was op vrijdagen zo laag dat dit is besloten", zegt een woordvoerder. "Zo kunnen we ook de kosten terugdringen en bijvoorbeeld energieverspilling tegengaan."
Nee dat begrijp je hier uit niet als je het hele artikel gelezen zou hebben.quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:33 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Begrijp ik hieruit dat de servicedesk van Afas op vrijdag niet meer beschikbaar is?
Heb het artikel in chatgpt gegooid en die zegt als antwoord op je vraag:quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:33 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Begrijp ik hieruit dat de servicedesk van Afas op vrijdag niet meer beschikbaar is?
9 uur pd werken is wel tragisch. Dan liever 4 uurtjes op de vrijdagochtend.quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:50 schreef Caland het volgende:
Wel gelachen om de reacties van zure boomers op social media terwijl bij heel veel bedrijven een vierdaagse werkweek al de norm is. 4x9 genot
9 uur per dag op papier, 6 in de praktijk.quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:53 schreef Akathisia het volgende:
[..]
9 uur pd werken is wel tragisch. Dan liever 4 uurtjes op de vrijdagochtend.
Overheen gelezen. Bedankt voor de normale reactie.quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:39 schreef damsco het volgende:
[..]
Heb het artikel in chatgpt gegooid en die zegt als antwoord op je vraag:
Nee, dat begrijp je niet goed. De servicedesk van Afas blijft op vrijdag wel beschikbaar. Het bedrijf benadrukt dat het op vrijdag gewoon bereikbaar blijft voor klanten. Medewerkers die op vrijdag moeten werken, krijgen hun 'ontwikkeldag' op een andere dag, namelijk woensdag.
Maar 40u per week betaald krijgen is nog niet de norm.quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:50 schreef Caland het volgende:
Wel gelachen om de reacties van zure boomers op social media terwijl bij heel veel bedrijven een vierdaagse werkweek al de norm is. 4x9 genot
Hey kijk, spuit 11 komt ook even kijken.quote:
Nu ben ik nieuwsgierig, wat is de dresscode?quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb eens samen moeten werken met die lui van Afas, moest wel lachen toen ze vertelden over de dresscode die de developers daar hebben
geen spijkerbroek, geen t-shirt, geen korte broekquote:Op woensdag 12 juni 2024 09:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Nu ben ik nieuwsgierig, wat is de dresscode?
zou voor een klant niks uit maken, die krijgen gewoon een aantal uren gefactureerd toch?quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:27 schreef Piger het volgende:
Ik ben benieuwd wat klanten vinden van die productiviteit.
Want intern prima.
Maar betekent dit dat als je nu een consultant betaalt voor 8 uur, je maar 6 uur werk geleverd krijgt?
Want hij is productiever?
Je huurt die nu vaak in per dagdeel obv uren. Niet op vaste prijsafspraak voor werkzaamheden.quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:45 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
zou voor een klant niks uit maken, die krijgen gewoon een aantal uren gefactureerd toch?
Geen korte broek lijkt me wel de standaard als je jezelf een beetje serieus neemt.quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
geen spijkerbroek, geen t-shirt, geen korte broek
Maar net even gekeken en nu hebben ze een uniform schijnbaar.
Ah zo ja.quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:47 schreef Piger het volgende:
[..]
Je huurt die nu vaak in per dagdeel obv uren. Niet op vaste prijsafspraak voor werkzaamheden.
Dus of de tarieven gaan omhoog of ze gaan in omzet dalen.
Neem jij jezelf serieus?quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Geen korte broek lijkt me wel de standaard als je jezelf een beetje serieus neemt.
Ik heb met enige regelmaat een korte broek aan, maar ik werk dan ook vanuit huis en heb nauwelijks klantcontact meer gelukkig.quote:
Ik vind het inderdaad ook afhankelijk van of je klantcontact hebt die dag. Als consultant ga je niet ergens heen in joggingbroek, maar als je thuiswerkt met een korte broek aan... tja dat ziet niemand, ook niet in een meeting.quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb met enige regelmaat een korte broek aan, maar ik werk dan ook vanuit huis en heb nauwelijks klantcontact meer gelukkig.
Fucking boomers die verwachten dat iedereen 5 dagen netjes van 9 tot 5 achter zijn bureau zit en buiten werktijden ook gewoon maar bereikbaar zijnquote:Op woensdag 12 juni 2024 08:50 schreef Caland het volgende:
109 miljoen winst op 290 miljoen omzetquote:Op woensdag 12 juni 2024 10:10 schreef Nober het volgende:
Kennelijk maken ze genoeg winst om dit te kunnen veroorloven.
De eerste met moeite met begrijpend lezen ben jij toch echt zelfquote:Op woensdag 12 juni 2024 09:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Hey kijk, spuit 11 komt ook even kijken.
Nu weet ik dat jij zo'n KLB sukkel bent, maar voortaan is het ook slim om de rest van de reacties door te lezen.
Misschien hebben ze te weinig personeel en is dit een slimme truc om dat voor elkaar te krijgenquote:Op woensdag 12 juni 2024 10:05 schreef Aberkullie het volgende:
Die gaan de komende tijd een hoop sollicitaties binnen krijgen
Dat kan best. Het is ook niet voor niets dat ze zoveel sponsoren, dan lijkt het net alsof het een cool bedrijf is, terwijl er natuurlijk weinig cools is aan boekhoudpakketten.quote:Op woensdag 12 juni 2024 11:05 schreef Zorro het volgende:
[..]
Misschien hebben ze te weinig personeel en is dit een slimme truc om dat voor elkaar te krijgen
Valt blijkbaar wel goud geld in te verdienen als je kijkt naar de groei en winstcijfers. Aardig cool dus.quote:Op woensdag 12 juni 2024 11:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat kan best. Het is ook niet voor niets dat ze zoveel sponsoren, dan lijkt het net alsof het een cool bedrijf is, terwijl er natuurlijk weinig cools is aan boekhoudpakketten.
Maar in tegenstelling tot jou geef ik dat toe.quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
De eerste met moeite met begrijpend lezen ben jij toch echt zelf
Ja, als dat het enige criterium zou zijn wel.quote:Op woensdag 12 juni 2024 11:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Valt blijkbaar wel goud geld in te verdienen als je kijkt naar de groei en winstcijfers. Aardig cool dus.
Stop pesten NUquote:Op woensdag 12 juni 2024 08:35 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Kun je lezen?
Blijkbaar niet
zoek hint: Woensdag
tering
Mutsaers__78:
[ afbeelding ]
Van jou?quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:05 schreef Aberkullie het volgende:
Die gaan de komende tijd een hoop sollicitaties binnen krijgen
Dat meen je niet, joh? Koop een taart en vier het.quote:Op woensdag 12 juni 2024 18:40 schreef FlippingCoin het volgende:
Ze hebben 104 sollicitanten gekregen op een ochtend, normaal hebben ze er rond de 1000 per jaar.
Pardon?quote:Op woensdag 12 juni 2024 20:07 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Dat meen je niet, joh? Koop een taart en vier het.
Ooit een keer een lezing van die oprichter bijgewoond, gaan ieder jaar met (toen nog) 2 gecharterde vliegtuigen naar een mooi eiland met het hele bedrijf incl aanhang, gratis op vakantie voor het hele gezin. Alles op kosten van de baas.quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:32 schreef bonanza8 het volgende:
met de tarieven die Afas vraagt kan dat gemakkelijk uit
Op die manier krijg je dus heel gemotiveerd personeel met hoge productiviteit zodat zo’n trip er dus af kan!quote:Op woensdag 12 juni 2024 22:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ooit een keer een lezing van die oprichter bijgewoond, gaan ieder jaar met (toen nog) 2 gecharterde vliegtuigen naar een mooi eiland met het hele bedrijf incl aanhang, gratis op vakantie voor het hele gezin. Alles op kosten van de baas.
waarschijnlijk hetzelfde als het gross van Nederland.quote:Op donderdag 13 juni 2024 09:56 schreef GM78 het volgende:
Als ze het werk nu opeens in vier dagen af kunnen krijgen, wat hebben die gasten dan al die jaren vijf dagen in de week gedaan?
En tevens, laten ze de vrijdag maar gebruiken om wat fatsoenlijke software te ontwikkelen. Wat een meuk is dat zeg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |