abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213847024
Dit gaat hopelijk 1 van de leukste volgtopics van 2024 worden O+

Met de hulp en adviezen van iedereen hier gaat het helemaal goedkomen! En je bent al zo goed bezig :Y

Ik ga de komende weken heel erg goed nadenken of ik eventueel een kitten van je over wil nemen :)
Zo'n beslissing neem ik nl niet licht.

En: foto's graag! @Majoraan *O*
pi_213847087
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:42 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Ik hoop ze goed mogelijk te verzorgen en een goed thuis proberen te vinden.
Moeder houden we als ze hier wil blijvenen daar lijkt het wel op
Dan steriliseren en chippen
Heb zelf een keer van een schuwe buitenkat een ontzettend lieve binnenkat gemaakt die als het haar uitkwam gezellig bij je kwam liggen en kroelen O+
Het kost tijd en geduld.
En dat heb je denk ik wel anders had je haar nooit naar binnen genomen ;)
pi_213854652
Allemaal bedankt voor de reacties en moeite om lange replies te typen.
Ik voel het echt als enorme steun.
In plaats van iedereen te quoten probeer ik hier antwoord op alle vragen te geven.
Ze heeft 28 mei voor een week zwerversbandje gekregen van dierenambulance.
Ze was niet gechipt en niet als vermist opgegeven.
Ja ze gaat in de kraammand liggen.
Ze is ontvlooid ( 23 mei) en ontwormd (4juni).
Dronspot Medium Kat - Wormenmiddel - Welkoop

De mand bestaat uit vele lagen: Een wollen baby deken, daarop een matras dat ik uit een logeerdekbed heb geknipt. Daarop een badhanddoek en incontinentie matje en hydrofiel luier. Daarop weer een badhanddoek en incontinentie matje en hydrofiel luier. Daarop een mega hydrofiel luier, incontinentie matje en hydrofiel luier. Zodat ik snel laag voor laag kan afpellen en uitwassen.
Ik heb alles, behalve de deken, op kookwas uitgewassen en nagespoeld met azijn. Ook een aantal hydrofiel washandjes voor het geval ik een glibberige kitten moet vastpakken. (Ik hoop van niet).
Ik heb ook een reismandje gekocht voor het geval we snel naar een dierenarts moeten, maar zoals iemand al zei hoop ik dat die stress de poes bespaard wordt.
Verder heb ik voor de hygiëne CSI urine reiniger en CSI geurspray gekocht. En een (hopelijk overbodig) spuitbus tegen eventuele vlooienplaag.
Ook hebben we via Marktplaats een microchip luik gekocht, zodat er geen andere katten binnen kunnen komen, en de kittens niet naar buiten kunnen. De opening is zo klein dat we even wachten met plaatsen tot de buik weer dun is.
We zijn de poes al 4 weken aan het “vetmesten” en waar ze eerst (met haar grille enge ogen) het eten bijkans uit de handen griste en in een paar happen op had (en extra worst, roerei, vleeswaren, gebakken kipfilet) lijkt ze nu verzadigd en kieskeuriger. Ze blieft bijv. geen roerei meer terwijl het eerder in een paar happen op was. Ze krijgt als natvoer AH maaltijdzakjes in saus en AH paté. Als droogvoer al 3 weken Purina One Junior en dat vind ze heerlijk. Verder vind ze Felix soup heel lekker en dan krijgt ze extra vocht binnen.
En ik heb mijn kleinkinderen (10 en 8 jaar) gemobiliseerd. Ik zei oma heeft straks veel hulp nodig want er moet misschien veel gespeeld en geknuffeld worden.

Ik probeer de foto’s van vandaag hierna even onder spoiler te zetten om het forum niet te vertragen
pi_213854672
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 22% gewijzigd door Majoraan op 10-06-2024 08:17:55 ]
pi_213854673
Via postimg.cc kan je heel makkelijk foto's uploaden ;)
pi_213854686
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 16:49 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb zelf een keer van een schuwe buitenkat een ontzettend lieve binnenkat gemaakt die als het haar uitkwam gezellig bij je kwam liggen en kroelen O+
Het kost tijd en geduld.
En dat heb je denk ik wel anders had je haar nooit naar binnen genomen ;)
Deze kat wilde ook graag gezelschap, maar je moest het niet wagen om haar aan te raken, dan schoot ze weg.
we gaven haar af en toe in het voorbij gaan een kriebel op haar hoofd of wang en ze liet het steeds meer toe.

Ik had gelezen dat katten niet van verandering houden, maar ik heb uit onzekerheid en voortschrijdend inzicht steeds zoveel veranderd. En dan kijkt ze me aan en geeft een dubbele knipoog alsof ze wil zeggen goed gedaan, ik ben er blij mee. En vandaag sprong ze 2x op mijn schoot en vond het zelfs fijn als ik haar rug aaide *;
pi_213854787
voorgeschiedenis

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ikzelf had never nooit niet een poes aangeschaft, maar ik ben inmiddels zo van haar gaan houden *;

[ Bericht 2% gewijzigd door Majoraan op 10-06-2024 03:15:16 ]
pi_213855355
Mooi verhaal O+

En goede voorbereiding. Een tip nog: natte kittens zijn niet extreem glibberig (want heel klein en ook nog harig, maar een dunne (keuken) handdoek biedt meer oppervlak en grip dan een washandje. Of een kleine badhanddoek, dan heb je oppervlak en absorptie.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator / Miss SHO maandag 10 juni 2024 @ 23:48:21 #34
22592 crew  Ole
pi_213865393
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 07:53 schreef Cat-astrophe het volgende:
Mooi verhaal O+

En goede voorbereiding. Een tip nog: natte kittens zijn niet extreem glibberig (want heel klein en ook nog harig, maar een dunne (keuken) handdoek biedt meer oppervlak en grip dan een washandje. Of een kleine badhanddoek, dan heb je oppervlak en absorptie.
deze dame weetzzz na 25 + nestjes.
Hier vaak kittens mede door volwassen katten opgevoed!
En Sjors nu bijna 4 O+ Maar nog steeds een happy stuiterbal!

krijgt soms een corrigerende tik. Katten mogen dat >:)

[ Bericht 5% gewijzigd door Ole op 10-06-2024 23:55:03 ]
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_213876429
Ik ga nu maar naar bed. Ik dacht echt (zoals vaker 8)7 ) vannacht gaat het gebeuren.
Net weer gekeken, niets aan de hand, paar snoepjes gegeven.

Ik dacht dat het vannacht ging gebeuren omdat onder mijn stoel een ruimte van ik gok 15 cm zit. Daaronder staat een kartonnen doosje met gastendoekjes. En vanavond (gisteravond) zag ik dat ze onder de stoel zat en de gastendoekjes daar verzameld had.

Ik bemoei me er waarschijnlijk veel te veel mee, want toen ze even buiten was heb ik onder de stoel een extra kleedje gelegd zodat ze niet op koude tegelvloer bevalt. ook nog een extra vierdubbel gevouwen fleecedekken in midden op tegels gelegd.

Moet er met dit kille weer ook een kacheltje in de ruimte gezet worden of houd moeder de kittens voldoende warm. Ik had gisteravond een kacheltje neergezet, maar dat durf ik s nachts niet aan laten staan.

In ieder geval gooit deze dame mijn schema mooi in de war.
Ik heb namelijk een oppashond die niet begrijpt waarom ze niet meer vrij naar buiten mag lopen en die over 8 weken 2 week komt logeren als de baas op vakantie gaat, zoals elk jaar.

Ik heb al geprobeerd ze kennis te laten maken. De hond (teefje) is 13 jaar oud en een vreetzak. Kreeg altijd als beloning een snoepje als ze weer een kat weggejaagd had.
Aan de hond lag het niet, die was bijzonder vriendelijk. Poes begon te blazen, waarschijnlijk van angst.

Later nog hond in houtklem gehouden in de hoop dat poes kwam ruiken, maar snel afgekapt omdat het teveel stress voor poes leek.

Heel jammer, ik denk dat hond haar graag geholpen had.

Anyway, ik zal nog een keer kijken, en dan naar bed. Misschien begint het morgen :D
pi_213876455
@senesta ik las net in jouw sticky topic dat er hier wel gratis dieren aangeboden mogen worden.
De dames van de dierenambulance verzochten mij met klem om de kittens NOOIT gratis aan te bieden, omdat ze dan grote kans hebben om gratis slangenvoer te worden :(
pi_213876908
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 01:51 schreef Majoraan het volgende:
@:senesta ik las net in jouw sticky topic dat er hier wel gratis dieren aangeboden mogen worden.
De dames van de dierenambulance verzochten mij met klem om de kittens NOOIT gratis aan te bieden, omdat ze dan grote kans hebben om gratis slangenvoer te worden :(
De dieren die hier worden aangeboden zijn vaak volwassen katten/honden/anderszins. En als het via FOK! gaat dan heb je vaak net wat meer kennis van de user om het vertrouwen te hebben dat het geen slangenvoer wordt. Ik heb, via mijn opvangtopics, regelmatig kittens en moederpoezen via FOK! hun huis helpen vinden.
Maar dat ging dan wel via het asiel, tegen een vast bedrag wat zij vragen om iets van de gemaakte kosten te vergoeden. Kittens gratis via marktplaats is idd echt een nono.
Niet alleen omdat het slangenvoer kan worden, maar ook omdat jij er tijd en geld in steekt, en je daar best iets voor terug mag zien.
En vooral om de impuls aankopers te filteren. Als iemand -zeg- 75 euro moet betalen, dan denkt hij nog weleens extra na of je dat wil doen. Mensen die dat niet willen… ik zou ze afwijzen. Mensen die dat financieel niet kunnen… hoe gaan ze dan voer en dierenartskosten zoals entingen en sterilisatie betalen? Zou ik -met pijn in het hart- ook afwijzen. En uitleggen waarom je dat doet. Niet iedereen overziet het kostenplaatje wat een huisdier met zich meebrengt.

Eerst moet poes maar eens bevallen, kun je daarna kijken naar manieren om een huisje te vinden. Dan kan ik je ook wel een overzicht geven van kosten die je in de eerste weken maakt, als je dat dan zelf al niet hebt gedaan. Hangt er ook vanaf of je bij voorbeeld de eerste enting al vanuit jou laat doen. En -afhankelijk van hoe lang ze blijven- ook de tweede enting.

Ik zou de hond voorlopig echt niet laten kennis maken, hoe lastig dat nu wellicht ook is. Het geeft poes inderdaad stress en ze moet zich juist veilig voelen om rustig te bevallen. Als ik het goed begrijp vertrekt de hond binnenkort ook weer en komt dan over een week of acht terug? Dan zou ik het al helemaal niet doen nu. Kijk tegen de tijd dat de langere logeerpartij begint hoe het gaat en laat ze dan evt kennis maken.
Of niet, en wacht dan tot de kittens verhuisd zijn, moeder gesteriliseerd, echt thuis bij jou en hormonaal in balans en begin ze dan te introduceren. Omdat poes bij jou blijft wonen en de hond wellicht ook vaker komt logeren, en dan kan dat wel handig zijn als het klikt.

Qua warmte voor de kittens kan moeder veel zelf regelen. Droog en tochtvrij is het belangrijkste. Je zou evt een warmtedekentje kunnen kopen en dat in het nest leggen na de bevalling. Nu nog niet, moeder houdt zichzelf wel warm en als ze gaat bevallen zou het dekentje nat en vies kunnen worden.
Een kruik of flessen lauwwarm water kunnen ook, alleen koelen die af en dan heb je juist een koud voorwerp erbij liggen ipv dat je extra warmte geeft. Plus lekkage = nattigheid en dat kan voor heel jonge kittens echt dodelijk zijn ivm afkoelen. Zou ik dus niet aanraden.
Zelf heb ik ooit een warmte pad gekocht die je in de magnetron kunt opwarmen. Die geeft dan een uur of 6 warmte af. Deze: https://www.zooplus.nl/sh(...)ctiveVariant=60142.0 Is wel wat lomp en dik dus ik heb hem weinig gebruikt. Ook omdat de kamer vaak zelf warm genoeg was.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_213877120
@Cat-astrophe
Alle redenen die jij noemt om een later een kitten voor 75 euro aan te bieden (was niet van plan om het via FOK te doen, maar was wakker en wachtend dus dan lees je wat :) ) had ik ook al bedacht. Als dat al teveel is voor dekking van gemaakte kosten dan wil je niet echt een poes.

Ik heb nog geen overzicht van medische kosten. Als ze met 8 weken weggaan kan de nieuwe eigenaar ze zelf laten vaccineren en is het als alles goed gaat alleen ontwormen en ontvlooien?

De hond is hier al 13 jaar minstens 1x per week en logeert ieder jaar 2 weken tijdens de vakantie van het baasje.
Dat is als ik het goed heb over 8 weken. Ik hou haar nu steeds "opgesloten" in de woonkamer, terwijl ze graag zoals gewent lekker buiten in het zonnetje wil slapen met mooi weer. Lastige situatie, maar is niet anders.

De ruimte voor de kat (mijn rookhok / klompenhok) is droog en tochtvrij. Als moeder ze dan zelf warm kan houden ben ik gerust. Tegen de tijd dat de bestelling van zooplus arriveert is het vast alweer heerlijk weer of een stuk warmer.
pi_213883231
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 08:24 schreef Majoraan het volgende:
@:Cat-astrophe
Alle redenen die jij noemt om een later een kitten voor 75 euro aan te bieden (was niet van plan om het via FOK te doen, maar was wakker en wachtend dus dan lees je wat :) ) had ik ook al bedacht. Als dat al teveel is voor dekking van gemaakte kosten dan wil je niet echt een poes.

Ik heb nog geen overzicht van medische kosten. Als ze met 8 weken weggaan kan de nieuwe eigenaar ze zelf laten vaccineren en is het als alles goed gaat alleen ontwormen en ontvlooien?

De hond is hier al 13 jaar minstens 1x per week en logeert ieder jaar 2 weken tijdens de vakantie van het baasje.
Dat is als ik het goed heb over 8 weken. Ik hou haar nu steeds "opgesloten" in de woonkamer, terwijl ze graag zoals gewent lekker buiten in het zonnetje wil slapen met mooi weer. Lastige situatie, maar is niet anders.

De ruimte voor de kat (mijn rookhok / klompenhok) is droog en tochtvrij. Als moeder ze dan zelf warm kan houden ben ik gerust. Tegen de tijd dat de bestelling van zooplus arriveert is het vast alweer heerlijk weer of een stuk warmer.
Ik zou de kittens minimaal 12 weken bij de moeder laten. Beter voor hun gezondheid en ze worden meestal veel socialer ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_213886957
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 08:24 schreef Majoraan het volgende:
@:Cat-astrophe

Vanaf acht weken mogen ze verhuizen, als ze wat langer mogen blijven is dat een nog betere start. Maar jij hebt niet om deze poes gevraagd (ze koos je O+ ) dus ik kan me voorstellen dat dat lastiger is.

Enting kan al bij zeven weken, als ze gezond en goed op gewicht zijn. En enten bij jou is voor kittens wel beter, dan kunnen ze minimaal nog een week bij jou blijven in een vertrouwde omgeving, wat de kans op ent-reacties een stuk kleiner maakt. Tweede enting moet drie weken later en dat zouden de baasjes zelf kunnen laten doen na adoptie. Ontwormen moet al eerder, ben nu op vakantie maar kan bij thuiskomst het schemaatje wel nazoeken. Chip zou je bij de eerste enting kunnen laten zetten (en na adoptie kunnen eigenaren ze op hun naam zetten).

In het algemeen: hoe meer jij al kunt (laten) doen, hoe beter ze klaar zijn qua bescherming voor het op eigen pootjes staan.
Als oud-vrijwilliger waarbij het asiel deze zaken betaalde is dat voor mij makkelijk praten natuurlijk. Jij moet het zelf voorschieten en maar hopen dat toekomstige baasjes de meerwaarde ook inzien en je de kosten betalen.

Minimale wat ik zou aanraden is een paar keer ontwormen. Die middelen zijn de kosten niet en bij zwerfkatten weet je gewoon dat ze besmet zijn.
pi_213887093
Gaan kittens en konijnen beter samen als het kitten nog jong is?

Zo ja, heeft iemand tips om een vriendin om te praten om een kat te nemen?
Groot fan van User Wotte
pi_213887796
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 23:48 schreef Tjacka het volgende:
Gaan kittens en konijnen beter samen als het kitten nog jong is?

Zo ja, heeft iemand tips om een vriendin om te praten om een kat te nemen?
Is het wel verstandig om een huisdier te nemen als je er voor Omgepraat moet worden?

Maar youtube staat vol met filpjes over verschillende dieren die met elkaar spelen. O+
pi_213887953
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 06:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Is het wel verstandig om een huisdier te nemen als je er voor Omgepraat moet worden?

Zo is het mij jaren geleden gelukt om kippen te krijgen :7

Daarna probeerde ik een geitje maar dat ging ex toch echt ver :D
pi_213888848
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 07:16 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Zo is het mij jaren geleden gelukt om kippen te krijgen :7

Daarna probeerde ik een geitje maar dat ging ex toch echt ver :D
Oh kijk, maar ex eruit en geit erin is dan natuurlijk een veel diervriendelijkere oplossing ;)
pi_213890826
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 06:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Maar youtube staat vol met filpjes over verschillende dieren die met elkaar spelen. O+
Ik verzorg ook de konijnen, dus als ik ook de kat moet verzorgen maakt het mij weinig uit.
Groot fan van User Wotte
pi_213890835
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 09:15 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Oh kijk, maar ex eruit en geit erin is dan natuurlijk een veel diervriendelijkere oplossing ;)
de ex van mascara was wss toch een ezel
Groot fan van User Wotte
  Moderator / Miss SHO donderdag 13 juni 2024 @ 19:37:25 #47
22592 crew  Ole
pi_213895314
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2024 23:33 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Vanaf acht weken mogen ze verhuizen, als ze wat langer mogen blijven is dat een nog betere start. Maar jij hebt niet om deze poes gevraagd (ze koos je O+ ) dus ik kan me voorstellen dat dat lastiger is.

Enting kan al bij zeven weken, als ze gezond en goed op gewicht zijn. En enten bij jou is voor kittens wel beter, dan kunnen ze minimaal nog een week bij jou blijven in een vertrouwde omgeving, wat de kans op ent-reacties een stuk kleiner maakt. Tweede enting moet drie weken later en dat zouden de baasjes zelf kunnen laten doen na adoptie. Ontwormen moet al eerder, ben nu op vakantie maar kan bij thuiskomst het schemaatje wel nazoeken. Chip zou je bij de eerste enting kunnen laten zetten (en na adoptie kunnen eigenaren ze op hun naam zetten).

In het algemeen: hoe meer jij al kunt (laten) doen, hoe beter ze klaar zijn qua bescherming voor het op eigen pootjes staan.
Als oud-vrijwilliger waarbij het asiel deze zaken betaalde is dat voor mij makkelijk praten natuurlijk. Jij moet het zelf voorschieten en maar hopen dat toekomstige baasjes de meerwaarde ook inzien en je de kosten betalen.

Minimale wat ik zou aanraden is een paar keer ontwormen. Die middelen zijn de kosten niet en bij zwerfkatten weet je gewoon dat ze besmet zijn.
mijn broertjes waren 8 weken. Max en Gato. Vrouw wilde er vanaf... Maar omdat ze samen bleven en mijn toenmalige kat op leeftijd al had zijn ze super sociaal opgegroeid. Ook de plek waar ze vandaan kwamen hadden ze veel contact met andere dieren en kinderen.
Sjors was al half jaar. Ben ik helemaal voor naar Limburg gegaan en had het er voor over. Hij was dan al wel gecastreerd en goed verzorgd. Geld meer dan waard! Mijn Menneke O+ . Hij is heel happy! lekker in beschermde tuin , zonder verkeer en overal vriendjes en vriendinnetjes!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_213895438
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 09:15 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
:D Het was zijn huis en tuin en we woonden ook nieteens samen (maar was wel heelveel daar).
Maar die kippen zijn er gekomen destijds O+
pi_213895572
Elke keer als dit topic omhoog komt in mijn AT denk ik dat er kittens zijn.
Nu weet ik een beetje hoe de meelezers bij mijn topics zich voelden _O-
  Moderator zaterdag 15 juni 2024 @ 09:21:41 #50
441859 crew  Lenny77
pi_213915002
Ik ga hier ook volgen O+
Eenmalig een pasgeboren nestje van 5 siameesjes moeten grootbrengen (moederpoes weigerde de kittens). Veel werk maar zoooo leuk O+
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')