abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213841903
Ik weet weinig van katten, maar heb onlangs een hoogzwangere afgedankte poes onder mijn hoede genomen.
Ik hoop dat ik later in dit topic ongestraft advies kan krijgen en domme vragen kan stellen.
pi_213841929
Ik heb er verder ook geen verstand van maar ik wil even zeggen dat domme vragen niet bestaan.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213841937
Ik heb hier een nu minder bange hongerige magere hoogzwangere poes, waar ik als oorspronkelijk kattenhaatster van ben gaan houden.
Eerder hadden we een overdekt buitenverblijf voor haar gemaakt inclusief soort van kartonnen doos werpmand. Nu woont ze binnen in mijn rookhok/ bijkeuken. In een babybadje heb ik een werpmand gemaakt met wollen deken, incontinentiematjes en hydrofiel luiers. Met een soort van gordijn eromheen. Een nachtlampje en een sensorlamp met schemerlicht. We hebben een raam vervangen door hout met kattenluik, een kattenbak aangeschaft.
Al 2 weken slaap ik amper omdat ik dacht vannacht gaat het gebeuren :-)
Geen idee of en hoeveel levende kittens geboren worden.
Wel alvast mandjes en krabkarton en dekentjes en speelgoed bij Ali besteld *)
Ik lijk wel gek geworden, maar ik wil het graag goed doen.

Maar ik heb zoveel wellicht domme vragen
pi_213841967
Eerder maakten we grapjes dat het voordeel van zwerfpoes is dat je geen stinkende kattenbakken in huis hebt, maar ze het gewoon in de tuin van de buren doen. Een van de redenen waarom ik katten altijd met supersoaker verjaagde.
Na veel googelen las ik dat kittens zindelijk worden door hun moeder na te doen. Zwerfpoes deed haar behoefte direct op de aangeschafte kattenbak.

Welk grit stinkt en stuift het minst, kun je wel en niet klontvormig grit vermengen tot een beetje klont vormig.
pi_213842306
Heb je al contact opgenomen met een dierenarts?
pi_213842308
Wat ga je met al die kittens doen :o
pi_213842310
En heb je er al over nagedacht of je die kittens wilt houden of moeten ze weg? Zo ja, hoe doe je dat dan? Hopelijk gooi je die diertjes niet het water.
pi_213842321
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 07:36 schreef Hiddendoe het volgende:
En heb je er al over nagedacht of je die kittens wilt houden of moeten ze weg? Zo ja, hoe doe je dat dan? Hopelijk gooi je die diertjes niet het water.
:D

Ik schat zo in van niet anders had ze niet al zoveel moeite gedaan voor een zwangere zwerfkat ;)
pi_213843062
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 07:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Nou zeg, wat dacht jezelf
pi_213843101
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 07:35 schreef mascara-klodder het volgende:
Wat ga je met al die kittens doen :o
Ik hoop ze goed mogelijk te verzorgen en een goed thuis proberen te vinden.
Moeder houden we als ze hier wil blijven en daar lijkt het wel op
Dan steriliseren en chippen
  zondag 9 juni 2024 @ 09:50:20 #11
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_213843179
Ik weet er ook niks van af maar er zijn hier users met wel veel ervaring mss @Cat-astrophe ? Die weet heel veel dacht ik en kan je vast helpen met tips. :)
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 09:57:18 #12
236264 crew  capricia
pi_213843242
Wat lief van je, Majoraan!
Je hebt een droog en warm plekje voor haar gemaakt. Gaat ze er ook al zelf liggen? Want uiteindelijk bepaalt de moeder waar ze wil bevallen.

Dus ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

Je kunt overwegen om al een dierenarts op te zoeken. En de poes aan te melden en te laten onderzoeken. Dan weet je hoeveel kittens je kunt verwachten. Maar dan moet je dus nu ook zo'n reismandje aanschaffen. En het kan stress voor de moeder opleveren, zeker als ze al wat schuwer is. En dat kan later ook nog wel.

Geniet ervan. Want babypoesjes zijn zo leuk! O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213843403
Ik heb nooit net geboren kitten opgevoed. Maar ik weet wel dat ze in het begin geen kattenbakzand mogen hebben dat klontert.

[ Bericht 1% gewijzigd door valentijn101 op 09-06-2024 19:50:46 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_213843944
Moederpoes weet waarschijnlijk prima hoe en wat, je bent op de achtergrond aanwezig voor als het nodig is. Rust is wel belangrijk als de poesjes geboren zijn, anders gaat moeders ermee aan de sleep.
Verder ben je een topper dat je dit doet. O+
Nu eerst maar afwachten!
pi_213844449
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Heb je foto’s? O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_213844769
Als zometeen de kittens zijn geboren, dan check je eerst even of moeder ze allemaal goed wil aflikken. Mocht ze dat niet doen, dan kan dat het teken zijn dat er met die ene kitten wat mis is. Vaak is dat een mager en klein beestje.

In dat geval kun je het beste de dierenarts bellen voor wat advies en je verhaal uitleggen van de opvang.
Als je merkt dat de zorg teveel wordt voor een zieke kitten, kun je de dierenambulance bellen ervoor - als zij plaats hebben en je legt je positie uit, dan zijn ze vast welwillend, anders de dierenarts soms nog wel.

Goed, dat is dus nummer 1, na de bevalling voor wat tips.

Dan punt 2: eten en het groeien van de kittens.

De kittens drinken natuurlijk melk bij de moederkat. Als blijkt dat eentje dit niet goed doet; kun je het beestje helpen door wat helpen aan te leggen aan de tepel bij de moeder.

Mocht dat alles geen soelaas bieden: wederom even advies hier vragen en (natuurlijk) even bellen voor advies bij de dierenarts. (Scheelt even typen voor nu, maar er zijn nog meer tips voor niet goed etende kittens. :) )

Dan nummer 3: schone omgeving. De moederkat is in het begin nog aan het bijkomen en niet iedere kat let om de omgeving waar zij dan verblijft. Het fijnste is een schone omgeving (dus even de dekens met een scheutje bakingsoda of azijn in het vakje - goed uitwassen (!) en terug plaatsen. Liever geen wasmiddel gebruiken, neutraal kan wel, alleen dan ook goed uitwassen. Het stoort namelijk de geur afgifte van de moeder naar de kittens.

Voor nu is dit het denk ik wel. O+ Mocht je meer informatie zoeken - laat maar weten!

Ontzettend lief van je en veel plezier ook vooral! ^O^
pi_213844983
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:39 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Nou zeg, wat dacht jezelf
Het is echt niet zo gek, gezien je opmerking in je eerste bericht dat je een kattenhater was.
Bovendien gebeurt het nog regelmatig dat jonge kitten of puppies ergens worden gedumpt in een container of vijver.
Ben je al bij een dierenarts geweest of ben je dat nog van plan? Al is het maar voor goed advies inzake de verzorging van moeder en haar babietjes.
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 12:58:07 #18
236264 crew  capricia
pi_213845223
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het is echt niet zo gek, gezien je opmerking in je eerste bericht dat je een kattenhater was.
Bovendien gebeurt het nog regelmatig dat jonge kitten of puppies ergens worden gedumpt in een container of vijver.
Ben je al bij een dierenarts geweest of ben je dat nog van plan? Al is het maar voor goed advies inzake de verzorging van moeder en haar babietjes.
Met een hoog zwangere schuwe zwerfkat naar de dierenarts en allerlei kosten maken?
Zou ik zelf even mee wachten. Ook gezien de stress dat dat oplevert.
Ik zou moeder een goed plekje bieden. Wat TS ook doet.
En daarna wel verder kijken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213845291
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Met een hoog zwangere schuwe zwerfkat naar de dierenarts en allerlei kosten maken?
Zou ik zelf even mee wachten.
Ik zou moeder een goed plekje bieden. Wat TS ook doet.
En daarna wel verder kijken.
Ik wil TS absoluut niet op kosten jagen, maar ik vind wel dat wanneer je een zwerfdiertje in huis neemt, dat je dan goed moet beseffen dat je ook bereidt moet zijn om hier geld aan te besteden.
  zondag 9 juni 2024 @ 13:01:42 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213845294
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waar zegt TS dat ze een kattenhater is dan?
Lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dan doe je dit niet.

EDIT Owh, in haar 2e post. Met "voormalig" ervoor.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213845325
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waar zegt TS dat ze een kattenhater is dan?
Lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dan doe je dit niet.
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 02:38 schreef Majoraan het volgende:
Ik heb hier een nu minder bange hongerige magere hoogzwangere poes, waar ik als oorspronkelijk kattenhaatster van ben gaan houden.
Eerder hadden we een overdekt buitenverblijf voor haar gemaakt inclusief soort van kartonnen doos werpmand. Nu woont ze binnen in mijn rookhok/ bijkeuken. In een babybadje heb ik een werpmand gemaakt met wollen deken, incontinentiematjes en hydrofiel luiers. Met een soort van gordijn eromheen. Een nachtlampje en een sensorlamp met schemerlicht. We hebben een raam vervangen door hout met kattenluik, een kattenbak aangeschaft.
Al 2 weken slaap ik amper omdat ik dacht vannacht gaat het gebeuren :-)
Geen idee of en hoeveel levende kittens geboren worden.
Wel alvast mandjes en krabkarton en dekentjes en speelgoed bij Ali besteld *)
Ik lijk wel gek geworden, maar ik wil het graag goed doen.

Maar ik heb zoveel wellicht domme vragen
pi_213845352
Maar evengoed ^O^ ^O^ ^O^ voor TS dat ze dit doet hoor. :*
  zondag 9 juni 2024 @ 13:09:24 #23
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_213845405
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 02:59 schreef Majoraan het volgende:
Welk grit stinkt en stuift het minst, kun je wel en niet klontvormig grit vermengen tot een beetje klont vormig.
Wij gebruiken van die geperste houtkorrels, te koop bij AH en Jumbo maar vaak goedkoper bij het tuincentrum.

Het stuift niet maar absorbeert via het zaagsel, zo goed als reukloos. Het vormt geen klonten, we scheppen dus ook niet uit maar verschonen de gehele bak om de dag (met 2 katers in huis), dat is wel zo makkelijk.

Houtkorrels voelt duurzamer dan ergens een berg afgraven en die naar Nederland verschepen voor in de kattenbak. Geen idee of dat ook zo is. Wel is hout biologisch afbreekbaar en kan het door de vuilverbranding worden verwerkt, kleikorrels worden uiteindelijk altijd ergens gestort.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  zondag 9 juni 2024 @ 14:26:19 #24
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213846027
Zorg in ieder geval voor een ruimte waar de kittens voorlopig even binnen kunnen blijven en ze niet in bijvoorbeeld elektra-draden kunnen bijten of kleine dingen rondom of op de vloer kunnen opeten.

Wat je kunt doen is een bak timmeren met hoge rand, met een mand erin, waar je kitten nog niet uit kunnen springen omdat ze te klein zijn. De moederkat kan hier dan wel uitspringen.

Hiernaast is het belangrijk dat de moeder goed eet en drinkt (met eventuele stimulering van...) Tips als de moederkat slecht drinkt of eet: Zet bijvoorbeeld 2 bakjes verse water neer, ipv 1 bakje. Dit, omdat de moederkat hier dan vaker langsloopt.
pi_213846080
Zo te lezen heb je al veel georganiseerd voor een zo goed mogelijke bevalling.
Maar leg evengoed nog wat extra handdoeken klaar :P

Moeder mag nu eten, eten, eten. Onbeperkt droogvoer (en dan een merk als Royal Canin oid, beter dan gemiddeld supermarktvoer) en een paar keer per dag natvoer. Als ze erg mager is kun je bij de dierenarts evt nog wat extra eiwitrijk voer halen. Want ze moet bevallen en daarna kinders groot trekken en dat kost energie.
Heb je haar al ontvlooid en ontwormd? Ook hier is de dierenarts je vriend voor de beste zwangerschapsvriendelijke middelen. Hoeft poes niet voor mee, maar altijd handig om vooraf te bellen voor overleg en of het op voorraad is.

Bevallingen regelen verreweg de meeste katten prima zelf. Binnen een paar uur nadat de echte persweeën gestart zijn moet het eerste kitten geboren zijn. De rest volgt meestal vrij snel erna, soms neemt mam halverwege pauze, en kan er anderhalf tot 2 uur tussen twee kittens zitten.
Bij een groot nest kan kraamzorg wenselijk zijn als moeder je vertrouwt. Om kittens mee droog te wrijven. En placenta’s weg te halen. Die eet moeder op en dat is niet erg, maar teveel kan diarree geven.
En soms remt je aanwezigheid de bevallig juist, dat moet je even aanvoelen.
Na de bevalling kittens checken op gewicht (dagelijks op een vaste tijd wegen), kijken naar evt afwijking gen aan pootjes, anus, snoetje of navelbreuk (allemaal zeldzaam maar sommige zaken zijn niet verenigbaar met een kat waardig leven en andere zaken vragen snel medische aandacht).

Tot zover mijn ongeveer 7 bevallingen die ik meemaakte.

Zodra de rakkers geboren zijn lees ik mee om vanuit de 25+ nesten die ik mee grootbracht tips te delen. En verhaaltjes te horen O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')