Dan moet je je er beter in verdiepen, net zoals je dat moet doen met Nederlandse (schrijf)taal.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 01:37 schreef sturmpie het volgende:
ik vraag me altijd af wat 't verschil is tussen 'n Neanderthaler en 'n mens. schijnt dat er wel gemixed is.
Daar is geen verschil tussen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 01:37 schreef sturmpie het volgende:
ik vraag me altijd af wat 't verschil is tussen 'n Neanderthaler en 'n mens. schijnt dat er wel gemixed is.
Heb je weleens een schedel van een Neanderthaler in een museum gezien?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 01:28 schreef Beathoven het volgende:
Een topic over wie we zijn en waar we vandaan komen kan niet zonder een trede terug te gaan in de evolutie.
Het lijkt me zonder homo sapiens centraal te zetten weleens leuk om te kijken naar de voorlopers van ons als homo sapiens.
[ afbeelding ]
Neandertal
[ afbeelding ]
Homo Heidelbergensis
[ afbeelding ]
Homo Erectus
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Erectus hung on in Asia until 30,000 years ago. Although they went extinct, they appear to have left descendants on the island of Flores in Indonesia. These humans, Homo floresiensis, also known as "Hobbits", survived until around 12,000 years ago. And then they went, leaving us as the last human species on the planet.
Homo floresiensis
[ afbeelding ]
Mystery "hobbits" not humans like us
In sommige opzichten lijkt er een kruisbestuiving tussen homo sapiens en de vroege soorten per regio te hebben plaatsgevonden.
Ik had altijd het idee dat de Neandertaler wat meer een anker voor de identiteit van vele Noord Europeanen is geweest en andere soorten lijken ook een hun DNA nog wel wat na te laten.
Het gaat hier overigens niet om superieure rassen, maar ik weet wel dat ik homo erectus zou hebben ingeschakeld voor het betere rekenwerk als Neandertaler zijnde
Wat ik me zonder gekheid weleens afvraag is of dit soort groepsgevoel en hoe we zijn nog ergens wat stamt uit deze en vele andere menssoorten die niet meer bestaan.
Het verschil is dat de Neanderthaler een aftak heeft in de stamboom van de genus 'homo', namelijk 'neanderthalensis'.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 01:37 schreef sturmpie het volgende:
Je bent niet de enigequote:Op vrijdag 10 mei 2024 01:58 schreef Vincent_student het volgende:
Ik heb het sterke gevoel dat TS hier continu in dit subforum bezig is enkele users op de kast te krijgen.
Geloof dat het bij blanke Europeanen om ongeveer 5% ging.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 02:51 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het verschil is dat de Neanderthaler een aftak heeft in de stamboom van de genus 'homo', namelijk 'neanderthalensis'.
Mensen hebben de genus 'homo', maar hebben de aftak 'sapiens'.
Het werkelijke verschil tussen beide is dat de Neanderthaler grover gebouwd was, een groter hoofd, een robuuster lichaam. En wat kleiner dan de homo sapiens.
Neemt niet weg dat de sapiens in vroeger tijden kruiste met de neanderthalensis waardoor veel mensen nu ook genen van de Neanderthaler in zich dragen.
De aap en de mens hebben een gezamenlijke voorouder. De mens is dus niet uit de mensaap geëvolueerd.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:20 schreef Libertarisch het volgende:
Nou, we zijn iets van 8 miljoen jaar geleden beginnen te evolueren van mensaap (chimpansee/bonobo) naar mens. De gorilla is nog wat verder weg,12 miljoen jaar geleden was de laatste gemeenschappelijke voorouder.
En Vanara's dan?quote:De homo sapiens bestaat ongeveer 200000 jaar. Het heeft dus een kleine 8 miljoen jaar aan bloed zweet en tranen gekost om tot het superieure menselijke ras te evolueren.
De afgelopen 500 jaar is er een negatieve evolutie, door wetenschap, en nu lijken mensen meer op apen (ze zijn niet spiritueel) maar dan met technologie.
Klopt. Wat weer de vraag "if humans exist, then why are there still Bonobo's / chimpanzees?" beantwoord. Het lastige zit 'm denk ik ook in dat men het met 'spreektaal' wil indelen. Een zebra is geen paard, maar wel een paard-achtige en zo zijn er nog veel meer paardachtigen die technisch gezien geen paarden zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:45 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De aap en de mens hebben een gezamenlijke voorouder. De mens is dus niet uit de mensaap geëvolueerd.
Je eerste zin is correct. Je 2de zin niet, mensen zijn niet alleen uit eerdere mensaap soorten geëvolueerd, we zijn nog steeds mensapen (biologische naam Hominidae) samen met gorilla's, bonobo's en chimps 9(en afhankelijk van de definitie ook orang oetans en gibbons, maar soms krijgen die hun eigen subfamilie)quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:45 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De aap en de mens hebben een gezamenlijke voorouder. De mens is dus niet uit de mensaap geëvolueerd.
[..]
technisch (taxonomisch) gezien zijn we apen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:45 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De aap en de mens hebben een gezamenlijke voorouder.
Reptielen hebben blijkbaar geen geslachtshormonen zoals de zoogdieren dat wel hebben. En bij de o.a. de krokodil en de schildpad heeft de omgevingstemperatuur invloed op de het hormoonhuishouden in de eieren. Wanneer de eieren blootgesteld worden aan een temperatuur van <30 graden dan worden het voornamelijk mannetjes die uitkomen en bij >32 graden voornamelijk vrouwtjes. En blijft het in de cruciale weken van de broed tussen de de 30 en 32 graden dan is het redelijk evenredig gemengd. Hoe dit mechanisme precies werkt is nog steeds onbekend...quote:Op zaterdag 11 mei 2024 10:54 schreef Beathoven het volgende:
bij reptielen ook gedicteerd door veranderingen in de omgeving.
Ringsoorten zijn toch eigenlijk al een variant hierop? Al had dit zich al voltrokken voor mensen het gingen onderzoeken. Het is in ieder geval relatief recent gebeurd.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 09:43 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is nog steeds een heet hangijzer in de evolutietheorie waar gretig onderzoek naar wordt gedaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Speciation
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortvorming
Bestaat vooralsnog alleen maar uit hypothesen en modellen maar echt keihard bewijs hiervoor is nog niet gevonden.
Wetenschappers denken de potentiële smoking gun hiervoor gevonden te hebben in het 3 doornige Stekelbaarsje.
Dit visje is een kosmopoliet die over het gehele noordelijke halfrond te vinden is, in sloten, rivieren, meren en zeeën van Azië, Europa tot Amerika. Het was volgens mij ergens in Alaska heeft men een populatie aan stekelbaarsjes aangetroffen die blijkbaar een mutatie hebben of zijn aan het ondergaan ten opzichte van de in Europa en Azië levende Stekelbaars. Waaruit wordt vermoed dat zich hier een evolutionaire soortvorming onder onze neus af aan het spelen is.
https://scholar.google.nl(...)peciation+case+study.
Al is het een studie die nog vele generaties aan Alaska Stekelbaarsjes nodig heeft om tot een uitsluitsel te komen.
Ook dat schijnt slechts nog een hypothese te zijn... Geen idee... Maar als je het verhaal leest staat er duidelijkquote:Op maandag 13 mei 2024 15:06 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ringsoorten zijn toch eigenlijk al een variant hierop? Al had dit zich al voltrokken voor mensen het gingen onderzoeken. Het is in ieder geval relatief recent gebeurd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ringsoortquote:Hoewel de meeuwen het klassieke voorbeeld van een ringsoort vormen, heeft mitochondriaal DNA-onderzoek uit 2004 dit in twijfel getrokken
TS is kennelijk een rationeel mens die religie niet serieus neemt als kennisbron.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 01:58 schreef Vincent_student het volgende:
Ik heb het sterke gevoel dat TS hier continu in dit subforum bezig is enkele users op de kast te krijgen.
En terecht natuurlijk aangezien wetenschap juist inherent is aan nieuwe inzichten en theoriën accepteren ipv vast blijven hangen aan vage interpretaties van oude boeken.quote:Op woensdag 25 september 2024 12:40 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
TS is kennelijk een rationeel mens die religie niet serieus neemt als kennisbron.
Behalve dan dat de wetenschap zelf gebaseerd is op een onjuist wereldbeeld.quote:Op woensdag 25 september 2024 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En terecht natuurlijk aangezien wetenschap juist inherent is aan nieuwe inzichten en theoriën accepteren ipv vast blijven hangen aan vage interpretaties van oude boeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |