Dit zou toch moeten werken?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:02 schreef Symphonic het volgende:
Ik heb al diverse werkdocumenten met verticaal zoeken omgebouwd naar nieuwe situaties, en die heb ik ook altijd zonder problemen werkend gekregen, maar op een of andere manier lukt het me niet om de functie vanaf scratch op te bouwen.
De situatie is eigenlijk redelijk simpel: in tabel 1 staan klasnamen en daar moet de domein naam worden bij gezocht in de tabel Domein.
Is er iemand die me hiermee kan helpen? Mijn dank is groot.
[ afbeelding ]
Dankjewel. Ik ga het donderdag meteen uitproberen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:52 schreef Z het volgende:
[..]
Dit zou toch moeten werken?
=VERT.ZOEKEN(A2;Domein!$A$2:$B$3;2;ONWAAR)
Is X.zoeken niet te gebruiken?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:02 schreef Symphonic het volgende:
Ik heb al diverse werkdocumenten met verticaal zoeken omgebouwd naar nieuwe situaties, en die heb ik ook altijd zonder problemen werkend gekregen, maar op een of andere manier lukt het me niet om de functie vanaf scratch op te bouwen.
De situatie is eigenlijk redelijk simpel: in tabel 1 staan klasnamen en daar moet de domein naam worden bij gezocht in de tabel Domein.
Is er iemand die me hiermee kan helpen? Mijn dank is groot.
[ afbeelding ]
ja, sowieso heb ik 3 variabelen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:49 schreef Z het volgende:
[..]
Heb je de kolomverwijzingen aangepast naar jouw situatie?
Dank Z ik heb het werkend.quote:
Die moest ik opzoeken. Nee, gebruik ik niet. Taak van de Macro is niet groot, het is vooral gemakszucht en het ontwijken van kringverwijzingen.quote:Op zondag 10 november 2024 20:14 schreef Z het volgende:
Gebruik je Application.ScreenUpdating in je macro?
Deze zet je voor je code:quote:Op zondag 10 november 2024 18:29 schreef Sometimes het volgende:
Ik zoek een stukje VBA code om na het uitvoeren van een Macro terug te keren in het tabblad van waaruit ik de macro heb opgestart.
Situatie:
Excel 2016
Excel document met 8 tabbladen (laten we ze 1-2-3-4-5-6-7-8 noemen). Ik wil een macro opstarten vanuit willekeurig welk tabblad die iets doet in tabblad 2. Dat lukt met Sheets("2").Select
Maar na het uitvoeren van de taak wil ik graag dat het scherm teruggaat naar het tabblad van waaruit ik de macro opgestart heb. Kan dat (en zo ja: hoe)?
1 | ws = ActiveSheet.Name |
1 | Worksheets(ws).Activate |
Dim bestand,startsheet as Stringquote:Op zondag 10 november 2024 18:29 schreef Sometimes het volgende:
Ik zoek een stukje VBA code om na het uitvoeren van een Macro terug te keren in het tabblad van waaruit ik de macro heb opgestart.
Situatie:
Excel 2016
Excel document met 8 tabbladen (laten we ze 1-2-3-4-5-6-7-8 noemen). Ik wil een macro opstarten vanuit willekeurig welk tabblad die iets doet in tabblad 2. Dat lukt met Sheets("2").Select
Maar na het uitvoeren van de taak wil ik graag dat het scherm teruggaat naar het tabblad van waaruit ik de macro opgestart heb. Kan dat (en zo ja: hoe)?
Ik heb die van Rectum gebruikt en dat doet wat ik wil.quote:Op zondag 10 november 2024 21:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dim bestand,startsheet as String
bestand = ActiveWorkbook.Name
startsheet = ActiveSheet.name
<al je selecties en bewerkingen die je wilt>
Windows(bestand).Activate
Sheets(startsheet).Activate
Het stukje van Rectum over Worksheets(ws).Activate is hetzelfde als de mijne met Sheets(startsheet).Activate en richt zich volledig op het tabblad.quote:Op maandag 11 november 2024 17:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik heb die van Rectum gebruikt en dat doet wat ik wil.![]()
Wat doet jouw code anders, welk nut heeft het om die te gebruiken boven de andere?
Oh dat kan inderdaad heel handig zijn.quote:Op maandag 11 november 2024 20:11 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het stukje van Rectum over Worksheets(ws).Activate is hetzelfde als de mijne met Sheets(startsheet).Activate en richt zich volledig op het tabblad.
De toevoeging die ik gedaan heb met Windows(bestand).Activate is als je door meerdere excelbestanden heen gaat bladeren en je dus weer terug moet naar het excelbestand waar je mee begonnen bent.
Deze toch ook maar toegevoegd. Voor snelheid (in mijn situatie) niet echt nuttig, maar wel lekker om het verspringende beeld kwijt te zijn.quote:Op zondag 10 november 2024 20:14 schreef Z het volgende:
Gebruik je Application.ScreenUpdating in je macro?
Gewoon een cirkeldiagram invoegen en de categorieėn van dezelfde kleurtjes voorzien. Automatisch gaat dat sowieso niet, volgens mij.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:23 schreef Adrie072 het volgende:
Avond, als ik cellen via celstijlen van een kleurtje voorzie, zeg groen en rood. Hoe maak ik daar eenvoudig een cirkeldiagram van, die laat zien welk percentage groen en rood is? Alvast bedankt!
CoPilot heeft een online versie die dit dit in minder dan 20 seconden voor je schrijft.quote:Op zondag 10 november 2024 18:29 schreef Sometimes het volgende:
Situatie:
Excel 2016
Je voorwaardelijke opmaak is op dat screenshot ruim zat, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Kan je niet gewoon kolommen verder door kopiėren?quote:Op maandag 3 februari 2025 10:27 schreef mrPanerai het volgende:
mijn kolommen stoppen bij kolom IV
Wat te weinig is omdat ik dan niet alle dagen op het rekenblad krijg
Nu las ik dat dit te maken kan hebben met de voorwaardelijke opmaak maar ik kom er niet uit;
iemand een idee?
[ afbeelding ]
Dat zijn er 256. Hele oude versie van Excel toevallig?quote:Op maandag 3 februari 2025 10:27 schreef mrPanerai het volgende:
mijn kolommen stoppen bij kolom IV
Wat te weinig is omdat ik dan niet alle dagen op het rekenblad krijg
Nu las ik dat dit te maken kan hebben met de voorwaardelijke opmaak maar ik kom er niet uit;
iemand een idee?
[ afbeelding ]
16384, oftewel 2^14. Net een tikkeltje meer dan die 2^8 uit vroeger tijden.quote:Op maandag 3 februari 2025 15:44 schreef Basp1 het volgende:
Ik was benieuwd naar het aantal kolommen, bij mij is de laatste kolom xfd.
Maar heb je op een normaal, leeg werkblad dan wel meer dan die 256 kolommen?quote:Op maandag 3 februari 2025 16:14 schreef mrPanerai het volgende:
ik werk gewoon in de laatste Excel versie via Microsoft 365 van het bedrijf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |