quote:‘Opper-Topper’ René Froger is er na zo’n 45 jaar in het vak nog niet aan toe om het rustiger aan te gaan doen. Froger lanceert namelijk Qisum, een streamingplatform voor Nederlandse artiesten. Hij licht zijn ambitieuze project hier voor het eerst toe: ,,Als fan stap je zo het muzikale leven van jouw held in.”
https://www.qisum.nl/quote:Zomaar een zaterdagavond in huize Froger. Pa René en zijn zoons op de bank, YouTube aan op de tv. Zoeken en zoeken naar dat ene optreden van Maxim Froger, die bij de Toppers meezong in de Arena, of naar de originele videoclip van Alles kan een mens gelukkig maken. ,,Dan zijn die jongens aan het zoeken en dan moet je door een bos van filmpjes ploegen die met de telefoon zijn gemaakt”, zegt Froger (63).
Dat kan anders, dacht hij. Beter. Overzichtelijker. Waarom niet een platform waar je als fan zó het muzikale leven van jouw favoriete artiest kunt betreden? Met videoclips, complete albums, losse singles, documentaires, concertregistraties, tv-optredens, foto’s - alles, tot en met de verkoop van merchandise en concertkaartjes. Een plek waar je als Nederlandse zanger of zangeres niet hoeft te concurreren met het overweldigende marketingbudget van wereldsterren als Taylor Swift en The Weeknd, maar waar kleinere genres als gabber, tukkerrock en piratenmuziek net zo mooi in de etalage staan als de andere Nederlandse ‘grootheden’ van het moment.
Als nieuwe artiest is het ontzettend moeilijk om er tegenwoordig tussen te komen. Ik wil ze helpen”, zegt Froger. ,,Ik weet wat de moeilijkheden zijn in muziekland. Ik heb een goede tijd gehad met cd’s, maar ben altijd met de tijd meegegaan. Ook nu weer met streaming. Ik ben eigenlijk nog heel cool. Ik krijg ook vaak vragen: hoe pak ik dit aan? Bij YouTube en Spotify krijg je als artiest dan geen gehoor, bij ons wel. Het is het niet zo dat ik hier elke dag aan de tafel zit als hulplijn, maar mensen kunnen mij wel bereiken. Ik vind het belangrijk dat wij lief zijn voor de mensen en lief zijn voor de artiesten.”
Zo’n vier jaar na het eerste idee en ‘vreselijk veel noeste arbeid’ verder is het dan zover: het platform Qisum (‘musiq, maar dan achterstevoren’) is geboren. Er staan nu negenhonderd Nederlandse artiesten op, met zo’n 40.000 ‘content items’, zoals dat wordt genoemd in de snelle wereld van de streamingdiensten. Elke dag worden er nog talloze nieuwe filmpjes en liedjes geüpload, aan het eind van het jaar moeten de fans door zo’n 100.000 items kunnen scrollen. ,,En dan hebben we nog steeds maar een heel klein gedeelte van hoe rijk de Nederlandse muziekcultuur is. We blijven uitbreiden”, zegt Froger.
quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:29 schreef Cupfighter het volgende:
Een eigen stream een plek onder de zon
Dit, hier zit helemaal niemand op te wachten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:52 schreef FlippingCoin het volgende:
en waarom zou ik dat gebruiken ipv spotify of yt?
Zelfs als ik al Nederlandse muziek zou luisteren.
Nou, ik zit hier dus godver al minstens 20 jaar op te wachten, nu is mijn leven eindelijk compleet!quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:53 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dit, hier zit helemaal niemand op te wachten.
Ik dacht dat je 14 was.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nou, ik zit hier dus godver al minstens 20 jaar op te wachten, nu is mijn leven eindelijk compleet!![]()
Maar de muziek van dit zeldzame muzikale wonderkind houdt ons jong, niet waar.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:28 schreef ReplaR het volgende:
1
[..]
Ik heb het dan ook over lang geleden.
Nee ik heb een hekel aan de meeste Nederlandstalige muziekquote:Op donderdag 16 mei 2024 20:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar de muziek van dit zeldzame muzikale wonderkind houdt ons jong, niet waar.
Met 7 video recorders heb je geen streamingdienst nodigquote:Op donderdag 16 mei 2024 19:29 schreef Cupfighter het volgende:
Een eigen stream een plek onder de zon
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.U MAD?
IK ben zo blij voor je.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nou, ik zit hier dus godver al minstens 20 jaar op te wachten, nu is mijn leven eindelijk compleet!![]()
quote:Op donderdag 16 mei 2024 22:55 schreef de_boswachter het volgende:
Mannen die een wijvennaam hebben… hoe kom je er als ouders op je zoon zo voor lul te zetten z’n hele leven lang.Rene is een mannennaam. Renee vrouw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In mijn trekker op rode diesel.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Echt?! Is dat mogelijk?!quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:27 schreef tong80 het volgende:
Net in Hart van Nederland. Deden ze, of hij, alsof het revolutionair was. Gaf ie als voorbeeld Lee Towers die men dan kon zoeken/vinden. Plus veel slappe quats.
Reclame overal?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:37 schreef Eightyone het volgende:
Het schijnt een gratis dienst te zijn, maar ergens moet er toch een verdienmodel zijn.
Een veelgebruiker van Qisum ga ik iig niet worden. Een poosje geleden heb ik nog uitgezocht wat ik bovengemiddeld veel aan Nederlandse producties draai; dat bleken slechts een paar honderd nummers.
Gabber? Nee, wel wat andersoortige Nederlandse electronica. Tukkerrock? Nee. Piratenmuziek? Ook niet.
Niet doorvertellen, maar ik moet er stiekem ook niks van hebben. 🤫quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:35 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Nee ik heb een hekel aan de meeste Nederlandstalige muziek
Doet me denken aan Hans Breukhoven van Free Recordshop. Was ook zo'n ziener.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |