Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de reguliere kWh-tarieven verhogen om de verliezen terug te pakken. Alleen betalen de meeste bezitters van zonnepanelen dan nauwelijks extra geld, omdat ze netto weinig kWh verbruiken. De rekening voor die hogere tarieven komt dan volledig bij de groep die wél kWh verbruikt, namelijk de mensen zonder zonnepanelen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:57 schreef Gia het volgende:
Dus de energieleveranciers verdienen minder, vanwege de zonnepanelen en dat verlies pakken ze terug door de prijzen omhoog te gooien en dat noemen ze dan terugleverkosten. Right.
Dat hebben ze gedaan en dat noemen ze 'terugleverkosten'. In werkelijkheid willen ze hun verlies goed maken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:02 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de reguliere kWh-tarieven verhogen om de verliezen terug te pakken. Alleen betalen de meeste bezitters van zonnepanelen dan nauwelijks extra geld, omdat ze netto weinig kWh verbruiken. De rekening voor die hogere tarieven komt dan volledig bij de groep die wél kWh verbruikt, namelijk de mensen zonder zonnepanelen.
mijn 3-jarig contract is recent ook afgelopen en ben nu dus op een nieuw 1-jarig contract verder gegaan, maar heb ook bij gaslicht mijn zonnepanelen uitgevinkt, toen kwamen er veel betere aanbiedingen voorbij. Staat nergens dat je dit moet invullen.quote:Op maandag 29 april 2024 21:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee makker dat staat er niet en toen ben je ook afgedropen omdat je ongelijk had. Waar die sectie betrekking op had was de meterstanden aanleveren niet op wat je invult op een vergelijkingwebsite. En die websites vragen om een schatting.
En dat zou kunnen wanneer ze onderzoek zouden doen. Maar dat doen ze niet. Heb nu al 2x zo een contract afgesloten waar inmiddels op terug geleverd wordt en je hoort er niets van. Is ook niet raar want die schattingen hoef je nergens in te vullen en staan ook nergens op het contract.
Vroeger trouwens ook vaker gedaan want dan kreeg je hogere aanmeld bonussen afhankelijk van je geschat gasverbruik.
Ik weet niet helemaal hoe je dat voor je ziet.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:36 schreef Xylos het volgende:
Vraagje: ik zie dat je je aan moet melden om van de salderingsregeling gebruik te maken.
Betekent dit dan ook dat je het terugleveren stop kan zetten om de kosten te ontlopen?
Zolang de salderingsregeling er is wel ja, maar ik bedoel meer voor over een aantal jaar wanneer het meer gaat kosten dan dat het oplevert.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet helemaal hoe je dat voor je ziet.
Maar ondanks die terugleverkosten, is een kWh stroom voor 11,5 cent nog altijd goedkoper dan voor 25 of 30 cent.
Wat wil je anders met die stroom doen?
De omvormer zet de stroom op je meterkast. Als je het niet zelf gebruikt, gaat het naar het net.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:50 schreef Xylos het volgende:
[..]
Zolang de salderingsregeling er is wel ja, maar ik bedoel meer voor over een aantal jaar wanneer het meer gaat kosten dan dat het oplevert.
Of je dan gewoon het terugleveren uit kan zetten en alleen nog voor eigen gebruik je panelen gebruikt.
Anderen opties.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De omvormer zet de stroom op je meterkast. Als je het niet zelf gebruikt, gaat het naar het net.
Wil je dat scheiden, dan zal je een accu moeten neerzetten en die laden maar op een zonnige dag zal die om 12:00 ook al vol zijn.
Andere optie is de omvormer uitzetten maar dan heb je ook geen eigen verbruik meer.
Pfff, belachelijk gedoe.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De omvormer zet de stroom op je meterkast. Als je het niet zelf gebruikt, gaat het naar het net.
Wil je dat scheiden, dan zal je een accu moeten neerzetten en die laden maar op een zonnige dag zal die om 12:00 ook al vol zijn.
Andere optie is de omvormer uitzetten maar dan heb je ook geen eigen verbruik meer.
Misschien toch maar niet doen dan.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:59 schreef Xylos het volgende:
[..]
Pfff, belachelijk gedoe.
Ik heb nu de mogelijkheid om zonnepanelen te huren van e woningstichting maar begin er steeds meer tegen op te kijken.
Omdat je stroomnet in huis nu eenmaal aan het net hangt en het met panelen alleen niet zou werken, één wolkje voor de zon en je TV en wasmachine staan weer uit.quote:Waarom kan je niet gewoon voor eigen gebruik panelen hebben zonder batterij en zonder terug te leveren.
Oké, helder.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien toch maar niet doen dan.
[..]
Omdat je stroomnet in huis nu eenmaal aan het net hangt en het met panelen alleen niet zou werken, één wolkje voor de zon en je TV en wasmachine staan weer uit.
Als je een gescheiden stroomnet in huis zou hebben met een eigen accu dan heb je niets te maken met je energieleverancier. Maar dan heb je in de winter amper tot geen stroom.
Omdat als je dat zou doen de boel bij jezelf doorfikt wanneer je enig moment je verbruik niet weet op te maken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:59 schreef Xylos het volgende:
[..]
Pfff, belachelijk gedoe.
Ik heb nu de mogelijkheid om zonnepanelen te huren van de woningstichting maar begin er steeds meer tegen op te kijken.
De afgelopen jaren hebben mensen kunnen profiteren van de salderingsregeling.
Maar daar lijkt nu een einde aan te komen door de terugleveringskosten.
Is toch te gek dat je staks dus gewoon energie gaat leveren aan de netbeheerders en ervoor gestraft gaat worden.
Waarom kan je niet gewoon voor eigen gebruik panelen hebben zonder batterij en zonder terug te leveren.
Is ook een manier om je huis te verwarmen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:19 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Omdat als je dat zou doen de boel bij jezelf doorfikt wanneer je enig moment je verbruik niet weet op te maken.
Dat kan werken als je dichter bij de evenaar woont, maar niet hier met grote seizoensverschillen m.b.t. opbrengst van de zonnepanelen. Daarnaast is de windkracht al helemaal niet constant. Om dat allemaal op de vangen zijn centrales nodig om de boel stabiel te houden en dat is verre van 'gratis'. Bedrijven gaan ook niet investeren in centrales als die verlies draaien, waardoor de kans op blackouts steeds verder toeneemt.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:57 schreef Gia het volgende:
Ik begrijp het sowieso niet: Het is toch de bedoeling dat iedere Nederlander op den duur 0 op de meter heeft! Dan zijn die energiemaatschappijen alleen nog nodig voor het grid. Willen ze daar de omzet mee halen die ze gewend waren, dan gaat dit in de toekomst kneiteduur worden.
Verwacht dat er mensen gaan proberen om van het net af te gaan. Wind- én zonne-energie en daarbij een batterij voor de avonduren. Zou moeten kunnen, lijkt me.
Ha, das hetzelfde als dat ik vanaf de zomer in principe ga hebben met alle kWh's die in de EV gaan. Even los van dat de komende jaren alle stroom, 24/7 gratis isquote:Op dinsdag 30 april 2024 15:22 schreef Digi2 het volgende:
Morgen tussen 13:00 en 15:00h is de stroomprijs alweer 21 cent negatief, inclusief energiebelasting (-21+12) ontvangen dynamische gebruiker dan 9 cent per Kwh verbruik![]()
Ik krijg de indruk dat dit een topjaar gaat worden voor dynamische gebruikers, die hun verbruik afstemming op dergelijke prijzen![]()
Slimme-energie
Dit chaos verdienmodel gaat op de klippen lopen imo, maar we gaan van deze 'Gravy train' gebruik maken zolang hij blijft rijdenquote:Op dinsdag 30 april 2024 15:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ha, das hetzelfde als dat ik vanaf de zomer in principe ga hebben met alle kWh's die in de EV gaan. Even los van dat de komende jaren alle stroom, 24/7 gratis is
Precies, en zo denkt alles en iedereen uiteindelijk aan zijn eigen portemonnee.quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit chaos verdienmodel gaat op de klippen lopen imo, maar we gaan van deze 'Gravy train' gebruik maken zolang hij blijft rijden
Maar als je van het net af gaat, heb je daar niks mee te maken. Akkoord, je kunt niet salderen, en je hebt windenergie nodig om op bewolkte dagen nog stroom op te wekken. Maar het waait hier vrijwel altijd, dus met goed geplaatste windturbines op je dak, zou dat te ondervangen moeten zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat kan werken als je dichter bij de evenaar woont, maar niet hier met grote seizoensverschillen m.b.t. opbrengst van de zonnepanelen. Daarnaast is de windkracht al helemaal niet constant. Om dat allemaal op de vangen zijn centrales nodig om de boel stabiel te houden en dat is verre van 'gratis'. Bedrijven gaan ook niet investeren in centrales als die verlies draaien, waardoor de kans op blackouts steeds verder toeneemt.
En een kneiterduur netwerk, dat gaat gebeuren. In Duitsland gaan de netwerkkosten van 27% van de prijs kwh nu , naar 50% in 2035 volgens de huidige ramingen. Succes ermee gedurende de winter veel stroom uit Duitsland te importeren het komende decennium.
3 min 33 sec
Het is wel lullig dat uiteindelijk juist vooral huurders met lager inkomens de rekening krijgen toegeschoven, maar dat is een keuze die men in Den Haag heeft gemaakt. Daar gooien ze regelmatig het kind met het badwater weg.quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, en zo denkt alles en iedereen uiteindelijk aan zijn eigen portemonnee.
Ik vermoed dat je dan een flinke thuisbatterij en windmolen nodig gaat hebben. Woonwijken met flinke windmolens op het dak zie ik niet gebeuren. Misschien dat het een minderheid lukt om zo volledig in zijn stroomverbruik te voorzien, maar een totaal oplossing is het niet imo.quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar als je van het net af gaat, heb je daar niks mee te maken. Akkoord, je kunt niet salderen, en je hebt windenergie nodig om op bewolkte dagen nog stroom op te wekken. Maar het waait hier vrijwel altijd, dus met goed geplaatste windturbines op je dak, zou dat te ondervangen moeten zijn.
En een batterij, zodat je altijd wat reserves hebt.
Dat is wel lullig ja, maar aangezien ik niet tot die groep behoor, heb ik daar verder geen last van. Dat is bot, maar het is wel hoe het is.quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is wel lullig dat uiteindelijk juist vooral huurders met lager inkomens de rekening krijgen toegeschoven, maar dat is een keuze die men in Den Haag heeft gemaakt. Daar gooien ze regelmatig het kind met het badwater weg.
Stoer hoorquote:Op dinsdag 30 april 2024 16:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is wel lullig ja, maar aangezien ik niet tot die groep behoor, heb ik daar verder geen last van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |