Wat een onzin. Ontwormen op jonge leeftijd is juist belangrijk. Een buik vol wormen is ook niet bepaald gezond voor een kittenlijfje. Uiteraard wel in de juiste dosering en met voor kittens geschikt middel. Als je je daar aan houdt, is het ook gewoon veilig.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 22:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh jakkes, in mijn ogen veel te jong om dat vergif toe te dienen. Niet doen, overleg met de dierenarts waarbij je de vaccinaties wil laten doen.
Ontwormen prima, maar dan de juiste dosering en de juiste leeftijd.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 22:59 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ontwormen op jonge leeftijd is juist belangrijk. Een buik vol wormen is ook niet bepaald gezond voor een kittenlijfje. Uiteraard wel in de juiste dosering en met voor kittens geschikt middel. Als je je daar aan houdt, is het ook gewoon veilig.
@:Cat-astrophe heb jij uit je ervaring toevallig voorbeelden van wat het doet als kittens niét op tijd ontwormd worden? Misschien helpt dat een beetje om het wel ontwormen wat minder spannend te maken, door te zien dat de andere optie niet per se beter is voor kittenlijfjes.
Ze zijn al de juiste leeftijd, ontwormen doe je bij 3-6-9-12 weken (en daarna nog vaker maar dan zijn ze waarschijnlijk bij nieuwe baasjes), en ze zijn nu 3 weken. Juiste dosering uiteraard, dat stond ook in mijn post. Maar wat je nu zegt is al wat heel anders dan 'in mijn ogen veel te jong om dat vergif toe te dienen. Niet doen.'.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 23:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ontwormen prima, maar dan de juiste dosering en de juiste leeftijd.
Ok, maar dan is het advies om de juiste dosering met de DA te overleggen toch niet vreemd? Ik zou zelf zoiets hebben van beter te weinig dan teveel.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 23:05 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ze zijn al de juiste leeftijd, ontwormen doe je bij 3-6-9-12 weken (en daarna nog vaker maar dan zijn ze waarschijnlijk bij nieuwe baasjes), en ze zijn nu 3 weken. Juiste dosering uiteraard, dat stond ook in mijn post. Maar wat je nu zegt is al wat heel anders dan 'in mijn ogen veel te jong om dat vergif toe te dienen. Niet doen.'.
Dan zou ik vooral even kijken naar je verwoording. 'in mijn ogen veel te jong om dat vergif toe te dienen. Niet doen.' met daarachter overleg met de dierenarts, komt heel anders over dan 'Als je je er zorgen over maakt, zou ik gewoon nog even overleggen met de dierenarts of dit middel veilig is voor kittens en hoe je het goed kunt doseren'.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 23:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, maar dan is het advies om de juiste dosering met de DA te overleggen toch niet vreemd? Ik zou zelf zoiets hebben van beter te weinig dan teveel.
Maar TS heeft het middel bij de dierenarts gehaald, zegt ze.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 23:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, maar dan is het advies om de juiste dosering met de DA te overleggen toch niet vreemd? Ik zou zelf zoiets hebben van beter te weinig dan teveel.
Ik zou het wel snel doen. Wormen leven van voedingsstoffen die de kittens nodig hebben om te groeien.quote:Op donderdag 11 juli 2024 01:23 schreef Majoraan het volgende:
Eergisteren waren de kittens 3 weken oud. maar ik heb ze nog steeds niet ontwormd. 1 spuitje is voor een kitten tot 900 gram. Die van mij wegen maximaal de helft,
Ik vind het zo eng om ze vergif toe te dienen. Ik had panacur petpaste gekocht bij dierenarts. Maar als ik de bijsluiter lees zie ik enge dingen als vermijd elk contact met (van verzorger) huid, Maar dan mag dat wel op de kwetsbare tongetjes van de kittens? en wat als ze daarna met hun bekjes vol vergif aan de tepels van mama zuigen?
Is het erg als ik nog een paar dagen wacht???
Ik ging er ook vanuit dat jij het zelf altijd op tijd gedaan had doorquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:11 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Maar TS heeft het middel bij de dierenarts gehaald, zegt ze.
Ben het met @:vlindertje89 eens: let wat op je woordkeuze. Wij kunnen niet in je hoofd kijken hoe je dingen bedoelt, als je het anders opschrijft dan je in gedachten had. En dan kun je foute info geven.
Ik heb geen ervaringsverhalen van te laat ontwormen… want ik deed dat bij de tientallen kittens die ik heb opgevangen altijd vanaf 3 weken. Op schema. Met middelen van de dierenarts.
Ik heb wel oudere nesten gehad. Die waren bijna standaard te mager en haalden dat bij mij in.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:52 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik ging er ook vanuit dat jij het zelf altijd op tijd gedaan had doorik dacht wellicht heb je een keer kittens opgevangen die pas bij 6 weken gevonden werden en dus de eerste keer gemist hadden, of zo. Maar jij deed natuurlijk vooral moeders-met-kittens he? Dan zal dat idd niet zo vaak gebeuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moederpoes gedraagt als een lieve zorgzame moeder. Ze blijft maar wassen en voeden en ze in de gaten houden, hoewel haar tepels er "zeer" uitzien. Soms geeft ze eentje op zijn donder en daar schrok ik eerst van, dacht dat ze hem wilde vermoorden. Dan grijpt ze de kitten bij de keel en schopt hem met haar achterpoten .quote:Op dinsdag 16 juli 2024 17:03 schreef Firuze60 het volgende:
Hoe gaat het nu? Kun je al karaktertjes onderscheiden? Weet je inmiddels wie wat (kater of poes) is? Hoe gedraagt moederpoes zich?
Kortom, graag een update..
Ik hoop ze te kunnen verkopenquote:Op woensdag 17 juli 2024 01:05 schreef Moass het volgende:
Ik heb niet het hele topic doorgenomen maar wat ga je met ze doen? Blijven ze bij je of ga je ze verkopen?
Ik zou datzelfde hebben en snap je volkomen. Het is niet realistisch. Op een gegeven moment moet je ze toch loslaten en hopelijk naar goede nieuwe huisjes.quote:Op woensdag 17 juli 2024 01:11 schreef Majoraan het volgende:
Op dit moment zou ik ze eigenlijk stiekem allemaal willen houden
Ja ze vinden de kattenbak hoogst interessant, de grotequote:Op woensdag 17 juli 2024 07:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
Wat een boefjes![]()
Nu begint het opvoeden en zo te lezen doet Toto dat goed. De kittens moeten grenzen leren. Dus als ze te ruw zijn… dan worden ze door mam daar zonder tanden of nagels, maar wel zeer duidelijk op gewezen. Hoort er allemaal bij.![]()
Snappen ze de kattenbak al?
Persoonlijk geef ik geen ontwormmiddel tot 9 weken als de moederpoes ook geen wormen heeft. Want waar moeten die wormen anders vandaan komen. En hoe ik het zie? Gewoon de kattenbak inspecteren, waar moederpoes de eerste weken veelvuldig is.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 23:05 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ze zijn al de juiste leeftijd, ontwormen doe je bij 3-6-9-12 weken (en daarna nog vaker maar dan zijn ze waarschijnlijk bij nieuwe baasjes), en ze zijn nu 3 weken. Juiste dosering uiteraard, dat stond ook in mijn post. Maar wat je nu zegt is al wat heel anders dan 'in mijn ogen veel te jong om dat vergif toe te dienen. Niet doen.'.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Hetgeen wat me altijd het meeste bezighoud zijn inderdaad de karakterontwikkeling. Ja okay de gezondheid van de kittens gaat voorop... maar is uiteindelijk het karakter van een kitten/ groeiende kat, niet het meest fascinerend? De brekebeen van mijn moederkat (die overal waar hij zijn pootje tussen kreeg, ook echt ging klemmen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 17:03 schreef Firuze60 het volgende:
Hoe gaat het nu? Kun je al karaktertjes onderscheiden? Weet je inmiddels wie wat (kater of poes) is? Hoe gedraagt moederpoes zich?
Kortom, graag een update..
Even puur voor de meelezers:quote:Op zaterdag 20 juli 2024 01:44 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Persoonlijk geef ik geen ontwormmiddel tot 9 weken als de moederpoes ook geen wormen heeft. Want waar moeten die wormen anders vandaan komen. En hoe ik het zie? Gewoon de kattenbak inspecteren, waar moederpoes de eerste weken veelvuldig is.
In mijn geval was dat op zolder, waar de enige andere kater die ik had (maar al gecastreerd was) zelden kwam.
Had ik nog even moeten pochen over mijn microscoop, die ik daadwerkelijk heb, en ook gebruik bij kittens!?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 05:55 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Even puur voor de meelezers:
"Wormen bij katten
De moedermelk van de kat bevat spoelwormlarven. Elke kitten begint zijn / haar leven dus met spoelwormen. Een klein aantal wormen blijft, ondanks goede ontworming, in het lichaam van de kat achter. Als een poes later zelf kittens krijgt, zullen deze wormen haar kittens weer besmetten."
Bron: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/wormen-bij-katten/
Dat schema van 3-6-9-12 wk (of 3-5-7 oid maar in elk geval dus echt zeker voor 9 wk al paar keer) is er niet voor niks, dus ook als je geen wormen ziet bij moederpoes, wel gewoon al vanaf het begin ontwormen!
De kattenbak had ook niks verontrustends te zien, maar die benoemde je toch ook? Of was daar dus toch wel wat verontrustends te zien?quote:Op zondag 21 juli 2024 00:52 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Had ik nog even moeten pochen over mijn microscoop, die ik daadwerkelijk heb, en ook gebruik bij kittens!?
Maar als er geen verontrustende beelden op te zien zijn... benoem ik het ook niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 20% gewijzigd door Majoraan op 22-07-2024 00:38:27 ]
post boven jouw postquote:Op maandag 22 juli 2024 00:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Een foto vinden we niet erg![]()
Twee foto’s helemaal niet![]()
Ik weet dat ik niet alles weet! Jij daarentegen doet alsof jij wel alles weet. Waarom eigenlijk? Waar haal jij het lef vandaan om mij op te zadelen met jouw voormalige fouten? Wat heb jij toch te verbergen Vlindertje of toch een motvlinder? Kijk jezelf eerst eens in de spiegel,.quote:Op zondag 21 juli 2024 06:38 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
De kattenbak had ook niks verontrustends te zien, maar die benoemde je toch ook? Of was daar dus toch wel wat verontrustends te zien?
En je legde de kittens onder de microscoop? Of hun ontlasting? En hoe deed je dat dan, gewoon beetje ontlasting op een glaasje en dan microscoop erop? Want allemaal leuk en aardig, maar de kans dat jij niet genoeg kennis hebt om te weten wat voor behandeling nodig is om het goed zichtbaar te maken en/of te interpreteren wat je ziet, lijkt me een stuk groter dan dat jij net de enige kittens ter wereld hebt gehad waar het niét voor geldt dat ze geboren worden met wormen.
Accepteer nou maar gewoon dat je niet alles weet. En dat je soms beslissingen maakt waar jij dan wel van overtuigd bent, maar die niet het beste zijn voor je katten/kittens. Dan hoef je ook niet met dit soort onzin opmerkingen te komen om je ego te beschermen.
Ik wil overigens zeker niet zeggen dat ik wél alles weet - het verschil is alleen dat ik de geldende richtlijnen gewoon opvolg, en als er iets is met mijn katten/kittens, ik met ze naar iemand ga die daar écht verstand van heeft, namelijk een dierenarts, ipv op basis van mijn eigen gevoel dingen te doen (of zoals bij jou meestal, juist niet te doen).
Hoo hooo en hoo.quote:Op maandag 22 juli 2024 03:42 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Ik weet dat ik niet alles weet! Jij daarentegen doet alsof jij wel alles weet. Waarom eigenlijk? Waar haal jij het lef vandaan om mij op te zadelen met jouw voormalige fouten? Wat heb jij toch te verbergen Vlindertje of toch een motvlinder? Kijk jezelf eerst eens in de spiegel,.
My God, nee in de kattenbak was niets bijzonders te zien want ook toen gebruikte ik mijn microscoop al.
Na 3 weken en na 6 weken... geen wormen te zien.
Maar goed, ontken het maar! Want je wilt mij het liefst als dierenbeul zien (en jij niet alleen toch)?
Maar ik geef je wel credits voor het perfect inlikken bij het juiste persoon!
quote:Op maandag 22 juli 2024 15:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoo hooo en hoo.
Niet in het immer lieve F&F.
Matig je toon.
We zijn allemaal dierenliefhebber.
quote:Op maandag 22 juli 2024 00:17 schreef Majoraan het volgende:
Zonder iedereen te quoten probeer ik alle vragen te beantwoorden.
Moeder Toto doet het geweldigAl vind ik haar soms wel wat streng.
![]()
Ze heeft een wondje in haar nek, want ze heeft een paar dagen geleden gevochten met een kat.
Ze viel hem zo maar aan, omdat hij over haar terrein liep. ze is ontzettend territoriaal.
Vanmiddag sprong ze voor het eerst na de bevalling weer op schoot.
De kittens kunnen iedere dag meer en kunnen harder rennen en hoger klimmen. En ze proberen te ontsnappen/ ruimtes in te gaan waar ik ze niet wil hebben. Gisteren moest ik echt schreeuwen naar mijn man voor hulp. Ik moest iets uit het schuurtje halen en 1 snelle Jelle liep met me mee voor ik de deur kon sluiten. Hem opgepakt en in de mand gelegd, maar intussen liepen er al 2 andere. die weer opgepakt en toen liepen ze er allemaal![]()
Ze mogen daar niet komen omdat er een pellet met pellets staat, waar ik ze nooit onderweg krijg. En daar zijn ontzettend veel meer verstopplekjes tussen de rommel![]()
Ze gaan allemaal al op de grote bak van Toto en soms op de kleine bak.
Wat gender betreft denk ik dat het 1 poes en 4 katers zijn, na vluchtig onderzoek.
De grootste dondersteen met het meeste kleuren van moeder is een poes. en bij de zwarte zag ik geen plasgaatje, maar wel een micro bobbeltje.
Eergisteren hebben ze voor het eerst buiten gespeeld en gisteren en vandaag ook even.Prachtige foto's! Wat een dotjes! Over dat weglopen, begrijp je paniek. Toen mijn 20 weken oude katertje laat op een avond ineens de voordeur uit slipte, raakte ik flink in paniek. Vloog de voordeur uit en maar roepen en ja, gelukkig kwam ie terug....en toen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voordeur dicht geslagen, mijzelf buiten gesloten. Kortom heb met kitten in mijn armen een nacht in de schuur doorgebracht op een tuinstoel, totdat mijn zoon vroeg in de ochtend thuis kwam. Hilarisch wel, haha. Sindsdien een reserve-sleutel ergens verstopt buiten.![]()
Dat dacht/ hoopte ik ook ooit.quote:Op maandag 22 juli 2024 15:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoo hooo en hoo.
Niet in het immer lieve F&F.
Matig je toon.
We zijn allemaal dierenliefhebber.
Volledig mee eens. Het direct adviseren om naar een DA te hollen om de geringste klacht wekt ook bij mij ergernis op. Heb in de jaren '80 een keertje een onverwacht nestje gehad van een aanlopend poesje en de kittens toen nooit ontwormd, wel inentingen gegeven, maar goed, het zal allemaal wel. Voortschrijdend inzicht noem je dat. Zo heb ik mijn katten nooit meer na hun tweede jaar oud herhalingsvaccinaties gegeven. Ze leven nog. En ben zeker geen antivaxxer. Vind de dierenartsenindustrie behoorlijk agressief.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 02:18 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Dat dacht/ hoopte ik ook ooit.![]()
Maar niet iedereen hier is hier alleen voor de katten (al twijfel ik amper aan hun kat lievendheid zelf)
Maar no way dat ze een oplossing aandragen die je bijna niets kosten. En natuurlijk doen ze goede (doch duurdere) aanbevelingen, om naar de dierenarts te gaan bij elke eerste symptoom van jouw kat/ poes.
Persoonlijk ga ik niet op de 1e dag als een van mijn katten 'wat sloom is' en als mijn kat op dag twee er al weer wat beter uitziet/ reageert... dan ga ik nog niet direct naar de dierenarts. Dan wacht ik nog een halve dag, voor ik wel naar de dierenarts ga.
En meestal maak me dan alsnog zorgen om niets.
Maar er sommige mensen hier zijn zo verschrikkelijk fel... dat je bijna gedwongen wordt om al een dieren arts te raadplegen, nog voordat deze kittens daarvoor algemeen in aanmerking komen!
Maar had ik dit allemaal moeten doen... dan zou ik of een van mijn katers moeten dumpen in een asiel... of nog twee weken moeten wachten ,met de medicijnen tegen niesziekte bij een van mijn katers.
Maar beide katers die ik al langer heb, hebben genoeg kansen gehad terug te gaan naar hun vorige baasjes.
Maar no way, wilden ze terug. Ofwel hun baasjes waren amper thuis... ofwel mijn tuin was een goede kattentuin, die ze niet konden weerstaan.
Hoe dan ook, ik heb nooit katten naar binnen gelokt. Ik liet ze hooguit hun gang gaan... te meer omdat die 2 stangers behoorlijk leken om mijn katers. Nee nooit eten gegeven (behalve de droge brokjes die er sowieso altijd aanwezig waren).
Sorry Yvonne, ik wilde jou er niet in betrekken. Dus hierbij wil het dan ook laten!
Hebben we al. En heb jij ook al in gepost dus ik snap deze opmerking van jou niet zo goed.quote:Op woensdag 24 juli 2024 01:46 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Bij mijn weten heeft niemand beslist dat het slechts om kat en kittens gaat. Was dit topic niet voor alle katten en kittens bedoeld?
Niemand hier zegt dat je naar de dierenarts MOET.quote:Op woensdag 24 juli 2024 00:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Het direct adviseren om naar een DA te hollen om de geringste klacht wekt ook bij mij ergernis op. Heb in de jaren '80 een keertje een onverwacht nestje gehad van een aanlopend poesje en de kittens toen nooit ontwormd, wel inentingen gegeven, maar goed, het zal allemaal wel. Voortschrijdend inzicht noem je dat. Zo heb ik mijn katten nooit meer na hun tweede jaar oud herhalingsvaccinaties gegeven. Ze leven nog. En ben zeker geen antivaxxer. Vind de dierenartsenindustrie behoorlijk agressief.
Als je bij mij was gekomen had je dan minstens 3 kittens moeten nemenquote:Op zondag 21 juli 2024 17:29 schreef Firuze60 het volgende:
Blijf toch benieuwd naar de gender en het gedrag onderling. Bij mijn inmiddels 16-jarige oude kater heb ik gereageerd op een advertentie toen hij 4 weken oud was en ben gelijk gaan kijken, hij was ook het eerste kitten dat enorm nieuwsgierig mij kwam begroeten, ik was direct verkocht. Had geen auto toen en de fokster bracht hem met 13 weken bij mij. Hij is altijd een dikke allemansvriend gebleven en nergens bang voor.
Ik geniet er ook van om te zien hoe ze zelf hun vacht beginnen te verzorgen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 17:34 schreef Deisyy het volgende:
Wat een heerlijke foto's weer, ik denk dat ik vrij zou nemen en er de hele dag naar ga zitten kijken
Ik voel een pijnlijke steek in mijn lichaam om mijn eigen woorden terug te lezen. Kattenhaatster, wat naar en beschamend dat ik daar dit topic mee startte.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:45 schreef Cat-astrophe het volgende:
Zo leuk, je updates![]()
Herinneringen aan mijn opvangnesten met hun dolle streken![]()
En dat je, als voormalig kattenhaatster, er nu zo zorgzaam mee bezig bent dat je niet alleen uiterlijk maar ook de karaktertjes gaat herkennen. Ik wist dat al, ook toen je in het begin postte dat je bang was dat je ze nooit uit elkaar zou kunnen houdenKomt vrijwel altijd vanzelf goed
En dat vind je ergquote:Op donderdag 25 juli 2024 00:36 schreef Majoraan het volgende:
We moeten nu een plan maken om de poesjes in de markt te zetten.
Ik woon in Groningen en wil ze verkopen voor 75 EURO….
En welke niet verkocht wordt moet ik helaas houden@:ikweethetookniet
Ik probeer er een slaatje uit te slaan om er 75 euro voor te vragenquote:Op donderdag 25 juli 2024 03:05 schreef KinKiJan het volgende:
Potdomme wat een leuke beestjes zijn het geworden! Heb het eerder gezegd, maar doe het nog eens; well done @:majoraan!
Ik heb zelf nooit geld gevraagd voor de kittens die de lokale zwerfkat hier gedropt had, zolang ik er zeker van was dat ze goed tehuis zouden krijgen vond ik het wel best.
quote:Op donderdag 25 juli 2024 09:45 schreef Majoraan het volgende:
Ze hebben nu de trap ontdekt
Wat spannend, maar mama houdt ze goed in de gatenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |