abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:28:03 #1
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213479063
Politie roept op om weg te blijven van pro-Palestijns protest bij Universiteit van Amsterdam

quote:
AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.

In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Isral. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.

Isralische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Isralische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Isralische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid

Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.

Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.

Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Isralietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.

Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.

Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Isralische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten n docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.

Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.

Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.

Isral hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
twitter

twitter

twitter

quote:
Op maandag 6 mei 2024 22:48 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Verdient wel een eigen topic.
twitter

twitter

LIVESTREAM

pi_213479064
Wat een slappe hap weer. Slap optreden van de driehoek. Slappe reacties van politici en journalisten. Iemand moet eens duidelijk maken dat de eisen van de studenten volstrekt onacceptabel zijn en dat er niet wordt onderhandeld.

Ik heb zelf als wetenschapper samengewerkt met een Isralische instelling. Die samenwerking had op geen enkele manier een relatie tot het conflict. Waarom zou ik in hemelsnaam die samenwerking moeten staken? Waarom wordt van Isralische wetenschappers misdadigers gemaakt? Aan de universiteiten zitten nota bene de slimme mensen met genuanceerde ideen die tegenwicht bieden aan het eigen conservatieve regime.

De studenten eisen het verbreken van banden niet omdat ze denken dat het doeltreffend is in het tegengaan van onschuldige slachtoffers. Het is onversneden jodenhaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:29:31 #3
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213479068

pi_213479069
quote:
15s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:27 schreef FvanS het volgende:
Nou, niks te rellen vandaag?
Vrije dag vandaag he. Die gaan ze natuurlijk niet opofferen. Maandag weer verwacht ik
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_213479074
Het wordt tijd om de UvA als maatschappelijk irrelevant te beschouwen. Bijvoorbeeld de NOS doet niets anders dan 'experts' van de UvA aan te dragen op alle mogelijke onderwerpen, dat moet ook maar eens afgelopen zijn.
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:31:36 #6
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213479077
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:30 schreef MoreDakka het volgende:
Het wordt tijd om de UvA als maatschappelijk irrelevant te beschouwen. Bijvoorbeeld de NOS doet niets anders dan 'experts' van de UvA aan te dragen op alle mogelijke onderwerpen, dat moet ook maar eens afgelopen zijn.
De UvA heeft 41.000 studenten en 6.000 medewerkers. Een fractie van dit aantal doet mee of staat achter deze acties. Er wordt een beeld geschets alsof dit een breedgedragen protest is binnen deze universiteit.

Het dedain en de arrogantie van de demonstranten en enkele docenten is stuitend. Het zegt alles over de bubbel waarin deze mensen leven. Genant.
pi_213479085
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:30 schreef MoreDakka het volgende:
Oh, maar vrijwel alle universiteiten zijn zo. Toegegeven, de UvA is het meest extreem, maar het zijn bijna allemaal progressieve bolwerken met tunnelvisie waarin waarheidsvinding ondergeschikt is gemaakt aan activisme.
pi_213479088
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:31 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
De UvA heeft 41.000 studenten en 6.000 medewerkers. Een fractie van dit aantal doet mee of staat achter deze acties. Er wordt een beeld geschets alsof dit een breedgedragen protest is binnen deze universiteit.

Dat beeld wordt vooral geschetst door de universiteit zelf. Waar is de bereidheid om al deze mensen de deur uit te schoppen?
pi_213479092
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, maar vrijwel alle universiteiten zijn zo. Toegegeven, de UvA is het meest extreem, maar het zijn bijna allemaal progressieve bolwerken met tunnelvisie waarin waarheidsvinding ondergeschikt is gemaakt aan activisme.
Naar goed Amerikaans model. Toch heb ik het idee dat dit minder speelt bij de TU's, en ik heb nog wel contacten bij mijn eigen uni. Maar ja ik heb dan ook een beta-opleiding gedaan waar (als het goed is) de ideologische druk wat lager is.
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:34:01 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213479094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat beeld wordt vooral geschetst door de universiteit zelf. Waar is de bereidheid om al deze mensen de deur uit te schoppen?
Gedeeltelijk. Maar het huidige bestuur is duidelijk overrompelt door de acties en meer van de lieve vrede methodiek. Ipv direct korte metten te maken met deze beweging. Nogmaals de UvA is veel meer dan dit kleine fractie radicalen.
pi_213479097
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:31 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Het dedain en de arrogantie van de demonstranten en enkele docenten is stuitend. Het zegt alles over de bubbel waarin deze mensen leven. Genant.
Dat klopt, ze spreken niet namens de rest. Er werd gezegd dat 150 docenten meededen aan de demonstratie. Dat lijkt veel, als het aantal al klopt, maar de UvA heeft duizenden docenten. En ik kan je vertellen dat onder het ondersteunende personeel een heel ander sentiment heerst.
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:34:26 #12
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_213479100
'Queers for Palastine'. Ha ha ha, laat me niet lachen. Als deze figuren werkelijk door de Gaza-Strook lopen te demonstreren, worden ze gelijk opgepakt en gestenigd
'It's a boy'
pi_213479108
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Naar goed Amerikaans model. Toch heb ik het idee dat dit minder speelt bij de TU's, en ik heb nog wel contacten bij mijn eigen uni. Maar ja ik heb dan ook een beta-opleiding gedaan waar (als het goed is) de ideologische druk wat lager is.
Fun fact: de huidige rector magnificus van de UvA komt van de Universiteit Twente.
pi_213479110
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:28 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een slappe hap weer. Slap optreden van de driehoek. Slappe reacties van politici en journalisten. Iemand moet eens duidelijk maken dat de eisen van de studenten volstrekt onacceptabel zijn en dat er niet wordt onderhandeld.

Ik heb zelf als wetenschapper samengewerkt met een Isralische instelling. Die samenwerking had op geen enkele manier een relatie tot het conflict. Waarom zou ik in hemelsnaam die samenwerking moeten staken? Waarom wordt van Isralische wetenschappers misdadigers gemaakt? Aan de universiteiten zitten nota bene de slimme mensen met genuanceerde ideen die tegenwicht bieden aan het eigen conservatieve regime.

De studenten eisen het verbreken van banden niet omdat ze denken dat het doeltreffend is in het tegengaan van onschuldige slachtoffers. Het is onversneden jodenhaat.
Ik vind het ook nogal jaren 30 overkomen dat in kaart brengen / het opstellen van lijsten van Isralische instellingen. Het gaat steeds een stapje verder.
pi_213479115
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:34 schreef Ivy_Mike het volgende:
'Queers for Palastine'. Ha ha ha, laat me niet lachen. Als deze figuren werkelijk door de Gaza-Strook lopen te demonstreren, worden ze gelijk opgepakt en gestenigd
Daarom is het ook vrij duidelijk dat ze vaak niet eens weten wat voor volk en denkbeelden ze proberen te beschermen daar; ze weten niks af van het conflict, naast dat het een mooi excuus is om joden even goed te haten, of om de moslims weer even in bescherming te nemen omdat ze anders bang zijn om weggezet te worden als racist, en dat wil je toch niet als je er enkel op uit bent om te deugen?
pi_213479125
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 12:36 schreef Origami94 het volgende: [..] Verkiezingen gaan met golven. Het zal mij niet verbazen als met een sterke verkiezing van links, rechts stemmen gaat verliezen.
Ja, zo werkt wiskunde.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_213479135
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fun fact: de huidige rector magnificus van de UvA komt van de Universiteit Twente.
Hah, dat wist ik inderdaad niet. Het is en blijft natuurlijk een incestueus wereldje.
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:39:23 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213479142
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 12:54 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vind het moeilijk te geloven dat mensen op het Isralische liedje gaan stemmen omdat mensen en antisemieten demonstreren voor een free Palestina, staakt het vuren of voor het wegvagen van Isral. Ik geloof wel dat wij in Europa Isral meer stemmen geven (dan onthouden) uit compassie of als blijk van solidariteit.

Als ik het goed begrepen heb is het een goed liedje en een kanshebber, het zou mooi zijn als Isral het Songfestival wint.
Ik denk dat jij de reikwijdte van menselijk nijd onderschat ;)
pi_213479155
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hah, dat wist ik inderdaad niet. Het is en blijft natuurlijk een incestueus wereldje.
Laat ik het zo zeggen: ik heb de Palestijnse vlag ook zien wapperen op de exacte faculteit van de UvA.
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:42:56 #20
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213479158
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oe wat lk!
Dan zou je toch zeggen dat ze liever alleen leukeleu op haar uni wil en geen gedoo.
pi_213479170
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Oe wat lk!
Dan zou je toch zeggen dat ze liever alleen leukeleu op haar uni wil en geen gedoo.
't Is een hij, een techniekfilosoof. (Vandaar dat ik het weet - hij komt uit mijn wetenschapsgebied.)
  donderdag 9 mei 2024 @ 13:44:57 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213479174
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:36 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Ik vind het ook nogal jaren 30 overkomen dat in kaart brengen / het opstellen van lijsten van Isralische instellingen. Het gaat steeds een stapje verder.
Ik denk dat het niet perse iets verkeerd is om te kijken met wie je samenwerkt en welke (gevoeligde) informatie je met wie deelt. Met Rusland wil je daar bijvoorbeeld voorzichtig mee zijn.

Maar puur het opstellen van lijsten en samenwerkingen verbreken om extremisten tegemoet te komen binnen je universiteit. Dat is verwerpelijk en doet inderdaad denken aan jaren 30 retoriek van de nazi's.
pi_213479183
Denk dat de meeste studenten die demonstreren sociale wetenschappen studeren.
pi_213479194
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:44 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet perse iets verkeerd is om te kijken met wie je samenwerkt en welke (gevoeligde) informatie je met wie deelt. Met Rusland wil je daar bijvoorbeeld voorzichtig mee zijn.
Alleen is Isral een bondgenoot en China en Rusland zijn dat niet. Als je daarop tegen bent, dan zul je tegen politieke keuzes moeten demonstreren en niet je eigen universiteit.

Ik weet dat het verbod op samenwerking met Rusland heel serieus wordt genomen. In mijn eigen werk gelieerd aan het hoger onderwijs mogen we daarom niet meer werken met bepaalde leveranciers.
  donderdag 9 mei 2024 @ 14:02:31 #25
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213479312
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 13:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
't Is een hij, een techniekfilosoof. (Vandaar dat ik het weet - hij komt uit mijn wetenschapsgebied.)
Hoe kom ik er nu bij dat het een vrouw was dan :? Nou ja, het was ook geen hele serieuze post verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')