abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213653486
Wat is de zin van ons bestaan? Waarom ben je hier op aarde? Ben je hier gekomen met een taak? Wat blijft er over als je al je programmeringen en conditioneringen weet los te laten? Wie ben je dan, wat is je kern?

Het leven is sowieso iets heel fascinerends, het heeft zoveel facetten. We zijn hier allemaal gekomen met een unieke kosmische blauwdruk (human design). En dat is niet voor niks denk ik. We zijn allemaal verschillende stukjes uit dezelfde bron waar we nog steeds mee verbonden zijn. Oftewel een fractaal van het totaal. Al zijn veel mensen op aarde zich daar niet meer van bewust lijkt het. Maar ons bewustzijn zal zich steeds verder verruimen, voor degenen die er voor openstaan. We doen dat allemaal in ons eigen tempo. De aarde is een soort school voor de ziel om dualiteit te kunnen ervaren en zo te groeien. En ik heb ook nog veel te doen en leren op vele vlakken.

Ben benieuwd naar jullie gevoel en ideeën hierover.

pi_213653544
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 23:43 schreef Bananenbennie het volgende:
Wat is de zin van ons bestaan? Waarom ben je hier op aarde? Ben je hier gekomen met een taak? Wat blijft er over als je al je programmeringen en conditioneringen weet los te laten? Wie ben je dan, wat is je kern?

Het leven is sowieso iets heel fascinerends, het heeft zoveel facetten. We zijn hier allemaal gekomen met een unieke kosmische blauwdruk (human design). En dat is niet voor niks denk ik. We zijn allemaal verschillende stukjes uit dezelfde bron waar we nog steeds mee verbonden zijn. Oftewel een fractaal van het totaal. Al zijn veel mensen op aarde zich daar niet meer van bewust lijkt het. Maar ons bewustzijn zal zich steeds verder verruimen, voor degenen die er voor openstaan. We doen dat allemaal in ons eigen tempo. De aarde is een soort school voor de ziel om dualiteit te kunnen ervaren en zo te groeien. En ik heb ook nog veel te doen en leren op vele vlakken.

Ben benieuwd naar jullie gevoel en ideeën hierover.

[ afbeelding ]
@ToT

Denk dit is een serieus goeie post, denk jullie kunnen hier wel even serieus over in gesprek :)
Lach met een schone bips
pi_213653781
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 23:43 schreef Bananenbennie het volgende:
Wat is de zin van ons bestaan?
De uitwisseling van kennis en de voortplanting van de soort.
Dit is bij elk organisme het geval.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213654081
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 00:00 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
@:ToT

Denk dit is een serieus goeie post, denk jullie kunnen hier wel even serieus over in gesprek :)
Tof! :)
Ik zit nu ff in een heavy en drukke periode, maar ik zal kijken of ik één dezer dagen me even kan focussen hier op. :)
pi_213654167
quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2024 03:25 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De uitwisseling van kennis en de voortplanting van de soort.
Dit is bij elk organisme het geval.
Dat denk ik ook.
Met religies en hiernamaals heb ik ook niet zo veel.
Ik ben van mening dat religies met name door de Romeinen breed uitgerold zijn om de bevolking gehoorzaam te laten zijn in tijde van vrede.
Anders gaan ze naar de hel.
Maar in tijde van oorlog zijn ze niet bang om te strijden en sterven want ze gaan toch naar de hemel.
pi_213654257
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 07:46 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat denk ik ook.
Met religies en hiernamaals heb ik ook niet zo veel.
Ik ben van mening dat religies met name door de Romeinen breed uitgerold zijn om de bevolking gehoorzaam te laten zijn in tijde van vrede.
Anders gaan ze naar de hel.
Maar in tijde van oorlog zijn ze niet bang om te strijden en sterven want ze gaan toch naar de hemel.
Voor de Romeinen bestond dat idee ook wel, maar de Romeinen hebben het idd wel op grote schaal bij de mensen door de strot gedrukt, en idd duielijk om die reden.

Toch zijn er ook oosterse samenlevingen die in goden en geesten geloven en die zijn niet door de Romeinen beïnvloed.
pi_213655022
Okee, ik heb ff tijd voor een mentale pauze en kan me hier nu op focussen. :)

Ja moeilijke vraag.....ik heb me heel veel met spiritualiteit beziggehouden, maar ook veel met de wetenschap.

Een mooie gedachte is de oerbron waar we allemaal een deel van uitmaken: de oerbron is al dat er is.
Je kunt het God noemen die alwetend en almachtig is, maar daar geen fuck aan heeft als het zelf niets kan ervaren en daarom een deel van zichzelf tot materie gemanifesteerd heeft ("in trillingsgetal verlaagd") om zo de oerknal plaats te laten vinden, zonnen en planeten te laten vormen en leven te laten ontstaan wat allemaal feitelijk nog een deel van zichzelf is.
Door ons ervaart deze god alles wat zou kunnen gebeuren, goede en slechte dingen. Liefhebben en geliefd worden, geboren worden en sterven, moorden en vermoord worden, honger hebben en een zak chips eten enz.
Door een god te aanbidden, aanbidt deze god zichzelf dus zonder het te weten.
Daarom hebben we geen herinneringen aan dat we deel van dat grote geheel vormen: alle kennis van deze godheid rechtstreeks kunnen benaderen doet afbreuk aan de ervaringen. "Oh hee, nu gaat dit deel van mijzelf dat deel van mijzelf vermoorden!", hartstikke leuk, maar dan ervaart die godheid niet de emoties die er bij horen.

Ook kun je geloven dat de materiële wereld los staat van de oerbron en dat alleen onze zielen er deel van uitmaken; na onze dood keren we terug naar waar we vandaan komen en versmelten weer met het grote geheel van waaruit nieuwe zielen geboren worden. Ons bewustzijn wordt opgenomen en maakt weer deel van het grote geheel, maar onze individualiteit verdwijnt dan, wat absoluut geen probleem hoeft te zijn als je versmolten bent met zo veel anderen samen.

Weer een ander idee is dat we keer op keer terugkeren naar de aarde om levenslessen te leren om zo door te groeien om hoger te komen in het hiernamaals. Welk lichaam je in geboren wordt hangt af van wat noodzakelijk is voor je ontwikkeling op dat moment.

Maar ik vind het allemaal erg moeilijk te rijmen met de Big Bang, vorming van zonnen en planeten, de immense grootte van het heelal en hoeveel ruimte en materie voor altijd onbenut zal blijven, de toevalligheid waarmee er leven op deze planeet is ontstaan en het idee dat dit leven ooit op een gegeven moment een ziel is gaan krijgen.
Heeft een bacterie een ziel? Een sprinkhaan? Een vis? Een kip? Een aap? Hadden dinosaurussen die? En hun voorlopers?
Als alleen mensen een ziel hebben, waarom dolfijnen en octopussen niet die ook zeer ontwikkelde hersenen hebben?
En leven op andere planeten, heeft dat ook allemaal een onsterfelijke ziel? Komen we uiteindelijk ook met hen samen in het hiernamaals?
En over 10100 jaar als The Big Rip, The Big Chill of The Big Crunch plaats gaat vinden, krijgen we dan weer een nieuwe Big Bang van waaruit weer nieuw leven zal ontstaan waar weer zieltjes naar toe kunnen gaan?
Als er geen Big Bang meer plaats vindt, wat gaat die Oerbron dan doen? Wat gebeurt er dan met al die zielen?
  donderdag 23 mei 2024 @ 10:21:46 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213655090
Eens met TS, het universum is een bewuste en maakbare realiteit die verder gaat dan de meeste van ons (willen) geloven en op het moment.

Op dit moment staan er een groep psychopaten aan het metafysische roer die er een (subjectief) potje van maken maar ook dat is een ervaring die waardevol is en dit is een stukje realiteit waar mensen meer dan genoeg gelegenheid hebben om goed te doen.

En als je het helemaal doortrekt naar het uiterste is alles wat we hier collectief meemaken van onze eigen makelij. Dus ook de conflicten in de wereld zijn direct/indirect en op (onder)bewust niveau iets wat men verwacht te ervaren. Je zou zelfs nog kunnen zeggen dat het niet ondenkbaar is dat we collectief aan 'vijandvorming' doen. Maak daar van wat je zelf wil, ik denk er het mijne van maar daar is dit het topic niet voor.

Het feit dat er aanwijzingen zijn dat het universum een hologram zou kunnen zijn en er gedragingen zijn binnen de realiteit die kunnen wijzen op een soort van code/programmatuur maakt het voor mij steeds overtuigender dat het universum een semi/collectief bewust iets is waar alles deel van uitmaakt en invloed op uit kan oefenen buiten directe aanraking. Er zijn te veel zaken op een manier in elkaar geweven om het af te doen in een Newtoniaans/Einstein universum.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  FOK!fotograaf donderdag 23 mei 2024 @ 10:23:33 #9
364681 over_hedge
pi_213655100
Niks. Er is geen zin van bestaan.

Waarom ben je hier op aarde?
Waarom? Omdat mijn papa en mama elkaar lief vonden

Ben je hier gekomen met een taak?
nee
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213655286
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 10:09 schreef ToT het volgende:
Okee, ik heb ff tijd voor een mentale pauze en kan me hier nu op focussen. :)

Ja moeilijke vraag.....ik heb me heel veel met spiritualiteit beziggehouden, maar ook veel met de wetenschap.

Een mooie gedachte is de oerbron waar we allemaal een deel van uitmaken: de oerbron is al dat er is.
Je kunt het God noemen die alwetend en almachtig is, maar daar geen fuck aan heeft als het zelf niets kan ervaren en daarom een deel van zichzelf tot materie gemanifesteerd heeft ("in trillingsgetal verlaagd") om zo de oerknal plaats te laten vinden, zonnen en planeten te laten vormen en leven te laten ontstaan wat allemaal feitelijk nog een deel van zichzelf is.
Door ons ervaart deze god alles wat zou kunnen gebeuren, goede en slechte dingen. Liefhebben en geliefd worden, geboren worden en sterven, moorden en vermoord worden, honger hebben en een zak chips eten enz.
Door een god te aanbidden, aanbidt deze god zichzelf dus zonder het te weten.
Daarom hebben we geen herinneringen aan dat we deel van dat grote geheel vormen: alle kennis van deze godheid rechtstreeks kunnen benaderen doet afbreuk aan de ervaringen. "Oh hee, nu gaat dit deel van mijzelf dat deel van mijzelf vermoorden!", hartstikke leuk, maar dan ervaart die godheid niet de emoties die er bij horen.

Ook kun je geloven dat de materiële wereld los staat van de oerbron en dat alleen onze zielen er deel van uitmaken; na onze dood keren we terug naar waar we vandaan komen en versmelten weer met het grote geheel van waaruit nieuwe zielen geboren worden. Ons bewustzijn wordt opgenomen en maakt weer deel van het grote geheel, maar onze individualiteit verdwijnt dan, wat absoluut geen probleem hoeft te zijn als je versmolten bent met zo veel anderen samen.

Weer een ander idee is dat we keer op keer terugkeren naar de aarde om levenslessen te leren om zo door te groeien om hoger te komen in het hiernamaals. Welk lichaam je in geboren wordt hangt af van wat noodzakelijk is voor je ontwikkeling op dat moment.

Maar ik vind het allemaal erg moeilijk te rijmen met de Big Bang, vorming van zonnen en planeten, de immense grootte van het heelal en hoeveel ruimte en materie voor altijd onbenut zal blijven, de toevalligheid waarmee er leven op deze planeet is ontstaan en het idee dat dit leven ooit op een gegeven moment een ziel is gaan krijgen.
Heeft een bacterie een ziel? Een sprinkhaan? Een vis? Een kip? Een aap? Hadden dinosaurussen die? En hun voorlopers?
Als alleen mensen een ziel hebben, waarom dolfijnen en octopussen niet die ook zeer ontwikkelde hersenen hebben?
En leven op andere planeten, heeft dat ook allemaal een onsterfelijke ziel? Komen we uiteindelijk ook met hen samen in het hiernamaals?
En over 10100 jaar als The Big Rip, The Big Chill of The Big Crunch plaats gaat vinden, krijgen we dan weer een nieuwe Big Bang van waaruit weer nieuw leven zal ontstaan waar weer zieltjes naar toe kunnen gaan?
Als er geen Big Bang meer plaats vindt, wat gaat die Oerbron dan doen? Wat gebeurt er dan met al die zielen?
De huidige sterrenkunde gaat uit van meerdere universa. De big bang hoort bij ons universum en de verwachting is dat straks alle waterstof en helium is verdwenen en er geen energie meer opgewekt kan worden en dan verstilt dit heelal. Er is ook een interessante theorie dat er universa ontstaan in zwarte gaten.

Interessant topic dit trouwens. Ik denk ook dat ik met een doel ben op aarde. Iets dat je daarvoor afspreekt, net zoals je aan een bepaalde klus begint. Op aarde is die tweeledig, denk ik: meehelpen in de samenleving en verder gaan jezelf te ontwikkelen. Ik heb ook nog heel veel te doen en heel veel te leren.
pi_213655373
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 10:23 schreef over_hedge het volgende:
Niks. Er is geen zin van bestaan.

Waarom ben je hier op aarde?
Waarom? Omdat mijn papa en mama elkaar lief vonden

Ben je hier gekomen met een taak?
nee
Of omdat ze te veel pillen hadden geslikt op een feestje. :T
pi_213655403
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 10:54 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
De huidige sterrenkunde gaat uit van meerdere universa. De big bang hoort bij ons universum en de verwachting is dat straks alle waterstof en helium is verdwenen en er geen energie meer opgewekt kan worden en dan verstilt dit heelal. Er is ook een interessante theorie dat er universa ontstaan in zwarte gaten.

Interessant topic dit trouwens. Ik denk ook dat ik met een doel ben op aarde. Iets dat je daarvoor afspreekt, net zoals je aan een bepaalde klus begint. Op aarde is die tweeledig, denk ik: meehelpen in de samenleving en verder gaan jezelf te ontwikkelen. Ik heb ook nog heel veel te doen en heel veel te leren.
Ja de Multiverse waar Marvel tegenwoordig zo dol op is. :P
Er wordt gezegd dat als 1 universum vernietigd wordt, dat alle "zeepbellen" van aangrenzende universums dan ook in een kettingreactie mee zullen gaan in die vernietiging.

Wat zwarte gaten betreft: er is inderdaad een theorie dat ons universum zich in een zwart gat bevindt.

Doel op aarde....ik denk dat je je eigen doelen stelt. Lang niet iedereen wil de samenleving helpen of zichzelf ontwikkelen.
pi_213655479
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 11:07 schreef ToT het volgende:
Doel op aarde....ik denk dat je je eigen doelen stelt. Lang niet iedereen wil de samenleving helpen of zichzelf ontwikkelen.
Ja, dat denk ik ook.
pi_213655582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 11:14 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ja, dat denk ik ook.
Maar dat ligt aan je eigen karakter en je opvoeding.
Hebben die zelf gestelde levensdoelen een hoger doel voor in het hiernamaals, of is het puur omdat je dat in het hier en nu prettig vindt?

Daarbij veranderen doelen vaak in de loop der tijd door ervaringen die je opdoet.
Je persoonlijkheid kan ook volledig veranderen door ziekte, medicatie, voorvallen en weet ik wat nog meer.
Zelfs als je bepaalde kruiden slikt kun je enorm anders in je vel zitten, dingen anders opvatten en anders op je omgeving reageren.
Neem ashwagandha bijvoorbeeld wat cortisol wegneemt; je wordt er een stuk relaxter door en tilt veel minder zwaar aan dingen. Je bent een stuk minder gestresst enz.
Dan verloopt je leven al heel anders dan als je dat spul niet zou slikken. Je maakt andere keuzes en doet andere ervaringen op.
Ook je omgeving is een razend grote factor in je leven natuurlijk. Iedere keuze heeft een impact, iedere verhuizing en iedere relatie die je aan gaat.
Word je gestuurd in die keuzes? Staat alles vooraf al vast wat je gaat doen en wat er allemaal om je heen gebeurt? Is er een vrije wil of is het allemaal één groot theaterstuk wat van het begin tot het eind geregisseerd is?

Nee, hoe dieper ik over dingen nadenk, hoe meer onzekerheden er zijn en hoe logischer de wetenschappelijke kijk op zaken lijkt te zijn.
pi_213656371
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 11:27 schreef ToT het volgende:
Nee, hoe dieper ik over dingen nadenk, hoe meer onzekerheden er zijn en hoe logischer de wetenschappelijke kijk op zaken lijkt te zijn.
Spiritualiteit en wetenschap zijn twee verschillende dingen. Omdat ze in een verschillend gebied bezig zijn, sluiten ze elkaar niet uit. Veel mensen maken een denkfout dat ze denken dat ze moeten kiezen tussen wetenschap en religie/spiritualiteit. Veel mensen denken dat alles bewezen moet worden en dat alleen de dingen bestaan die bewezen zijn. Dat zaken die niet bewezen zijn niet bestaan. Dit is natuurlijk onzin. Dat er bijvoorbeeld leven is na de dood is nooit bewezen. Maar dat er geen leven is na de dood is ook niet bewezen. De wetenschap houdt hier zich ook niet mee bezig, omdat het niet is te meten en niet is te observeren. Wetenschap gaat over het verklaren van observaties. Een observatie is ook de getuigenissen van bijna doodervaringen. De wetenschap kijkt daar naar en probeert dat te verklaren. Natuurlijk kijkt de wetenschap dan naar de hersenen, want dat kan een oorzaak zijn. Je moet niets uitsluiten. Maar het leven na de dood valt buiten de scoop van wetenschap.
pi_213656388
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:50 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Spiritualiteit en wetenschap zijn twee verschillende dingen. Omdat ze in een verschillend gebied bezig zijn, sluiten ze elkaar niet uit. Veel mensen maken een denkfout dat ze denken dat ze moeten kiezen tussen wetenschap en religie/spiritualiteit. Veel mensen denken dat alles bewezen moet worden en dat alleen de dingen bestaan die bewezen zijn. Dat zaken die niet bewezen zijn niet bestaan. Dit is natuurlijk onzin. Dat er bijvoorbeeld leven is na de dood is nooit bewezen. Maar dat er geen leven is na de dood is ook niet bewezen. De wetenschap houdt hier zich ook niet mee bezig, omdat het niet is te meten en niet is te observeren. Wetenschap gaat over het verklaren van observaties. Een observatie is ook de getuigenissen van bijna doodervaringen. De wetenschap kijkt daar naar en probeert dat te verklaren. Natuurlijk kijkt de wetenschap dan naar de hersenen, want dat kan een oorzaak zijn. Je moet niets uitsluiten. Maar het leven na de dood valt buiten de scoop van wetenschap.
Het is niet aantoonbaar en dus is er geen reden aan te nemen dat het bestaat.
En zie ook de rest van mijn post buiten dit ene stukje; daarin leg ik uit waarom ik tot deze conclusie kom. :)
pi_213656446
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:51 schreef ToT het volgende:
Het is niet aantoonbaar en dus is er geen reden aan te nemen dat het bestaat.
Staat geen reden om iets aan te nemen gelijk aan ontkennen?
pi_213656456
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:57 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Staat geen reden om iets aan te nemen gelijk aan ontkennen?
Nee, maar neem ff de moeite om de rest ook allemaal even te lezen. :)
pi_213656476
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:57 schreef ToT het volgende:

[..]
Nee, maar neem ff de moeite om de rest ook allemaal even te lezen. :)
Dat heb ik gedaan, maar ik mis een beetje structuur in dat hele verhaal, ik kan er niet zo snel uit opmaken wat je nu eigenlijk wilt vertellen.
pi_213656487
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:00 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat heb ik gedaan, maar ik mis een beetje structuur in dat hele verhaal, ik kan er niet zo snel uit opmaken wat je nu eigenlijk wilt vertellen.
Dat ik nogal moeite heb te geloven in dat er iets hogers is wat dit universum gecreëerd heeft met een doel.
En dat ik moeite heb te geloven in een onsterfelijke ziel dat hier levenslessen moet leren. Dat jij die ziel bent en dat dat je persoonlijkheid is.

Je hersenen zijn beïnvloedbaar, dat is wat je bent; een hoopje chemische reacties en elektrische impulsen in een biologische klomp.
pi_213656506
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:01 schreef ToT het volgende:

[..]
Dat ik nogal moeite heb te geloven in dat er iets hogers is wat dit universum gecreëerd heeft met een doel.
Duidelijk nu!

Ik ga uit van het principe dat helemaal niemand op aarde weet wat de werkelijkheid is. Je kunt erover denken, maar of je de waarheid benadert is sterk de vraag. Dat geldt denk ik voor iedereen. Misschien is er helemaal niets of voor hetzelfde geld is er wel een Allah die me kwalijk gaat nemen dat ik geen baard droeg. Then I rest my case.
pi_213656876
"De ziel" is een door de mens verzonnen iets. Dat is net zo echt als sinterklaas en de kerstman. Heeft een naaktslak een ziel? Wat is de zin van een naaktslak zijn bestaan? Waarom is die naakstslak hier op aarde? Is die hier gekomen met een taak? Wat blijft er over als je al zijn programmeringen en conditioneringen weet los te laten? Wie is dan die naaktslak, wat is de kern?
pi_213656904
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:44 schreef Sjemmert het volgende:
"De ziel" is een door de mens verzonnen iets. Dat is net zo echt als sinterklaas en de kerstman. Heeft een naaktslak een ziel? Wat is de zin van een naaktslak zijn bestaan? Waarom is die naakstslak hier op aarde? Is die hier gekomen met een taak? Wat blijft er over als je al zijn programmeringen en conditioneringen weet los te laten? Wie is dan die naaktslak, wat is de kern?
Slakken hebben zeker een functie. Ze zijn de opruimers in de natuur.
pi_213656961
quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2024 10:21 schreef jogy het volgende:
Het feit dat er aanwijzingen zijn dat het universum een hologram zou kunnen zijn
Daar zijn ze al heel ver mee. Het vermoeden bestaat dat er maar drie dimensies zijn: lengte, breedte en tijd (tijd veroorzaakt door de zwaartekracht). Interessant is ook het idee dat energie/materie informatiedragers zijn en dat die in connectie staan. Dit geeft een heel ander beeld op onze omgeving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')