quote:
Op woensdag 15 mei 2024 12:37 schreef herverwijderd het volgende:Mensen die ouder zijn
of die in een positie van superioriteit zitten zeg maar spreek ik aan met u. Tot ze zeggen dat het niet hoeft.
Ik doe het juist omgekeerd. Ik heb in het verleden in het OV gewerkt (in een middle managementpositie). Als ik een een bus- of trambestuurder in de gang tegenkwam, sprak ik die aan met u. Terwijl als ik de algemeen directeur tegenkwam, ik gewoon 'je' zei. Op een of andere manier voelt het voor mij denigrerend/kleinerend om tegen een lager functie 'je' te zeggen, terwijl dat voor een hogere functie bij mij totaal geen issue is.
En nu ik er over nadenk, doe ik dat nog steeds zo: De kantinejuffrouw of schoonmaker is 'u' (tenzij ik er regelmatig een praatje mee maak), iemand in pak die ik op de gang tegenkom. is een 'je'.
quote:
Op woensdag 15 mei 2024 13:11 schreef golfer het volgende:In de horeca is het wel gebruikelijk iedere gast aan te spreken met U.
Ongeacht de leeftijd van de gasten.
Het popi-jopie gejij en gejou hoort niet in de horeca thuis.
Bij binnenkomst zeker. Daarna mag er wat mij betreft - afhankelijk van de setting en de hoeveelheid interactie met die persoon - naar 'je' gewisseld worden.
[ Bericht 12% gewijzigd door stavromulabeta op 15-05-2024 14:12:35 ]