abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214150113
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
Want? Voor een particulier is een "distributing" niet wezenlijk verkeerd: de dividendbelasting kan je in box1 weer terugkrijgen. Het ETF vermogen is belast in box3. Dus indien je een dividend krijgt, verlaagt dat de VRH.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 4 juli 2024 @ 09:05:32 #177
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214150391
Ik had erbij moeten vermelden dat ik niet meer in Nederland woon. Los van het belastingtechnische aspect, is dat toch veel eenvoudiger?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_214150467
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 09:05 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had erbij moeten vermelden dat ik niet meer in Nederland woon. Los van het belastingtechnische aspect, is dat toch veel eenvoudiger?
Ik kan drie factoren bedenken:

1. Gemak: alleen als je zelf toch al wilde herbeleggen
2. Kosten: je bespaart misschien een miniem bedrag aan transactiekosten
3. Fiscale verschillen. Dat hangt ervanaf waar je woont en je persoonlijke situatie.

Los van de fiscale aspecten zie ik geen grote voor- en nadelen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214150747
Een accumulerende ETF is wel ideaal als je niet met beleggen bezig wil zijn en een paar jaar wil kunnen "uitloggen" zonder er naar te kijken.

Maar omdat ik toch wel regelmatig inlog, is het voor mij niet doorslaggevend bij de keuze.
pi_214151176
In het kader van het saneren van mijn aandelenportefeuille ten bate van trackers en beleggingsfondsen: :W voor AB Inbev en welkom aan boord VUSA

Uiteindelijk was AB Inbev een matig presterend aandeel waar niet echt groei in lijkt te zitten. Nog een paar probleemgevallen te gaan :9
pi_214151970
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:33 schreef nostra het volgende:
Ik zie het probleem ook niet zo (nog even afgezien dat we echt niet naar een vermogensaanwasbelasting gaan). Alles is toch gewoon superliquide. Als je je centen nou in vastgoed of één of ander closed-end fonds met lockup hebt zitten, snap ik je wens naar dividend om de VRH te voldoen, maar wat maakt het met listed aandelen nou uit, afgezien van één handelingetje.
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.

Het zorgde ervoor dat er genoeg geld via de beleggingsrekening binnenkwam zodat ik niet telkens hoefde te handelen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214152011
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.

Het zorgde ervoor dat er genoeg geld via de beleggingsrekening binnenkwam zodat ik niet telkens hoefde te handelen.
Ja snap ik, voor het gemak is het wel handig, maar dat is wel een beetje bijvangst. Het werd gebracht alsof het tot significante cash outflow zou leiden en dat zie ik niet (tenzij je dus illiquide zit, dan snap ik die dividendeis).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_214152668
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
pi_214153168
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:

[..]
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:

[..]
Die hebben inmiddels ook weer een hele zooi eruit gegooid als ik de headlines lees? Zou me voor Acc of Dist daar sowieso niet door laten leiden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_214154239
Saai dagje :z
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214154425
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 15:48 schreef Black-Death het volgende:
Saai dagje :z
Ik verwacht nog wel wat vuurwerk.
pi_214154540
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik verwacht nog wel wat vuurwerk.
Maar niet op de beurs ;)
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:12:26 #188
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214154567
Ben voor een herbeleggende Europa etf gegaan. Misschien beter kunnen wachten tot maandag met de Franse verkiezingen dit weekend.

In de VS doe ik waarschijnlijk spy en qqq aangezien herbeleggende ETFs daar niet populair zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_214154654
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:12 schreef JimmyJames het volgende:
Ben voor een herbeleggende Europa etf gegaan. Misschien beter kunnen wachten tot maandag met de Franse verkiezingen dit weekend.

In de VS doe ik waarschijnlijk spy en qqq aangezien herbeleggende ETFs daar niet populair zijn.
Zouden alle verkiezingen in Europa (ook Engeland vandaag) zoveel invloed gaan hebben op de beurs?
pi_214162077
ASML flirt met de ¤1000 :o
pi_214163610
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 09:14 schreef recursief het volgende:
ASML flirt met de ¤1000 :o
Dat is al twee weken gaande
pi_214164057
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 11:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is al twee weken gaande
Nog niet zo dichtbij als nu. Vandaag tot ¤998.50 gekomen.
pi_214165095
Turkse ETF zo'n 40% omhoog YTD.

Nu zie ik wel veel cycli in de recente geschiedenis maar doet Turkije het economisch nu veel beter?

Nog geen plannen om in te stappen maar wel leuk om even in de gaten te houden.
pi_214165136
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Turkse ETF zo'n 40% omhoog YTD.

Nu zie ik wel veel cycli in de recente geschiedenis maar doet Turkije het economisch nu veel beter?

Nog geen plannen om in te stappen maar wel leuk om even in de gaten te houden.
Voornaamste verschil lijkt me dat Erdogan zijn waanzinnige monetaire beleid heeft gewijzigd naar een meer traditionele benadering. Inflatie is voor het eerst in tijden ook weer wat lager geworden (nu nog slechts 71% :P )
pi_214165185
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.

Uiteraard heb je standaard zo'n 60-65% US market in die ETF.

En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"

Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!

Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.

Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.

Jullie opinie?

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2024 13:43:10 ]
pi_214165310
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic van roos94 net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.

En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"

Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!

Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.

Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.

Jullie opinie?

[ afbeelding ]
Sowieso niet kopen omdat het Taiwan als provincie van China ziet ;)
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:44:11 #197
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214165411
quote:

Het verleden geeft geen zekerheid over de toekomst.

Amerikaanse beleggingen zit veel lucht in, wat zou kunnen leiden tot een lost decade als je alleen in Amerikaanse stocks zit.

Amerikaanse stocks zijn bijvoorbeeld veel harder gestegen de afgelope 20 jaar tegenover Europese, ook nadat je beiden compenseert voor de winstgevendheid. Dat kan niet eeuwig door gaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen Franse stocks? Wat is er volgens jou mis met LVMH?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:49:45 #198
13309 nostra
ask why
pi_214165481
quote:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.

Jullie opinie?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.

Voor de rest is de Amerikaanse hegemonie, of eigenliijk die van een handvol bedrijven, natuurlijk geen gegeven voor de toekomst. Niet dat ik het Europa of China beter zie doen, maar bon. Vier jaar die idioot in het Witte Huis kan ook alle kanten opgaan.
Best pilot in history
pi_214165523
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vinden ;)
Na heel veel ETF's aanklikken was ik er wel even klaar mee ;)

quote:
Voor de rest is de Amerikaanse hegemonie, of eigenliijk die van een handvol bedrijven, natuurlijk geen gegeven voor de toekomst. Niet dat ik het Europa of China beter zie doen, maar bon. Vier jaar die idioot in het Witte Huis kan ook alle kanten opgaan.
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.

En gaat die 35% aan overige landen in je ETF je dan redden? ;)
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:54:47 #200
13309 nostra
ask why
pi_214165543
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vinden ;)
Na heel veel ETF's aanklikken was ik er wel even klaar mee ;)
[..]
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.

En gaat die 35% aan overige landen in je ETF je dan redden? ;)
Tja, als je de jaren '80 pakt en Japan, dan is het plaatje waarschijnlijk invers (als die data voorhanden is). ;)
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')