quote:
Maand celstraf voor pro-Palestijnse UvA-relschopper: ’Als ik je op straat zie, snij ik je keel door’
Vandaag, 16:37in BINNENLAND
AMSTERDAM - Een 24-jarige Spanjaard is veroordeeld tot een maand gevangenisstraf voor het trappen en bedreigen van agenten tijdens een pro-Palestinaprotest op 8 mei bij de Universiteit van Amsterdam aan de Oudezijds Achterburgwal. Het Openbaar Ministerie had vier maanden cel geëist.
Samuel M.C zou de politie hebben bedreigd en getrapt tijdens een demonstratie bij de universiteitsgebouwen van de UvA.
Samuel M.C zou de politie hebben bedreigd en getrapt tijdens een demonstratie bij de universiteitsgebouwen van de UvA.
„Als ik je op straat zie, vermoord ik je. Ik snij je keel door”, zou de verdachte Samuel M.C. in het Engels tegen de agenten hebben gezegd. Hij zou daarnaast tweemaal hebben getrapt tegen de arm van een ME’er en met vloeistoffen hebben gespoten. De politie slaagde erin de verdachte aan te houden met pepperspray.
Volgens de rechter is niet bewezen dat de man met stenen heeft gegooid en met vloeistoffen heeft gespoten. Wel dat hij zich onnodig met geweld tegen zijn arrestatie heeft verzet. "U heeft fors overschrijdend gedrag vertoond", zei de politierechter.
Volgens de advocaat van de man heeft juist de politie buitensporig geweld gebruikt tegen vreedzame demonstranten. Ze noemde de getuigenis van een agent 'onvoldoende objectief' bewijs dat haar cliënt gewelddadig was. De rechter ging daar niet in mee.
Tegen Samuel M.C. (rechts) is een celstraf van vier maanden geëist
M. is de derde verdachte die donderdag tijdens een snelrechtzitting in de rechtbank in Amsterdam terechtstaat voor de ongeregeldheden tijdens pro-Palestijnse studentenprotesten.
Docent waarschuwt voor radicale studenten: ’Dit is nog maar het begin, ze zijn tegen het Westen als geheel’
De verdachte bood op de zitting zijn excuses aan voor zijn bedreigingen. Hij ontkende met stenen te hebben gegooid en zei getrapt te hebben uit zelfverdediging.
Verdachte UvA-vernielingen maakte ’bijtende bewegingen’ naar arm agenten bij aanhouding
De strafeis is de hoogste tot nu toe in de snelrechtzaken. Vorige week eiste het OM celstraffen van drie maanden voor geweld tegen de politie op de Roeterseilandcampus. Een verdachte werd toen veroordeeld tot twee maanden cel waarvan een voorwaardelijk, een ander werd vrijgesproken.
De rechter besloot door tijdgebrek de zaken van drie verdachten niet te behandelen. Een van die drie zaken wordt eveneens uitgesteld naar woensdag.
De 25-jarige Manu-Narayan A. uit Amsterdam is donderdagavond vrijgesproken van het gooien van stenen naar de politie tijdens de studentenprotesten. Het OM had een gevangenisstraf van drie maanden tegen hem geëist voor openlijk geweld. Volgens de politierechter zijn er twijfels over het signalement van de stenengooier. Ze sprak A. daarom vrij. Op de tribune klonk na de uitspraak applaus en gejoel.
https://www.telegraaf.nl/(...)snij-ik-je-keel-doorDat er veel regelrecht uitschot met een totaal verrot moreel kompas zit onder de pro-Palestina supporters was mij helaas al duidelijk geworden. Ik vind de opgelegde straf voor deze ernstige bedreiging tegen een politieman veel te licht.
Ik hoop dat er ook zeer grondig door veiligheidsdiensten zal worden uitgezocht wie deze (internationaal) gewelddadige protesten organiseren en financieren. Het is goed mis met allerlei tuig dat het demonstratierecht aangrijpt voor geweld en intimidatie en het is belangrijk dat Westerse landen samenwerken om dit in beeld te brengen en te ondervangen.