https://www.ad.nl/binnenl(...)-overleden~ae48d6ac/quote:Politie schiet na dreigende situatie in Groningen, 24-jarige vrouw overleden
Een 24-jarige vrouw uit Groningen is afgelopen nacht overleden nadat een agent gericht had geschoten bij een dreigende situatie aan de Helperzoom in Groningen.
De politie kreeg rond middernacht een melding van een dreigende situatie in een woning aan de Helperzoom. Ter plekke is op een gegeven moment een situatie ontstaan waarbij een agent zicht genoodzaakt voelde om gericht op de verdachte te schieten. De vrouw raakte ernstig gewond en overleed later aan haar verwondingen.
De betrokken agenten bleven volgens een woordvoerder ongedeerd. Ze zijn opgevangen door collega's van het team collegiale ondersteuning. Op het plaats delict is door de politie langere tijd onderzoek verricht naar het incident.
Omdat er is geschoten door de politie, is de Rijksrecherche in kennis gesteld. Zij zullen het incident onderzoeken. In alle gevallen van vuurwapengebruik door politiefunctionarissen met letsel of dood tot gevolg doet de Rijksrecherche, een opsporingsdienst die deel uitmaakt van het Openbaar Ministerie, onderzoek.
Lijkt me wel ja… heftig zeg.quote:Op maandag 27 mei 2024 10:34 schreef Momo het volgende:
Zou de vrouw zelf ook een wapen hebben gehad? De dreiging moet wel serieus zijn voordat ze gaan schieten.
Die vent heeft zichzelf opgeknoopt in de bajes tochquote:
Helperzoom is niet in of bij een probleemwijk.quote:
Lijkt inderdaad sprake te zijn van de inname van een mes.quote:Op maandag 27 mei 2024 11:57 schreef StateOfMind het volgende:
Aangezien agenten hun vuurwapen mogen gebruiken als zij, of een collega, zich in direct (levens) gevaar bevinden, ga ik uit van het volgende scenario.
Ik gok erop dat de politie daar naartoe is gegaan voor een of andere melding.
En eenmaal binnen pakte de vrouw een mes en rende daar mee op de agent af, die zich daardoor genoodzaakt zag om te schieten.
quote:Op maandag 27 mei 2024 12:01 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Lijkt inderdaad sprake te zijn van de inname van een mes.
https://www.sikkom.nl/nie(...)rlijdt-29060236.html
De politie zou meer moeten schieten?quote:Op maandag 27 mei 2024 10:38 schreef TAmaru het volgende:
de politie in Nederland gebruikt absoluut niet snel genoeg het wapen.
Zeker. De politie in Nederland schiet bijv. doorgaans niet eens als verdachten dreigen te ontsnappen of als ze worden aangevallen met vuisten of steekwapens. En inderdaad bij gewelddadige protesten niet. Ook daar zou inzet van wapens of in elk geval dreiging met wapens door de politie snel een einde maken aan de situatie.quote:
Dat weet ik nog zo net niet. Je ziet in landen waar de politie sneller een wapen trekt en gebruikt dat er ook meer geweld tegen hun wordt gebruikt als reactie.quote:Op maandag 27 mei 2024 13:18 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zeker. De politie in Nederland schiet bijv. doorgaans niet eens als verdachten dreigen te ontsnappen of als ze worden aangevallen met vuisten of steekwapens. En inderdaad bij gewelddadige protesten niet. Ook daar zou inzet van wapens of in elk geval dreiging met wapens door de politie snel een einde maken aan de situatie.
Is dat zo? Waar haal je die gegevens vandaan? Ik kan me voorstellen dat dat in Amerika geldt, maar daar kan ook iedereen aan een gun komen, dus op zich komt dat niet doordat de politie sneller een wapen trekt.quote:Op maandag 27 mei 2024 13:37 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat weet ik nog zo net niet. Je ziet in landen waar de politie sneller een wapen trekt en gebruikt dat er ook meer geweld tegen hun wordt gebruikt als reactie.
Niet in alle staten van de VS mag je een wapen hebben, bovendien, een land als Zwitserland zijn ook veel privewapens in omloop.quote:Op maandag 27 mei 2024 13:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Is dat zo? Waar haal je die gegevens vandaan? Ik kan me voorstellen dat dat in Amerika geldt, maar daar kan ook iedereen aan een gun komen, dus op zich komt dat niet doordat de politie sneller een wapen trekt.
In Nederland mag de politie alleen gericht schieten in zeer uitzonderlijke situaties.quote:Op maandag 27 mei 2024 13:18 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zeker. De politie in Nederland schiet bijv. doorgaans niet eens als verdachten dreigen te ontsnappen of als ze worden aangevallen met vuisten of steekwapens. En inderdaad bij gewelddadige protesten niet. Ook daar zou inzet van wapens of in elk geval dreiging met wapens door de politie snel een einde maken aan de situatie.
In Nederland niet gelukkig.quote:Op maandag 27 mei 2024 10:33 schreef Gibson88 het volgende:
Politieagenten schieten namelijk niet zomaar.
En bij Eritrese relschoppers…etc etcquote:Op maandag 27 mei 2024 12:32 schreef StateOfMind het volgende:
En bij 'demonstraties' waarbij er met ammoniak en brandblussers wordt gegooid
Als er iemand met een mes een steekbeweging richting jouw lijf maakt lukt dat in t been schieten mss niet meer. Zoiets ?quote:
Nou nee, eerder al.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als er iemand met een mes een steekbeweging richting jouw lijf maakt lukt dat in t been schieten mss niet meer. Zoiets ?
Een been is een klein smal doelwit, en derhalve sowieso al lastiger te raken.quote:
Oh ja, dat is waar, zo’n been is klein. Maar richten ze dan echt op de borst als zo iemand zwaaiend met een mes dichterbij komt?quote:Op maandag 27 mei 2024 18:49 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Een been is een klein smal doelwit, en derhalve sowieso al lastiger te raken.
Helemaal als die persoon niet stilstaat.
En als iemand met een dodelijk wapen (mes of vuurwapen en zo) op een agent afkomt, dan rest er niks anders dan die persoon uit te schakelen, en dat is met schoten op het torso.
Waar anders ? Arm of hoofd ? En als die persoon in beweging is heb je het wellicht niet zelf in de hand waar de kogel het lichaam treft.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh ja, dat is waar, zo’n been is klein. Maar richten ze dan echt op de borst als zo iemand zwaaiend met een mes dichterbij komt?
Ja dat laatste ja.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:05 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Waar anders ? Arm of hoofd ? En als die persoon in beweging is hebt je het wellicht niet zelf in de hand waar de kogel het lichaam treft.
Als de situatie dusdanig ernstig dat de veiligheid van de agent in acuut of zelfs levensgevaar is, dan mogen ze idd gericht schieten om iemand uit te schakelen.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh ja, dat is waar, zo’n been is klein. Maar richten ze dan echt op de borst als zo iemand zwaaiend met een mes dichterbij komt?
En dan inderdaad op de borst.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als de situatie dusdanig ernstig dat de veiligheid van de agent in acuut of zelfs levensgevaar is, dan mogen ze idd gericht schieten om iemand uit te schakelen.
Noemen ze “ noodweer “ vuur.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als de situatie dusdanig ernstig dat de veiligheid van de agent in acuut of zelfs levensgevaar is, dan mogen ze idd gericht schieten om iemand uit te schakelen.
Helperzoom is inderdaad een degelijke wijk, zelden dat je daar tuig tegenkomt, maar goed waar sociale huur is, wonen ook geheid debielen.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:44 schreef Seeburg54 het volgende:
Het was nooit een pauperwijk, de grootouders van mijn man hebben er gewoond. Maar later begon er wel het een en ander te veranderen, het oude mens is ooit overvallen in hun portiek.
Een been is overigens niet direct minder dodelijk. In Hollywood films wel, maar in het echt is dat niet zo. In de benen lopen grote slagaderen met een grote kans om die te raken. En als die worden geraakt is het lichtje heel snel uit.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |