Het is allemaal nog niet perfect, mijn oud werkgever heeft inmiddels wel laadpalen op het parkeerterrein (voor klanten, personeel en in de toekomst ook voor de eigen busjes), het kan dus wel. Maar dat zal vaak meer tijd kosten. Als 50% van de auto's EV's zijn, leven we ook weer in een andere realiteit dan nu.quote:Op woensdag 5 juni 2024 14:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ja. Maar de meeste mensen werken overdag en dan moet je maar hopen dat je baas een hele rij krachtstroomstopcontacten wil monteren in de parkeergarage of op hun parkeerplaats. Als ze die hebben, natuurlijk.
Tweakers kan honderd en 1 redenen opnoemen waarom de netbeheerders en tennet hier slachtoffer van zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, op Tweakers heb ik me daar ook niet populair mee gemaakt.
Allemaal gelul over accu's een weet ik 't wat. Ik zie je nergens aannemelijk maken dat 'rijke deugers' met zonnepanelen er niet voor zorgen dat jij ook ook van goedkope stroom kan profiteren.quote:Op woensdag 5 juni 2024 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoiets?
[..]
Of deze?
Misschien deze?
Deze kan ook.
Kies maar.
Ok, wanneer kunnen ze dat en wat moeten ze daar voor doen?quote:Op woensdag 5 juni 2024 14:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Allemaal gelul over accu's een weet ik 't wat. Ik zie je nergens aannemelijk maken dat 'rijke deugers' met zonnepanelen er niet voor zorgen dat jij ook ook van goedkope stroom kan profiteren.
Ik ken een tjappie die een dynamisch contract had en dacht geld te verdienen met een negatieve stroomprijs, toen zijn prijs 10cent negatief was had hij de zonnepanelen uitgezet en allemaal kachels en lampen aan, spreekwoordelijk gezien kwam er rook uit zijn meter omdat die schijf zo hard ronddraaidequote:Op woensdag 5 juni 2024 11:55 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Uiteraard, er zullen momenten zijn dat de stroomprijs 0 of negatief is en als je dan zelf niks nuttigs met die stroom weet te doen kun je je panelen beter uitzetten.
Maar er komen ook wel weer technologieën en business cases om wel iets nuttigs iets met die stroom te doen.
Bv op een SLIM moment je EV opladen en niet dom om 18:00 als je thuiskomt uit je werk.
Of als warmte opslaan in een buffervat.
Of e-methanol mee maken waar je supervette dingen mee kunt doen.
Contractje afsluiten.quote:Op woensdag 5 juni 2024 15:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, wanneer kunnen ze dat en wat moeten ze daar voor doen?
Zo'n contractje waardoor mensen vorig jaar meer dan 700 Euro per maand moesten betalen voor hun stookkosten? Ah, ze moeten eerst vloerverwarming aanleggen en een warmtepomp installeren. Check.quote:
quote:De batterijtechnologie wordt steeds beter, concurrerender. Batterijen werden vroeger 8% per jaar efficiënter, dat is nu 18% geworden. Ook de prijzen dalen.
Mensen zullen ze straks overal in huis hebben, ik denk dat er ook containers in de woonwijken komen.
De kunst en de toekomst wordt om dat allemaal flexibel met elkaar te blijven verbinden.
nze klanten eisen dat hun netwerk tot een duizendste van een seconde ononderbroken werkt.
Dat kan”, zo wijst hij op het interieur van een container vol accu’s.
Wispelturig
De ’elektrificatie’, met overgang naar batterijen, warmtepompen en andere technologie kan technisch snel gaan. „Maar om massa te krijgen, moeten consumenten en bedrijven van de overheid wel de zekerheid hebben dat de techniek in de toekomst mag”, zegt Koolen.
Het zal je verbazen maar ik heb hier al 6 jaar een warmtepomp en geen vloerverwarming.quote:Op woensdag 5 juni 2024 16:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zo'n contractje waardoor mensen vorig jaar meer dan 700 Euro per maand moesten betalen voor hun stookkosten? Ah, ze moeten eerst vloerverwarming aanleggen en een warmtepomp installeren. Check.
Ok, hoogrendementsradiatoren en een hele goede isolatie. Heb je ook een inductiefornuis?quote:Op woensdag 5 juni 2024 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zal je verbazen maar ik heb hier al 6 jaar een warmtepomp en geen vloerverwarming.
Ik heb 68 panelen (op 2x 8kW 3-fase omvormers), een 90cm inductiekookplaat (max 11kW) en een warmtepomp op 3-fasen en dat gaat prima op 3x 25A.quote:Op woensdag 5 juni 2024 18:58 schreef kipknots het volgende:
Bij 30 panelen, ev, inductie koken, warmtepomp zal iemand toch al wel op 3x35 ampere zitten qua aansluiting?
Diegene betaald bij enexis dan al 4x het normale tarief aan netbeheerkosten. Dus snap niet zo goed wat ze nog meer willen.
Ik dacht dat we het over de elektriciteitsrekening hadden, en nu kom jij met warmtepompen en vloerverwarming aanzetten.quote:Op woensdag 5 juni 2024 16:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zo'n contractje waardoor mensen vorig jaar meer dan 700 Euro per maand moesten betalen voor hun stookkosten? Ah, ze moeten eerst vloerverwarming aanleggen en een warmtepomp installeren. Check.
Het is een misverstand dat je voor een warmtepomp heel goede isolatie nodig hebt.quote:Op woensdag 5 juni 2024 18:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, hoogrendementsradiatoren en een hele goede isolatie. Heb je ook een inductiefornuis?
Ik heb een woning uit 2003 en nog één uit 1972 in de verhuur dus ik zit daar in totaal wel fors overheen, uiteraard.quote:Die 40.000 Euro aan verbouwingskosten om CO2 neutraal te worden komt van de Rekenkamer, daar hebben we het al eerder over gehad. Hoeveel heb jij er aan uitgegeven, als je dat wilt vertellen?
Iets met doelpalen. Jij wil horen dat we nu met een dynamisch contract rond de middag in de zomer weinig betalen voor elektriciteit, of zelfs geld terugkrijgen. Dat klopt. Heeft de gemiddelde burger daar wat aan? Nee.quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik dacht dat we het over de elektriciteitsrekening hadden, en nu kom jij met warmtepompen en vloerverwarming aanzetten.
iedereen met een dynamisch contract die een batterij zal installeren die gaat geld verdienenquote:Op woensdag 5 juni 2024 20:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Iets met doelpalen. Jij wil horen dat we nu met een dynamisch contract rond de middag in de zomer weinig betalen voor elektriciteit, of zelfs geld terugkrijgen. Dat klopt. Heeft de gemiddelde burger daar wat aan? Nee.
Totdat de zonnepanelenbezitters allemaal een accu hebben en/of ze hun zonnepanelen uitzetten als de stroomprijs negatief is? Dus eigenlijk alleen zolang de meerderheid kan salderen?quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen met een dynamisch contract die een batterij zal installeren die gaat geld verdienen
als de zonnepanelen negatief opleveren, dan heb je dus je thuisaccu hequote:Op donderdag 6 juni 2024 00:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Totdat de zonnepanelenbezitters allemaal een accu hebben en/of ze hun zonnepanelen uitzetten als de stroomprijs negatief is? Dus eigenlijk alleen zolang de meerderheid kan salderen?
Je vraag suggereert dát je het gaat terugverdienen. Als je nu een contract afsluit op de onbalansmarkt dan verdien je het wel terug, maar op de dagmarkt verdien je het niet terug. Zonnepanelen kun je met de negatieve prijzen beter in oost-westrichting plaatsen in plaats van zuid.quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoe snel ga je die terugverdienen?
door het verschil tussen dag en nachtstroom hequote:Op donderdag 6 juni 2024 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe snel ga je die terugverdienen?
Maar als ik het goed begrijp, heb je op de onbalansmarkt die zonnepanelen niet nodig?quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je vraag suggereert dát je het gaat terugverdienen. Als je nu een contract afsluit op de onbalansmarkt dan verdien je het wel terug, maar op de dagmarkt verdien je het niet terug. Zonnepanelen kun je met de negatieve prijzen beter in oost-westrichting plaatsen in plaats van zuid.
Nee, er ligt een kabel door de hele straat. Die kabel heeft een weerstand. Hoe meer stroom er doorheen moet, hoe sneller de spanning inzakt (en hoe warmer hij wordt). Het kan dus zo zijn, dat als de kabel te dun is, de spanning aan het einde van de straat te laag is geworden, zelfs als hij aan het begin van de straat zo hoog mogelijk is. En als de spanning al heel hoog is, schakelt de omvormer van je zonnepanelen snel uit. Je kunt dan niet van het zonnige weer profiteren.quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:29 schreef Bloemkool het volgende:
Dus als ik 1000 watt gebruik dan versluit de kabel minder snel dan iemand die 3000 watt gebruikt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |