Naja mijn 2 cents: het 'probleem' zit hem ook vooral in het feit dat nieuwe auto's steeds stiller en luxer worden gebouwd met isolatie en allerlei snufjes en veiligheids-systemen waardoor de snelheidsbeleving van mensen gewoon compleet vervaagd. Je zoeft over de weg met 150 en het voelt eerder alsof je 90-100 rijdt.
Zeker in een elektrische auto heb je dat vind ik (en ja ik heb meerdere keren in een EV gereden). Mensen merken nauwelijks meer als ze 140 of 150 rijden en hebben daarbij ook nog het idee dat de auto zo solide en veilig is dat het allemaal makkelijk kan.
Zelf rijd ik nog steeds nu en dan rond in mijn 1997 Toyota Paseo (is nu de 2e auto voor de leuk erbij) en als je daarin 120 rijdt heb je echt al het gevoel dat je behoorlijk hard rijdt. Je voelt elke bump in de weg (ok, hij is verlaagd, maar dan nog

) en omdat er zo goed als nul elektronische snufjes in zit weet je gewoon dat in een noodsituatie het letterlijk alleen jij, je stuur en je rempedaal zonder abs is, en that's it.
Niet dat ik nu wil zeggen dat ze auto's weer zo moeten gaan maken, uiteraard zijn moderne auto's veiliger en meer solide gebouwd (behalve motorisch dan heheh oude toyota's never die

) maar dit om aan te geven dat men hoe dan ook wel hard blijft rijden denk ik, ook al zit er een piepjes systeem of wat dan ook ingebouwd.