Zonder materie geen bewustzijn.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:25 schreef Libertarisch het volgende:
Er is geen materie, er is alleen bewustzijn. De realiteit is non-duaal (monistisch): Advaita.
Advaita betekent dat er maar één realiteit is. De waarnemer en het waargenome zijn één en dezelfde.
Waar is die materie dan?quote:
Overalquote:
Dat kloptquote:De waargenomen (fysieke) wereld bestaat uit kwaliteiten: geluiden, geuren, kleuren, smaken en tasten.
Je brein is materie.quote:Materie is een illusie van je brein.
Nee, wat je waarneemt vindt plaats in je bewustzijn. Dat is geen materie onafhankelijk van je bewustzijn.quote:
Dat klopt. Maar voor dat alles heb je toch echt je brein nodig. En die is gemaakt van materie.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, wat je waarneemt vindt plaats in je bewustzijn. Dat is geen materie onafhankelijk van je bewustzijn.
Wat is materie dan volgens jou?quote:Op zondag 2 juni 2024 10:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar voor dat alles heb je toch echt je brein nodig. En die is gemaakt van materie.
Het doet er niet toe wat materie volgens mij is. Het doet er toe wat materie is. Dat kun je gewoon op wiki vinden.quote:
"Materie of stof is een verzamelbegrip voor datgene waaruit het waarneembare universum is opgebouwd; waarneembaar in die zin dat materie massa heeft en plaats (ruimte) inneemt."quote:Op zondag 2 juni 2024 11:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het doet er niet toe wat materie volgens mij is. Het doet er toe wat materie is. Dat kun je gewoon op wiki vinden.
Dus bewustzijn neemt ruimte in?quote:Op zondag 2 juni 2024 11:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Materie of stof is een verzamelbegrip voor datgene waaruit het waarneembare universum is opgebouwd; waarneembaar in die zin dat materie massa heeft en plaats (ruimte) inneemt."
Materie is datgene waaruit het waarneembare universum is opgebouwd. Het is niet onafhankelijk van bewustzijn.
Materie is gemaakt van bewustzijn.
Dat ben ik met je eens. Dus er is materie en niet zoals je zojuist zei 'er is geen materie'.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Materie of stof is een verzamelbegrip voor datgene waaruit het waarneembare universum is opgebouwd; waarneembaar in die zin dat materie massa heeft en plaats (ruimte) inneemt."
Materie is datgene waaruit het waarneembare universum is opgebouwd. Het is niet onafhankelijk van bewustzijn.
Nee want:quote:Materie is gemaakt van bewustzijn.
Materie is een functie of modus van bewustzijn. Het is geen realiteit op zichzelf.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:32 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Dus er is materie en niet zoals je zojuist zei 'er is geen materie'.
Dit is dus dualisme. Jij bedenkt twee realiteiten: bewustzijn en materie. Dat terwijl er maar één realiteit is, de tweede realiteit heb je gewoon verzonnen.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:32 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Dus er is materie en niet zoals je zojuist zei 'er is geen materie'.
Dat je altijd een instrument nodig hebt om iets waar te nemen, om je ergens bewust van te zijn, wil niet zeggen dat zodra dit instrument wegvalt materie niet meer bestaat. Met andere woorden als iedereen met een brein van materie er niet meer zou zijn dan zou er nog steeds materie zijn, de aarde blijft dan gewoon doordraaien en de zon zal blijven schijnen. Allemaal dankzij materie. Niet door bewustzijn.
Juist het verzinnen van materie zou impliceren dat materie een product is van bewustzijn. Dus wat wil je nu eigenlijk tegen me zeggen? Enerzijds zeg je dat ik hetzelfde als jou denk en anderzijds zeg je dat m'n wereldbeeld een verzameling is van denkfouten en illusies zonder enige vorm van onderbouwing.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Materie is een functie of modus van bewustzijn. Het is geen realiteit op zichzelf.
[..]
Dit is dus dualisme. Jij bedenkt twee realiteiten: bewustzijn en materie. Dat terwijl er maar één realiteit is, de tweede realiteit heb je gewoon verzonnen.
Je wereldbeeld is een verzameling van denkfouten en illusies.
Jij stelt dat het bewustzijn verdwijnt als er geen brein is. Dan zijn er dus twee realiteiten: bewustzijn en materie.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:55 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Juist het verzinnen van materie zou impliceren dat materie een product is van bewustzijn. Dus wat wil je nu eigenlijk tegen me zeggen? Enerzijds zeg je dat ik hetzelfde als jou denk en anderzijds zeg je dat m'n wereldbeeld een verzameling is van denkfouten en illusies zonder enige vorm van onderbouwing.
Er lijkt mij geen reden te zijn om te concluderen dat er twee realiteiten zijn. Dat is uit de lucht gegrepen.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij stelt dat het bewustzijn verdwijnt als er geen brein is. Dan zijn er dus twee realiteiten: bewustzijn en materie.
Dat is dualisme, en dualisme kan niet kloppen.
Over gestoord gesproken.. niet je reactie hoor maar dat mensen nog werkelijk water bij de radio gingen zetten ook.quote:Op zondag 2 juni 2024 06:22 schreef Metalfrost het volgende:
Aarde is alles wat de planeet fysiek maakt. Steen, mineraal, element, rots, zand, modder, boom, struik, plant, microben, bacteriën, virussen, water, rivieren, zeeën, tektonische platen, vulkanen, eilanden, continenten, enzovoort.
Wereld is hoe wij mensen er vorm aan geven. Cultuur, samenlevingen, sociaal gedrag, kunst, enzovoort.
Verder;
[ afbeelding ]
De basis van jouw wereldbeeld is hartstikke zwak.quote:Op zondag 2 juni 2024 12:22 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Er lijkt mij geen reden te zijn om te concluderen dat er twee realiteiten zijn. Dat is uit de lucht gegrepen.
Het verband met dualisme is ook incorrect.
Er kan namelijk alleen sprake zijn van dualisme om tegenstellingen te verklaren die we niet op een andere manier
begrijpen.
Bij materie en bewustzijn gaat het niet om tegenstellingen maar om producten van. Jij zegt dat materie een product van bewustzijn is (hoe je hiertoe gekomen ben is me ondanks al je posten in verschillende posten nog steeds een raadsel), ik zeg dat bewustzijn een product van materie is (je hebt immers je hersenen nodig om waar te kunnen nemen samen met je zenuwstelsel en dergelijke). Naast het feit dat dit geen tegenstellingen zijn is dit ook nog eens eenvoudig te begrijpen. Van dualisme is daarom totaal geen sprake. Het is een loze kreet.
Maar goed, toon anders maar eens aan dat alles van materie verdwijnt zodra wij ons er niet meer van bewust kunnen zijn. Dus zodra er geen werkend brein met zenuwstel en organen zijn om dingen waar te kunnen nemen is het in 1 klap weg met al die materie. Dan bestaat de aarde, de zon en het gehele universum niet meer. Probeer je hier eens op te richten, toon dit maar eens aan, dan hoor ik het nog wel.
Dat broodje dat je dagelijks tot je neemt om je maag te vullen is geen materie? en de drol die je uitschijt ook niet?quote:Op zondag 2 juni 2024 12:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De basis van jouw wereldbeeld is hartstikke zwak.
Jij zegt dat het bewustzijn het product is van materie, terwijl het bestaan van materie nooit is aangetoond.
Nee, het is toch niet onafhankelijk van bewustzijn?quote:Op zondag 2 juni 2024 12:38 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat broodje dat je dagelijks tot je neemt om je maag te vullen is geen materie? en de drol die je uitschijt ook niet?
Je doet een Ali-Kanebalietje. Slap gelul zonder argumentatiequote:Op zondag 2 juni 2024 12:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De basis van jouw wereldbeeld is hartstikke zwak.
Jij zegt dat het bewustzijn het product is van materie, terwijl het bestaan van materie nooit is aangetoond.
En jij verzint dingen die niet bestaan.quote:Op zondag 2 juni 2024 12:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je doet een Ali-Kanebalietje. Slap gelul zonder argumentatie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |