quote:
Avondklok voor jongeren in Franse steden: ‘Kind van 12 jaar heeft ‘s nachts niets op straat te zoeken’
De Franse gemeente Nice, aan de Middellandse Zee, stelt per 1 mei een avondklok in voor kinderen. Iedereen die jonger is dan 13 jaar mag niet meer alleen op straat lopen tussen 23.00 en 06.00 uur. Doen ze dat wel, dan kunnen ze een boete krijgen van 750 euro.
Nice voerde in 2009 ook al eens zo’n avondklok in en denkt dat die nu opnieuw nodig is. De aanleiding is een recente serie gewelddadige en dodelijke incidenten in Frankrijk, waarbij minderjarigen betrokken waren als daders en als slachtoffers.
,,De avondklok geldt voor de hele stad. Agenten zullen de straat op gaan, jongeren opsporen en indien nodig meenemen’’, vertelde burgemeester Christian Estrosi bij de bekendmaking. De kinderen worden naar het politiebureau of naar huis gebracht. ,,Als ik zie welke dealers er op straat staan om drugs te verhandelen, vraag ik me zelfs af of we de maatregel ook niet moeten invoeren voor 14-, 15- of 16-jarigen.’’
https://www.ad.nl/buitenl(...)-te-zoeken~a93902e2/Kijk, dat is een goede maatregel. In Frankrijk is niet iedereen gelijk, gok ik zomaar. Dat maakt het daar mogelijk om de echte uitwassen van de samenleving aan te pakken, terwijl gewone jongeren - eventueel vergezeld van ouders (denk aan een etentje) - vrijuit gaan. In Nederland zou zoiets niet kunnen: hier geldt vaak dat degenen die onderaan de sociale ladder staan, als slachtoffer worden beschouwd.