In mijn ogen is het scheppingsverhaal pure symboliek voor hoe dualiteit werkt, ik heb er pas nog een stuk over geschreven, zal het even quoten.
quote:
Adam and Eve (Jung; Animus/Anima) are the masculin (left hemisphere - ratio) and feminin (right hemisphere - emotion) part of each human brain. Now Eve(emotional part of the brain) is seduced by the Snake (which is the Ego) to eat from the Tree of Knowledge of Good and Evil (to go think in Duality), when Eve accepts, the whole brain will be split into Ego/Shadow and the psyche will be kicked out of Eden, and thus fal into sin, because Ego is the reason for Sin. This is why every Sin in the Bible is backtrackable to Ego.
Dit is in principe hoe ik m zie, psychologisch gezien legt dit gewoon perfect uit hoe dualiteit werkt, één van de- of zegmaar gerust
hét belangrijkste aspect binnen een religie. Dit is het enige wat je dient te overstijgen, het zit allemaal in je hoofd.
Want goed en kwaad, het bestaat eigenlijk niet, enkel in ons hoofd bestaat deze dualiteit en is afhankelijk van de observeerder. Dieren kennen het niet, een camera kent het niet, alleen menselijke ogen die iets zien gebeuren, waarna dat in het brein geprocessed en geanalyseerd wordt door het ego, welke dan met empathisch vermogen een label erop plakt, zo; *BOEM* GOED.... of *BOEM* KWAAD!.
Geen enkele neutrale niet-empathische view erop weet dat het gewoon "is", het is niet goed, het is niet kwaad, het is wat het is, het gebeurt gewoon. Daarom geldt goed en kwaad enkel voor mensen en komt het ook enkel VAN mensen af. Niets anders op aarde kent de begrippen, en zonder goed, ook geen kwaad. Dus de dualiteit zélf in ons hoofd, zorgt ervoor dat het uberhaupt bestaat. Een verzonnen iets dus.
Zodra deze dualiteit overstegen wordt, bestaat er alleen nog maar bliss (hemel, zo noemde Jezus het).
quote:
En ik ben het hier 100% mee eens, religie en wetenschap sluiten elkaar niet uit.
En nu we het toch over dualiteit hebben; de wetenschap probeert het ene uiterste van de dualiteit te vangen met de ander, en dat gaat niet in deze. Shiva/Shakti, oftewel; Bewustzijn/Materie (je zou ook kunnen zeggen; Dynamisch/Statisch). En ze proberen dus met Shakti-maatstaven en meetlatten, Shiva te meten, dit is hetzelfde als water in een kooi proberen te vangen en dan denken dat het erin blijft zitten; je hebt het immers gevangen toch?!

Nu zijn de termen ego en shadow niet zo heel wijd bekend, tenzij je je specifiek met deze content bezig houdt, maar hier is een belachelijk goed stuk erover wel;
[ Bericht 2% gewijzigd door Mijk op 09-05-2024 02:39:55 ]