abonnement Unibet Coolblue
pi_213699779
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 17:19 schreef Hiddendoe het volgende:
Het lijkt mij overduidelijk. Overheid onder mark rutte hechtte minder waarde aan onderwijs en medische zorg.
Diezelfde mark die vertelde dat hij na zijn politieke carriere absoluut niet naar het buitenland zou gaan, maar een baantje in het onderwijs zou nemen.
Diezelfde mark die nu al zijn pijlen richt op een baantje bij de andere euro-uitvreters.
De onderwijsbegroting is de afgelopen tien jaren met miljarden euro's gestegen, terwijl het aantal leerlingen steeds daalt.
  maandag 27 mei 2024 @ 09:25:04 #52
3542 Gia
User under construction
pi_213699811
Maar hoezo leven alle leerkrachten die longcovid hebben opgelopen nu op bijstandsniveau? Als ze afgekeurd zijn, krijgen ze toch WIA/IVA of hoe dat tegenwoordig ook heet en vaak is er ook nog een partner met een inkomen. Dan leef je toch niet op bijstandsniveau!

Zelfs een alleenstaande heeft aan arbeidsongeschiktheidsuitkering al heel wat meer dan bijstandsniveau.

Verder: Wat heb je aan eenmalig 24.000? Dat is een pleister op een wonde. Volgend jaar is dat op en trekken ze weer aan de bel.

Het was een pandemie waar niemand wat aan kon doen. Heel veel mensen in heel veel beroepsgroepen hebben long covid eraan over gehouden, maar niet per se vanwege het werk. Waarom zou dat gecompenseerd moeten worden.
Als er oorzaken zijn die de overheid te verwijten valt, dan vind ik compensatie terecht. En dat is eigenlijk alleen maar zo voor zorgpersoneel en dan met name in de de bejaardenzorg. Die hadden geen beschermende middelen en werkten met een doelgroep die kwetsbaar en vatbaar was voor het virus.

En anders kun je bijna elke werkende in Nederland wel die compensatie gaan geven. Bouwmarktmedewerkers moesten, bijvoorbeeld, ook gewoon doorwerken en konden op het werk corona oplopen.
pi_213701024
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik heb ook gewoon mijn werk blijven doen als machinist en een airco in die trein helpt ook zo lekker mee. En een trein overnemen van een collega die mogelijk besmet was ook een risico. En nogal wat volk tijdens de eerste golf op de perrons etc. Nu weet ik niet meer zeker of je wel een verplichte test moest hebben laten uitvoeren.

Alleen was mijn werkgever(NS) wel zo slim of in iedergeval bedachtzaam om je niet onder druk te zetten om te komen werken. Werken was in die tijd een kwestie van eigen verantwoordelijkheid nemen. Je kwam of je kwam niet. Genoeg collega,s die maanden thuis hebben gezeten omdat ze het niet vertrouwden.

In de zorg werd mijn partner onder druk gezet te komen werken ondanks koorts en zonder bescherming tijdens die eerste golf. Gelukkig is die volledig hersteld en krijgt dus die vergoeding ook niet wat terecht is.

Bovendien en dat vergeet men wel vaker. Deze vergoeding krijg je alleen maar als je door long covid niet meer kunt werken. Je bent dus afgekeurd en hebt dus een behoorlijke schadepost. Iemand die hersteld is krijgt die vergoeding in de zorg sowieso ook niet.
Je kwam of je kwam niet? Hoe kunnen ze thuis blijven dan. Ziekmelden ofzo ?

Ik ben geen dag thuis gebleven vanwege corona maar ik ga nu niet lopen janken om een beloning hoor :')

[ Bericht 6% gewijzigd door Sjemmert op 27-05-2024 12:33:52 ]
pi_213701117
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Hoe kunnen ze thuis blijven dan. Ziekmelden ofzo ?
Ja, daarom ook dat er destijds veel minder treinen reden. Het was ook nog eens zo als een collega een partner had die ziek was of een partner had met een hoog risico om covid te krijgen bleef je normaliter ook thuis, NS
maakte daar geen probleem van. Er zullen best collega's zijn geweest die daarvan profiteerden. Maar je moet altijd voorzichtig zijn met dat soort uitspraken. Zeker omdat covid toch wel als zeer serieus gezien werd.
Ik heb wel eens late diensten gedraaid toen de lockdown(avondklok) ingevoerd was. Totaal geen mens te zien op station Eindhoven en dat op een Zaterdag. Zo bizar had ik nog nooit meegemaakt. Compleet verlaten station.

Wat je ook niet moet vergeten is dat een veiligheidsfunctie zoals machinist door NS zeer serieus genomen word en NS van je verwacht niet te gaan werken als je niet fit to drive bent(lichamelijk maar ook geestelijk). Ga je toch werken en het gaat mis heb je hele zware papieren. Die verantwoording moet je wel zelf nemen,

[ Bericht 7% gewijzigd door Cherni op 27-05-2024 12:40:09 ]
pi_213701171
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:25 schreef Gia het volgende:
Maar hoezo leven alle leerkrachten die longcovid hebben opgelopen nu op bijstandsniveau? Als ze afgekeurd zijn, krijgen ze toch WIA/IVA of hoe dat tegenwoordig ook heet en vaak is er ook nog een partner met een inkomen. Dan leef je toch niet op bijstandsniveau!

Zelfs een alleenstaande heeft aan arbeidsongeschiktheidsuitkering al heel wat meer dan bijstandsniveau.

Verder: Wat heb je aan eenmalig 24.000? Dat is een pleister op een wonde. Volgend jaar is dat op en trekken ze weer aan de bel.

Het was een pandemie waar niemand wat aan kon doen. Heel veel mensen in heel veel beroepsgroepen hebben long covid eraan over gehouden, maar niet per se vanwege het werk. Waarom zou dat gecompenseerd moeten worden.
Als er oorzaken zijn die de overheid te verwijten valt, dan vind ik compensatie terecht. En dat is eigenlijk alleen maar zo voor zorgpersoneel en dan met name in de de bejaardenzorg. Die hadden geen beschermende middelen en werkten met een doelgroep die kwetsbaar en vatbaar was voor het virus.

En anders kun je bijna elke werkende in Nederland wel die compensatie gaan geven. Bouwmarktmedewerkers moesten, bijvoorbeeld, ook gewoon doorwerken en konden op het werk corona oplopen.
Zodra dat geld op is kunnen ze ineens weer werken.
pi_213701196
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:37 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Zodra dat geld op is kunnen ze ineens weer werken.
foutje
pi_213701285
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:30 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ja, daarom ook dat er destijds veel minder treinen reden. Het was ook nog eens zo als een collega een partner had die ziek was of een partner had met een hoog risico om covid te krijgen bleef je normaliter ook thuis, NS
maakte daar geen probleem van. Er zullen best collega's zijn geweest die daarvan profiteerden. Maar je moet altijd voorzichtig zijn met dat soort uitspraken. Zeker omdat covid toch wel als zeer serieus gezien werd.
Ik heb wel eens late diensten gedraaid toen de lockdown(avondklok) ingevoerd was. Totaal geen mens te zien op station Eindhoven en dat op een Zaterdag. Zo bizar had ik nog nooit meegemaakt. Compleet verlaten station.

Wat je ook niet moet vergeten is dat een veiligheidsfunctie zoals machinist door NS zeer serieus genomen word en NS van je verwacht niet te gaan werken als je niet fit to drive bent(lichamelijk maar ook geestelijk). Ga je toch werken en het gaat mis heb je hele zware papieren. Die verantwoording moet je wel zelf nemen,
Sorry hoor maar volgens mij kan niemand zomaar thuis blijven omdat ze het niet vertrouwen. Als je ziek bent ja dan blijf je thuis, heel even zijn er richtlijnen geweest dat als je klachten had dat je eerst een test moest afwachten in quarantaine en heel even is het zo geweest dat als je in de buurt was geweest van iemand die positief getest was dat je dan ook een in quarantaine een test moest afwachten maar die richtlijnen zijn heel snel losgelaten en veranderd naar alleen thuisblijven met een positieve test.
pi_213701288
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Je kwam of je kwam niet? Hoe kunnen ze thuis blijven dan. Ziekmelden ofzo ?

Ik ben geen dag thuis gebleven vanwege corona maar ik ga nu niet lopen janken om een beloning hoor :')
Nogmaals, die beloning krijgen zelfs zorgmedewerkers niet als ze van corona hersteld zijn en gewoon aan het werk zijn. Het gaat om circa 400 tot 500 zorgmedewerkers(over geheel Nederland) die zijn afgekeurd met long covid. En daar schijnen heel wat documenten en keuringen aan vooraf te zijn gegaan om daar recht op te hebben. Zeker als je jong bent is je toekomst verknalt als je de pech hebt long covid te hebben opgelopen tijdens die eerste golf zonder bescherming onder dwang maar aan het werk gingen. En waar hebben we het over. 24000 euro dat nooit de schade dekt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 27-05-2024 13:12:46 ]
pi_213701309
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:56 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Sorry hoor maar volgens mij kan niemand zomaar thuis blijven omdat ze het niet vertrouwen. Als je ziek bent ja dan blijf je thuis, heel even zijn er richtlijnen geweest dat als je klachten had dat je eerst een test moest afwachten in quarantaine en heel even is het zo geweest dat als je in de buurt was geweest van iemand die positief getest was dat je dan ook een in quarantaine een test moest afwachten maar die richtlijnen zijn heel snel losgelaten en veranderd naar alleen thuisblijven met een positieve test.
Als ik een partner had die kanker of andere ziekte zou hebben in die periode was ik ook niet gaan werken tussen de reizigers en zwervers op de perrons etc.. Bleef ik mooi thuis. Het zal je maar gebeuren besmet te geraken en je steekt je partner aan als die een zeer hoog risico loopt waarbij de zorg ook nog een overbelast is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 27-05-2024 13:07:52 ]
  maandag 27 mei 2024 @ 13:06:54 #60
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_213701349
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:45 schreef Haushofer het volgende:
Was hier het potentiële lerarenbash-topic vol schreeuwers vanaf de zijlijn? :7
Of je reageert inhoudelijk op het stuk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 27 mei 2024 @ 13:20:30 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213701412
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:20 schreef Idisrom het volgende:

[..]
De onderwijsbegroting is de afgelopen tien jaren met miljarden euro's gestegen, terwijl het aantal leerlingen steeds daalt.
Evenals het niveau dat de leerlingen uiteindelijk bereiken. Dat is D66 beleid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_213701459
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
Als ik een partner had die kanker of andere ziekte zou hebben in die periode was ik ook niet gaan werken tussen de reizigers en zwervers op de perrons etc.. Bleef ik mooi thuis. Het zal je maar gebeuren besmet te geraken en je steekt je partner aan als die een zeer hoog risico loopt waarbij de zorg ook nog een overbelast is.
Dan kan je misschien wat regelen met je werkgever dat je ander werk kan doen tijdelijk. Maar daarvoor kan je je niet ziekmelden. Dan kan je elk griepseizoen wel thuisblijven omdat je bang bent iemand te besmetten.
pi_213701537
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:29 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Dan kan je misschien wat regelen met je werkgever dat je ander werk kan doen tijdelijk. Maar daarvoor kan je je niet ziekmelden. Dan kan je elk griepseizoen wel thuisblijven omdat je bang bent iemand te besmetten.
Covid is of was iets anders dan een griepje als je vatbaar bent. Niet voor niets al die maatregelingen destijds en vaccins. Maar nu het plots om een luttele vergoeding gaat schijnt het plots maar een griepje te zijn geweest en hadden mensen zich destijds niet zo moeten aanstellen..

Er zit een groot verschil tussen jou en mij. Ik ben ook blijven werken(niet om daar nu zo trots op te zijn) maar ik ga niet bepalen dat anderen dat dan ook maar moeten doen.
pi_213701572
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
Covid is of was iets anders dan een griepje als je vatbaar bent. Niet voor niets al die maatregelingen destijds en vaccins. Maar nu het plots om een luttele vergoeding gaat schijnt het plots maar een griepje te zijn geweest en hadden mensen zich destijds niet zo moeten aanstellen..

Er zit een groot verschil tussen jou en mij. Ik ben ook blijven werken(niet om daar nu zo trots op te zijn) maar ik ga niet bepalen dat anderen dat dan ook maar moeten doen.
Ik bepaal dat ook niet. Wat denk je dat de arboarts je gaat vertellen ?

"Blijf maar thuis want het is ook wel eng allemaal ja" ?
pi_213701616
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 08:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Is dit een serieuze reactie? Dat verdien je nog niet eens met een LE-schaal, en daar lopen ze niet bepaald mee rond te strooien onder docenten waar dan ook :D

Maar goed, de indianenverhalen komen weer van stal, zie ik.

Docenten hebben ook 180 vakantiedagen per jaar :Y
Ik ken docenten die het verdienen. (Omgerekend dan, ze werken geen 40 uur) Wel Amsterdam, kan zijn dat het daar wat hoger ligt. Zijn ook docenten aan het eind van hun loopbaan, dus max senioriteit enzo.

Docenten hebben minder vakantie dan scholieren zelf. Het is nog steeds een hoop, maar het zijn er bij lange na geen 180 ;-)
pi_213701617
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:43 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Ik bepaal dat ook niet. Wat denk je dat de arboarts je gaat vertellen ?

"Blijf maar thuis want het is ook wel eng allemaal ja" ?
Wat zou die zeggen als ik het op de geestelijke tour ga gooien(voor mijn beroepsgroeo)? Begrijp mij niet verkeerd want dat mijn stijl niet, maar die arboarts zou nat gaan.
pi_213701681
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:49 schreef Shotty het volgende:

[..]
Ik ken docenten die het verdienen. (Omgerekend dan, ze werken geen 40 uur) Wel Amsterdam, kan zijn dat het daar wat hoger ligt. Zijn ook docenten aan het eind van hun loopbaan, dus max senioriteit enzo.

Docenten hebben minder vakantie dan scholieren zelf. Het is nog steeds een hoop, maar het zijn er bij lange na geen 180 ;-)
Al hebben ze nog zoveel vrije tijd. Om in deze tijd voor een klas te staan lijkt mij geen pretje. Zou niets voor mij zijn. Niet alleen vanwege leerlinge en hun ouders maar ook de regelgeving en beperkte vrijheid in lesgeven etc.
  maandag 27 mei 2024 @ 14:05:10 #68
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_213701744
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:25 schreef Gia het volgende:
Maar hoezo leven alle leerkrachten die longcovid hebben opgelopen nu op bijstandsniveau? Als ze afgekeurd zijn, krijgen ze toch WIA/IVA of hoe dat tegenwoordig ook heet en vaak is er ook nog een partner met een inkomen. Dan leef je toch niet op bijstandsniveau!

Zelfs een alleenstaande heeft aan arbeidsongeschiktheidsuitkering al heel wat meer dan bijstandsniveau.

Verder: Wat heb je aan eenmalig 24.000? Dat is een pleister op een wonde. Volgend jaar is dat op en trekken ze weer aan de bel.

Het was een pandemie waar niemand wat aan kon doen. Heel veel mensen in heel veel beroepsgroepen hebben long covid eraan over gehouden, maar niet per se vanwege het werk. Waarom zou dat gecompenseerd moeten worden.
Als er oorzaken zijn die de overheid te verwijten valt, dan vind ik compensatie terecht. En dat is eigenlijk alleen maar zo voor zorgpersoneel en dan met name in de de bejaardenzorg. Die hadden geen beschermende middelen en werkten met een doelgroep die kwetsbaar en vatbaar was voor het virus.

En anders kun je bijna elke werkende in Nederland wel die compensatie gaan geven. Bouwmarktmedewerkers moesten, bijvoorbeeld, ook gewoon doorwerken en konden op het werk corona oplopen.
Ze zijn niet afgekeurd simpel of gedeeltelijk afgekeurd.
Denk aan net 35% namelijk.

Er is altijd wel een baantje volgens de uwv wel te vinden
Namelijk bij de postkantoor waar je postzegels kan likken.

Zo gestoord zijn ze namelijk bij de uwv .
Afkeur is als je dikke salaris heb .
Of dat je bijna dood ligt en weg te rotten.

Alles daar tussen in is onder de 35%>

Spreek uit ervaring
pi_213701772
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:49 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wat zou die zeggen als ik het op de geestelijke tour ga gooien(voor mijn beroepsgroeo)? Begrijp mij niet verkeerd want dat mijn stijl niet, maar die arboarts zou nat gaan.
Kijk in dat verhaal met een ernstig ziek of zwak gezinslid kan ik daar wel in meekomen en ik denk een arboarts ook wel en dan zal er zoals ik zei gekeken moeten worden of er vervangend werk gedaan kan worden.

Maar zonder zo'n verhaal kom je daar niet zo makkelijk mee weg.
pi_213701823
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:49 schreef Shotty het volgende:
Ik ken docenten die het verdienen. (Omgerekend dan, ze werken geen 40 uur) Wel Amsterdam, kan zijn dat het daar wat hoger ligt. Zijn ook docenten aan het eind van hun loopbaan, dus max senioriteit enzo.
Nogmaals: dan zit je als docent ver voorbij schaal LE, een schaal die sowieso al zeldzaam wordt ingezet voor docenten (eerder voor leidinggevenden). Ik geloof dat niet.
-
pi_213701934
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:57 schreef Cherni het volgende:

[..]
Al hebben ze nog zoveel vrije tijd. Om in deze tijd voor een klas te staan lijkt mij geen pretje. Zou niets voor mij zijn. Niet alleen vanwege leerlinge en hun ouders maar ook de regelgeving en beperkte vrijheid in lesgeven etc.
Ik moet er ook niet aan denken nee. Vind het ook niet zo vreemd dat het vrij redelijk verdient.


quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nogmaals: dan zit je als docent ver voorbij schaal LE, een schaal die sowieso al zeldzaam wordt ingezet voor docenten (eerder voor leidinggevenden). Ik geloof dat niet.
Ok. NMP.
  maandag 27 mei 2024 @ 14:51:33 #72
3542 Gia
User under construction
pi_213702097
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:05 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ze zijn niet afgekeurd simpel of gedeeltelijk afgekeurd.
Denk aan net 35% namelijk.

Er is altijd wel een baantje volgens de uwv wel te vinden
Namelijk bij de postkantoor waar je postzegels kan likken.

Zo gestoord zijn ze namelijk bij de uwv .
Afkeur is als je dikke salaris heb .
Of dat je bijna dood ligt en weg te rotten.

Alles daar tussen in is onder de 35%>

Spreek uit ervaring
Ik ben al 30 jaar afgekeurd, dus heb ook wel enige ervaring. En ik had geen dik salaris destijds. Overigens 80-100%
  maandag 27 mei 2024 @ 15:08:51 #73
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_213702194
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik ben al 30 jaar afgekeurd, dus heb ook wel enige ervaring. En ik had geen dik salaris destijds. Overigens 80-100%
30 jaar terug werd je al afkeurde als je een scheet dwars zit
Daarom is er een anderen wet voor gekomen waardoor dit niet meer mogelijk is

Je heb gewoon geluk gehad .
Maar ze gaan alles weer herzien.
Een kennis van mij is al opgeroepen om te gaan komen met all Medic documenten van de afgelopen jaren.
Kans is groot dat hij gewoon terug kan gaan werken met aanpassing.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:18:48 #74
3542 Gia
User under construction
pi_213702268
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
30 jaar terug werd je al afkeurde als je een scheet dwars zit
Daarom is er een anderen wet voor gekomen waardoor dit niet meer mogelijk is

Je heb gewoon geluk gehad .
Maar ze gaan alles weer herzien.
Een kennis van mij is al opgeroepen om te gaan komen met all Medic documenten van de afgelopen jaren.
Kans is groot dat hij gewoon terug kan gaan werken met aanpassing.
In 2007 is iedereen herkeurd, ik ook. Toen was het al volgens de strenge normen.
Ik zou prima telewerk kunnen doen; heb een secretaresse-opleiding, dus mijn tiksnelheid en taalvaardigheid zijn prima. Maar je komt er niet aan. Werkgevers nemen je niet in dienst als je ernstige medische issues hebt, want als die weer opspelen en je weer ziek wordt, moeten zij 2 jaar doorbetalen. Dus, ik snap dat wel.

Mja, zal mijn tijd wel duren. Nog 7 jaar en dan zet ik de eerste letter van mijn uitkering achteraan.
pi_213702902
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 23:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik kan zo 20 beroepen bedenken die inspannender zijn dan die van docent, jij niet?
Absoluut.

Maar als je mensen verwijt dat ze hun werk doen met minimale inspanning en talent, heb je iig geen hoge pet van ze op en maak je ook een implicatie over hun vaardigheden. En als je dat oprecht gelooft, waarom dan iets wat hopelijk belangrijk voor je is, aan die mensen toevertrouwen?

Als ik oprecht zou vinden dat mijn dokter / psycholoog / automonteur / aannemer / babysitter / belasting- of financieel adviseur diens werk voor mij 'met minimale inspanning en talent' doet, dan zou ik actief op zoek gaan naar iemand anders of een andere manier. Omdat ik mijn gezondheid, auto, huis, baby en financiën belangrijk vind, en dus zoek naar iemand die mijn belang inziet, zich daarvoor inzet en er goed in is. Zo ook met het onderwijs van mijn kinderen.

Lijkt me doodnormaal. Waarom doe je alsof dat zo raar is?

En tsja .. als LXIV oprecht vindt dat de leerkrachten van zijn kinderen hun pedagogische werk met minimale inspanning en talent doen, vind ik het eerlijk gezegd nogal nalatig in zijn zorgtaak naar zijn kinderen, wanneer hij er geen werk van zou maken om op zoek te gaan naar onderwijzers voor zijn kinderen die hun werk wél met inspanning en talent doen.

Of hij loopt gewoon lekker kortzichtig te bashen. Dat kan ook. Ik hoop het laatste.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 27-05-2024 17:12:17 ]
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')