abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213841903
Ik weet weinig van katten, maar heb onlangs een hoogzwangere afgedankte poes onder mijn hoede genomen.
Ik hoop dat ik later in dit topic ongestraft advies kan krijgen en domme vragen kan stellen.
pi_213841929
Ik heb er verder ook geen verstand van maar ik wil even zeggen dat domme vragen niet bestaan.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213841937
Ik heb hier een nu minder bange hongerige magere hoogzwangere poes, waar ik als oorspronkelijk kattenhaatster van ben gaan houden.
Eerder hadden we een overdekt buitenverblijf voor haar gemaakt inclusief soort van kartonnen doos werpmand. Nu woont ze binnen in mijn rookhok/ bijkeuken. In een babybadje heb ik een werpmand gemaakt met wollen deken, incontinentiematjes en hydrofiel luiers. Met een soort van gordijn eromheen. Een nachtlampje en een sensorlamp met schemerlicht. We hebben een raam vervangen door hout met kattenluik, een kattenbak aangeschaft.
Al 2 weken slaap ik amper omdat ik dacht vannacht gaat het gebeuren :-)
Geen idee of en hoeveel levende kittens geboren worden.
Wel alvast mandjes en krabkarton en dekentjes en speelgoed bij Ali besteld *)
Ik lijk wel gek geworden, maar ik wil het graag goed doen.

Maar ik heb zoveel wellicht domme vragen
pi_213841967
Eerder maakten we grapjes dat het voordeel van zwerfpoes is dat je geen stinkende kattenbakken in huis hebt, maar ze het gewoon in de tuin van de buren doen. Een van de redenen waarom ik katten altijd met supersoaker verjaagde.
Na veel googelen las ik dat kittens zindelijk worden door hun moeder na te doen. Zwerfpoes deed haar behoefte direct op de aangeschafte kattenbak.

Welk grit stinkt en stuift het minst, kun je wel en niet klontvormig grit vermengen tot een beetje klont vormig.
pi_213842306
Heb je al contact opgenomen met een dierenarts?
pi_213842308
Wat ga je met al die kittens doen :o
pi_213842310
En heb je er al over nagedacht of je die kittens wilt houden of moeten ze weg? Zo ja, hoe doe je dat dan? Hopelijk gooi je die diertjes niet het water.
pi_213842321
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 07:36 schreef Hiddendoe het volgende:
En heb je er al over nagedacht of je die kittens wilt houden of moeten ze weg? Zo ja, hoe doe je dat dan? Hopelijk gooi je die diertjes niet het water.
:D

Ik schat zo in van niet anders had ze niet al zoveel moeite gedaan voor een zwangere zwerfkat ;)
pi_213843062
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 07:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Nou zeg, wat dacht jezelf
pi_213843101
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 07:35 schreef mascara-klodder het volgende:
Wat ga je met al die kittens doen :o
Ik hoop ze goed mogelijk te verzorgen en een goed thuis proberen te vinden.
Moeder houden we als ze hier wil blijven en daar lijkt het wel op
Dan steriliseren en chippen
  zondag 9 juni 2024 @ 09:50:20 #11
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_213843179
Ik weet er ook niks van af maar er zijn hier users met wel veel ervaring mss @Cat-astrophe ? Die weet heel veel dacht ik en kan je vast helpen met tips. :)
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 09:57:18 #12
236264 crew  capricia
pi_213843242
Wat lief van je, Majoraan!
Je hebt een droog en warm plekje voor haar gemaakt. Gaat ze er ook al zelf liggen? Want uiteindelijk bepaalt de moeder waar ze wil bevallen.

Dus ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

Je kunt overwegen om al een dierenarts op te zoeken. En de poes aan te melden en te laten onderzoeken. Dan weet je hoeveel kittens je kunt verwachten. Maar dan moet je dus nu ook zo'n reismandje aanschaffen. En het kan stress voor de moeder opleveren, zeker als ze al wat schuwer is. En dat kan later ook nog wel.

Geniet ervan. Want babypoesjes zijn zo leuk! O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213843403
Ik heb nooit net geboren kitten opgevoed. Maar ik weet wel dat ze in het begin geen kattenbakzand mogen hebben dat klontert.

[ Bericht 1% gewijzigd door valentijn101 op 09-06-2024 19:50:46 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_213843944
Moederpoes weet waarschijnlijk prima hoe en wat, je bent op de achtergrond aanwezig voor als het nodig is. Rust is wel belangrijk als de poesjes geboren zijn, anders gaat moeders ermee aan de sleep.
Verder ben je een topper dat je dit doet. O+
Nu eerst maar afwachten!
pi_213844449
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Heb je foto’s? O+
pi_213844769
Als zometeen de kittens zijn geboren, dan check je eerst even of moeder ze allemaal goed wil aflikken. Mocht ze dat niet doen, dan kan dat het teken zijn dat er met die ene kitten wat mis is. Vaak is dat een mager en klein beestje.

In dat geval kun je het beste de dierenarts bellen voor wat advies en je verhaal uitleggen van de opvang.
Als je merkt dat de zorg teveel wordt voor een zieke kitten, kun je de dierenambulance bellen ervoor - als zij plaats hebben en je legt je positie uit, dan zijn ze vast welwillend, anders de dierenarts soms nog wel.

Goed, dat is dus nummer 1, na de bevalling voor wat tips.

Dan punt 2: eten en het groeien van de kittens.

De kittens drinken natuurlijk melk bij de moederkat. Als blijkt dat eentje dit niet goed doet; kun je het beestje helpen door wat helpen aan te leggen aan de tepel bij de moeder.

Mocht dat alles geen soelaas bieden: wederom even advies hier vragen en (natuurlijk) even bellen voor advies bij de dierenarts. (Scheelt even typen voor nu, maar er zijn nog meer tips voor niet goed etende kittens. :) )

Dan nummer 3: schone omgeving. De moederkat is in het begin nog aan het bijkomen en niet iedere kat let om de omgeving waar zij dan verblijft. Het fijnste is een schone omgeving (dus even de dekens met een scheutje bakingsoda of azijn in het vakje - goed uitwassen (!) en terug plaatsen. Liever geen wasmiddel gebruiken, neutraal kan wel, alleen dan ook goed uitwassen. Het stoort namelijk de geur afgifte van de moeder naar de kittens.

Voor nu is dit het denk ik wel. O+ Mocht je meer informatie zoeken - laat maar weten!

Ontzettend lief van je en veel plezier ook vooral! ^O^
pi_213844983
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:39 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Nou zeg, wat dacht jezelf
Het is echt niet zo gek, gezien je opmerking in je eerste bericht dat je een kattenhater was.
Bovendien gebeurt het nog regelmatig dat jonge kitten of puppies ergens worden gedumpt in een container of vijver.
Ben je al bij een dierenarts geweest of ben je dat nog van plan? Al is het maar voor goed advies inzake de verzorging van moeder en haar babietjes.
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 12:58:07 #18
236264 crew  capricia
pi_213845223
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het is echt niet zo gek, gezien je opmerking in je eerste bericht dat je een kattenhater was.
Bovendien gebeurt het nog regelmatig dat jonge kitten of puppies ergens worden gedumpt in een container of vijver.
Ben je al bij een dierenarts geweest of ben je dat nog van plan? Al is het maar voor goed advies inzake de verzorging van moeder en haar babietjes.
Met een hoog zwangere schuwe zwerfkat naar de dierenarts en allerlei kosten maken?
Zou ik zelf even mee wachten. Ook gezien de stress dat dat oplevert.
Ik zou moeder een goed plekje bieden. Wat TS ook doet.
En daarna wel verder kijken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213845291
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Met een hoog zwangere schuwe zwerfkat naar de dierenarts en allerlei kosten maken?
Zou ik zelf even mee wachten.
Ik zou moeder een goed plekje bieden. Wat TS ook doet.
En daarna wel verder kijken.
Ik wil TS absoluut niet op kosten jagen, maar ik vind wel dat wanneer je een zwerfdiertje in huis neemt, dat je dan goed moet beseffen dat je ook bereidt moet zijn om hier geld aan te besteden.
  zondag 9 juni 2024 @ 13:01:42 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213845294
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waar zegt TS dat ze een kattenhater is dan?
Lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dan doe je dit niet.

EDIT Owh, in haar 2e post. Met "voormalig" ervoor.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213845325
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waar zegt TS dat ze een kattenhater is dan?
Lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dan doe je dit niet.
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 02:38 schreef Majoraan het volgende:
Ik heb hier een nu minder bange hongerige magere hoogzwangere poes, waar ik als oorspronkelijk kattenhaatster van ben gaan houden.
Eerder hadden we een overdekt buitenverblijf voor haar gemaakt inclusief soort van kartonnen doos werpmand. Nu woont ze binnen in mijn rookhok/ bijkeuken. In een babybadje heb ik een werpmand gemaakt met wollen deken, incontinentiematjes en hydrofiel luiers. Met een soort van gordijn eromheen. Een nachtlampje en een sensorlamp met schemerlicht. We hebben een raam vervangen door hout met kattenluik, een kattenbak aangeschaft.
Al 2 weken slaap ik amper omdat ik dacht vannacht gaat het gebeuren :-)
Geen idee of en hoeveel levende kittens geboren worden.
Wel alvast mandjes en krabkarton en dekentjes en speelgoed bij Ali besteld *)
Ik lijk wel gek geworden, maar ik wil het graag goed doen.

Maar ik heb zoveel wellicht domme vragen
pi_213845352
Maar evengoed ^O^ ^O^ ^O^ voor TS dat ze dit doet hoor. :*
  zondag 9 juni 2024 @ 13:09:24 #23
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_213845405
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 02:59 schreef Majoraan het volgende:
Welk grit stinkt en stuift het minst, kun je wel en niet klontvormig grit vermengen tot een beetje klont vormig.
Wij gebruiken van die geperste houtkorrels, te koop bij AH en Jumbo maar vaak goedkoper bij het tuincentrum.

Het stuift niet maar absorbeert via het zaagsel, zo goed als reukloos. Het vormt geen klonten, we scheppen dus ook niet uit maar verschonen de gehele bak om de dag (met 2 katers in huis), dat is wel zo makkelijk.

Houtkorrels voelt duurzamer dan ergens een berg afgraven en die naar Nederland verschepen voor in de kattenbak. Geen idee of dat ook zo is. Wel is hout biologisch afbreekbaar en kan het door de vuilverbranding worden verwerkt, kleikorrels worden uiteindelijk altijd ergens gestort.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  zondag 9 juni 2024 @ 14:26:19 #24
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213846027
Zorg in ieder geval voor een ruimte waar de kittens voorlopig even binnen kunnen blijven en ze niet in bijvoorbeeld elektra-draden kunnen bijten of kleine dingen rondom of op de vloer kunnen opeten.

Wat je kunt doen is een bak timmeren met hoge rand, met een mand erin, waar je kitten nog niet uit kunnen springen omdat ze te klein zijn. De moederkat kan hier dan wel uitspringen.

Hiernaast is het belangrijk dat de moeder goed eet en drinkt (met eventuele stimulering van...) Tips als de moederkat slecht drinkt of eet: Zet bijvoorbeeld 2 bakjes verse water neer, ipv 1 bakje. Dit, omdat de moederkat hier dan vaker langsloopt.
pi_213846080
Zo te lezen heb je al veel georganiseerd voor een zo goed mogelijke bevalling.
Maar leg evengoed nog wat extra handdoeken klaar :P

Moeder mag nu eten, eten, eten. Onbeperkt droogvoer (en dan een merk als Royal Canin oid, beter dan gemiddeld supermarktvoer) en een paar keer per dag natvoer. Als ze erg mager is kun je bij de dierenarts evt nog wat extra eiwitrijk voer halen. Want ze moet bevallen en daarna kinders groot trekken en dat kost energie.
Heb je haar al ontvlooid en ontwormd? Ook hier is de dierenarts je vriend voor de beste zwangerschapsvriendelijke middelen. Hoeft poes niet voor mee, maar altijd handig om vooraf te bellen voor overleg en of het op voorraad is.

Bevallingen regelen verreweg de meeste katten prima zelf. Binnen een paar uur nadat de echte persweeën gestart zijn moet het eerste kitten geboren zijn. De rest volgt meestal vrij snel erna, soms neemt mam halverwege pauze, en kan er anderhalf tot 2 uur tussen twee kittens zitten.
Bij een groot nest kan kraamzorg wenselijk zijn als moeder je vertrouwt. Om kittens mee droog te wrijven. En placenta’s weg te halen. Die eet moeder op en dat is niet erg, maar teveel kan diarree geven.
En soms remt je aanwezigheid de bevallig juist, dat moet je even aanvoelen.
Na de bevalling kittens checken op gewicht (dagelijks op een vaste tijd wegen), kijken naar evt afwijking gen aan pootjes, anus, snoetje of navelbreuk (allemaal zeldzaam maar sommige zaken zijn niet verenigbaar met een kat waardig leven en andere zaken vragen snel medische aandacht).

Tot zover mijn ongeveer 7 bevallingen die ik meemaakte.

Zodra de rakkers geboren zijn lees ik mee om vanuit de 25+ nesten die ik mee grootbracht tips te delen. En verhaaltjes te horen O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_213847024
Dit gaat hopelijk 1 van de leukste volgtopics van 2024 worden O+

Met de hulp en adviezen van iedereen hier gaat het helemaal goedkomen! En je bent al zo goed bezig :Y

Ik ga de komende weken heel erg goed nadenken of ik eventueel een kitten van je over wil nemen :)
Zo'n beslissing neem ik nl niet licht.

En: foto's graag! @Majoraan *O*
pi_213847087
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:42 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Ik hoop ze goed mogelijk te verzorgen en een goed thuis proberen te vinden.
Moeder houden we als ze hier wil blijvenen daar lijkt het wel op
Dan steriliseren en chippen
Heb zelf een keer van een schuwe buitenkat een ontzettend lieve binnenkat gemaakt die als het haar uitkwam gezellig bij je kwam liggen en kroelen O+
Het kost tijd en geduld.
En dat heb je denk ik wel anders had je haar nooit naar binnen genomen ;)
pi_213854652
Allemaal bedankt voor de reacties en moeite om lange replies te typen.
Ik voel het echt als enorme steun.
In plaats van iedereen te quoten probeer ik hier antwoord op alle vragen te geven.
Ze heeft 28 mei voor een week zwerversbandje gekregen van dierenambulance.
Ze was niet gechipt en niet als vermist opgegeven.
Ja ze gaat in de kraammand liggen.
Ze is ontvlooid ( 23 mei) en ontwormd (4juni).
Dronspot Medium Kat - Wormenmiddel - Welkoop

De mand bestaat uit vele lagen: Een wollen baby deken, daarop een matras dat ik uit een logeerdekbed heb geknipt. Daarop een badhanddoek en incontinentie matje en hydrofiel luier. Daarop weer een badhanddoek en incontinentie matje en hydrofiel luier. Daarop een mega hydrofiel luier, incontinentie matje en hydrofiel luier. Zodat ik snel laag voor laag kan afpellen en uitwassen.
Ik heb alles, behalve de deken, op kookwas uitgewassen en nagespoeld met azijn. Ook een aantal hydrofiel washandjes voor het geval ik een glibberige kitten moet vastpakken. (Ik hoop van niet).
Ik heb ook een reismandje gekocht voor het geval we snel naar een dierenarts moeten, maar zoals iemand al zei hoop ik dat die stress de poes bespaard wordt.
Verder heb ik voor de hygiëne CSI urine reiniger en CSI geurspray gekocht. En een (hopelijk overbodig) spuitbus tegen eventuele vlooienplaag.
Ook hebben we via Marktplaats een microchip luik gekocht, zodat er geen andere katten binnen kunnen komen, en de kittens niet naar buiten kunnen. De opening is zo klein dat we even wachten met plaatsen tot de buik weer dun is.
We zijn de poes al 4 weken aan het “vetmesten” en waar ze eerst (met haar grille enge ogen) het eten bijkans uit de handen griste en in een paar happen op had (en extra worst, roerei, vleeswaren, gebakken kipfilet) lijkt ze nu verzadigd en kieskeuriger. Ze blieft bijv. geen roerei meer terwijl het eerder in een paar happen op was. Ze krijgt als natvoer AH maaltijdzakjes in saus en AH paté. Als droogvoer al 3 weken Purina One Junior en dat vind ze heerlijk. Verder vind ze Felix soup heel lekker en dan krijgt ze extra vocht binnen.
En ik heb mijn kleinkinderen (10 en 8 jaar) gemobiliseerd. Ik zei oma heeft straks veel hulp nodig want er moet misschien veel gespeeld en geknuffeld worden.

Ik probeer de foto’s van vandaag hierna even onder spoiler te zetten om het forum niet te vertragen
pi_213854672
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 22% gewijzigd door Majoraan op 10-06-2024 08:17:55 ]
pi_213854673
Via postimg.cc kan je heel makkelijk foto's uploaden ;)
pi_213854686
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 16:49 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb zelf een keer van een schuwe buitenkat een ontzettend lieve binnenkat gemaakt die als het haar uitkwam gezellig bij je kwam liggen en kroelen O+
Het kost tijd en geduld.
En dat heb je denk ik wel anders had je haar nooit naar binnen genomen ;)
Deze kat wilde ook graag gezelschap, maar je moest het niet wagen om haar aan te raken, dan schoot ze weg.
we gaven haar af en toe in het voorbij gaan een kriebel op haar hoofd of wang en ze liet het steeds meer toe.

Ik had gelezen dat katten niet van verandering houden, maar ik heb uit onzekerheid en voortschrijdend inzicht steeds zoveel veranderd. En dan kijkt ze me aan en geeft een dubbele knipoog alsof ze wil zeggen goed gedaan, ik ben er blij mee. En vandaag sprong ze 2x op mijn schoot en vond het zelfs fijn als ik haar rug aaide *;
pi_213854787
voorgeschiedenis

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ikzelf had never nooit niet een poes aangeschaft, maar ik ben inmiddels zo van haar gaan houden *;

[ Bericht 2% gewijzigd door Majoraan op 10-06-2024 03:15:16 ]
pi_213855355
Mooi verhaal O+

En goede voorbereiding. Een tip nog: natte kittens zijn niet extreem glibberig (want heel klein en ook nog harig, maar een dunne (keuken) handdoek biedt meer oppervlak en grip dan een washandje. Of een kleine badhanddoek, dan heb je oppervlak en absorptie.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator / Miss SHO maandag 10 juni 2024 @ 23:48:21 #34
22592 crew  Ole
pi_213865393
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 07:53 schreef Cat-astrophe het volgende:
Mooi verhaal O+

En goede voorbereiding. Een tip nog: natte kittens zijn niet extreem glibberig (want heel klein en ook nog harig, maar een dunne (keuken) handdoek biedt meer oppervlak en grip dan een washandje. Of een kleine badhanddoek, dan heb je oppervlak en absorptie.
deze dame weetzzz na 25 + nestjes.
Hier vaak kittens mede door volwassen katten opgevoed!
En Sjors nu bijna 4 O+ Maar nog steeds een happy stuiterbal!

krijgt soms een corrigerende tik. Katten mogen dat >:)

[ Bericht 5% gewijzigd door Ole op 10-06-2024 23:55:03 ]
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_213876429
Ik ga nu maar naar bed. Ik dacht echt (zoals vaker 8)7 ) vannacht gaat het gebeuren.
Net weer gekeken, niets aan de hand, paar snoepjes gegeven.

Ik dacht dat het vannacht ging gebeuren omdat onder mijn stoel een ruimte van ik gok 15 cm zit. Daaronder staat een kartonnen doosje met gastendoekjes. En vanavond (gisteravond) zag ik dat ze onder de stoel zat en de gastendoekjes daar verzameld had.

Ik bemoei me er waarschijnlijk veel te veel mee, want toen ze even buiten was heb ik onder de stoel een extra kleedje gelegd zodat ze niet op koude tegelvloer bevalt. ook nog een extra vierdubbel gevouwen fleecedekken in midden op tegels gelegd.

Moet er met dit kille weer ook een kacheltje in de ruimte gezet worden of houd moeder de kittens voldoende warm. Ik had gisteravond een kacheltje neergezet, maar dat durf ik s nachts niet aan laten staan.

In ieder geval gooit deze dame mijn schema mooi in de war.
Ik heb namelijk een oppashond die niet begrijpt waarom ze niet meer vrij naar buiten mag lopen en die over 8 weken 2 week komt logeren als de baas op vakantie gaat, zoals elk jaar.

Ik heb al geprobeerd ze kennis te laten maken. De hond (teefje) is 13 jaar oud en een vreetzak. Kreeg altijd als beloning een snoepje als ze weer een kat weggejaagd had.
Aan de hond lag het niet, die was bijzonder vriendelijk. Poes begon te blazen, waarschijnlijk van angst.

Later nog hond in houtklem gehouden in de hoop dat poes kwam ruiken, maar snel afgekapt omdat het teveel stress voor poes leek.

Heel jammer, ik denk dat hond haar graag geholpen had.

Anyway, ik zal nog een keer kijken, en dan naar bed. Misschien begint het morgen :D
pi_213876455
@senesta ik las net in jouw sticky topic dat er hier wel gratis dieren aangeboden mogen worden.
De dames van de dierenambulance verzochten mij met klem om de kittens NOOIT gratis aan te bieden, omdat ze dan grote kans hebben om gratis slangenvoer te worden :(
pi_213876908
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 01:51 schreef Majoraan het volgende:
@:senesta ik las net in jouw sticky topic dat er hier wel gratis dieren aangeboden mogen worden.
De dames van de dierenambulance verzochten mij met klem om de kittens NOOIT gratis aan te bieden, omdat ze dan grote kans hebben om gratis slangenvoer te worden :(
De dieren die hier worden aangeboden zijn vaak volwassen katten/honden/anderszins. En als het via FOK! gaat dan heb je vaak net wat meer kennis van de user om het vertrouwen te hebben dat het geen slangenvoer wordt. Ik heb, via mijn opvangtopics, regelmatig kittens en moederpoezen via FOK! hun huis helpen vinden.
Maar dat ging dan wel via het asiel, tegen een vast bedrag wat zij vragen om iets van de gemaakte kosten te vergoeden. Kittens gratis via marktplaats is idd echt een nono.
Niet alleen omdat het slangenvoer kan worden, maar ook omdat jij er tijd en geld in steekt, en je daar best iets voor terug mag zien.
En vooral om de impuls aankopers te filteren. Als iemand -zeg- 75 euro moet betalen, dan denkt hij nog weleens extra na of je dat wil doen. Mensen die dat niet willen… ik zou ze afwijzen. Mensen die dat financieel niet kunnen… hoe gaan ze dan voer en dierenartskosten zoals entingen en sterilisatie betalen? Zou ik -met pijn in het hart- ook afwijzen. En uitleggen waarom je dat doet. Niet iedereen overziet het kostenplaatje wat een huisdier met zich meebrengt.

Eerst moet poes maar eens bevallen, kun je daarna kijken naar manieren om een huisje te vinden. Dan kan ik je ook wel een overzicht geven van kosten die je in de eerste weken maakt, als je dat dan zelf al niet hebt gedaan. Hangt er ook vanaf of je bij voorbeeld de eerste enting al vanuit jou laat doen. En -afhankelijk van hoe lang ze blijven- ook de tweede enting.

Ik zou de hond voorlopig echt niet laten kennis maken, hoe lastig dat nu wellicht ook is. Het geeft poes inderdaad stress en ze moet zich juist veilig voelen om rustig te bevallen. Als ik het goed begrijp vertrekt de hond binnenkort ook weer en komt dan over een week of acht terug? Dan zou ik het al helemaal niet doen nu. Kijk tegen de tijd dat de langere logeerpartij begint hoe het gaat en laat ze dan evt kennis maken.
Of niet, en wacht dan tot de kittens verhuisd zijn, moeder gesteriliseerd, echt thuis bij jou en hormonaal in balans en begin ze dan te introduceren. Omdat poes bij jou blijft wonen en de hond wellicht ook vaker komt logeren, en dan kan dat wel handig zijn als het klikt.

Qua warmte voor de kittens kan moeder veel zelf regelen. Droog en tochtvrij is het belangrijkste. Je zou evt een warmtedekentje kunnen kopen en dat in het nest leggen na de bevalling. Nu nog niet, moeder houdt zichzelf wel warm en als ze gaat bevallen zou het dekentje nat en vies kunnen worden.
Een kruik of flessen lauwwarm water kunnen ook, alleen koelen die af en dan heb je juist een koud voorwerp erbij liggen ipv dat je extra warmte geeft. Plus lekkage = nattigheid en dat kan voor heel jonge kittens echt dodelijk zijn ivm afkoelen. Zou ik dus niet aanraden.
Zelf heb ik ooit een warmte pad gekocht die je in de magnetron kunt opwarmen. Die geeft dan een uur of 6 warmte af. Deze: https://www.zooplus.nl/sh(...)ctiveVariant=60142.0 Is wel wat lomp en dik dus ik heb hem weinig gebruikt. Ook omdat de kamer vaak zelf warm genoeg was.
pi_213877120
@Cat-astrophe
Alle redenen die jij noemt om een later een kitten voor 75 euro aan te bieden (was niet van plan om het via FOK te doen, maar was wakker en wachtend dus dan lees je wat :) ) had ik ook al bedacht. Als dat al teveel is voor dekking van gemaakte kosten dan wil je niet echt een poes.

Ik heb nog geen overzicht van medische kosten. Als ze met 8 weken weggaan kan de nieuwe eigenaar ze zelf laten vaccineren en is het als alles goed gaat alleen ontwormen en ontvlooien?

De hond is hier al 13 jaar minstens 1x per week en logeert ieder jaar 2 weken tijdens de vakantie van het baasje.
Dat is als ik het goed heb over 8 weken. Ik hou haar nu steeds "opgesloten" in de woonkamer, terwijl ze graag zoals gewent lekker buiten in het zonnetje wil slapen met mooi weer. Lastige situatie, maar is niet anders.

De ruimte voor de kat (mijn rookhok / klompenhok) is droog en tochtvrij. Als moeder ze dan zelf warm kan houden ben ik gerust. Tegen de tijd dat de bestelling van zooplus arriveert is het vast alweer heerlijk weer of een stuk warmer.
pi_213883231
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 08:24 schreef Majoraan het volgende:
@:Cat-astrophe
Alle redenen die jij noemt om een later een kitten voor 75 euro aan te bieden (was niet van plan om het via FOK te doen, maar was wakker en wachtend dus dan lees je wat :) ) had ik ook al bedacht. Als dat al teveel is voor dekking van gemaakte kosten dan wil je niet echt een poes.

Ik heb nog geen overzicht van medische kosten. Als ze met 8 weken weggaan kan de nieuwe eigenaar ze zelf laten vaccineren en is het als alles goed gaat alleen ontwormen en ontvlooien?

De hond is hier al 13 jaar minstens 1x per week en logeert ieder jaar 2 weken tijdens de vakantie van het baasje.
Dat is als ik het goed heb over 8 weken. Ik hou haar nu steeds "opgesloten" in de woonkamer, terwijl ze graag zoals gewent lekker buiten in het zonnetje wil slapen met mooi weer. Lastige situatie, maar is niet anders.

De ruimte voor de kat (mijn rookhok / klompenhok) is droog en tochtvrij. Als moeder ze dan zelf warm kan houden ben ik gerust. Tegen de tijd dat de bestelling van zooplus arriveert is het vast alweer heerlijk weer of een stuk warmer.
Ik zou de kittens minimaal 12 weken bij de moeder laten. Beter voor hun gezondheid en ze worden meestal veel socialer ;)
pi_213886957
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 08:24 schreef Majoraan het volgende:
@:Cat-astrophe

Vanaf acht weken mogen ze verhuizen, als ze wat langer mogen blijven is dat een nog betere start. Maar jij hebt niet om deze poes gevraagd (ze koos je O+ ) dus ik kan me voorstellen dat dat lastiger is.

Enting kan al bij zeven weken, als ze gezond en goed op gewicht zijn. En enten bij jou is voor kittens wel beter, dan kunnen ze minimaal nog een week bij jou blijven in een vertrouwde omgeving, wat de kans op ent-reacties een stuk kleiner maakt. Tweede enting moet drie weken later en dat zouden de baasjes zelf kunnen laten doen na adoptie. Ontwormen moet al eerder, ben nu op vakantie maar kan bij thuiskomst het schemaatje wel nazoeken. Chip zou je bij de eerste enting kunnen laten zetten (en na adoptie kunnen eigenaren ze op hun naam zetten).

In het algemeen: hoe meer jij al kunt (laten) doen, hoe beter ze klaar zijn qua bescherming voor het op eigen pootjes staan.
Als oud-vrijwilliger waarbij het asiel deze zaken betaalde is dat voor mij makkelijk praten natuurlijk. Jij moet het zelf voorschieten en maar hopen dat toekomstige baasjes de meerwaarde ook inzien en je de kosten betalen.

Minimale wat ik zou aanraden is een paar keer ontwormen. Die middelen zijn de kosten niet en bij zwerfkatten weet je gewoon dat ze besmet zijn.
pi_213887093
Gaan kittens en konijnen beter samen als het kitten nog jong is?

Zo ja, heeft iemand tips om een vriendin om te praten om een kat te nemen?
Groot fan van User Wotte
pi_213887796
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 23:48 schreef Tjacka het volgende:
Gaan kittens en konijnen beter samen als het kitten nog jong is?

Zo ja, heeft iemand tips om een vriendin om te praten om een kat te nemen?
Is het wel verstandig om een huisdier te nemen als je er voor Omgepraat moet worden?

Maar youtube staat vol met filpjes over verschillende dieren die met elkaar spelen. O+
pi_213887953
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 06:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Is het wel verstandig om een huisdier te nemen als je er voor Omgepraat moet worden?

Zo is het mij jaren geleden gelukt om kippen te krijgen :7

Daarna probeerde ik een geitje maar dat ging ex toch echt ver :D
pi_213888848
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 07:16 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Zo is het mij jaren geleden gelukt om kippen te krijgen :7

Daarna probeerde ik een geitje maar dat ging ex toch echt ver :D
Oh kijk, maar ex eruit en geit erin is dan natuurlijk een veel diervriendelijkere oplossing ;)
pi_213890826
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 06:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Maar youtube staat vol met filpjes over verschillende dieren die met elkaar spelen. O+
Ik verzorg ook de konijnen, dus als ik ook de kat moet verzorgen maakt het mij weinig uit.
Groot fan van User Wotte
pi_213890835
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 09:15 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Oh kijk, maar ex eruit en geit erin is dan natuurlijk een veel diervriendelijkere oplossing ;)
de ex van mascara was wss toch een ezel
Groot fan van User Wotte
  Moderator / Miss SHO donderdag 13 juni 2024 @ 19:37:25 #47
22592 crew  Ole
pi_213895314
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2024 23:33 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Vanaf acht weken mogen ze verhuizen, als ze wat langer mogen blijven is dat een nog betere start. Maar jij hebt niet om deze poes gevraagd (ze koos je O+ ) dus ik kan me voorstellen dat dat lastiger is.

Enting kan al bij zeven weken, als ze gezond en goed op gewicht zijn. En enten bij jou is voor kittens wel beter, dan kunnen ze minimaal nog een week bij jou blijven in een vertrouwde omgeving, wat de kans op ent-reacties een stuk kleiner maakt. Tweede enting moet drie weken later en dat zouden de baasjes zelf kunnen laten doen na adoptie. Ontwormen moet al eerder, ben nu op vakantie maar kan bij thuiskomst het schemaatje wel nazoeken. Chip zou je bij de eerste enting kunnen laten zetten (en na adoptie kunnen eigenaren ze op hun naam zetten).

In het algemeen: hoe meer jij al kunt (laten) doen, hoe beter ze klaar zijn qua bescherming voor het op eigen pootjes staan.
Als oud-vrijwilliger waarbij het asiel deze zaken betaalde is dat voor mij makkelijk praten natuurlijk. Jij moet het zelf voorschieten en maar hopen dat toekomstige baasjes de meerwaarde ook inzien en je de kosten betalen.

Minimale wat ik zou aanraden is een paar keer ontwormen. Die middelen zijn de kosten niet en bij zwerfkatten weet je gewoon dat ze besmet zijn.
mijn broertjes waren 8 weken. Max en Gato. Vrouw wilde er vanaf... Maar omdat ze samen bleven en mijn toenmalige kat op leeftijd al had zijn ze super sociaal opgegroeid. Ook de plek waar ze vandaan kwamen hadden ze veel contact met andere dieren en kinderen.
Sjors was al half jaar. Ben ik helemaal voor naar Limburg gegaan en had het er voor over. Hij was dan al wel gecastreerd en goed verzorgd. Geld meer dan waard! Mijn Menneke O+ . Hij is heel happy! lekker in beschermde tuin , zonder verkeer en overal vriendjes en vriendinnetjes!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_213895438
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 09:15 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
:D Het was zijn huis en tuin en we woonden ook nieteens samen (maar was wel heelveel daar).
Maar die kippen zijn er gekomen destijds O+
pi_213895572
Elke keer als dit topic omhoog komt in mijn AT denk ik dat er kittens zijn.
Nu weet ik een beetje hoe de meelezers bij mijn topics zich voelden _O-
  Moderator zaterdag 15 juni 2024 @ 09:21:41 #50
441859 crew  Lenny77
pi_213915002
Ik ga hier ook volgen O+
Eenmalig een pasgeboren nestje van 5 siameesjes moeten grootbrengen (moederpoes weigerde de kittens). Veel werk maar zoooo leuk O+
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')