Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:11 schreef dop het volgende:
Ik wil geen rendement halen want dan moet ik belasting betalen, klinkt apart.
Dat moet je toch eens beter uitleggen.
Heb je een reken voorbeeld?
Welke toeslagen?quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.
Dus over elke “aanwas” cent erbij 36% betalen.
Ik heb daarnaast uitgaven, vakantie, toeslagen niet meer krijgen dus zelf moeten betalen etc.
Maw ik moet uit het vermogen geld aanschuiven.
Stel je krijgt 6000 aan dividend maar je aandelen deden het goed dit jaar en steeg met 10,000.
Niet totaal bizar.
Je hebt daarnaast ook nog 1000 aan spaarrente.
17000-1250 (<— heffingsvrij).. of je even 5670 wil betalen.
Dan zou ik in mijn geval eigenlijk niks over houden omdat ik naast die belastingdienst rekening minimaal 4300 moet “aanzuiveren” qua uitgaven jaarlijks.
Mijn geval is dus wel wat persoonlijk.
Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.
Maw mijn doel is toename passief inkomen, anders word je gedwongen aandelen te verkopen, dan word je (of ik) alleen maar armer op termijn.
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:00 schreef dop het volgende:
[..]
Welke toeslagen?
Natuurlijk gaat je vermogens aanwas langzamer alsje belasting moet betalen
Maar bij ¤6000 aan dividend heb je het ook over een bedrag waar bij je geen recht hebt op toeslagen.
Dus nogmaals rekenen het nu eens voor, want je roep maar wat
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.
Ik heb een fiscaal partner, dus dat scheelt wat, dan mag je dus 177.xxx hebben. (Ik zit daar onder)
Maar huurtoeslag alleen al, wat wel sowieso afvalt, is dan bijna 400eu minder per maand.
Ga je een keer op vakantie, auto onderhoud etc.
6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Edit dan gaat daar nog 15% vanaf, even vergeten te vermelden.
Maar wat je daarna zegt over toeslagen, daar zit het em dus in, nu “kost” het mij huurtoeslag.
Ik hoef maar een beetje extra winst te hebben en je hebt dan opeens 750+ minder aan toeslagen per maand.. dat geld moet ergens vandaan komen, zoveel hou je echt niet over van dividend.
Dat geld moet ergens vandaan komen, anders snoep je domweg je vermogen op.
Dan kan ik investeren wat ik wil, je gaat dan achteruit omdat inkomen versus vermogen gewoon niet meer dat kan bijhouden.
Voor de duidelijkheid ons inkomen samen zit eigenlijk zelfs net onder sociaal minimum met een tientje of wat, te weinig om te klungelen met toeslagen op je inkomen aanvragen. Dat is een enorm risico tegenwoordig.
Edit ik snap hoe idioot het klinkt, maar bij een laag inkomen gaat een hoog vermogen je inkomen verstoren omdat je in Nederland zo’n toeslag afhankelijke toestand hebt.
Bij de nieuwe box 3 na 2027, ik ga er volledig vanuit dat ze dit door drukken, ga je dus heel erg die koppeling terug zien van inkomen versus vermogen.
Waar je in 2022 bij hetzelfde voorbeeld van eerder, 900 euro zou betalen in mijn persoonlijke geval, word dan van 2027 dus richting de 6000.
Ik kan dat niet ophoesten puur qua inkomen.
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.
Als ik boven die 177 uitkom, wat ook wel wat verhoogd kan worden jaar op jaar misschien, maar dan is het dus 10.000 per jaar aan toeslagen wat ik ga mislopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:54 schreef dop het volgende:
[..]
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.
Maar goed als jij denkt dat het slimmer is om geen vermogen op te bouwen dan moet je dan maar doen.
Er is altijd een grens waar je wel keer een jaartje een voordeeltje mist maar over jaren uitgesmeerd kun je gewoon vermogen opbouwen en beter af zijn.
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)
Ik zit niet in 20 aandelen ofzo nee, stuk of 8 ongeveer.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 19:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik wil die hele index ook niet verslaan, gezien je straks in box 3 12x meer gaat betalen versus voor 2022.
Voor mij (laag inkomen) zit vermogensgroei er dan eigenlijk niet meer in.
Ik ga dus voor cyclische aandelen, expres verlies lijden, maar dividend binnen slepen.
Maw passief inkomen laten groeien versus puur vermogensgroei.
Een ander soort strategie.
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.
En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.
Maw ik kijk naar totaal aandelen wat ik bezit, niet zozeer naar de totale waarde daarvan.
Het is niet dat ik GEEN rendement wil behalen, maar niet zoveel mogelijk, ik hou het hopelijk rond die 5%, dan komt het wel goed.
Correct, ik moet dus oppassen niet aandelen te moeten verkopen als ik er vanwege het lagere inkomen het nooit meer zou kunnen terugkopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.
Dat is een benadering.
Kijk je sec naar het rendement (incl. dividend) dan maakt het netto niets uit, volgens mij.
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.
Je bent niet de enigequote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?
Dit slaat al nergens op.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vanaf 2027 halen ze dat stukje dividendbelasting vermoed ik weg, die 15% specifiek.
Dus dan is het geen (zoals uit voorbeeld) 6000 dividend, 15% inhouden en wat je overhoudt geef je op bij belasting aangifte etc.
3 maanden ongeveer.quote:
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |