abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213617006
https://nos.nl/artikel/25(...)chrijver-kluun-woest

quote:
Kritiek op vwo-examentekst Nederlands over pulp, schrijver Kluun woest

Schrijvers, leerlingen en ouders zijn kritisch over een tekst van het vwo-eindexamen Nederlands. Dat werd afgelopen woensdag afgenomen. Zo is Kluun woedend over de eindexamentekst Fastfood voor jonge lezers: de schadelijke promotie van pulp in het onderwijs. Hij noemt die een schandalige aanval op collega-auteur Mel Wallis de Vries. Ze wordt gezien als de succesvolste jeugdthrillerauteur en heeft ruim een half miljoen boeken verkocht.

"Hoe durf je in een vwo-eindexamentekst om een schrijver af te branden die verslonden wordt door jonge lezers", schrijft hij op Instagram. "Die hele kuddes jongeren, zoals mijn dochters en tienduizenden andere kinderen, aan het lezen kreeg."

Ook Wallis de Vries zelf heeft gereageerd. Zij zegt grappend dat ze sinds kort gezocht door de overheid omdat ze te veel boeken heeft verkocht. Ook voegde ze daar een kort filmpje van zichzelf naast een stapel van haar boeken met de tekst erboven: "Wanneer je voor het eerst in een eindexamen Nederlands wordt genoemd.... En dan de vragen leest."

Zowel Kluun als Wallis de Vries krijgt bijval van collega's en van lezers. Een van hen is een voormalig winnaar van 'De Jonge Jury' Margje Woodrow. "Wat ik nu heel erg vind is dat mijn dochter dit examen moest maken", schrijft ze.

Ook prijzen ouders Wallis de Vries omdat hun kind door haar is gaan lezen. Iemand anders zegt dat haar dochter die het vwo-examen heeft gemaakt door de tekst wordt weggezet als een onbenul. Een docent schrijft dat hij blij is dat leerlingen door de schrijfster aan het lezen zijn geslagen.

De examentekst is een versie van een opiniestuk uit de Volkskrant uit 2021, geschreven door hoogleraar letterkunde Yra van Dijk en docent Nederlands Marie-José Klaver. Zij uitten kritiek op de leesbevorderingscampagne 'De Jonge Jury', waarbij leerlingen van 12 tot 16 jaar een shortlist mogen selecteren waaruit een winnaar wordt gekozen. Ze noemen het verontrustend dat de keuze van de kinderen vervolgens leidend wordt in een gesubsidieerde campagne.

Lelijke teksten
Volgens Van Dijk en Klaver wordt die lijst gemaakt zonder instructie, richtlijn of een voorselectie door opvoeders of leraren. "Het is alsof je kinderen de supermarkt instuurt met de opdracht te kopen wat ze lekker vinden en datgene waarmee ze naar buiten komen opdringt aan alle kinderen van het land, onder het mom van 'gezond eten'."

Over haar boeken schrijven ze dat het stramien steeds identiek is: vrouwen worden gepijnigd, vernederd en vaak vermoord en seks is vrijwel altijd ongewenst en gewelddadig. "Met zulke lelijke teksten kweek je geen mooie lezers. Jonge lezers lezen vooral belevend en herkennend", aldus Van Dijk en Klaver.

Overigens zijn in het vwo-examen ook kritische reacties opgenomen op het stuk uit 2021 waar de leerlingen vragen over kregen. Daarbij moeten ze de argumenten samenvatten.
Dit is nieuws schijnbaar. Wel goed dat dit soort dingen in het eindexamen voorkomen, soms kom je meningen tegen waar je het niet mee eens bent. Eng hoor! Hopelijk gaan de kinderen er beter mee om dat deze idioten.
pi_213618723
als school geen safe-space hebben voor wellicht kwetsende examenteksten :N

Volgend jaar maar een passage uit Mein Kampf opnemen, dat word een lekker dagje vrij dan. 14.gif
Iets anders dan Meneer Piem & de Kalkoen lezen :')

M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_213618874
"Rustig aan schatje"

zondag 19 mei 2024 @ 16:25:15 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_213618969
Als gevolg van klimaatverandering is het komkommerseizoen steeds eerder.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 19 mei 2024 @ 16:29:58 #5
338319 ZarB
Piña colada
pi_213619077
Is er een voorbeeld van de examentekst? Ik snap niet wat die kinderen nou hebben gelezen en waarom hun tere zieltjes (en die van Kluun?) zijn gekwetst.

Wat ik uit dit artikel begrijp:

Meisje wallis de vries schrijft een boek.
Pubers kopen dat en vinden het leuk
2 mensen schrijven in de krant een stukje over dat het een flutboek is en dat de kinderen die het kopen domme sukkels zijn.
Dat stuk wordt gebruikt voor het NL examen (hoe?)
Ouders zijn boos dat hun kind die het boek leest uitgemaakt wordt voor domme sukkel
Kluun is ook daarom boos?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zondag 19 mei 2024 @ 16:32:29 #6
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213619139
Dat dit kan in Nederland.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_213619177
Huiliehuilies.
  zondag 19 mei 2024 @ 16:39:42 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213619289
Klagen dat iets nieuws is en er dan een topic over maken.... zo wordt het idd relevant.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213619342
Kluun de man die andere wijven lag te naaien terwijl zijn vrouw op sterven lag heeft ook een mening. Vervelende act.
  zondag 19 mei 2024 @ 16:43:16 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213619350
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:29 schreef ZarB het volgende:
Is er een voorbeeld van de examentekst? Ik snap niet wat die kinderen nou hebben gelezen en waarom hun tere zieltjes (en die van Kluun?) zijn gekwetst.

2 mensen schrijven in de krant een stukje over dat het een flutboek is en dat de kinderen die het kopen domme sukkels zijn.
Ouders zijn boos dat hun kind die het boek leest uitgemaakt wordt voor domme sukkel
Kluun is boos omdat dat afzeikartikel uit 2021 gebruikt is voor het examen Nederlands.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213619380
Nou ja, dat Van Dijk en Klaver ageren tegen “maar wat als de leerlingen nou plezier hebben in het lezen in plaats van dat ze ‘mooie lezers’ van een bevoogdende ivoren toren-boekenlijst worden die na hun eindexamen nooit meer een boek openslaan” mag best tegen het licht worden gehouden. Niet iedereen haalt zijn plezier uit “er gebeurt niets, maar wat een prachtige doodgeanalyseerde vergezochte thema’s heeft dat boek toch”.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_213619499
quote:
6s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:44 schreef Litpho het volgende:
Nou ja, dat Van Dijk en Klaver ageren tegen “maar wat als de leerlingen nou plezier hebben in het lezen in plaats van dat ze ‘mooie lezers’ van een bevoogdende ivoren toren-boekenlijst worden die na hun eindexamen nooit meer een boek openslaan” mag best tegen het licht worden gehouden. Niet iedereen haalt zijn plezier uit “er gebeurt niets, maar wat een prachtige doodgeanalyseerde vergezochte thema’s heeft dat boek toch”.
Niemand leest vrijwillig Jan Wolkers of Gerard Reve om maar eens wat te noemen, daar is echt een verplichte leeslijst voor nodig. En daarom staat die verplichte leeslijst dan ook garant voor het om zeep helpen van het leesplezier van jongeren.
  zondag 19 mei 2024 @ 17:14:16 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213619834
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:53 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Niemand leest vrijwillig Jan Wolkers of Gerard Reve om maar eens wat te noemen,
Jan Wolkers schreef toch zeer toegankelijke boeken.
quote:
daar is echt een verplichte leeslijst voor nodig. En daarom staat die verplichte leeslijst dan ook garant voor het om zeep helpen van het leesplezier van jongeren.
Als er iemand hun best hebben gedaan mijn plezier aan lezen grondig te vergallen dan waren het de leraren Nederlands.
Vreemd genoeg was dat bij Duits en Engels compleet anders.
pi_213619933
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:39 schreef Leandra het volgende:
Klagen dat iets nieuws is en er dan een topic over maken.... zo wordt het idd relevant.
De NOS vindt het nieuws, of ik er nou een topic over open of niet. Dit soort absurde artikelen komen wel vaker voor, wat ook ergelijk is is dat er niet vermeld wordt wie de schrijver is van dit broddelwerk. Het is een opsomming van berichtjes op Instagram zonder enige ondervraging of wederhoor, dat is bespottelijk voor een platform dat zich journalistieke eigenschappen toeschrijft.
pi_213619940
quote:

Goede vragen, misschien had de NOS die ook aan Kluun kunnen stellen. Maar dat zal wel te veel moeite zijn gok ik zo.
pi_213619961
quote:
6s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:44 schreef Litpho het volgende:
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om hé. Eigenlijk zijn alleen de laatste twee zinnen in het artikel significant:
quote:
Overigens zijn in het vwo-examen ook kritische reacties opgenomen op het stuk uit 2021 waar de leerlingen vragen over kregen. Daarbij moeten ze de argumenten samenvatten.
Het is dus gewoon een tekst die gebruikt wordt als voorbeeld in een examenvraag, zoals het hoort. Het is absurd dat de schrijver van dit stuk dit wegstopt op deze manier terwijl dit de crux van de zaak is.

Als de NOS enige journalistieke integriteit hadden zouden ze Kluun vragen wat nou zijn probleem is. Zouden examens alleen teksten mogen bevatten waar hij het mee eens is? Of wat?
pi_213620010
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 17:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om hé. Eigenlijk zijn alleen de laatste twee zinnen in het artikel significant:
Daar gaat het absoluut niet om, maar het was wat mij betreft wel het enige interessante in het artikel. Dat Kluun zich op zijn pik getrapt voelt en dat pubers zich dom zouden voelen door dit artikel (wat ik eerlijk gezegd betwijfel, volgens mij halen ze gewoon hun schouders op) is niet zo nieuwswaardig.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_213620017
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 14:41 schreef MoreDakka het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)chrijver-kluun-woest
[..]
Dit is nieuws schijnbaar. Wel goed dat dit soort dingen in het eindexamen voorkomen, soms kom je meningen tegen waar je het niet mee eens bent. Eng hoor! Hopelijk gaan de kinderen er beter mee om dat deze idioten.
En in plaats van non nieuws te negeren open je een topic. Goed gedaan
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_213620025
quote:
6s.gif Op zondag 19 mei 2024 17:30 schreef Litpho het volgende:

[..]
Daar gaat het absoluut niet om, maar het was wat mij betreft wel het enige interessante in het artikel. Dat Kluun zich op zijn pik getrapt voelt en dat pubers zich dom zouden voelen door dit artikel (wat ik eerlijk gezegd betwijfel, volgens mij halen ze gewoon hun schouders op) is niet zo nieuwswaardig.
Leesvaardigheid is niet veel beter geworden de afgelopen 20 jaar, dat zeker. Maar dan nog vind ik dat kritiek op een populair boek best moet kunnen.
pi_213620027
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 17:31 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
En in plaats van non nieuws te negeren open je een topic. Goed gedaan
De NOS vindt het nieuws hé, ga maar bij hen klagen.
pi_213620216
quote:

https://www.examenblad.nl/2024/vwo/vakken/talen/nederlands-vwo
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_213620676
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 17:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jan Wolkers schreef toch zeer toegankelijke boeken.
[..]
Als er iemand hun best hebben gedaan mijn plezier aan lezen grondig te vergallen dan waren het de leraren Nederlands.
Vreemd genoeg was dat bij Duits en Engels compleet anders.
In mijn middelbare school herinneringen bestond de Nederlandse litejatuuj, die we verplicht waren te lezen, enkel uit langdradig, pretentieus en deprimerend gezemel waar je jezelf als tiener totaal niet in terug herkende. Dezelfde abominabele "kwaliteit" zie je overigens in het gros van de Nederlandse films en muziek ook terug.
  zondag 19 mei 2024 @ 20:58:34 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213621955
Kluun is een bekende goed verkopende schrijver. Dus zijn mening over een stuk tekst voor het vak Nederlands lijkt me nieuwswaardiger dan die van Henk van om de hoek.
pi_213623017
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 20:58 schreef Hexagon het volgende:
Kluun is een bekende goed verkopende schrijver. Dus zijn mening over een stuk tekst voor het vak Nederlands lijkt me nieuwswaardiger dan die van Henk van om de hoek.
Hij geeft zijn mening niet over de tekst. Hij zegt dat het stuk tekst niet gebruikt had moeten worden. Waarom, dat blijft de vraag.
  zondag 19 mei 2024 @ 22:29:32 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213623044
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 22:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hij geeft zijn mening niet over de tekst. Hij zegt dat het stuk tekst niet gebruikt had moeten worden. Waarom, dat blijft de vraag.
Dat is natuurlijk ook een mening over de tekst.

Maar waarschijnlijk neemt hij het op voor een collega waarmee hij bevriend is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')