abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213472192
Politie roept op om weg te blijven van pro-Palestijns protest bij Universiteit van Amsterdam

quote:
AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beëindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.

In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Israël. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.

Israëlische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Israëlische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Israëlische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid

Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.

Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.

Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Israëlietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.

Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.

Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Israëlische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten én docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.

Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.

Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.

Israël hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
twitter

twitter

twitter

quote:
Op maandag 6 mei 2024 22:48 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Verdient wel een eigen topic.
twitter

twitter

LIVESTREAM

woensdag 8 mei 2024 @ 21:26:39 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213472197
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]

De nieuwe Henk is uit. @:wereldgozer
Er gebeurt niet eens iets.
Mensen staan daar gewoon te demonstreren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 21:26:41 #3
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_213472200
Die agent op de shovel heeft echt een prachtige dag gehad
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_213472201
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef loveli het volgende:
Op de site van de NOS noemen ze het nog steeds studentenprotest.
En streamen ze dan het schattige sit-down-protest gedeelte? Of het Auschwitz scanderen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_213472217
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:26 schreef probeer het volgende:

[..]
En streamen ze dan het schattige sit-down-protest gedeelte? Of het Auschwitz scanderen?
Ik stel Beter Horen voor.
pi_213472223
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_213472228
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef loveli het volgende:
Op de site van de NOS noemen ze het nog steeds studentenprotest.
'pro-Palestijnse demonstranten' :')
  Vis een optie? woensdag 8 mei 2024 @ 21:28:08 #9
70532 loveli
N
pi_213472230
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb ik :@ Alleen geen idee hoe ik dat moet doen. Advertenties weghalen heb ik door vriendje laten doen :@
Mobiel weet ik het niet, in de desktopversie kun je naast iemands naam klikken.
crap in = crap out
pi_213472231
quote:
EHBO-kits uitgedeeld door studenten, 'politie biedt geen medische hulp'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-77367108

Studenten nemen de medische hulpverlening zelf op zich, ziet verslaggever Harro Brouwer op het Rokin. "Er staat iemand met een kartonnen bord met 'First aid'. Daar worden EHBO-kits uitgedeeld aan studenten en die worden verspreid in de menigte."
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213472238
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:27 schreef T3hTommay het volgende:

[..]
Ik stel Beter Horen voor.
Alsjeblieft, verduidelijk het voor me. Ik zou oprecht graag zien dat ik dat verkeerd hoor.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213472239
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:26 schreef R-woud93 het volgende:
Die agent op de shovel heeft echt een prachtige dag gehad
Mooiste moment zal toch wel die vrouw die op zijn shovel klom en haar pols of arm brak.
Eigen schuld...
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:29:04 #13
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_213472251
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
'pro-Palestijnse demonstranten' :')
RED ONS HENNIEGOD
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:29:06 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213472254
twitter

Kan iemand bevestigen dat deze cijfers kloppen? :X
pi_213472255
quote:
Livestream met oude beelden.
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 8 mei 2024 @ 21:29:12 #16
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_213472257
is at5 nou niet meer live
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_213472258
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Alsjeblieft, verduidelijk het voor me. Ik zou oprecht graag zien dat ik dat verkeerd hoor.
whose streets

our streets

het is niet moeilijk
pi_213472261
Wat is de laatste link? Ik loop achter geloof ik :')
pi_213472263
quote:
Ah gatver, nu gaan die demonstraten zich helemaal trots voelen en nog arroganter zijn.
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:29:26 #20
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_213472264
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:18 schreef RipCity het volgende:
[ x ]
Jaaaa, wie damals.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_213472265
Nou begin ik zelfs als Klaas te typen, graftyfus
  Vis een optie? woensdag 8 mei 2024 @ 21:29:40 #22
70532 loveli
N
pi_213472268
quote:
9s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:28 schreef Aether het volgende:

[..]

Politieagent is geen medisch beroep.
crap in = crap out
pi_213472287
AT5 is weer live
pi_213472291
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb ik :@ Alleen geen idee hoe ik dat moet doen. Advertenties weghalen heb ik door vriendje laten doen :@
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_213472294
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:29 schreef loveli het volgende:

[..]
Politieagent is geen medisch beroep.
Was meer sarcastisch ;)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')