abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 juni 2024 @ 19:30:37 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213861370
quote:
Moeder Kees Momma, bekend uit documentaires over autisme, overleden

Henriėtte Momma is eind vorige maand op 90-jarige leeftijd overleden. Ze was bekend uit verschillende documentaires waarin wordt getoond hoe haar zoon Kees Momma ondanks zijn autisme een zelfstandig leven probeert te leiden.

Documentairemaakster Monique Nolte bevestigt tegenover het AD het overlijden van moeder Momma. "Zij heeft er alles aan gedaan om Kees een mooi en zo goed mogelijk leven te geven, het is nu de vraag hoe hij het zonder haar gaat redden."

In 1998 groeide Kees Momma door Nolte's Trainman uit tot een van de bekendste Nederlanders met autisme. In de documentaire legde ze vast hoe het ouder wordende echtpaar probeerde een goede toekomst voor hun zoon te verzekeren.

Symbiotische band
Vooral tussen moeder en zoon was er een symbiotische band: de documentaire toonde hoe de moeder aan de ene kant meer zelfstandigheid voor Kees wilde, maar haar uiterst prikkelgevoelige zoon ook wilde beschermen voor overweldigende ervaringen in de buitenwereld.

Later volgden nog de documentaires Het beste voor Kees en Kees vliegt uit, waarin het tellen van de jaren van de ouders steeds meer centraal kwam te staan. Vader Willem Momma is inmiddels 94.

Nieuwe documentaires
Nolte denkt dat het gezin veel gedaan heeft om autisme bespreekbaar te maken in Nederland. Henriėtte Momma had een duidelijke missie, zegt Nolte in het AD. "In een tijd waarin we nog weinig wisten over autisme wist zij Kees te helpen zich te ontwikkelen door te focussen op zijn talenten, zoals tekenen, schilderen en schrijven. Hierdoor heeft Kees zich op een bijzondere manier kunnen ontplooien."

De impact van het overlijden is dan ook groot, vervolgt ze in de krant. "De gezinssituatie verandert nu drastisch en Kees moet een manier zien te vinden om daarmee om te gaan." Toch gaat het volgens haar naar omstandigheden goed met de 59-jarige Momma.

Nolte werkt aan twee nieuwe films waarin dat proces gevolgd wordt. De eerste moet volgend jaar verschijnen, de tweede een jaar later. In de films staat de definitieve verhuizing van Kees uit zijn ouderlijk huis centraal en de impact die dat had op het gezin.

https://nos.nl/artikel/25(...)er-autisme-overleden
------------------------------

Dit moet een enorme klap zijn voor Kees. Hopelijk is hij goed voorbereid en weet hij zich te redden :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Jippie op 11-06-2024 00:48:30 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213861446
Hier schrik ik van
#Anoniem graag
  maandag 10 juni 2024 @ 19:40:38 #3
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_213861476
Sneu
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_213861769
Er schieten me allerlei grapjes te binnen, maar dat is hier niet zo netjes.

Sterkte aan de nabestaanden.
pi_213861847
Nounounou. Dat mens blijft ook maar dood gaan, zeg :wtf:
  maandag 10 juni 2024 @ 20:22:54 #6
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_213861956
In KLB loopt er ook al een.

Verder triest voor Kees Momma. Apart figuur inderdaad wel. :{ Sterkte aan alle nabestaanden en dat geldt met name voor hem!

R.I.P.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_213862173
quote:
11s.gif Op maandag 10 juni 2024 20:22 schreef Scjvb het volgende:
In KLB loopt er ook al een.

Verder triest voor Kees Momma. Apart figuur inderdaad wel. :{ Sterkte aan alle nabestaanden en dat geldt met name voor hem!

R.I.P.
In TV liep er ook al 1

TS is een beetje traag

TV / Moeder van Kees overleden
pi_213864997
Eind dit jaar komt er een docu over hoe Kees uiteindelijk toch echt uitvliegt. Nu zijn ze aan het filmen hoe het Kees vergaat zonder zijn moeder. Die volgt het jaar daarop las ik.
pi_213865347
Kan hij eindelijk rode lingerie kopen. Voor een geile vriendin.
pi_213865516
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 23:39 schreef potjecreme het volgende:
Kan hij eindelijk rode lingerie kopen. Voor een geile vriendin.
Kees ziet er wel uit als een combinatie van die gefrustreerde zoon met moeder van Wim de Bie en Boudewijn Büch, maar zulke teksten zijn nou niks voor hem.
pi_213865523
Woont hij nu al een keer in dat huis die zijn ouders voor hem gekocht hadden?

En wie gaat nu z’n koffie zetten?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 05:39:07 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213865994
Dit was zijn grootste angst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')