abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213795368
We hebben tientallen voegwoorden; omdat, want, zodat, nadat, dus, hoewel, echter, desalniettemin, enz. enz. Eigenlijk kan ik ze allemaal wel gebruiken, ook de voegwoorden 'mits' en 'tenzij', waar menig persoon de mist mee ingaat.

Maar welke voor mij volledig abstract is, is het voegwoord 'opdat'. In wat voor zinnen zou je dit voegwoord gebruiken?
  woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:44 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213795400
Het voegwoord 'opdat' wordt gebruikt om een doel of bedoeling aan te geven. Hier zijn enkele voorbeeldzinnen waarin 'opdat' gebruikt wordt:

1. **Ik werk hard opdat ik later een goede baan kan krijgen.**
2. **Ze spaarde geld opdat ze een huis kon kopen.**
3. **Hij studeerde laat in de nacht opdat hij zijn examen zou halen.**
4. **De leraar legde de stof meerdere keren uit opdat iedereen het zou begrijpen.**
5. **We vertrokken vroeg opdat we de drukte zouden vermijden.**

In deze zinnen wordt 'opdat' gebruikt om de reden of het doel van de actie in de hoofdzin aan te geven.

Het voegwoord ‘opdat’ kan vaak worden vervangen door ‘zodat’, hoewel ‘opdat’ formeler en ouderwetser klinkt. Beide voegwoorden geven een doel of bedoeling aan.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_213795722
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:28 schreef embedguy het volgende:
Het voegwoord 'opdat' wordt gebruikt om een doel of bedoeling aan te geven. Hier zijn enkele voorbeeldzinnen waarin 'opdat' gebruikt wordt:

4. **De leraar legde de stof meerdere keren uit opdat iedereen het zou begrijpen.**

In deze zinnen wordt 'opdat' gebruikt om de reden of het doel van de actie in de hoofdzin aan te geven.

Het voegwoord ‘opdat’ kan vaak worden vervangen door ‘zodat’, hoewel ‘opdat’ formeler en ouderwetser klinkt. Beide voegwoorden geven een doel of bedoeling aan.

Mensen die deze vraag aan chatgpt stellen en doen alsof ze het zelf geschreven hebben, opdat men denkt dat ze heel intelligent zijn :')
pi_213795731
Ik open een topic over "opdat", opdat / zodat ik weer wat leer over de Nederlandse taal.
  woensdag 5 juni 2024 @ 12:10:45 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213795765
Zijn er nog vragen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_213795836
Opdat wij nooit vergeten…

Dat schiet mij meteen te binnen bij dit voegwoord.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_213795895
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:28 schreef embedguy het volgende:

Ik zou overal "zodat" zeggen
  woensdag 5 juni 2024 @ 12:28:23 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213795952
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 12:22 schreef Evangelion het volgende:

[..]
In de ChatGPT-tekst staat gek genoeg: “ Het voegwoord ‘opdat’ kan vaak worden vervangen door ‘zodat’, hoewel ‘opdat’ formeler en ouderwetser klinkt.”

‘Hoewel’ slaat hier eigenlijk nergens op.

Maar het klopt wel dat ‘opdat’ formeel en plechtig klinkt.
pi_213796581
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 12:22 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Ik hier ook. Maar 'zodat' en 'opdat' hebben dus min of meer dezelfde betekenis. Nooit geweten. :D
  woensdag 5 juni 2024 @ 14:09:48 #10
436847 embedguy
pi_213797002
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 12:06 schreef Farenji het volgende:

[..]
Mensen die deze vraag aan chatgpt stellen en doen alsof ze het zelf geschreven hebben, opdat men denkt dat ze heel intelligent zijn :')
Mensen die deze opmerking maken om maar te laten zien hoe verschrikkelijk slim ze zijn dat ze het door hebben, ondanks dat zelfs een blinde nog kan zien dat het van chatgpt komt :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Life is happening now.
  woensdag 5 juni 2024 @ 14:20:44 #11
436847 embedguy
pi_213797124
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:29 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik hier ook. Maar 'zodat' en 'opdat' hebben dus min of meer dezelfde betekenis. Nooit geweten. :D
Same for me. Ik vond opdat ook maar een gek woord. Ondanks dat ik het wel eens gebruikte.

Vandaar ook dat ik vanuit benieuwdheid de vraag aan chatgpt stelde.
Life is happening now.
  woensdag 5 juni 2024 @ 14:44:55 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213797440
Je hebt hier geen ChatGPT voor nodig. Google werkt beter, want dan kom je bij bronnen die nog gewoon door mensen zijn geschreven.

Zoals:
https://taaladvies.net/opdat-of-zodat/

quote:
Vraag
Is opdat of zodat correct in de volgende zin: Ons bedrijf neemt maatregelen opdat / zodat het in de toekomst beter beschermd is tegen cyberaanvallen?

Antwoord
Zowel opdat als zodat is correct in deze zin. Opdat drukt een doel uit en zodat kan zowel een doel als een gevolg uitdrukken. Opdat is een vrij formeel woord; zodat is voor de meeste taalgebruikers gewoner.

Toelichting
Zodat drukt een gevolg uit, het resultaat van een handeling of gebeurtenis. De betekenis is ‘met als gevolg dat’.

(1) Het regende de hele dag onophoudelijk, zodat de wedstrijd afgelast moest worden.

Opdat drukt een doel uit: het geeft aan wat men met een bepaalde handeling nastreeft. Opdat is een vrij formeel en schrijftalig woord. Gewoner is een beknopte bijzin met om.

(2a) Er wordt een nieuwe motie ingediend, opdat een Kamerbeslissing kan worden geforceerd.

(2b) Er wordt een nieuwe motie ingediend om een Kamerbeslissing te forceren.

In veel zinnen is zowel opdat als zodat mogelijk; doel en gevolg vallen immers vaak samen (het doel is dan een gewenst gevolg). Zodat heeft voor veel mensen de voorkeur omdat het gewoner en minder formeel is.

(3a) We beginnen met enkele leuke activiteiten, zodat de groep elkaar beter leert kennen.

(3b) We beginnen met enkele leuke activiteiten, opdat de groep elkaar beter leert kennen. (formeel)

(4a) Pensioenen moeten hoog genoeg zijn, zodat iedereen prettig kan leven.

(4b) Pensioenen moeten hoog genoeg zijn, opdat iedereen prettig kan leven. (formeel)

Bijzonderheid
In België wordt in een bijzin met opdat vaak zou gebruikt na een hoofdzin in de tegenwoordige tijd. In Nederland is dat minder gebruikelijk.

(5) Zijn leraar geeft hem strafwerk opdat hij zou beseffen wat hij gedaan heeft. (formeel, vooral in België)
  woensdag 5 juni 2024 @ 20:16:33 #13
436222 Japepk
Padvinder
pi_213802052
Ik weet nog ik dat ik in de eerste het Latijnse 'Do ut des' moest vertalen/aangeleerd kreeg en toen in aanraking kwam met 'opdat'. Mijn lerares destijds kon het verschil tussen 'opdat' en 'zodat' niet aan mijn verstand krijgen (ik vertaalde 'zodat' op de toets en dat was dus fout). De eerste vraag die ik het jaar erop aan de nieuwe docent stelde was deze en die wist het duidelijk uit te leggen. Toen gebruikten we, kleine nerds die we waren, natuurlijk 'opdat' elke keer dat het maar mogelijk was.
't Echte en 't ware!
  woensdag 5 juni 2024 @ 20:20:06 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213802130
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 14:44 schreef Lienekien het volgende:
Je hebt hier geen ChatGPT voor nodig. Google werkt beter, want dan kom je bij bronnen die nog gewoon door mensen zijn geschreven.

Zoals:
https://taaladvies.net/opdat-of-zodat/
[..]

Onzin, kan je aan gpt ook gewoon vragen. Sterker nog je kan gpt vragen dit op te zoeken op google en het samen te vatten voor je, en als je niet wil typen vertel je het gewoon.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 5 juni 2024 @ 20:49:38 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213802710
quote:
16s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Onzin, kan je aan gpt ook gewoon vragen. Sterker nog je kan gpt vragen dit op te zoeken op google en het samen te vatten voor je, en als je niet wil typen vertel je het gewoon.
Je bent het niet met me eens. Dat beschouw ik als een groot compliment.
pi_213802738
En de meest belangrijke:

Opdat wij niet vergeten.

https://www.ownv.nl/het-boek-p7213-nl.html

vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 5 juni 2024 @ 20:56:08 #17
459912 FlippingCoin
pi_213802821
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je bent het niet met me eens. Dat beschouw ik als een groot compliment.
Oke bejaarde draak. _O-

Misschien niet praten over dingen waar je geen ervaring mee hebt.

Sowieso, als je denkt dat wat Google voor je vindt door mensen is geschreven, loop je heel wat jaar achter de feiten aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_213803749
quote:
16s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Oke bejaarde draak. _O-

Sowieso, als je denkt dat wat Google voor je vindt door mensen is geschreven, loop je heel wat jaar achter de feiten aan.
Is dit niet allemaal een beetje te grof Maestro? Tegen Lienekien nota bene. Niet netjes.
  woensdag 5 juni 2024 @ 21:55:58 #19
459912 FlippingCoin
pi_213803782
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Is dit niet allemaal een beetje te grof Maestro? Tegen Lienekien nota bene. Niet netjes.
Wie de bal kaatst makker
pi_213803914
quote:
16s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wie de bal kaatst makker
Wij zin hier toch niet te samen om elkaar te bestrijden? Opdat wij dat niet vergeten.
pi_213823405
In het Duits wordt damit (opdat) nog wel regelmatig gebruikt, en niet alleen maar sodass (zodat). Toen ik in Duitsland woonde, ging ik ook automatisch in het Nederlands wat vaker "opdat" zeggen.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 14:44:25 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213823459
quote:
16s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Oke bejaarde draak. _O-

Taaladvies.net is een betrouwbare bron.

Kusjes van je draakje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')