abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213568442
Gisteren keek ik een (opgenomen) tv-programma en daarin sprak de presentator, Viktor Brand, die ik in zijn veertiger jaren schat, de oudere kandidaat (leeftijd, 79) telkens aan met "u". De co-presentator, iets ouder dan Viktor, deed dat dan weer niet.

Wat doe jij bij je (oudere) medemens? Of wellicht zelfs bij mensen die in de retail of horeca werken?

Ik doe het nooit meer. Als kind, puber en als jongvolwassene deed ik dat altijd, uit respect. Zelfs nog bij mijn opa en oma van één kant gedaan die we tig jaar niet gezien of gesproken hadden. Eigenlijk geen idee waarom ik dat na een bepaalde leeftijd niet meer ben gaan doen. Ik vraag ook nooit aan m'n studenten om me met "u" aan te spreken; er is maar een handjevol per klas dat dat doet.
pi_213568506
Ik krijg het er bij mezelf niet goed in om mensen met u aan te spreken op het werk bijvoorbeeld. Ik probeer het vaak wel maar dan krijg ik van die knullige situaties dat ik u en je in een gesprek gebruik :@

Ik heb er zelf overigens ook echt een hekel aan om met u aangesproken te worden. Dat voelt zo oud (en ja 40 is oud) maar ook zo formeel en dat hoeft van mij echt niet.
Maar vaak als je zegt ‘zeg maar je hoor’ dan lukt het de andere partij net zo min als dat ík consequent u kan zeggen omdat ze het zo gewend zijn.
  woensdag 15 mei 2024 @ 12:37:19 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213568821
Mensen die ouder zijn of die in een positie van superioriteit zitten zeg maar spreek ik aan met u. Tot ze zeggen dat het niet hoeft.
Ook wel eens mengvorm, wel u zeggen maar ook iemand bij de voornaam noemen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 13:11:51 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213569091
In de horeca is het wel gebruikelijk iedere gast aan te spreken met U.
Ongeacht de leeftijd van de gasten.
Het popi-jopie gejij en gejou hoort niet in de horeca thuis.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 15 mei 2024 @ 13:15:04 #5
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_213569129
Ouderen en onbekenden spreek ik nog steeds met u aan. Is iemand echter duidelijk jonger dan ik, dan is het gewoon je.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_213569657
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 12:37 schreef herverwijderd het volgende:
Mensen die ouder zijn of die in een positie van superioriteit zitten zeg maar spreek ik aan met u. Tot ze zeggen dat het niet hoeft.
Ik doe het juist omgekeerd. Ik heb in het verleden in het OV gewerkt (in een middle managementpositie). Als ik een een bus- of trambestuurder in de gang tegenkwam, sprak ik die aan met u. Terwijl als ik de algemeen directeur tegenkwam, ik gewoon 'je' zei. Op een of andere manier voelt het voor mij denigrerend/kleinerend om tegen een lager functie 'je' te zeggen, terwijl dat voor een hogere functie bij mij totaal geen issue is.

En nu ik er over nadenk, doe ik dat nog steeds zo: De kantinejuffrouw of schoonmaker is 'u' (tenzij ik er regelmatig een praatje mee maak), iemand in pak die ik op de gang tegenkom. is een 'je'.

quote:
3s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:11 schreef golfer het volgende:
Bij binnenkomst zeker. Daarna mag er wat mij betreft - afhankelijk van de setting en de hoeveelheid interactie met die persoon - naar 'je' gewisseld worden.

[ Bericht 12% gewijzigd door stavromulabeta op 15-05-2024 14:12:35 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213570216
quote:
3s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:11 schreef golfer het volgende:
Het zal ook nog wel verschillen per etablissement, me dunkt. Persoonlijk maakt het me geen fluit uit of ik met u of jij aangesproken word, maar ik gok zo dat klanten van de duurdere of betere restaurants daar anders over denken.
  woensdag 15 mei 2024 @ 15:11:00 #8
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_213570273
In deze Nederlandse samenleving waarin iedereen gelijk is, vervagen de onderlinge normen. Kinderen staan op gelijke voet met volwassen en volwassenen gedragen zich steeds meer als kinderen, dat krijg je dan.
Le Diable
pi_213570601
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:04 schreef DjVero het volgende:

[..]
Het zal ook nog wel verschillen per etablissement, me dunkt. Persoonlijk maakt het me geen fluit uit of ik met u of jij aangesproken word, maar ik gok zo dat klanten van de duurdere of betere restaurants daar anders over denken.
Klopt. Bij het eetcafe met 100 speciaalbieren op de tap, mannen met grote baarden en vrouwen met tatoeages , zou ik het een beetje vreemd vinden om telkens met u aangesproken te worden. Als ik met stropdas in dat kasteel waar ik 3 uur later 450 euro mag aftikken, bij binnenkomst met 'je' aangesproken wordt, zou ik ook vreemd opkijken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')