abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213720191
Bij een beklimming van een vulkaan op Bali is afgelopen donderdag een Nederlandse vrouw om het leven gekomen. Dat meldt de politie op het Indonesische vakantie-eiland. De 29-jarige toeriste viel voor de ogen van haar vriend in een ravijn en overleed later aan haar verwondingen in het ziekenhuis.

De twee waren volgens de politie zonder gids op pad gegaan. Daarmee sloegen ze strenge adviezen van lokale overheden in de wind. De vulkaan in kwestie, Gunung Agung, kan zonder professionele ondersteuning levensgevaarlijk zijn om te beklimmen. Jaarlijks overlijden daardoor meerdere klimmers, vaak doordat ze uitglijden.

Gunung betekent berg en Agung betekent groots. Het is met 3142 meter de hoogste berg op het eiland. De bevolking ziet de vulkaan als heilig en als woonplaats van de goden. De vulkaan ligt in het noordoosten van Bali, op ongeveer 70 kilometer van de drukke badplaatsen Kuta en Seminyak.

Tempelroute

De Nederlandse (29), die in Indonesische media met haar initialen FB wordt genoemd, koos samen met haar Deense vriend voor een tempelroute, een klim die gemiddeld zeven uur duurt om helemaal af te maken. Aan het einde van de route kunnen toeristen de Pasar Agung-tempel bewonderen: een beloning voor de klimmers die de route weten te voltooien.

Bron

Wat moet het afschuwelijk zijn voor die vriend om dat aan te moeten zien. Alleen maar verliezers.

Tegelijker tijd speelt er bij mij wel een andere vraag: In godsnaam waarom zijn het altijd Nederlanders die de arrogantie opbrengen om dringende adviezen in de wind te slaan met alle gevolgen van dien :N
  woensdag 29 mei 2024 @ 09:22:23 #2
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213720246
Hollanders zijn avontuurlijk ingesteld met vaak een iets te kinderlijke naïviteit.

Edit: gelukkig niet zo erg als de Australiërs.

Moet je voor de grap eens kijken wat er gebeurt als ze besluiten deel te nemen aan het verkeer in en rondom Jakarta. :P
Heel veel sambal
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:05:03 #3
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_213721021
In de bergen is het altijd oppassen geblazen. Ik heb zelf lang geleden de Grossglockner beklommen, maar dan wel onder leiding van een bergführer. Sneeuw ijs en gladheid in augustus, stijgijzers ed. waren hard nodig. Terwijl het in augustus ook prachtig weer kan zijn en je in T-shirt naar boven kan als je geluk hebt. Een vriendin destijds had hem eerder gedaan en de foto's als bewijs. En juist daarom is het zo belangrijk om een gids te hebben. Die kunnen het weer beter voorspellen, weten wat wel of niet kan en kunnen zelfs de tocht afbreken als het moet.

Ik heb ook vaak het idee dat het een combinatie van onderschatting, maar vooral ook (verkeerde) kostenbesparing is. Een gids mee kost nu eenmaal geld (al zal dat op Bali nog wel meevallen) maar mijn veiligheid is mij wel wat waard. Zeker als er echt uitdrukkelijk gewaarschuwd wordt om een gids mee te nemen vind ik dit toch wel een gevalletje eigen schuld dikke bult (al gun je dit niemand natuurlijk).

[ Bericht 14% gewijzigd door RealistAtheist op 29-05-2024 11:58:55 ]
pi_213721038
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:05 schreef RealistAtheist het volgende:
In de bergen is het altijd oppassen geblazen. Ik heb zelf lang geleden de Grossglockner beklommen, maar dan wel onder leiding van een bergführer. Ik heb ook vaak het idee dat het een combinatie van onderschatting, maar ook (verkeerde) kostenbesparing is. Een gids mee kost nu eenmaal geld (al zal dat op Bali nog wel meevallen) maar mijn veiligheid is mij wel wat waard. Zeker als er echt uitdrukkelijk gewaarschuwd wordt om een gids mee te nemen vind ik dit toch wel een gevalletje eigen schuld dikke bult (al gun je dit niemand natuurlijk).
Ach, zo'n gids is geldklopperij. Ik kan het heus wel zondeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaahhhhhhh.........
pi_213721050
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:15 schreef Gibson88 het volgende:
De twee waren volgens de politie zonder gids op pad gegaan. Daarmee sloegen ze strenge adviezen van lokale overheden in de wind. De vulkaan in kwestie, Gunung Agung, kan zonder professionele ondersteuning levensgevaarlijk zijn om te beklimmen. Jaarlijks overlijden daardoor meerdere klimmers, vaak doordat ze uitglijden.
Darwin
pi_213721061
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach, zo'n gids is geldklopperij. Ik kan het heus wel zondeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaahhhhhhh.........
Ja, wat weet zo'n gids er nou van die doet het enkel voor het geld! Stem pvv! ikke ikke ikke!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:18:07 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213721110
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:05 schreef RealistAtheist het volgende:
In de bergen is het altijd oppassen geblazen. Ik heb zelf lang geleden de Grossglockner beklommen, maar dan wel onder leiding van een bergführer. Sneeuw ijs en gladheid in augustus, stijgijzers ed. waren hard nodig. Terwijl het in augustus ook prachtig weer kan zijn en je in T-shirt naar boven kan als je geluk hebt. Een vriendin destijds had hem eerder gedaan en de foto's als bewijs. En juist daarom is het zo belangrijk om een gids te hebben. Die kunnen het weer beter voorspellen, weten wat wel of niet kan en kunnen zelfs de tocht afbreken als het moet.

Ik heb ook vaak het idee dat het een combinatie van onderschatting, maar ook (verkeerde) kostenbesparing is. Een gids mee kost nu eenmaal geld (al zal dat op Bali nog wel meevallen) maar mijn veiligheid is mij wel wat waard. Zeker als er echt uitdrukkelijk gewaarschuwd wordt om een gids mee te nemen vind ik dit toch wel een gevalletje eigen schuld dikke bult (al gun je dit niemand natuurlijk).
Geinige term wel :D

Ik heb een wet op reis met dit soort dingen, als lokalen het verstandig vinden, doe het. Precies hierom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:27:29 #8
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213721183
quote:
8s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:11 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja, wat weet zo'n gids er nou van die doet het enkel voor het geld! Stem pvv! ikke ikke ikke!
...riiiiiight.

Issue much pompom?
Zelfs in een topic over een vulkaan en bali moet je je frustratie over de NLse politiek laten blijken... Het heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets met elkaar te maken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:55:40 #9
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213721373
quote:

[..]
gaat het wel?
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:58:05 #10
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213721393
Doet me denken aan dat ongeval op de tafelberg in SA .
pi_213721395
Zo'n Bergführer, klimt ie met 1 arm schuin omhoog 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:58:55 #12
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213721400
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
Zo'n Bergführer, klimt ie met 1 arm schuin omhoog 😱
*Marcheert
pi_213721492
Tja, die waarschuwingen en adviezen zijn er niet voor niks.

En als je die dan stug negeert, tja.

Doet me denken aan dat Nederlandse stel dat jaren geleden lange tijd ontvoerd is geweest in Jemen (of Mali of zo).

Hadden letterlijk alle veiligheidsvoorschriften, waarschuwingen en adviezen genegeerd, en liepen nog net niet rond met een groot bord met 'ontvoer ons' rond.
A murky, forgotten land.
pi_213721504
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:05 schreef RealistAtheist het volgende:

Ik heb ook vaak het idee dat het een combinatie van onderschatting, maar vooral ook (verkeerde) kostenbesparing is. Een gids mee kost nu eenmaal geld (al zal dat op Bali nog wel meevallen) maar mijn veiligheid is mij wel wat waard. Zeker als er echt uitdrukkelijk gewaarschuwd wordt om een gids mee te nemen vind ik dit toch wel een gevalletje eigen schuld dikke bult (al gun je dit niemand natuurlijk).
Of een overschatting van eigen kunnen, maar goed dat is natuurlijk een mes snijdt aan twee kanten verhaal.
Uiteindelijk heeft deze dame de hoogste tol betaald voor een totale stupiditeit.
quote:

[..]
Ik snap de correlatie met de PVV niet helemaal.
pi_213721514
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:13 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Of een overschatting van eigen kunnen, maar goed dat is natuurlijk een mes snijdt aan twee kanten verhaal.
Uiteindelijk heeft deze dame de hoogste tol betaald voor een totale stupiditeit.
[..]
Ik snap de correlatie met de PVV niet helemaal.
Ik zat maar te kutten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213721515
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Geinige term wel :D

Ik heb een wet op reis met dit soort dingen, als lokalen het verstandig vinden, doe het. Precies hierom.
Precies dit. Als ik het advies krijg een gids mee te nemen o.i.d. of Zwem niet in de branding, dan neem ik dat serieus en doe ik het dan ook maar niet.
pi_213721521
Dat zo'n berg dat eist is nog tot daar aan toe.
Maar waarom wordt zo'n eis in godsnaam ingewilligd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213721546
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:14 schreef koemleit het volgende:
Dat zo'n berg dat eist is nog tot daar aan toe.
Maar waarom wordt zo'n eis in godsnaam ingewilligd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik eis ijs :(
A murky, forgotten land.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:51:45 #19
3542 Gia
User under construction
pi_213721894
TT suggereert dat het aan de berg ligt, maar het was gewoon een domme fout van deze vrouw.
pi_213721990
quote:

Tegelijker tijd speelt er bij mij wel een andere vraag: In godsnaam waarom zijn het altijd Nederlanders die de arrogantie opbrengen om dringende adviezen in de wind te slaan met alle gevolgen van dien :N
Zijn het wel altijd Nederlanders, of horen we er hier gewoon niks van als er bijvoorbeeld een Japanner ergens van een vulkaan in Timboektoe afglijdt omdat ie geen gids wilde?

quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:16 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik eis ijs :(
SPOILER
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213722126
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 13:02 schreef recursief het volgende:

[..]
Zijn het wel altijd Nederlanders, of horen we er hier gewoon niks van als er bijvoorbeeld een Japanner ergens van een vulkaan in Timboektoe afglijdt omdat ie geen gids wilde?
[..]
SPOILER
Is ook wel een beetje omdat we hier overdreven betutteld worden. Als er hier borden staan met gevaarlijk of er is bijvoorbeeld een weeralarm ofzo dan valt het doorgaans allemaal nogal mee. Zelfde bijvoorbeeld voor adviessnelheden in bochten. Dat is ook allemaal wel erg aan de veilige kant. We worden heel vaak gewaarschuwd voor dingen die niks voorstellen. In sommige andere landen waarschuwen ze alleen voor zaken waar dat ook echt relevant is.
  woensdag 29 mei 2024 @ 13:27:31 #22
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213722209
Gevalletje penny wise, pound foolish.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 29 mei 2024 @ 13:35:14 #23
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_213722276
Play stupid games , win stupid prizes
Ik ben inmiddels overleden
pi_213722282
quote:

[..]
[..]
SPOILER
Ander voorbeeld over vaak vermijdbare doden.

Er verdrinken in nl bijvoorbeeld jaarlijks rond de 80 mensen een gedeelte zijn immigranten of buitenlanders ik kan geen 80 topics per jaar over al die verdrinkingen vinden. :D
  woensdag 29 mei 2024 @ 13:38:53 #25
33189 RM-rf
1/998001
pi_213722295
quote:
In godsnaam waarom zijn het altijd Nederlanders die de arrogantie opbrengen om dringende adviezen in de wind te slaan met alle gevolgen van dien
waarom beweer jij dat dit enkel nederlanders zou overkomen?

quote:
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213722342
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 13:18 schreef DIJK het volgende:

[..]
Is ook wel een beetje omdat we hier overdreven betutteld worden. Als er hier borden staan met gevaarlijk of er is bijvoorbeeld een weeralarm ofzo dan valt het doorgaans allemaal nogal mee. Zelfde bijvoorbeeld voor adviessnelheden in bochten. Dat is ook allemaal wel erg aan de veilige kant. We worden heel vaak gewaarschuwd voor dingen die niks voorstellen. In sommige andere landen waarschuwen ze alleen voor zaken waar dat ook echt relevant is.
La ik ga zoeken naar dodelijke ongelukken op mount Agung dan vind ik heel snel een Amerikaan, een Fransman, een Indonesier en dan nu een Nederlander. Ik denk dat het misschien wel alleen maar perceptie is dat Nederlanders dit vaker overkomt dan anderen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213722573
quote:

[..]
[..]
SPOILER
Omdat een Japanner mt Fuji op zijn territorium heeft staan. En een Japanner zal doorgaans wat minder eigenwijs zijn, vermoed ik.
  woensdag 29 mei 2024 @ 14:34:52 #28
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_213722777
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 13:44 schreef recursief het volgende:
La ik ga zoeken naar dodelijke ongelukken op mount Agung dan vind ik heel snel een Amerikaan, een Fransman, een Indonesier en dan nu een Nederlander. Ik denk dat het misschien wel alleen maar perceptie is dat Nederlanders dit vaker overkomt dan anderen.
Al met al mag gezegd worden dat Agung geen gevaarlijke berg is. Simpele hike omhoog zolang je het pad volgt. Waarschijnlijk is het hier fout gegaan..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')