Tja de reden dat mensen steeds minder post versturen is mede te danken aan de prijs. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook niet meer van deze tijd om binnen een dag je post te moeten ontvangen.quote:Het versturen van een brief wordt vanaf juli duurder. PostNL verhoogt over twee maanden de prijs van een postzegel met vijf cent, naar 1,14 euro. Dat heeft PostNL bekendgemaakt bij de publicatie van de cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar.
Daarin bleek dat het bedrijf in de rode cijfers is gezakt. In het eerste kwartaal boekte PostNL een verlies van 8 miljoen euro. Een jaar geleden bleef er in dezelfde periode onder de streep nog 4 miljoen euro over. Bij PostNL nam de omzet af, terwijl de kosten flink stegen. Dit laatste schrijft PostNL vooral toe aan hogere lonen voor bezorgers.
Directeur Maurice Unck zegt dat hij niet blij is met het doorvoeren van de tussentijdse tariefwijziging. "Het is echter nodig omdat we nog steeds vijf dagen per week de post bezorgen maar er veel minder post is en de kosten almaar hoger worden."
Niet meer in een dag
Herna Verhagen, de hoogste baas van het bedrijf, zegt dat "het duidelijk tijd is voor verandering". Eerder hield PostNL al een pleidooi om brievenpost niet meer binnen één, maar binnen twee dagen te gaan bezorgen. "En in de loop van de tijd binnen drie dagen."
Hiervoor moet eerst de wet worden aangepast. Ondertussen verhoogt PostNL dus de prijs voor postzegels "omdat er steeds minder post verstuurd wordt en de kosten hard stijgen".
In januari verhoogde PostNL de prijs van een postzegel al van 1,01 euro naar 1,09 euro. Het bedrijf benadrukt dat de nieuwe prijsverhoging binnen de wettelijke ruimte past om jaarlijks tarieven te verhogen.
Dat lijkt me echt enorm sterk (dat dat een significante invloed heeft dan). We gaan in het digitale tijdperk echt niet ineens allemaal meer kaarten en brieven versturen als een postzegel 60 cent kost.quote:Op maandag 6 mei 2024 09:19 schreef 111210 het volgende:
Tja de reden dat mensen steeds minder post versturen is mede te danken aan de prijs.
Ik kan me niet herinneren eigenlijk dat de prijs van een postzegel eerder halverwege het jaar nog een keer werd verhoogd? Normaal is het per 1 januari een keertje.quote:PostNL verhoogt over twee maanden de prijs van een postzegel met vijf cent, naar 1,14 euro.
Vaak krijg je een rouwkaart ook digitaal.quote:Op maandag 6 mei 2024 09:31 schreef LXIV het volgende:
Liever heb ik dat ze de postbezorging tot 2 of 3 dagen per week beperken dan dat ze de prijs weer verhogen. Ik kijk eigenlijk nog maar 1x per week in de brievenbus (buiten). En dat gezeur over rouwkaarten altijd.... Wie in Nederland is er in 2024 nog enkel per post bereikbaar?
Ja. Stel je voor dat we altijd al email hadden gehad en dat papieren post pas in 2014 uitgevonden was. Dat je dus ipv gratis en meteen je informatie duur en langzaam kon versturen. Zou iemand dan ook eisen dat het 6x per week werd rondgestuurd? Ik vind dat dit soort dingen altijd zo lang moet durenquote:Op maandag 6 mei 2024 09:34 schreef maily het volgende:
[..]
Vaak krijg je een rouwkaart ook digitaal.
Zodat ze zeker weten dat je 'm op tijd binnen hebt.
Dat is een postzegel die een jaar of 15 oud is. Niet heel gek dus dat de prijs inmiddels ruimschoots verdubbeld is.quote:
Greetzquote:Op maandag 6 mei 2024 09:42 schreef LXIV het volgende:
Wel stuur ik toch af en toe een papieren postkaart. Omdat het voor de ontvanger tóch iets heel anders en meer betekenisvols is dan het ontvangen van een appje.
Je kunt natuurlijk voor een verjaardag geheel geautomatiseerd een bericht op je tijdlijn van FB ontvangen of een papieren kaart, die iemand in de winkel voor je is gaan uitzoeken, mee naar huis heeft genomen, met de hand er wat opgeschreven, naar de brievenbus gelopen om te posten.. Dat is gewoon niet hetzelfde.
Is dat serieus wat je krijgt als postbode? Minimumloon?quote:Op maandag 6 mei 2024 09:21 schreef myShizzle het volgende:
Ben (nog) postbode per auto, maar dat gaat niet lang meer duren.
Afgelopen week mijn nieuwste bedrijfje ingeschreven dus zal wellicht binnen een paar maanden ontslag gaan nemen, al is het nu by far de leukste job die ik ooit heb gehad.
Scheelt ze toch weer 13 euro per uur ghehe
Heb je absoluut gelijk in.quote:Op maandag 6 mei 2024 09:42 schreef LXIV het volgende:
Wel stuur ik toch af en toe een papieren postkaart. Omdat het voor de ontvanger tóch iets heel anders en meer betekenisvols is dan het ontvangen van een appje.
Je kunt natuurlijk voor een verjaardag geheel geautomatiseerd een bericht op je tijdlijn van FB ontvangen of een papieren kaart, die iemand in de winkel voor je is gaan uitzoeken, mee naar huis heeft genomen, met de hand er wat opgeschreven, naar de brievenbus gelopen om te posten.. Dat is gewoon niet hetzelfde.
Koop snel een velletje van 10, nee, neem 2 velletjes, dan heb je er 20, ze zijn 5 jaar geldigquote:Op maandag 6 mei 2024 09:30 schreef maily het volgende:
Eens kijken hoeveel ik er nog heb ....
En anders vóór die tijd nog nieuwe kopen.
Briefpost was al niet commercieel lonend toen de overheid besloot de bezorging van pakket-post op de markt te gooien, maar wel PTT te dwingen de bezorging van briefpost te blijven doen. Het gevolg was dat PTT hard richting een faillisement ging omdat voorheen de opbrengsten van pakket-post de verliezen op briefpost compenseerden.quote:Op maandag 6 mei 2024 09:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren eigenlijk dat de prijs van een postzegel eerder halverwege het jaar nog een keer werd verhoogd? Normaal is het per 1 januari een keertje.
Een dodelijke spiraal waar men zo niet uitkomt, ook niet met alweer wat hogere tarieven. Misschien is briefbezorging in deze tijd gewoon niet meer tot een commercieel levensvatbaar verdienmodel te maken. De overname van Sandd, het opschroeven van prijzen, het zoveel mogelijk uitknijpen van personeel (dat redelijk massaal wegloopt en ook niet meer te lokken is), het gebedel om toch alsjeblieft minder dagen te mogen bezorgen; is dat alles niet gewoon het uitstellen van de conclusie dat marktwerking in deze sector een misstap was?
Als dat voor de gemiddelde burger ook zo zou zijn qua salaris dan had ik je gelijk gegevenquote:Op maandag 6 mei 2024 09:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is een postzegel die een jaar of 15 oud is. Niet heel gek dus dat de prijs inmiddels ruimschoots verdubbeld is.
Ik zeg ook “mede” digitalisering speelt een grotere rol ja denk ik iddquote:Op maandag 6 mei 2024 09:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt enorm sterk (dat dat een significante invloed heeft dan). We gaan in het digitale tijdperk echt niet ineens allemaal meer kaarten en brieven versturen als een postzegel 60 cent kost.
Yup. En ben geen tiener maar 44 jaar he.quote:Op maandag 6 mei 2024 09:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Is dat serieus wat je krijgt als postbode? Minimumloon?
Mijn kinderen vinden het toch veel meer bijzonder om een echt kaartje van oma te krijgen dan een appje hoor!quote:Op maandag 6 mei 2024 09:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Heb je absoluut gelijk in.
Maarja dat gevoel zit vooral bij mensen die nog uit de kaartentijd komen denk ik. Kinderen die nu opgroeien hechten waarschijnlijk aan andere dingen weer meer waarde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |