Zeg je nu dat je bij Bunq onbeperkt bedragen kunt overmaken zonder enige vorm van 2FA?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen 20K...
Gisteren de rekening van de garage betaald (¤ 500), toen ik het vanuit de factuur zelf (betaallink) wilde doen had ik daar de RaboScanner voor nodig, geen zin op te staan en scanner en pasje te pakken, vervolgens geprobeerd een betaalopdracht aan te maken (garage staat in het "adresboek" van mijn rekening), toen kon ik wel gewoon met de app bevestigen, zonder RaboScanner.
Dus ook vanuit de betaalrekening is het niet zo simpel.
Bunq is een prive bank die op ALLE manieren geld wil verdienen , dat weet iedereenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
. Dat geeft alleen maar aan dat bunq te weinig doet. En niet degene die opgelicht worden.
Ok, nou het zij zo. Het ontbreken van de limiet noem ik expliciet in de OP. De bank maakt daar geen geheim van en als je dat niet wil kun je een andere bank kiezen. Natuurlijk vind ik het heel naar voor de slachtoffers. Maar hoe ver zou die empathie dan moeten gaan? Als de bank geld zou gaan vergoeden in dit soort situaties kun je natuurlijk ook op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, dan krijg je het omgekeerde verhaal, mensen die een rekening openen en er veel geld op zetten, en dan met een handlanger een "beroving" in scene zetten. De bank betaalt het toch wel terug.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 12:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het de schuld van de bank is. Ik vind wel dat een bank meer maatregelen moet nemen als je met één enkele muisklik een ton kunt verliezen, en vind de OP getuigen van een gebrek aan empathie.
Dit gebeurd al, druifquote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok, nou het zij zo. Het ontbreken van de limiet noem ik expliciet in de OP. De bank maakt daar geen geheim van en als je dat niet wil kun je een andere bank kiezen. Natuurlijk vind ik het heel naar voor de slachtoffers. Maar hoe ver zou die empathie dan moeten gaan? Als de bank geld zou gaan vergoeden in dit soort situaties kun je natuurlijk ook op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, dan krijg je het omgekeerde verhaal, mensen die een rekening openen en er veel geld op zetten, en dan met een handlanger een "beroving" in scene zetten. De bank betaalt het toch wel terug.
Bij jou in het boekje is iedereen zelf schuldig als ze Bunq niet herkennen als frauduleus. Omdat het bunq is met een kleine letter.quote:De vier grootbanken hebben gezamenlijk besloten om particuliere klanten die slachtoffer zijn geworden van helpdesk fraude, ook wel spoofing geheten, te vergoeden. Banken gaan over tot dit besluit omdat deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van de klant.
Het gaat niet om hoofd- of kleine letters. Ik zal je uitleggen hoe het werkt. Op een website zie je in de locatiebalk van je browser een icoontje. Soms ziet het eruit als een slotje, dat aangeeft dat het een beveiligde verbinding is. Maar dat zegt op zichzelf nog helemaal niks. Klik op dat icoontje, en dan zie je niet alleen of het een secure verbinding is, maar je ziet vooral ook het adres waarvoor het certificaat geldig is. Dat is belangrijk. Als dat iets anders is dan "bunq.com" of "www.bunq.com" is het niet veilig.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:07 schreef RamboDirk het volgende:
Bij jou in het boekje is iedereen zelf schuldig als ze Bunq niet herkennen als frauduleus. Omdat het bunq is met een kleine letter.
In de eerste plaats al de daglimiet zelf. Als je die ophoogt krijg je een melding en zit er een wachttijd op van een aantal uren. Heb je in ieder geval de gelegenheid om actie te ondernemen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:48 schreef Farenji het volgende:
Je doelt waarschijnlijk op de daglimiet die bunq niet heeft (wat ik zelf ook benoem in de OP) maar je mag me uitleggen welke bescherming er bestaat tegen mensen die vrijwillig al hun credentials afgeven en dus hun hele rekening overgeven aan derden.
quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:24 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het gaat niet om hoofd- of kleine letters. Ik zal je uitleggen hoe het werkt. Op een website zie je in de locatiebalk van je browser een icoontje. Soms ziet het eruit als een slotje, dat aangeeft dat het een beveiligde verbinding is. Maar dat zegt op zichzelf nog helemaal niks. Klik op dat icoontje, en dan zie je niet alleen of het een secure verbinding is, maar je ziet vooral ook het adres waarvoor het certificaat geldig is. Dat is belangrijk. Als dat iets anders is dan "bunq.com" of "www.bunq.com" is het niet veilig.
[ afbeelding ]
Ok ik heb je kinderachtige op de man gespeel al genegeerd maar nu ben ik klaar met je. Kleuter.quote:
Jonge je maakt jezelf echt belachelijk hier in dit topic.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:39 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok ik heb je kinderachtige op de man gespeel al genegeerd maar nu ben ik klaar met je. Kleuter.
Ik? Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, maar ik onderbouw alles wel en speel niet op de man.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:41 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Jonge je maakt jezelf echt belachelijk hier in dit topic.
Je speelt het hier de ganse tijd al op de slachtoffers maar dat heb je klaarblijkelijk niet door...quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:42 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik? Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, maar ik onderbouw alles wel en speel niet op de man.
Dat is iets anders. Ik zeg dat ze zelf fouten hebben gemaakt en dat ze nu boos zijn op een partij die daar niet zo heel veel aan kon doen. Dat is niet op de man spelen. Dat is een onderbouwde mening. Nogmaals, waar je het mee oneens kan zijn. Maar kom dan met argumenten. Ik zie in dit topic vooral een heleboel post in de trant van "Ali is een lul, bunq is een kutbank, dus al die slachtoffers hebben gelijk en die bank moet kapot". Terwijl het toch wel iets genuanceerder zit.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:45 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Je speelt het hier de ganse tijd al op de slachtoffers maar dat heb je klaarblijkelijk niet door...
Tè triest voor woorden. Wetende dat bunq zelf ook heel veel linkjes stuurt waar je op moet klikken.quote:Ze raakte de 44.000 euro spaargeld voor haar nieuwe koophuis kwijt, nadat ze op een zaterdag op een link klikte. Toen ze bij bunq niemand te spreken kreeg, belde ze met de Rabobank. „Die hebben me geholpen om aangifte te doen.”
Ik stoor me heel erg aan bedrijven die nog linkjes sturen ipv bijvoorbeeld een confirmatie dat er een bericht op je wacht in de app. Ik merk dit vooral ook bij zorgbedrijven/zorgverzekeraars die nog steeds acceptmail gebruiken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Tè triest voor woorden. Wetende dat bunq zelf ook heel veel linkjes stuurt waar je op moet klikken.
Juist. Helemaal eens.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik stoor me heel erg aan bedrijven die nog linkjes sturen ipv bijvoorbeeld een confirmatie dat er een bericht op je wacht in de app. Ik merk dit vooral ook bij zorgbedrijven/zorgverzekeraars die nog steeds acceptmail gebruiken.
Lees jij wel de reacties van andere in dit topic? Legio voorbeelden van wat bunq hiertegen had kunnen doen. En zoals capricia aangeeft dat de bank zelf ook linkjes verstuurd is ook niet handig natuurlijk. Als je dan bovenstaande blijft volhouden dan ben je wel beetje een simpele.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is iets anders. Ik zeg dat ze zelf fouten hebben gemaakt en dat ze nu boos zijn op een partij die daar niet zo heel veel aan kon doen. Dat is niet op de man spelen. Dat is een onderbouwde mening. Nogmaals, waar je het mee oneens kan zijn. Maar kom dan met argumenten. Ik zie in dit topic vooral een heleboel post in de trant van "Ali is een lul, bunq is een kutbank, dus al die slachtoffers hebben gelijk en die bank moet kapot". Terwijl het toch wel iets genuanceerder zit.
(en zoals ik zelf al zei, Ali *is* nogal een lul maar dat staat hier wel los van he)
Daar ontkom je helaas niet altijd aan. Als je bijvoorbeeld een email-adres moet valideren (wat vaak wel een essentiele beveiligingsmaatregel is) dan kun je niet altijd van mensen verwachten dat ze zelf een url intikken en daar een (mogelijk lastige) code gaan overtikken of plakken. Dat is vaak al een veel te hoge drempel voor veel mensen. Je hebt altijd een spanningsveld tussen beveiliging en gebruiksgemak, en een goede balans daartussen vinden is gewoon echt heel moeilijk. Zeker als je te maken hebt met publiek met heel varierende digitale vaardigheden.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik stoor me heel erg aan bedrijven die nog linkjes sturen ipv bijvoorbeeld een confirmatie dat er een bericht op je wacht in de app. Ik merk dit vooral ook bij zorgbedrijven/zorgverzekeraars die nog steeds acceptmail gebruiken.
Als jij het topic had gelezen had je gezien dat ik 1. die dingen in de OP al noem en 2. in dit topic er al meerdere keren op gereageerd heb.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 14:01 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Lees jij wel de reacties van andere in dit topic? Legio voorbeelden van wat bunq hiertegen had kunnen doen. En zoals capricia aangeeft dat de bank zelf ook linkjes verstuurd is ook niet handig natuurlijk. Als je dan bovenstaande blijft volhouden dan ben je wel beetje een simpele.
Volgens mij snap je het prima!quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik snap Fok nog steeds niet hoor
als je tegen D66 en CU bent dan word je op POL gebanned voor eeuwig
Dat gebeurt dus niet als een bank meerdere veiligheidssystemen instelt. En ja, fraude hou je altijd. Maar dat lijkt me geen argument.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:03 schreef Farenji het volgende:
Als de bank geld zou gaan vergoeden in dit soort situaties kun je natuurlijk ook op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, dan krijg je het omgekeerde verhaal, mensen die een rekening openen en er veel geld op zetten, en dan met een handlanger een "beroving" in scene zetten. De bank betaalt het toch wel terug.
Het valideren van een mailadres is aan de voorkant/onboarding proces als klant. Dit gaat over het sturen van linkjes vanuit de normale operatie.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 14:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar ontkom je helaas niet altijd aan. Als je bijvoorbeeld een email-adres moet valideren (wat vaak wel een essentiele beveiligingsmaatregel is) dan kun je niet altijd van mensen verwachten dat ze zelf een url intikken en daar een (mogelijk lastige) code gaan overtikken of plakken. Dat is vaak al een veel te hoge drempel voor veel mensen. Je hebt altijd een spanningsveld tussen beveiliging en gebruiksgemak, en een goede balans daartussen vinden is gewoon echt heel moeilijk. Zeker als je te maken hebt met publiek met heel varierende digitale vaardigheden.
Over kleuters gesproken. Inhoudelijk reageer je nauwelijks op mijn posts. Het blaat maar wat in het luchtledige.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:39 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok ik heb je kinderachtige op de man gespeel al genegeerd maar nu ben ik klaar met je. Kleuter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |