Er heeft nog geen monteur officieel een mankement vastgesteld. Ik denk ook niet dat er iets mis is met de koppeling, maar het is altijd verstandig om deze meteen mee te vervangen als het vliegwiel wordt vervangen omdat de boel dan toch open ligt.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:26 schreef loveli het volgende:
Koppeling is een normaal slijtage onderdeel, maar waarom zou het vliegwiel vervangen moeten worden?
Wie heeft de diagnose gesteld, jij of het internet?
Heb ik ook naar zitten kijken. Punt is alleen dat een fatsoenlijke met een redelijke kilometerstand en rond bouwjaar 2018 al gauw 14.000 euro kost terwijl ik momenteel nog rond de 11.000 euro heb te besteden voor een andere auto.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou het dan inruilen voor een Toyota Yaris Hybrid, als je wat in die grootte zoekt.
Zuinig en betrouwbaar. Wel wat duurder maar dat bespaar je weer op onverwachte ellende.
Ja, ze zijn niet voor niets zo gewild.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Heb ik ook naar zitten kijken. Punt is alleen dat een fatsoenlijke met een redelijke kilometerstand en rond bouwjaar 2018 al gauw 14.000 euro kost terwijl ik momenteel nog rond de 11.000 euro heb te besteden voor een andere auto.
Ik kan natuurlijk ook nog een poosje door blijven rijden zonder bovengenoemde irritatie aan te pakken en nog een paar duizend euro erbij sparen.
als je 't 'n fijne auto vind dan is 'n ¤2K reparatie niet gek, als je van plan bent er nog jaren mee te rijden.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik kan natuurlijk ook nog een poosje door blijven rijden zonder bovengenoemde irritatie aan te pakken en nog een paar duizend euro erbij sparen.
Deze motoren hebben geen DMF. Trillende koppeling bij koude motor is een bekende kwaal, kan de auto 100 mee worden.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er heeft nog geen monteur officieel een mankement vastgesteld. Ik denk ook niet dat er iets mis is met de koppeling, maar het is altijd verstandig om deze meteen mee te vervangen als het vliegwiel wordt vervangen omdat de boel dan toch open ligt.
Ik heb zelf aan de hand van mijn klachten het vermoeden dat mijn dubbel massa vliegwiel aan het eind van zijn latijn is.
Namelijk bij het starten hoor je een kort ratelend geluid, er is een lichte trilling in het koppelingspedaal voelbaar, maar het voornaamste en meest duidelijke symptoom is dat de koppeling “stuiterend” aangrijpt, een soort hortend en stotend waardoor soepel wegrijden vanuit de eerste versnelling moeizamer verloopt dan voorheen.
Kan natuurlijk ook aan de drukgroep liggen en dan is dit dilemma helemaal niet aan de orde. Maar ik zit als autonerd vaak behoorlijk goed in de richting met mijn inschatting.
Dat klinkt geruststellend.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:25 schreef matig het volgende:
[..]
Deze motoren hebben geen DMF. Trillende koppeling bij koude motor is een bekende kwaal, kan de auto 100 mee worden.
Ratelen bij koude start is 9/10x ketting, ook daar kan de auto 100 mee worden maar als het ratelen erger wordt en ook bij warme motor aanhoud is het wel verstandig de ketting (eventueel inclusief spanners) te vervangen.
Dat kan inderdaad ook nog. Helemaal niet aan gedacht. Zou goed kunnen, heb wel het gevoel dat de motor flink kantelt.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:09 schreef Mano_ het volgende:
Hobbelend wegrijden kan ook door een gare motorsteun komen. Da's vrij makkelijk te constateren: motorkap open en heel langzaam wegrijden terwijl er iemand naast loopt die de motor kan zien.
Mwah, ik ben eigenlijk nog best tevreden over mijn Opel qua looks en rij-eigenschappen. Inruilen is natuurlijk véél duurder dan een beetje investeren in onderhoud. Maar bij mij kriebelt het wel geregeld voor weer iets beters / mooiers / nieuwers / luxers enz.quote:Op zondag 12 mei 2024 07:49 schreef Notorious_Roy het volgende:
Zodra je bij een auto twijfelt tussen investeren of inruilen is inruilen eigenlijk de enige optie.
Bij mij was ging het altijd rap bij mn vorige auto's. Die waren wel al 20 jaar op dat moment. Kreeg altijd wel last van gekke onderhoudsdingetjes. Remklauw, dynamo, etc. Naast de airco die al uitgevallen is, motor die gaat tikken, etc. Dan vond ik het echt wel de moeite om 'm te vervangen.quote:Op maandag 13 mei 2024 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Mwah, ik ben eigenlijk nog best tevreden over mijn Opel qua looks en rij-eigenschappen. Inruilen is natuurlijk véél duurder dan een beetje investeren in onderhoud. Maar bij mij kriebelt het wel geregeld voor weer iets beters / mooiers / nieuwers / luxers enz.
Maar ik denk dat ik beter nog een jaartje doorspaar en dan een auto koop rond 15.000 euro.
Bij mij gaat het alle kanten op. Het ene moment ben ik hartstikke tevreden met mijn huidige auto en vraag ik me af waarom ik 'm uberhaupt zou inruilen, en het andere moment zit ik me te verlekkeren aan Volvo's en SAAB's op internet, of juist iets jongers zoals een Renault Clio of Nissan Micra, zit echt geen lijn in. Maar dat zullen autoliefhebbers misschien wel herkennen.quote:Op maandag 13 mei 2024 08:46 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Bij mij was ging het altijd rap bij mn vorige auto's. Die waren wel al 20 jaar op dat moment. Kreeg altijd wel last van gekke onderhoudsdingetjes. Remklauw, dynamo, etc. Naast de airco die al uitgevallen is, motor die gaat tikken, etc. Dan vond ik het echt wel de moeite om 'm te vervangen.
Heb overigens nooit meer dan 3500 betaald voor een auto
Dit.quote:Op maandag 13 mei 2024 09:57 schreef loveli het volgende:
Rij nog een jaar door, koop dan een oude Zweed.
Onderhoud valt ook wel mee, imho.quote:Op maandag 13 mei 2024 10:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Je moet alleen wel rekening houden met stevige onderhoudskosten.
Daarentegen heb je (nagenoeg) geen afschrijving meer en rijdt het geweldig
Mijn Opel Adam 1.4 rijdt 1 op 16 a 17, een Volvo S60 schijnt ongeveer 1 op 12 a 13 te kunnen doen (gemiddeld) en zo'n SAAB 9-3 met turbo haalt denk ik 1 op 10 a 11 schat ik.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:57 schreef loveli het volgende:
Ik denk dat het verbruik een grotere kostenpost kan zijn dan onderhoud.
Ik ben bang dat ik meteen verkocht ben zodra ik proef ga rijden in een SAAB 9-3 óf Volvo S60.quote:Op maandag 13 mei 2024 15:31 schreef loveli het volgende:
Gewoon een proefrit maken, dan weet je het wel.
2 stuks, maar ook 2 voorveren, een draagarm en nu zijn wellicht de veerpootlagers aan de beurt. Dus héél goed is het allemaal niet nee. Aan de andere kant zou het nu weer allemaal voorlopig mee moeten gaan zou je denken.quote:Op maandag 13 mei 2024 15:43 schreef J.B. het volgende:
Alle vier de schokdempers en een veer al vervangen na pakweg 110000 kilometer? Wat schroeven ze daar bij Opel in de fabriek voor rommel onder?
Nee, maar ik rijd een Corsa met dezelfde motor en heb me wel enigzins in deze auto verdiept.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben jij een Opel monteur toevallig?
Rotzooi .quote:Op maandag 13 mei 2024 15:43 schreef J.B. het volgende:
Alle vier de schokdempers en een veer al vervangen na pakweg 110000 kilometer? Wat schroeven ze daar bij Opel in de fabriek voor rommel onder?
Als het er twee zijn valt het nog mee, als één schokdemper begint te lekken moet je ze tenslotte per paar vervangen. Opvallender vind ik de veren, die hoef je bijna nooit te vervangen, laat staan allebei. Dat is gewoon schroot van waardeloze kwaliteit, dat zou op zo'n leeftijd/kilometerstand echt niet mogen gebeuren.quote:Op maandag 13 mei 2024 15:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
2 stuks, maar ook 2 voorveren, een draagarm en nu zijn wellicht de veerpootlagers aan de beurt. Dus héél goed is het allemaal niet nee. Aan de andere kant zou het nu weer allemaal voorlopig mee moeten gaan zou je denken.
Mechanisch heeft tie me nog nooit laten staan overigens. Dus wat dat betreft vertrouw ik de Opel wel.
Dat kan geen overweging zijn. Dat geld is weg, onafhankelijk van de keuze. Is een intuïtieve foutieve redenatie van de mens, een drogreden.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:56 schreef sturmpie het volgende:
vooral omdat je er al veel geld in hebt zitten
dat geld is niet weg, dat heb je in de auto geïnvesteerd, denk aan nieuwe filters, olie, koelvloeistof, banden, als dat allemaal in orde is dan houd dat de waarde van je auto in stand omdat 't onderhoud betreft.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:42 schreef Bart2002 het volgende:
Dat kan geen overweging zijn. Dat geld is weg, onafhankelijk van de keuze. Is een intuïtieve foutieve redenatie van de mens, een drogreden.
Interessant topic, heb nu mijn eerste auto ruim een half jaar en wil als alles meezit nog minstens 4 tot 5 jaar mee doorrijden dat ik ongeveer 3 ton op de teller heb staan. Beginstand bij aanschaf 155000 momenteel 172000quote:Op maandag 27 mei 2024 09:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb inmiddels al besloten voorlopig een jaartje door te rijden.
Ja alleen uitgerekend bij een auto is het niet zo zwart wit.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan geen overweging zijn. Dat geld is weg, onafhankelijk van de keuze. Is een intuïtieve foutieve redenatie van de mens, een drogreden.
Sunk cost fallacy is de neiging om vast te houden aan een beslissing of een plan, zelfs als het plan mislukt. Omdat we al waardevolle tijd, geld of energie hebben geïnvesteerd, voelt stoppen alsof deze middelen verspild zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |