abonnement Unibet Coolblue
pi_213569694
Beste FOK!ers,

Ik heb mijn vliering laatst geïsoleerd.
Dit heb ik gedaan door damp(doorlatende) folie strak tegen de binnenkant van het dak te plaatsen en vervolgens PIR platen er tegenaan gemonteerd. De PIR platen zitten tegen latten van +/-1,5cm dik.

Foto

Nu alles zo goed als klaar is ben ik na het lezen van wat verhalen enigszins bang voor vocht problemen achter de isolatieplaten aangezien de vliering nu potdicht is.

Voor het plaatsen van de isolatie was er wel wat tocht door het hout. Wellicht dat dit voor ventilatie achter de platen zorgt?

Aan de buitenkant van het dak, onder de pannen zit ook een hele oude folie. Ik vermoed dat dit dampdoorlatend is gezien de tocht, maar dit is zo oud dat ik niet weet wat voor soort folie dit is.

Denken jullie dat ik hier nog wat aanpassingen moet doen qua ventilatie of haalt dit heel de isolerende werking weer weg?
Uiteraard zit ik niet te wachten op vocht > rottend hout problemen...

Alvast dank voor de tips :)
pi_213570470
Hi Kawaz,

Deze laag zal zelf reguleren als het damp doorlatende folie is. Ps complimenten ziet er strak uit netjes gedaan.

Greetz
pi_213573377
Je kan voor de zekerheid hier en daar een pan optillen en een gat in het beschot boren. Dan kan het echter de pir platen ventileren. Ik zou er wel een roostertje zetten tegen ongedierte.
pi_213585341
Euh, dampopen toch altijd aan de buitenzijde (koude zijde) en aan de warme zijde dampdicht?

Weet je zeker dat je dampdoorlatend bedoelt?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213590091
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:46 schreef stavromulabeta het volgende:
Euh, dampopen toch altijd aan de buitenzijde (koude zijde) en aan de warme zijde dampdicht?

Weet je zeker dat je dampdoorlatend bedoelt?
Volgende folie werd mij aangeraden en is gebruikt:

https://www.hornbach.nl/p(...)e-1-5x50-m/10509584/

Dit is geplaatst tussen de PIR platen en het dakbeschot.

Aan de andere kant van de PIR platen (dus laten we zeggen binnenshuis) zit geen folie maar zijn alle naden afgeplakt met alu tape.
Folie zou hier niet nodig zijn aangezien de PIR platen aluminium cachering hebben.
pi_213590151
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 08:40 schreef KawaZ het volgende:

[..]
Volgende folie werd mij aangeraden en is gebruikt:

https://www.hornbach.nl/p(...)e-1-5x50-m/10509584/

Dit is geplaatst tussen de PIR platen en het dakbeschot.

Aan de andere kant van de PIR platen (dus laten we zeggen binnenshuis) zit geen folie maar zijn alle naden afgeplakt met alu tape.
Folie zou hier niet nodig zijn aangezien de PIR platen aluminium cachering hebben.
Oh, oké, dus wel aan de koude zijde. Dan zit het m.i. wel goed.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')