Mensen die deze vraag aan chatgpt stellen en doen alsof ze het zelf geschreven hebben, opdat men denkt dat ze heel intelligent zijnquote:Op woensdag 5 juni 2024 11:28 schreef embedguy het volgende:
Het voegwoord 'opdat' wordt gebruikt om een doel of bedoeling aan te geven. Hier zijn enkele voorbeeldzinnen waarin 'opdat' gebruikt wordt:
1. **Ik werk hard opdat ik later een goede baan kan krijgen.**
2. **Ze spaarde geld opdat ze een huis kon kopen.**
3. **Hij studeerde laat in de nacht opdat hij zijn examen zou halen.**
4. **De leraar legde de stof meerdere keren uit opdat iedereen het zou begrijpen.**
5. **We vertrokken vroeg opdat we de drukte zouden vermijden.**
In deze zinnen wordt 'opdat' gebruikt om de reden of het doel van de actie in de hoofdzin aan te geven.
Het voegwoord ‘opdat’ kan vaak worden vervangen door ‘zodat’, hoewel ‘opdat’ formeler en ouderwetser klinkt. Beide voegwoorden geven een doel of bedoeling aan.
Ik zou overal "zodat" zeggenquote:Op woensdag 5 juni 2024 11:28 schreef embedguy het volgende:
Het voegwoord 'opdat' wordt gebruikt om een doel of bedoeling aan te geven. Hier zijn enkele voorbeeldzinnen waarin 'opdat' gebruikt wordt:
1. **Ik werk hard opdat ik later een goede baan kan krijgen.**
2. **Ze spaarde geld opdat ze een huis kon kopen.**
3. **Hij studeerde laat in de nacht opdat hij zijn examen zou halen.**
4. **De leraar legde de stof meerdere keren uit opdat iedereen het zou begrijpen.**
5. **We vertrokken vroeg opdat we de drukte zouden vermijden.**
In deze zinnen wordt 'opdat' gebruikt om de reden of het doel van de actie in de hoofdzin aan te geven.
Het voegwoord ‘opdat’ kan vaak worden vervangen door ‘zodat’, hoewel ‘opdat’ formeler en ouderwetser klinkt. Beide voegwoorden geven een doel of bedoeling aan.
In de ChatGPT-tekst staat gek genoeg: “ Het voegwoord ‘opdat’ kan vaak worden vervangen door ‘zodat’, hoewel ‘opdat’ formeler en ouderwetser klinkt.”quote:
Ik hier ook. Maar 'zodat' en 'opdat' hebben dus min of meer dezelfde betekenis. Nooit geweten.quote:
Mensen die deze opmerking maken om maar te laten zien hoe verschrikkelijk slim ze zijn dat ze het door hebben, ondanks dat zelfs een blinde nog kan zien dat het van chatgpt komtquote:Op woensdag 5 juni 2024 12:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Mensen die deze vraag aan chatgpt stellen en doen alsof ze het zelf geschreven hebben, opdat men denkt dat ze heel intelligent zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Same for me. Ik vond opdat ook maar een gek woord. Ondanks dat ik het wel eens gebruikte.quote:Op woensdag 5 juni 2024 13:29 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik hier ook. Maar 'zodat' en 'opdat' hebben dus min of meer dezelfde betekenis. Nooit geweten.
quote:Vraag
Is opdat of zodat correct in de volgende zin: Ons bedrijf neemt maatregelen opdat / zodat het in de toekomst beter beschermd is tegen cyberaanvallen?
Antwoord
Zowel opdat als zodat is correct in deze zin. Opdat drukt een doel uit en zodat kan zowel een doel als een gevolg uitdrukken. Opdat is een vrij formeel woord; zodat is voor de meeste taalgebruikers gewoner.
Toelichting
Zodat drukt een gevolg uit, het resultaat van een handeling of gebeurtenis. De betekenis is ‘met als gevolg dat’.
(1) Het regende de hele dag onophoudelijk, zodat de wedstrijd afgelast moest worden.
Opdat drukt een doel uit: het geeft aan wat men met een bepaalde handeling nastreeft. Opdat is een vrij formeel en schrijftalig woord. Gewoner is een beknopte bijzin met om.
(2a) Er wordt een nieuwe motie ingediend, opdat een Kamerbeslissing kan worden geforceerd.
(2b) Er wordt een nieuwe motie ingediend om een Kamerbeslissing te forceren.
In veel zinnen is zowel opdat als zodat mogelijk; doel en gevolg vallen immers vaak samen (het doel is dan een gewenst gevolg). Zodat heeft voor veel mensen de voorkeur omdat het gewoner en minder formeel is.
(3a) We beginnen met enkele leuke activiteiten, zodat de groep elkaar beter leert kennen.
(3b) We beginnen met enkele leuke activiteiten, opdat de groep elkaar beter leert kennen. (formeel)
(4a) Pensioenen moeten hoog genoeg zijn, zodat iedereen prettig kan leven.
(4b) Pensioenen moeten hoog genoeg zijn, opdat iedereen prettig kan leven. (formeel)
Bijzonderheid
In België wordt in een bijzin met opdat vaak zou gebruikt na een hoofdzin in de tegenwoordige tijd. In Nederland is dat minder gebruikelijk.
(5) Zijn leraar geeft hem strafwerk opdat hij zou beseffen wat hij gedaan heeft. (formeel, vooral in België)
Onzin, kan je aan gpt ook gewoon vragen. Sterker nog je kan gpt vragen dit op te zoeken op google en het samen te vatten voor je, en als je niet wil typen vertel je het gewoon.quote:Op woensdag 5 juni 2024 14:44 schreef Lienekien het volgende:
Je hebt hier geen ChatGPT voor nodig. Google werkt beter, want dan kom je bij bronnen die nog gewoon door mensen zijn geschreven.
Zoals:
https://taaladvies.net/opdat-of-zodat/
[..]
Je bent het niet met me eens. Dat beschouw ik als een groot compliment.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Onzin, kan je aan gpt ook gewoon vragen. Sterker nog je kan gpt vragen dit op te zoeken op google en het samen te vatten voor je, en als je niet wil typen vertel je het gewoon.
Oke bejaarde draak.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je bent het niet met me eens. Dat beschouw ik als een groot compliment.
Is dit niet allemaal een beetje te grof Maestro? Tegen Lienekien nota bene. Niet netjes.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oke bejaarde draak.
Misschien niet praten over dingen waar je geen ervaring mee hebt.
Sowieso, als je denkt dat wat Google voor je vindt door mensen is geschreven, loop je heel wat jaar achter de feiten aan.
Wie de bal kaatst makkerquote:Op woensdag 5 juni 2024 21:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is dit niet allemaal een beetje te grof Maestro? Tegen Lienekien nota bene. Niet netjes.
Wij zin hier toch niet te samen om elkaar te bestrijden? Opdat wij dat niet vergeten.quote:
Taaladvies.net is een betrouwbare bron.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oke bejaarde draak.
Misschien niet praten over dingen waar je geen ervaring mee hebt.
Sowieso, als je denkt dat wat Google voor je vindt door mensen is geschreven, loop je heel wat jaar achter de feiten aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |