Vakantie-uren en nieuwe baanquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:11 schreef Essebes het volgende:
Weet niet of dit recent nog is gewijzigd, maar toen ik mij daarin verdiepte was het zo:
Jouw oude werkgever rekent je vakantiedagen met jou af, zoals vakantiedagen altijd afgewikkeld worden.
Je werkgever verstrekt jou een verklaring over de hoeveelheid afgewikkelde vakantiedagen.
Je nieuwe werkgever moet met deze verklaring jou deze vakantiedagen vrij geven. Dit gebeurt zonder betaling, want het geld voor deze dagen heb je immers al van je oude werkgever, bij de afrekening ontvangen.
In dit geval wilt de nieuwe het wel de oude wilt geen moeite doen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:46 schreef Hanca het volgende:
Dit hangt meestal van je nieuwe werkgever af. De oude zal er niet zo moeilijk over doen, die moet wel een formulier invullen. Maar de vraag is of je nieuwe werkgever het ziet zitten. Dat zal afhangen van het aantal, denk ik. Als je er genoeg hebt voor een sabbatical zal je nieuwe werkgever daar meestal niet zo enthousiast van worden. Ik heb het wel eens gedaan, maar dat ging om een beperkt aantal uren dat ik opgespaard had om mijn nieuwe huis op te knappen en was gelijk duidelijk over de periode dat ik dat zou doen (nov-dec, rustige tijden in de accountancy).
Maar dan krijg je het dus uitbetaald?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:11 schreef Essebes het volgende:
Weet niet of dit recent nog is gewijzigd, maar toen ik mij daarin verdiepte was het zo:
Jouw oude werkgever rekent je vakantiedagen met jou af, zoals vakantiedagen altijd afgewikkeld worden.
Je werkgever verstrekt jou een verklaring over de hoeveelheid afgewikkelde vakantiedagen.
Je nieuwe werkgever moet met deze verklaring jou deze vakantiedagen vrij geven. Dit gebeurt zonder betaling, want het geld voor deze dagen heb je immers al van je oude werkgever, bij de afrekening ontvangen.
Dit had ik inderdaad gelezen maar kon er niet uit opmaken hoe het precies gaat eventueel belasting technisch.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:19 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Vakantie-uren en nieuwe baan
Gaat u overstappen naar een nieuwe baan en heeft u vakantie-uren over die u niet meer kunt opnemen? Dan krijgt u deze vakantie-uren uitbetaald.
Verder mag u de wettelijke vakantie-uren die u niet meer kunt opnemen, bij uw nieuwe werkgever opnemen. Hij betaalt u deze uren niet uit. Let op: de datum waarop deze wettelijke vakantie-uren vervallen blijft hetzelfde als u ze meeneemt naar uw nieuwe baan.
Of u bovenwettelijke vakantie-uren mag meenemen, hangt van uw nieuwe werkgever af.
Om vakantie-uren mee te nemen naar uw nieuwe werkgever, heeft u een verklaring van uw vorige werkgever nodig. Hierin moet staan hoeveel vakantie-uren u over heeft.
Of je netto 100% krijgt is de vraag.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:26 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dit had ik inderdaad gelezen maar kon er niet uit opmaken hoe het precies gaat eventueel belasting technisch.
Krijg je dan gewoon 100% uitbetaald netto wat je anders die dag zou verdienen en dan bij nieuwe werkgever onbetaald verlof vrij want immers het geld gehad.
Mag de huidige werkgebied het weigeren als de nieuwe het geen probleem vindt.
Niet zwaarder belast maar geen loonhefkorting dacht ik.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Of je netto 100% krijgt is de vraag.
Verder lees ik er wel in dat de vakantie uren niet door je nieuwe werkgever worden uitbetaald.
En dat is logisch, omdat de oude werkgever dat al gedaan heeft.
Maar volgens mij worden niet-opgenomen vakantieuren zwaarder belast.
Wat ik ervan begrijp is dat vakantieuren onder een hogere loonheffing vallen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:42 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Niet zwaarder belast maar geen loonhefkorting dacht ik.
Dus zou er iets moeten zijn dat ne netto gelijk blijft want onbetaald dan week verlof nieuwe werkgever prima.
Maar moet je netto wel gehad hebben want je anders die week zou verdienen zeg maar.
https://bcs.nl/blog/wat-m(...)uliere%20loonheffing.quote:Ook over het geld wat naast het reguliere loon wordt verdiend, denk aan vakantiegeld, overuren of een bonus, wordt loonheffing ingehouden. Dit noemen we loonheffing bijzonder tarief. Dit is altijd meer dan de reguliere loonheffing.
Dit is zo’n heerlijk lekker misverstand die er maar niet uit gaat.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp is dat vakantieuren onder een hogere loonheffing vallen.
Dit vond ik daarover:
[..]
https://bcs.nl/blog/wat-m(...)uliere%20loonheffing.
En dat zit hem inderdaad in de loonheffingskorting
Dit ja heb hier financieel leidinggevende uren in moeten steken om mensen dit duidelijk te maken, en sommige willen het maar niet begrijpen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:26 schreef Neptunes het volgende:
[..]
Dit is zo’n heerlijk lekker misverstand die er maar niet uit gaat.
Het boeit niet via welke weg je het uitbetaald krijgt: inkomen = inkomen!
Aan het einde gaat alles op de grote hoop en krijg je of geld terug of mag je bijlappen.
De enige reden dat dit initiële tegen een hoger tarief wordt belast is om de werknemer te beschermen tegen een hoge terug betaling bij de belangrijk aangifte!
Uitbetaling bij oude werkgever is o.b.v. je dag/uurloon maal aantal verlofdagen/-uren waar natuurlijk gewoon de heffingen over moeten worden afgedragen (ja, hogere voorheffing, nee geen hogere totale belasting bij jaaropgaaf). En bij je nieuwe werkgever wordt het dan inderdaad onbetaald verlof.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:26 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dit had ik inderdaad gelezen maar kon er niet uit opmaken hoe het precies gaat eventueel belasting technisch.
Krijg je dan gewoon 100% uitbetaald netto wat je anders die dag zou verdienen en dan bij nieuwe werkgever onbetaald verlof vrij want immers het geld gehad.
En vervolgens wordt het hele jaar. inkomen in de IB-aangifte op één hoop gegooid en krijg je de teveel betaalde belasting terug. Voor de inkomstenbelasting maakt het uiteindelijk geen zak uit of een euro uit normaal salaris, vakantiegeld, dertiende maand, bonus of wat dan ook komt.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp is dat vakantieuren onder een hogere loonheffing vallen.
Dit vond ik daarover:
[..]
https://bcs.nl/blog/wat-m(...)uliere%20loonheffing.
En dat zit hem inderdaad in de loonheffingskorting
Het enige wat de oude moet doen is je vakantieuren afrekenen (dit is wettelijk) en een brief opstellen. Werken ze echt niet mee? pfffquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:22 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
In dit geval wilt de nieuwe het wel de oude wilt geen moeite doen.
Ingewikkeld etc.
Waarom zou die dat doen?quote:Op woensdag 15 mei 2024 06:23 schreef Fer het volgende:
Kan die nieuwe werkgever die paar dagen niet gratis geven?
Is goeie vraag, wat is eigenlijk de meerwaarde van die verklaring van de vorige werkgever?quote:Op woensdag 15 mei 2024 06:23 schreef Fer het volgende:
Kan die nieuwe werkgever die paar dagen niet gratis geven?
Dat de nieuwe werkgever je de mogelijheid biedt dat nog niet genoten wettelijk verlof op te nemen omdat de overheid vindt dat je minimaal dat wettelijk verlof nodig hebt om uit te rusten. Zonder die verklaring zal je nieuwe werkgever je max het wettelijk verlof dat je bij hen opbouwt aan verlof willen geven normaal gesproken.quote:Op woensdag 15 mei 2024 14:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is goeie vraag, wat is eigenlijk de meerwaarde van die verklaring van de vorige werkgever?
Begrijp ik, maar mag de nieuwe werkgever zonder zo'n verklaring onbetaald verlof geven om de niet genoten vakantiedagen van de vorige werkgever te kunnen gebruiken?quote:Op woensdag 15 mei 2024 16:27 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat de nieuwe werkgever je de mogelijheid biedt dat nog niet genoten wettelijk verlof op te nemen omdat de overheid vindt dat je minimaal dat wettelijk verlof nodig hebt om uit te rusten. Zonder die verklaring zal je nieuwe werkgever je max het wettelijk verlof dat je bij hen opbouwt aan verlof willen geven normaal gesproken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |