abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213451179
Ik ben ongeveer anderhalf jaar in het bezit van een Opel Adam 1.4 uit 2014 met momenteel ongeveer 122.000 kilometer op de teller. Ik vind het nog altijd een fijne en vooral ontzettend mooie auto, ondanks dat ik er helaas al best het één en ander aan heb moeten vervangen (grotendeels onder garantie). Voorbeelden; aircopomp, voorveer, en centrale deurvergrendeling, en voor aanschaf zijn de schokdempers vervangen.

De laatste weken heb ik het idee dat mijn koppeling en/of dubbelmassa vliegwiel slechter aan het worden zijn (koppeling grijpt bijvoorbeeld hortend en stotend aan, maar vooral bij koude motor gek genoeg).

Nu twijfel ik tussen fors investeren in mijn Opeltje, het vervangen van de koppeling en een dubbelmassa vliegwiel samen gaat al gauw richting 2000 euro, of inruilen.

Ik overweeg dan in te ruilen op een Opel Corsa, Renault Clio of Nissan Micra rond 2018 ongeveer met vraagprijzen rond 11.000 euro.

Maar die auto's hebben natuurlijk ook onderhoud nodig (misschien wel minder dan mijn huidige auto) maar nu weet ik wat er aan mijn Adam gedaan is, en alle onderdelen die inmiddels zijn vervangen gaan voorlopig in ieder geval niet meer stuk.

Dus wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Vis een optie? dinsdag 7 mei 2024 @ 17:26:42 #2
70532 loveli
N
pi_213453092
Koppeling is een normaal slijtage onderdeel, maar waarom zou het vliegwiel vervangen moeten worden?

Wie heeft de diagnose gesteld, jij of het internet?

Edit: dubbelmassa vliegwiel kende ik nog niet, schijnt ook slijtagedeel te zij .

[ Bericht 22% gewijzigd door loveli op 07-05-2024 17:32:08 ]
crap in = crap out
pi_213453112
Ik zou het dan inruilen voor een Toyota Yaris Hybrid, als je wat in die grootte zoekt.

Zuinig en betrouwbaar. Wel wat duurder maar dat bespaar je weer op onverwachte ellende.
pi_213453149
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:26 schreef loveli het volgende:
Koppeling is een normaal slijtage onderdeel, maar waarom zou het vliegwiel vervangen moeten worden?

Wie heeft de diagnose gesteld, jij of het internet?
Er heeft nog geen monteur officieel een mankement vastgesteld. Ik denk ook niet dat er iets mis is met de koppeling, maar het is altijd verstandig om deze meteen mee te vervangen als het vliegwiel wordt vervangen omdat de boel dan toch open ligt.

Ik heb zelf aan de hand van mijn klachten het vermoeden dat mijn dubbel massa vliegwiel aan het eind van zijn latijn is.

Namelijk bij het starten hoor je een kort ratelend geluid, er is een lichte trilling in het koppelingspedaal voelbaar, maar het voornaamste en meest duidelijke symptoom is dat de koppeling “stuiterend” aangrijpt, een soort hortend en stotend waardoor soepel wegrijden vanuit de eerste versnelling moeizamer verloopt dan voorheen.

Kan natuurlijk ook aan de drukgroep liggen en dan is dit dilemma helemaal niet aan de orde. Maar ik zit als autonerd vaak behoorlijk goed in de richting met mijn inschatting.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213453194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou het dan inruilen voor een Toyota Yaris Hybrid, als je wat in die grootte zoekt.

Zuinig en betrouwbaar. Wel wat duurder maar dat bespaar je weer op onverwachte ellende.
Heb ik ook naar zitten kijken. Punt is alleen dat een fatsoenlijke met een redelijke kilometerstand en rond bouwjaar 2018 al gauw 14.000 euro kost terwijl ik momenteel nog rond de 11.000 euro heb te besteden voor een andere auto.

Ik kan natuurlijk ook nog een poosje door blijven rijden zonder bovengenoemde irritatie aan te pakken en nog een paar duizend euro erbij sparen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213454239
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Heb ik ook naar zitten kijken. Punt is alleen dat een fatsoenlijke met een redelijke kilometerstand en rond bouwjaar 2018 al gauw 14.000 euro kost terwijl ik momenteel nog rond de 11.000 euro heb te besteden voor een andere auto.

Ik kan natuurlijk ook nog een poosje door blijven rijden zonder bovengenoemde irritatie aan te pakken en nog een paar duizend euro erbij sparen.
Ja, ze zijn niet voor niets zo gewild.

Uiteraard kan je met een ander merk / type ook gewoon geluk hebben en met een Toyota een keer pech.
Maar over het algemeen val je je er geen buil aan.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 19:56:56 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213454748
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik kan natuurlijk ook nog een poosje door blijven rijden zonder bovengenoemde irritatie aan te pakken en nog een paar duizend euro erbij sparen.
als je 't 'n fijne auto vind dan is 'n ¤2K reparatie niet gek, als je van plan bent er nog jaren mee te rijden.
vooral omdat je er al veel geld in hebt zitten, je kent je auto goed, dat is ook veel waard, dan weet je wat je hebt.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213496334
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Er heeft nog geen monteur officieel een mankement vastgesteld. Ik denk ook niet dat er iets mis is met de koppeling, maar het is altijd verstandig om deze meteen mee te vervangen als het vliegwiel wordt vervangen omdat de boel dan toch open ligt.

Ik heb zelf aan de hand van mijn klachten het vermoeden dat mijn dubbel massa vliegwiel aan het eind van zijn latijn is.

Namelijk bij het starten hoor je een kort ratelend geluid, er is een lichte trilling in het koppelingspedaal voelbaar, maar het voornaamste en meest duidelijke symptoom is dat de koppeling “stuiterend” aangrijpt, een soort hortend en stotend waardoor soepel wegrijden vanuit de eerste versnelling moeizamer verloopt dan voorheen.

Kan natuurlijk ook aan de drukgroep liggen en dan is dit dilemma helemaal niet aan de orde. Maar ik zit als autonerd vaak behoorlijk goed in de richting met mijn inschatting.
Deze motoren hebben geen DMF. Trillende koppeling bij koude motor is een bekende kwaal, kan de auto 100 mee worden.

Ratelen bij koude start is 9/10x ketting, ook daar kan de auto 100 mee worden maar als het ratelen erger wordt en ook bij warme motor aanhoud is het wel verstandig de ketting (eventueel inclusief spanners) te vervangen.
pi_213501592
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 12:25 schreef matig het volgende:

[..]
Deze motoren hebben geen DMF. Trillende koppeling bij koude motor is een bekende kwaal, kan de auto 100 mee worden.

Ratelen bij koude start is 9/10x ketting, ook daar kan de auto 100 mee worden maar als het ratelen erger wordt en ook bij warme motor aanhoud is het wel verstandig de ketting (eventueel inclusief spanners) te vervangen.
Dat klinkt geruststellend. ^O^

Ik kan inderdaad op de onderdelensites geen vliegwiel vinden voor mijn Opel, al zegt dat niet alles.

Ben jij een Opel monteur toevallig? :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 11 mei 2024 @ 12:09:33 #10
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_213513566
Hobbelend wegrijden kan ook door een gare motorsteun komen. Da's vrij makkelijk te constateren: motorkap open en heel langzaam wegrijden terwijl er iemand naast loopt die de motor kan zien.
  zondag 12 mei 2024 @ 01:46:32 #11
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_213532206
Ik ruil alles altijd in na 4 jaar. Omdat ik graag nieuw wil rijden, mijn kop word steeds ouder maar mijn auto's blijven fresh haha
pi_213532401
quote:
80s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 12:09 schreef Mano_ het volgende:
Hobbelend wegrijden kan ook door een gare motorsteun komen. Da's vrij makkelijk te constateren: motorkap open en heel langzaam wegrijden terwijl er iemand naast loopt die de motor kan zien.
Dat kan inderdaad ook nog. Helemaal niet aan gedacht. Zou goed kunnen, heb wel het gevoel dat de motor flink kantelt.

Motorsteunen kosten gelukkig ook niet de hoofdprijs.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213533194
Een auto van 10 jaar oud met 122.000 kilometer op de teller is normaal gesproken nog lang niet "op".
Met fatsoenlijk regulier onderhoud gaan auto's tegenwoordig zo richting de dubbele leeftijd en kilometerstand van jouw auto. Dus wanneer je het een fijne wagen vindt en er geen waslijst aan achterstallig onderhoud is, is doorrijden waarschijnlijk veruit het goedkoopste.

Met de door jou genoemde 11k koop je namelijk geen hagelnieuwe auto die de eerste periode in onderhoud veel goedkoper is, maar kijk je naar tweedehands auto's waarbij je in komende jaren waarschijnlijk ook de nodige onderhoudskosten aan slijtage delen hebt.
  zondag 12 mei 2024 @ 07:49:44 #14
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213533226
Zodra je bij een auto twijfelt tussen investeren of inruilen is inruilen eigenlijk de enige optie.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213543813
quote:
19s.gif Op zondag 12 mei 2024 07:49 schreef Notorious_Roy het volgende:
Zodra je bij een auto twijfelt tussen investeren of inruilen is inruilen eigenlijk de enige optie.
Mwah, ik ben eigenlijk nog best tevreden over mijn Opel qua looks en rij-eigenschappen. Inruilen is natuurlijk véél duurder dan een beetje investeren in onderhoud. Maar bij mij kriebelt het wel geregeld voor weer iets beters / mooiers / nieuwers / luxers enz.

Maar ik denk dat ik beter nog een jaartje doorspaar en dan een auto koop rond 15.000 euro.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 13 mei 2024 @ 08:46:43 #16
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213543852
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Mwah, ik ben eigenlijk nog best tevreden over mijn Opel qua looks en rij-eigenschappen. Inruilen is natuurlijk véél duurder dan een beetje investeren in onderhoud. Maar bij mij kriebelt het wel geregeld voor weer iets beters / mooiers / nieuwers / luxers enz.

Maar ik denk dat ik beter nog een jaartje doorspaar en dan een auto koop rond 15.000 euro.
Bij mij was ging het altijd rap bij mn vorige auto's. Die waren wel al 20 jaar op dat moment. Kreeg altijd wel last van gekke onderhoudsdingetjes. Remklauw, dynamo, etc. Naast de airco die al uitgevallen is, motor die gaat tikken, etc. Dan vond ik het echt wel de moeite om 'm te vervangen.

Heb overigens nooit meer dan 3500 betaald voor een auto ;)
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213544052
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:46 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Bij mij was ging het altijd rap bij mn vorige auto's. Die waren wel al 20 jaar op dat moment. Kreeg altijd wel last van gekke onderhoudsdingetjes. Remklauw, dynamo, etc. Naast de airco die al uitgevallen is, motor die gaat tikken, etc. Dan vond ik het echt wel de moeite om 'm te vervangen.

Heb overigens nooit meer dan 3500 betaald voor een auto ;)
Bij mij gaat het alle kanten op. Het ene moment ben ik hartstikke tevreden met mijn huidige auto en vraag ik me af waarom ik 'm uberhaupt zou inruilen, en het andere moment zit ik me te verlekkeren aan Volvo's en SAAB's op internet, of juist iets jongers zoals een Renault Clio of Nissan Micra, zit echt geen lijn in. Maar dat zullen autoliefhebbers misschien wel herkennen. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Vis een optie? maandag 13 mei 2024 @ 09:57:15 #18
70532 loveli
N
pi_213544375
Rij nog een jaar door, koop dan een oude Zweed.
crap in = crap out
  maandag 13 mei 2024 @ 10:43:26 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213544660
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:57 schreef loveli het volgende:
Rij nog een jaar door, koop dan een oude Zweed.
Dit.
Je moet alleen wel rekening houden met stevige onderhoudskosten.
Daarentegen heb je (nagenoeg) geen afschrijving meer en rijdt het geweldig O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213544838
Met mijn huidige budget kan ik al aan de bovenkant van de markt shoppen voor SAAB 9-3s van de laatste bouwjaren en kilometerstanden van minder dan 2 ton.

Maar met hoeveel onderhoudskosten zou ik dan rekening moeten houden? 2000 euro per jaar? De jongste exemplaren zijn natuurlijk ook alweer 12 a 13 jaar oud, moet ik dan rekening houden met 1x per jaar pech onderweg ofzo?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Vis een optie? maandag 13 mei 2024 @ 13:15:27 #21
70532 loveli
N
pi_213545981
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit.
Je moet alleen wel rekening houden met stevige onderhoudskosten.
Daarentegen heb je (nagenoeg) geen afschrijving meer en rijdt het geweldig O+
Onderhoud valt ook wel mee, imho.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 13 mei 2024 @ 13:16:29 #22
70532 loveli
N
pi_213545986
Saabforum.nl, daar weten ze een goede garage bij jou in de buurt.
crap in = crap out
pi_213546057
Als je toch niet in zit over de eventuele onderhouds- en brandstofkosten van een oude Volvo of Saab dan kan je ook met je Opel door blijven rijden.

Wil je zuiniger en redelijk onderhoudsarm, dan is een Japanse hybride je vriend.
  Vis een optie? maandag 13 mei 2024 @ 14:57:35 #24
70532 loveli
N
pi_213546903
Ik denk dat het verbruik een grotere kostenpost kan zijn dan onderhoud.
crap in = crap out
pi_213547200
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:57 schreef loveli het volgende:
Ik denk dat het verbruik een grotere kostenpost kan zijn dan onderhoud.
Mijn Opel Adam 1.4 rijdt 1 op 16 a 17, een Volvo S60 schijnt ongeveer 1 op 12 a 13 te kunnen doen (gemiddeld) en zo'n SAAB 9-3 met turbo haalt denk ik 1 op 10 a 11 schat ik.

Met de hoeveelheid die ik rijd kost me dat ongeveer 180 euro aan brandstof per maand voor de Opel, 236 voor bijvoorbeeld een Volvo S60, en 281 euro per maand voor een SAAB 9-3 met turboblok, dus dat scheelt in dat geval zo'n 100 euro per maand met de Opel aan brandstof.

Dus jouw stelling klopt wel inderdaad.

Als ik toch besluit de Opel op termijn in te ruilen op een jonge Renault Clio of Nissan Micra bijvoorbeeld dan ga ik juist weer besparen op brandstofkosten verwacht ik. Er valt voor beide kanten wat te zeggen (zo'n jonge auto is weer betrouwbaarder bijvoorbeeld en te krijgen met fancy snufjes als adaptieve cruise control, noodremsysteem enz waar ik wel gevoelig voor ben). :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Vis een optie? maandag 13 mei 2024 @ 15:31:49 #26
70532 loveli
N
pi_213547316
Gewoon een proefrit maken, dan weet je het wel.
crap in = crap out
pi_213547444
Alle vier de schokdempers en een veer al vervangen na pakweg 110000 kilometer? Wat schroeven ze daar bij Opel in de fabriek voor rommel onder?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 15:45:18 ]
pi_213547485
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:31 schreef loveli het volgende:
Gewoon een proefrit maken, dan weet je het wel.
Ik ben bang dat ik meteen verkocht ben zodra ik proef ga rijden in een SAAB 9-3 óf Volvo S60. :D

Overigens heb ik in het verleden al eens een SAAB 9-3 Coupé in mijn bezit gehad. Best spijt van gehad dat ik die (voor veel te weinig) heb weg gedaan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213547501
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:43 schreef J.B. het volgende:
Alle vier de schokdempers en een veer al vervangen na pakweg 110000 kilometer? Wat schroeven ze daar bij Opel in de fabriek voor rommel onder?
2 stuks, maar ook 2 voorveren, een draagarm en nu zijn wellicht de veerpootlagers aan de beurt. Dus héél goed is het allemaal niet nee. Aan de andere kant zou het nu weer allemaal voorlopig mee moeten gaan zou je denken.

Mechanisch heeft tie me nog nooit laten staan overigens. Dus wat dat betreft vertrouw ik de Opel wel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213558007
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 18:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ben jij een Opel monteur toevallig? :)
Nee, maar ik rijd een Corsa met dezelfde motor en heb me wel enigzins in deze auto verdiept. :)
  dinsdag 14 mei 2024 @ 17:09:05 #31
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_213559890
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:43 schreef J.B. het volgende:
Alle vier de schokdempers en een veer al vervangen na pakweg 110000 kilometer? Wat schroeven ze daar bij Opel in de fabriek voor rommel onder?
Rotzooi .
Zelfde als bij Renault de veren gewoon spontaan breken.

Daarom Honda.
203.000 kilometer gelopen en alles.nog steeds origineel
Ouwe zooi was gewoon kwaliteit
pi_213560102
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
2 stuks, maar ook 2 voorveren, een draagarm en nu zijn wellicht de veerpootlagers aan de beurt. Dus héél goed is het allemaal niet nee. Aan de andere kant zou het nu weer allemaal voorlopig mee moeten gaan zou je denken.

Mechanisch heeft tie me nog nooit laten staan overigens. Dus wat dat betreft vertrouw ik de Opel wel.
Als het er twee zijn valt het nog mee, als één schokdemper begint te lekken moet je ze tenslotte per paar vervangen. Opvallender vind ik de veren, die hoef je bijna nooit te vervangen, laat staan allebei. Dat is gewoon schroot van waardeloze kwaliteit, dat zou op zo'n leeftijd/kilometerstand echt niet mogen gebeuren.

Overigens was het wellicht handiger geweest die schokdemperlagers meteen mee te vervangen bij de veren, zo duur zijn die lagers niet maar de arbeidskosten om de veerpoten (herhaaldelijk) onder de auto uit te halen, uit elkaar te halen en in elkaar te zetten lopen wel flink in de papieren. Draagarmen moet je normaal gezien trouwens ook paarsgewijs vervangen, wellicht een handig idee om de andere mee te pakken wanneer de schokdemperlagers aan de beurt zijn. Dan ligt het spul toch al onder de auto uit en het bespaart je weer een keer arbeidskosten + uitlijnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2024 17:34:35 ]
  woensdag 22 mei 2024 @ 10:10:10 #33
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_213644667
Kijk eens naar een hybride Swift ivp de Toyota optie die iemand hier al gaf. Zijn stukje goedkoper en Suzuki service is echt ontzettend goed.
pi_213672908
Clio of Micra schiet je ook weinig mee op hoor. Kapotte baksensor voor het achteruit licht of lege sos-knop batterij is heel normaal na 5 jaar en kost je zo 300¤.
.
pi_213674565
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 19:56 schreef sturmpie het volgende:
vooral omdat je er al veel geld in hebt zitten
Dat kan geen overweging zijn. Dat geld is weg, onafhankelijk van de keuze. Is een intuïtieve foutieve redenatie van de mens, een drogreden.

Sunk cost fallacy is de neiging om vast te houden aan een beslissing of een plan, zelfs als het plan mislukt. Omdat we al waardevolle tijd, geld of energie hebben geïnvesteerd, voelt stoppen alsof deze middelen verspild zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 14:05:54 #36
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213677556
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:42 schreef Bart2002 het volgende:
Dat kan geen overweging zijn. Dat geld is weg, onafhankelijk van de keuze. Is een intuïtieve foutieve redenatie van de mens, een drogreden.
dat geld is niet weg, dat heb je in de auto geïnvesteerd, denk aan nieuwe filters, olie, koelvloeistof, banden, als dat allemaal in orde is dan houd dat de waarde van je auto in stand omdat 't onderhoud betreft.

als je geen geld uitgeeft aan onderhoud loopt je motor in de soep en dan kan je 'n andere auto zoeken en dan ben je veel duurder uit.

dus geld dat je aan onderhoud besteed houdt vanzelfsprekend je auto rijdend en betrouwbaar en dat is ook waarde.

als jij jouw pc upgrade met 'n dure snellere processor en 'n betere videocard, dan verhoogt dat de waarde van jouw pc, dat is niet weggegooid geld.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213699724
Ik heb inmiddels al besloten voorlopig een jaartje door te rijden.

Ik laat de veerpootlagers vervangen, dat zijn op zich de kosten ook niet, en volgend jaar zomer ga ik dan op mijn gemak kijken naar wat B-segmenters van een jaar of 5 oud (Ford Fiësta, Opel Corsa, Renault Clio, Nissan Micra, Toyota Yaris al zal die wat ouder zijn dan).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_214139775
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb inmiddels al besloten voorlopig een jaartje door te rijden.

Interessant topic, heb nu mijn eerste auto ruim een half jaar en wil als alles meezit nog minstens 4 tot 5 jaar mee doorrijden dat ik ongeveer 3 ton op de teller heb staan. Beginstand bij aanschaf 155000 momenteel 172000

Heb tot nu toe dit laten doen en de rest zelf gedaan.

Garage

Nieuwe koppeling, nieuwe uitlaat, jonge gebruikte dynamo
Opnieuw uitlijnen en balanceren (rijd meteen geheel anders) voor remblokken vervangen

Dit zelf gedaan

Olie verversen inclusief filter en afsluitdop. (Castrol Magnatec)
Versnellingsbak olie ververst
Koelvloeistof ververst
Achteras lagers vervangen en opnieuw voorzien van lagervet
Nieuwe bougies

Heb voor mijn ruim 20 jaar oude auto 700 euro betaald en wil er met normale onderhoudskosten de 3 ton mee halen.

Is een Deawoo Matiz uit 2003. APK loopt nog tot januari 2025.. Moet kunnen en haalbaar zijn. :)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  woensdag 3 juli 2024 @ 22:10:59 #39
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_214148396
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat kan geen overweging zijn. Dat geld is weg, onafhankelijk van de keuze. Is een intuïtieve foutieve redenatie van de mens, een drogreden.

Sunk cost fallacy is de neiging om vast te houden aan een beslissing of een plan, zelfs als het plan mislukt. Omdat we al waardevolle tijd, geld of energie hebben geïnvesteerd, voelt stoppen alsof deze middelen verspild zijn.
Ja alleen uitgerekend bij een auto is het niet zo zwart wit.

Een goed onderhouden auto waarbij veel vervangen is, is simpelweg beter dan een niet goed onderhouden auto.

En een auto welke al langer in bezit is en waar je de onderhoudsgeschiedenis van kent is ook te prefereren boven een auto waar je geen onderhoudsgeschiedenis van weet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')